Permalänk
Medlem

Tips på nytt moderkort ATX

Verkar som att mitt moderkort har kastat in handduken. Så behöver ett nytt sådant. Vore bra att slippa att köpa ny CPU + fläkt. Så då är frågan vad som finns. Ser att mitt nuvarande Gigabyte DS3, säljs för 890kr??? Det köpte jag ju för 4 år sen. Har inte utvecklingen gått framåt alls?
Alla tips på köpråd uppskattas.

Mitt nuvarande system:

OCZ Mk Silencer 750W
IceQ HIS Radeon 6950
SATA2 Hdd 320GB
DDR2 xms2-6400 800Mhz 6GB
intel e6300 dual core 1.85Ghz, socket LGA775

Jag spelar inte så mycket utan jobbar mest med programmering och grafik. Men visst händer det ibland att jag köper nytt grafikkort och spelar de senaste spelen. Helst ska jag kunna ha 8GB minne eller mer.

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog köpt ny processor och RAM om jag var i din position och är villig att lägga ut pengar på det:P

Men detta bör funka http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=635314

Visa signatur

Desktop:| Corsair Crystal 280x | 2700 @ 4GHz | Corsair H100i PRO RGB |MSI B450M Mortar | Corsair Vengeance RGB PRO 16GB |Samsung 850 500GB & 860 1TB | Gigabyte 2080 Ti Gaming OC | Corsair RM850xV2 |
( För att garanterat svar skicka PM)

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreddarN:

Jag skulle nog köpt ny processor och RAM om jag var i din position och är villig att lägga ut pengar på det:P

Men detta bör funka http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=635314

thanks,

reagerade på 2 saker. Integrerat grafikkort vet jag inte om jag vill ha. Och Micro ATX vet jag inte om den passar i lådan, låter som den är mindre än standard ATX

Vd beträffar uppgradering gör jag det senare, vill först få igång datorn. Så bra om den har stöd för framtida CPUer. Jag kan lägga upp till 1000kr.

Sen undrar jag om den har stöd för 8GB DDR3. Det jag har nu har bara stöd för 4GB DDR3, 8GB DDR2

Permalänk
Medlem

De flesta moderkort har integrerad grafik.
Men den behöver du ju inte använda.
Du har ju HD 6950 vilket är ett utmärkt grafikkort.
mATX eller MicroATX passar även i en större låda som din.

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4

Permalänk
Medlem

När jag söker på prisjakt filtrerar jag på följande:

Socket 775
HDMI
PCI Express x16
64-bit processor
SATA 6Gb/s
Max minne > 8GB hur många moderkort har stöd för mer än 8GB?
DDR2 & DDR3

Vad krävs för en SSD hårddisk, endast SATA kontakt vad jag har hört?
Nåt jag har glömt att filtrera på som är bra att ha?