Koppla gamla spelkonsoller till laptop

Permalänk
Inaktiv

Koppla gamla spelkonsoller till laptop

Tjenare! Är tillbaka igen mina vänner ^^

Någon som har ett sätt att använda en laptops skärm för att spela gamla tv-spel på?
Har en gamecube som jag skulle vilja koppla in i min laptop för att lira lite gamla godingar

Om nån undrar hur det gick med upplåsningen av min skoldator så gick det bra, fick hjälp av en elev på min skola

Permalänk
Medlem

Fungerar datorn? Det enkla, men något trista sättet vore att köpa en videograbber för USB och koppla in konsolens kompositvideoutgång (under förutsättning att Gamecube har sådan). Det förutsätter att din PC kör programvara för att hämta och visa vad som kommer in, och det kommer att bli en del lag. Mer avancerade lösningar kommer nog att kräva en hel del jobb om det alls är möjligt m.a.p. frekvenser och typer av signaler. Ibland kan man köpa lösa skärmar till bärbara DVD-spelare, som har ingångar för kompositvideo. Kanske det är enklare att använda än att blanda in en laptop.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zapac:

Fungerar datorn? Det enkla, men något trista sättet vore att köpa en videograbber för USB och koppla in konsolens kompositvideoutgång (under förutsättning att Gamecube har sådan). Det förutsätter att din PC kör programvara för att hämta och visa vad som kommer in, och det kommer att bli en del lag. Mer avancerade lösningar kommer nog att kräva en hel del jobb om det alls är möjligt m.a.p. frekvenser och typer av signaler. Ibland kan man köpa lösa skärmar till bärbara DVD-spelare, som har ingångar för kompositvideo. Kanske det är enklare att använda än att blanda in en laptop.

Jodå, fungerar prima

Kan man inte använda sig av HDMI utaget för att ansluta den?

Permalänk
Medlem

Nej. HDMI är ju en utgång.

Ganska dåligt med laptops faktiskt, en prima skärm som bara kan användas till en sak..

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobias.Wiklund:

Jodå, fungerar prima

Kan man inte använda sig av HDMI utaget för att ansluta den?

Nintendo Wii U som släpps hösten 2012 har HDMI och stöder HD.
(Bakåtkompatibel med Wii, men inte med GameCube)

Nintendo Wii som finns ute nu har Inte HDMI.
Har GameCube som är ett antal är äldre än Wii HDMI då? Nej inte det heller.
Nintendo 64, Super Nintendo och NES har inte heller HDMI utgång.
Game & Watch, sten sax och påse eller att göra upp eld med pinnar har inte heller HDMI utgång.

Borde gå att använda någon form av aktiv adapter för att få ut bilden över HDMI, men det finns risk att en sådan lösning är dyr. Sen så är det inte jätte vanligt med laptops med HDMI ingång eller andra video ingångar. Normalt kopplar man den bärbara till en tv eller projektor, men att koppla BluRay spelaren till laptopen och samla familjen eller vänner runt en skärm på 15" är inte lika vanligt.

Bortsett från möjligheten att köra emulatorer för gamla konsoler så är troligtvis zapacs idé med videograbber troligtvis det bästa. Eventuellt kanske någon PC Card lösning är bättre än USB om datorn har stöd för det. ExpressCard har högre bandbredd och lägre latency än USB. Men USB lösning är troligtvis billigare.

Ja eller att använda en TV då.
En gammal tjocktv räcker för GameCube, bara den har SCART ingång. Du kan säkert få tag på någon gammal tv till ett lågt pris elller kanske gratis.

Permalänk
Medlem

Det är inte säkert att många såna där video in-usb-prylar är tillräckligt snabba för att det ska gå att spela.

Försökte spela Super Mario med mitt SNES, inkopplad till datorn via en Pinnacle Moviebox, jag fick säkert 1,5 sekunds fördrölning, och det var inget vidare.
Förövrigt gillar jag movieboxen som digitaliseringspryl av video, men Pinnacle Studio är ett skitprogram, det fungerar när det vill, och oftast vill det inte. Parantes.

Så köp INTE en moviebox iaf. Det bästa är nog en tjock-tv, som nämnts.

Visa signatur

2600K, 16 gb ram, hårddiskar och sånt...

Permalänk
Inaktiv

Det är tyvärr ovanligt att dom flesta laptops bara har video utgång, det skulle vara perfekt om man skulle lana kunde man ta med konsoll och laptop kompakt ^^