2TB Extern på CDon för 599, någon testat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Ser att hårddiskarna säljs för fullt på Tradera http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?header=true&se... och finns säkerligen fler där ute, intressant och se vad dem hamnar på.

Hahaha.... att folk inte kan sluta döda marknaden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Ska du köra OS på en av dem?

Neej, ska föra över filer som jag behöver till hårddisken och sedan formatera.

Visa signatur

7800X3D - 3070 Ti - 32GB ~ 6000Mhz

Permalänk
Skrivet av borz:

Hahaha.... att folk inte kan sluta döda marknaden!

Hmm?

Skrivet av Nova-X94:

Neej, ska föra över filer som jag behöver till hårddisken och sedan formatera.

OK, hade också tänkt att ha det då mina andra 4 har gått rätt långt och dem 3 externa används till annat.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk

Kontakade CDON ju och fick som svar:

Hej Jonny,

Det verkar dessvärre som att din försändelse försvunnit i Postens hantering, och vi har nu lagt en reklamation för denna hos Posten samt skrivit av din faktura. I det fall din order är betald med kreditkort eller direktbetalning kommer vi att göra en återbetalning till dig, och beloppet beräknas vara dig tillhanda inom fem bankdagar.

Om du vill att vi gör ett nytt utskick av hårddisken ber vi dig att återkomma till oss innan den 3/8 med information om detta. Var vänlig notera att det tyvärr kommer att dröja några veckor innan vi kommer att kunna leverera en ny hårddisk till dig, eftersom vi måste göra en ny beställning från vår leverantör.

Vi beklagar det inträffade.

Iom dem skrev att reklamation skickades till Posten, vad händer då? finns där en chans att Posten hittar paketen eller?
Menar vad är det vanligaste dem gör när dem få rin en reklamation, iallafall från stora företag.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Kontakade CDON ju och fick som svar:

Hej Jonny,

Det verkar dessvärre som att din försändelse försvunnit i Postens hantering, och vi har nu lagt en reklamation för denna hos Posten samt skrivit av din faktura. I det fall din order är betald med kreditkort eller direktbetalning kommer vi att göra en återbetalning till dig, och beloppet beräknas vara dig tillhanda inom fem bankdagar.

Om du vill att vi gör ett nytt utskick av hårddisken ber vi dig att återkomma till oss innan den 3/8 med information om detta. Var vänlig notera att det tyvärr kommer att dröja några veckor innan vi kommer att kunna leverera en ny hårddisk till dig, eftersom vi måste göra en ny beställning från vår leverantör.

Vi beklagar det inträffade.

Iom dem skrev att reklamation skickades till Posten, vad händer då? finns där en chans att Posten hittar paketen eller?
Menar vad är det vanligaste dem gör när dem få rin en reklamation, iallafall från stora företag.

Tråkigt ;/ Men hur man kan skicka iväg paket utan att ens kunna spåra dem?

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Jag fick en disk för mycket så man undrar ju hur troligt att det är bara är Postens fel

Verkar som om CDON inte har haft vidare bra koll på sina utskick...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Kontakade CDON ju och fick som svar:

Hej Jonny,

Det verkar dessvärre som att din försändelse försvunnit i Postens hantering, och vi har nu lagt en reklamation för denna hos Posten samt skrivit av din faktura. I det fall din order är betald med kreditkort eller direktbetalning kommer vi att göra en återbetalning till dig, och beloppet beräknas vara dig tillhanda inom fem bankdagar.

Om du vill att vi gör ett nytt utskick av hårddisken ber vi dig att återkomma till oss innan den 3/8 med information om detta. Var vänlig notera att det tyvärr kommer att dröja några veckor innan vi kommer att kunna leverera en ny hårddisk till dig, eftersom vi måste göra en ny beställning från vår leverantör.

Vi beklagar det inträffade.

Iom dem skrev att reklamation skickades till Posten, vad händer då? finns där en chans att Posten hittar paketen eller?
Menar vad är det vanligaste dem gör när dem få rin en reklamation, iallafall från stora företag.

Detta svar fick jag också, via deras chat och nu får vänta ytterligare några veckor innan man får syn på disken. Tydligen är det bara skitsnack från Cdon, dom vill minska förlusten bara, hoppas folk ger sig och annullerar beställningen. Men det gör inte jag, har inte bråttom och väntar tills jag får det som jag beställt. Men detta är jävligt dåligt av CDon och tror inte att Posten slarvar bort flera av samma paket. Märkligt isåfall, att endast just denna paket slarvas bort av Posten?

