"Bygga" laptop, vilken processor ska jag välja?

Permalänk
Medlem

"Bygga" laptop, vilken processor ska jag välja?

Tänkte köpa en gaming laptop på pc-konsulten och sitter i konfigurationen nu. Det jag undrar över är vilken processor jag ska ta och vad skillnaderna är.

I5 3360M | 2,8-3,5 GHz 3 MB, 35 W
I7 3610QM | 2,3-3,3 GHz 6 MB, 45 W

Det är främst dessa jag väljer emellan. Det är ungefär samma pris så det spelar ingen roll i mitt fall. Men skulle någon kunna hjälpa mig med vilken jag ska välja.
Det känns ju för en lekman som att jag borde välja I7 men är I5 an snabbare?
Aja ifall någon har några tips så tas de gärna emot!

Permalänk

Vad ska datorn användas till?

Permalänk
Medlem

i5:an är dualcore medans i7:an är quadcore

Visa signatur

AMD 6900XT - AMD 5800X3D - 32gb @3600Mhz

Permalänk
Medlem

Står själv i kvalet mellan 3520M och 3612QM. Men nu är 3612 (lillebror till 3610QM) sämre och 3520 (Storebror till 3360M) bättre än dina alternativ tycker därför att 3610QM verkar som ett bättre val. Men vad vet jag... Som alltid så är det väldigt svårt att avgöra, då det är ovist hur stor nytta man har av de extra kärnorna. Men som sagt, på pappret så är 3610QM det bättre alternativet i allt förutom strömförbrukning.

Edit: Lite mer krydda...

Skrivet av Notebookcheck:

The Intel Core i7-3610QM is a fast quad-core processor for laptops based on the Ivy Bridge architecture. Due to Hyperthreading, the four cores can handle up to eight threads in parallel leading to better utilization of the CPU. Each core offers a base speed of 2.3 GHz but can dynamically increase clock rates with Turbo Boost up to 3.1 GHz (for 4 active cores), 3.2 GHz (for 2 active cores) and 3.3 GHz (for 1 active core).

The Intel Core i5-3360M is a fast dual-core processor for laptops based on the Ivy Bridge architecture. Due to Hyperthreading, the two cores can handle up to four threads in parallel leading to better utilization of the CPU. Each core offers a base speed of 2.8 GHz but can dynamically increase clock rates with Turbo Boost up to 3.3 GHz (for 2 active cores) and 3.5 GHz (for 1 active core). As its Sandy-Bridge-based predecessor Core i5-2540M, it offers a 3 MB L3-Cache.

Så hastighet vs strömförbrukning. Ingen stor skillnad i förbrukning, men skillnaden finns.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av lajman:

Tänkte köpa en gaming laptop på pc-konsulten och sitter i konfigurationen nu. Det jag undrar över är vilken processor jag ska ta och vad skillnaderna är.

I5 3360M | 2,8-3,5 GHz 3 MB, 35 W
I7 3610QM | 2,3-3,3 GHz 6 MB, 45 W

Det är främst dessa jag väljer emellan. Det är ungefär samma pris så det spelar ingen roll i mitt fall. Men skulle någon kunna hjälpa mig med vilken jag ska välja.
Det känns ju för en lekman som att jag borde välja I7 men är I5 an snabbare?
Aja ifall någon har några tips så tas de gärna emot!

Kör på I7:an
3610 kan dock inte överclockas lika lätt som en 3720qm
Men är fortfarande ett bra val
Drar lite mer ström men kör man inte nästan alltid med AC adaptern i med en gaming laptop?
Jag gör det iaf ^^

Visa signatur

Stationär: 8700K/16GB 3600hmz/GTX 1080ti
Portabel stationär: Ncase M1/5600X/16Gb 3600hmz/GTX 1070/Asus XG17
Laptop: Alienware 17r2/4970HQ/16Gb/GTX 980M