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Skrivet av pompa_kumla:

Tråkigt ;/ Men hur man kan skicka iväg paket utan att ens kunna spåra dem?

Nä fråga mig inte, någon sa för att spara in men knappast så det är bästa lösningen.

Skrivet av mp5sd:

Jag fick en disk för mycket så man undrar ju hur troligt att det är bara är Postens fel
Haha nä, det är nackdelen med utlänskt (utan att verka rasistisk) men min erfarenhet är att mycket går fel så är det bara, kanske det med leverans till annat land som ställer till.

Men rapporterade du det till CDON eller du ligger lågt?

Verkar som om CDON inte har haft vidare bra koll på sina utskick...

Nä verkligen inte

Skrivet av XPerion:

Detta svar fick jag också, via deras chat och nu får vänta ytterligare några veckor innan man får syn på disken. Tydligen är det bara skitsnack från Cdon, dom vill minska förlusten bara, hoppas folk ger sig och annullerar beställningen. Men det gör inte jag, har inte bråttom och väntar tills jag får det som jag beställt. Men detta är jävligt dåligt av CDon och tror inte att Posten slarvar bort flera av samma paket. Märkligt isåfall, att endast just denna paket slarvas bort av Posten?

Tog via Klarna så behöver inte betala men kunde beställa nya om jag ville, får se vad jag gör, skulle vara ironiskt om samma sak hände igen

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Men rapporterade du det till CDON eller du ligger lågt?

Jag tyckte ju att ärlighet varar längst och trodde faktiskt att jag skulle få köpa loss den men icke sa nicke

Dom propsade på att den skulle tillbaka då dom inte kunde fakturera mig för den Antagligen så har det
blivit så mycket fel så dom behöver väl varenda disk till kunder som inte fått någon. Inte ett tack för besväret
att jag tog mig in till Postens serviceställe för att skicka tillbaka den men det är ju lite CDON i ett nötskal men
dom är ju billiga så det får väl gå...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det är helt lönlöst att försöka montera ur disken ur kabinettet utan att förstöra den och förlora garantin eller? Har man fabriksgaranti för själva disken ändå? Skulle vilja köra dom i raid 1 i en NAS.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Kontakade CDON ju och fick som svar:

Det verkar dessvärre som att din försändelse försvunnit i Postens hantering, och vi har nu lagt en reklamation för denna hos Posten samt skrivit av din faktura. I det fall din order är betald med kreditkort eller direktbetalning kommer vi att göra en återbetalning till dig, och beloppet beräknas vara dig tillhanda inom fem bankdagar.

Fick samma svar av CDON också.

Kanske Posten som försöker göra ett klipp av att sälja dom på tradera.

Visa signatur

Desktop: i5 2500k@4.5GHz 1.31v | Asus P8P67 EVO | Asus HD7950 v2 CUII | Samsung 840 Pro 256GB | Corsair Veng. Blue 1600MHz 1.50v 16GB | Corsair 600T White | Corsair TX 750W | Corsair H100 | Samsung s23a750d 120Hz 3D |
Laptop: HP EliteBook 8460p, 6470m, 128GB SSD och uppgraderad Skärm

Permalänk
Medlem

Hämtade ut mina igår Fick avin i förgår och fakturan förra veckan och den gick ut igår (27-07-12) betalade den så fort diskarna kom, annars skulle jag flyttat fram den, men när man nu fick diskarna en dag innan fakturan gick ut så är det inget att grubbla över så betalade dem och nu ligger den här så fint på bordet 2x2TB Impulsköp XD

Men får se om man tar ut dem ur skalet eller om man kanske tar sina gamla HDD och slänger in i datorn och har dem här två ny likadana bredvid datorn istället

Blir det bättre prestanda om man tar ut dem ur skalet och kör SATA i datorn än USB 3.0 utanför?

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Hämtade ut mina igår Fick avin i förgår och fakturan förra veckan och den gick ut igår (27-07-12) betalade den så fort diskarna kom, annars skulle jag flyttat fram den, men när man nu fick diskarna en dag innan fakturan gick ut så är det inget att grubbla över så betalade dem och nu ligger den här så fint på bordet 2x2TB Impulsköp XD

Men får se om man tar ut dem ur skalet eller om man kanske tar sina gamla HDD och slänger in i datorn och har dem här två ny likadana bredvid datorn istället

Blir det bättre prestanda om man tar ut dem ur skalet och kör SATA i datorn än USB 3.0 utanför?

Prestandan bör vara likvärdig, däremot så blir det högre processoranvändning via usb om jag inte minns fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Det är helt lönlöst att försöka montera ur disken ur kabinettet utan att förstöra den och förlora garantin eller? Har man fabriksgaranti för själva disken ändå? Skulle vilja köra dom i raid 1 i en NAS.

vet inte hur den där externa som du vill öppna ser ut men en annan extern jag hade som jag öppnade var en helt vanlig disk i.

man kan nog öppna och kolla den isåfall eller kolla nätet om någon annan har öppnat den och kanske lagt up bilder hur det ser ut inne i den.

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk

Ger tummen ner för CDON, tyckte man borde kunna få vläja en 3TB version av denna för extra pengen, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1295266 så pass lite för 1tb extra.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Skrivet av toxicstone:

Ger tummen ner för CDON, tyckte man borde kunna få vläja en 3TB version av denna för extra pengen, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1295266 så pass lite för 1tb extra.

Dagens gnällspik är nu korad.

Permalänk
Skrivet av WolfOfVengeance:

Dagens gnällspik är nu korad.

Ok, intressant fråga ifrån mig är, vad är det för fel att tycka det? kan hända att dem får lite mer jobb men inte mer än rätt när dem gör ett sådant här idotiskt misstag, misstag som bara nystartare gör.

Så antingen trollar du eller posthuntar, orkar inte bestämma mig över vilket.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk

CDON har nog förlorat otroligt mycket på denna affär som det är. Inte konstigt alls att du inte får välja och vraka för priser långt under inköpspris. Go figure!!!

Visa signatur

__________________
AIR540 | I7 4770K | ASUS 7970 | DOMINATOR PLATINUM 16GB CL9 2133MHZ | Z87X-OC | CORSAIR AX 760 | SSD Crucial M4 64GB+Intel 120 GB+Seagate 320GB + Extern Seagate 1TB |
Synology DS411J 4*2TB Seagate ST2000D i Raid5 | Ducky Mini blue mx | G400 | SP2500 |Canon Pixma MP280 | Fujitsu-Siemens SL3260W |

Permalänk
Medlem

Mycket vill ha mer.
Cdon kunde backat men tog smällen istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Ok, intressant fråga ifrån mig är, vad är det för fel att tycka det? kan hända att dem får lite mer jobb men inte mer än rätt när dem gör ett sådant här idotiskt misstag, misstag som bara nystartare gör.

De hade egentligen all rätt att bara annulera alla beställningar och betala tillbaka förskottsbetalningar. De har redan gjort mer än väl för sig i denna situation.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

Tror inte cdon förlorat mer pengar på detta jämfört med deras original deal. Då ord. pris på den andra disken var 1195:- och den vi fick har ungefär samma.
Sen är väl förlorat ett dåligt valt ord i sammanhanget men det är en helt annan diskussion.

Hade de gett oss 2TB externa 2.5 diskar som är mycket dyrare än dessa så hade de gjort mer än väl och förtjänat all heder, nu har de bara minskat skadorna och levererat knappt likvärdigt med vad vi beställt.

Men jag klagar inte, beställde 2 diskar och kommer att behålla dem för det finns ju alltid nån dator som har en diskplats ledig och det var trots allt billigare än att köpa interna diskar.

Permalänk
Skrivet av toxicstone:

Ok, intressant fråga ifrån mig är, vad är det för fel att tycka det? kan hända att dem får lite mer jobb men inte mer än rätt när dem gör ett sådant här idotiskt misstag, misstag som bara nystartare gör.

Så antingen trollar du eller posthuntar, orkar inte bestämma mig över vilket.

Eller påpekar jag att folk gnäller mer än de kan må bra över?

CDON tabbade sig, löste det på ett bra sätt. Folk får ersättningsdiskar i de storlekarna de har beställt.

Att börja med "tummen ner för cdon för jag fick inte välja något annat till reapris" är enbart löjligt. Ska vi börja begära ssd, grafikkort osv. istället med eller? De ersatte de hdd som beställdes i kampanjen och vad jag vet så har aldrig någon försäljare kört med "kan vi inte leverera så får du välja fri produkt med samma rabatt".

Erbjudandet gällde externa diskar upp till 2tb, varför skulle de erbjuda större vid en ersättning när de redan höjt ribban med en märkesvara istället för en no-name kinaprodukt?

EDIT: Stavning, Snyggt av mig att skriva "upp till 2gb" just i en mängd-diskussion, hade blivit klena diskar det

Permalänk
Medlem

Har nu väntat snällt sedan 5.6! Om inte disken dyker upp nästa vecka lovar jag att helvetet bryter lös. Tvekar inte på att fälla hela CDON.COM koncernen med mina egna händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

De hade egentligen all rätt att bara annulera alla beställningar och betala tillbaka förskottsbetalningar. De har redan gjort mer än väl för sig i denna situation.

Måste hålla med, tycker CDON i det stora hela har skött det riktigt snyggt fastän de haft sina missar här och var.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Dum fråga kanske, men kan man bara radera alla filer som ligger på disken när man får den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Dum fråga kanske, men kan man bara radera alla filer som ligger på disken när man får den?

Det ska inte vara några som helst problem.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Skrivet av WolfOfVengeance:

Eller påpekar jag att folk gnäller mer än de kan må bra över?

CDON tabbade sig, löste det på ett bra sätt. Folk får ersättningsdiskar i de storlekarna de har beställt.

Att börja med "tummen ner för cdon för jag fick inte välja något annat till reapris" är enbart löjligt. Ska vi börja begära ssd, grafikkort osv. istället med eller? De ersatte de hdd som beställdes i kampanjen och vad jag vet så har aldrig någon försäljare kört med "kan vi inte leverera så får du välja fri produkt med samma rabatt".

Erbjudandet gällde externa diskar upp till 2gb, varför skulle de erbjuda större vid en ersättning när de redan höjt ribban med en märkesvara istället för en no-name kinaprodukt?

Nä men sen är det inte så många företag som köper in varor ifrån no name kina företag, bara det visar att dem inte har koll, så det slutar med att man inte får likvärdiga diskar av samma värde, eller nä det slutar ju inte där utan dem bestämmer sig för att skicka dem ospårbara så paket försvinner och man får vänta ytterligare 1 månad utöver dem 1.5 man redan väntat.

Sen är det sant att dem inte ska behöva erbjuda större, är mest iritterad och såg att den kostat löjligt lite mer i pris.
Och no name diskar är knappast no name, det hade tillhört något av dem kända företagen, har själv handlat no name kina ifrån sidor som inte andas kvalite och det har alltid varit märkes diskar.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Skrivet av Teddis:

De hade egentligen all rätt att bara annulera alla beställningar och betala tillbaka förskottsbetalningar. De har redan gjort mer än väl för sig i denna situation.

Knappast, ja dem har rätt men rätt betyder inte alltid rätt, dem hade istället kunnat ha någon som kan sin sak och inte beställer ifrån www.chinabestdeals.com

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Skrivet av toxicstone:

Nä men sen är det inte så många företag som köper in varor ifrån no name kina företag, bara det visar att dem inte har koll, så det slutar med att man inte får likvärdiga diskar av samma värde, eller nä det slutar ju inte där utan dem bestämmer sig för att skicka dem ospårbara så paket försvinner och man får vänta ytterligare 1 månad utöver dem 1.5 man redan väntat.

Sen är det sant att dem inte ska behöva erbjuda större, är mest iritterad och såg att den kostat löjligt lite mer i pris.
Och no name diskar är knappast no name, det hade tillhört något av dem kända företagen, har själv handlat no name kina ifrån sidor som inte andas kvalite och det har alltid varit märkes diskar.

Förstår mycket väl att det blir irriterande om man haft lång väntetid som sedan förlängs, där hamnade väl jag personligen i den mer tursamma kategorin.

Angående själva diskarna i noname-kabinetten så kan jag mycket väl tänka mig risken att det skulle handlat om andrahands-sortering som inte klarat kvalitetstesten om det nu inte var så illa som muttrar i detta fallet, dock lär vi ju aldrig få veta det.

Oavsett så tror jag faktiskt att majoriteten varit nöjda med hur de har löst det, och även om du har en liten poäng i själva prisskillnaden på 2tb och 3tb så måste man tänka på vilket enorm ärende detta måste varit för cdon med tanke på mängden diskar och kunder som varit inblandade så allt annat än att ersätta just det som kunden beställt hade nog medfört alldeles för mycket jobb för att ens tanken skulle vara aktuell

Permalänk
Medlem

Såg att en disk gick för 655 kr på tradera så inte direkt det lönar sig att sälja där för dem som tänkt det:)

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d