Ersättningsprodukt vid moderkortsreklamation hos Inet

Permalänk
Moderator
Moderator

Ersättningsprodukt vid moderkortsreklamation hos Inet

Hej!

Har några funderingar kring en reklamation på ett moderkort hos Inet.
Moderkortet i fråga är ett Sabertooth P67 B3 som lagt av. Deras tekniker verifierade felet så själva returen var inga konstigheter på så vis.

Nu när det kommer till ersättningskort så har just detta kort utgått, men mer eller mindre rakt av ersatts av Sabertooth Z77.
Kortets egenskaper i sig är dels givetvis väldigt lika, dels anger även Inet själva Sabertooth Z77 som ersättare till kortet (se länkad bild).

http://i.imgur.com/XFAoR.png

Jag erbjöds dock inte detta ersättningskort utan istället att välja ett moderkort och då betala/få eventuella mellanskillnaden beroende på val.
Ställde frågan, och svaret var att detta även skulle gälla Z77 Sabertooth.

Har jag inte i första hand rätt att få ett Z77 Sabertooth under villkoren för "omleverans", då det faktiskt är en existerande ersättande produkt?
Har kikat runt lite bland annat här och på KV och tycker det verkar fel att jag ska behöva betala mellanskillnad mellan min reklamerade produkt och ersättningsprodukten.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Skrivet av TheDaemon:

Hej!

Har några funderingar kring en reklamation på ett moderkort hos Inet.
Moderkortet i fråga är ett Sabertooth P67 B3 som lagt av. Deras tekniker verifierade felet så själva returen var inga konstigheter på så vis.

Nu när det kommer till ersättningskort så har just detta kort utgått, men mer eller mindre rakt av ersatts av Sabertooth Z77.
Kortets egenskaper i sig är dels givetvis väldigt lika, dels anger även Inet själva Sabertooth Z77 som ersättare till kortet (se länkad bild).

http://i.imgur.com/XFAoR.png

Jag erbjöds dock inte detta ersättningskort utan istället att välja ett moderkort och då betala/få eventuella mellanskillnaden beroende på val.
Ställde frågan, och svaret var att detta även skulle gälla Z77 Sabertooth.

Har jag inte i första hand rätt att få ett Z77 Sabertooth under villkoren för "omleverans", då det faktiskt är en existerande ersättande produkt?
Har kikat runt lite bland annat här och på KV och tycker det verkar fel att jag ska behöva betala mellanskillnad mellan min reklamerade produkt och ersättningsprodukten.

Z77 är ett klart "bättre" moderkort än P67 kortet så vet inte om jag tycker det är självklart att du ska få ett sådant istället. Förutsätter att du får välja ett kort motsvarande inköpspriset på det P67 sabertooth kort så då borde du kunna få tag i ett rätt mycket bättre kort än det du byter in
Sen har Z77 kortet små förmonterade 40mm fläktar till sitt thermal armor som låter förjävligt så jag skulle undvikit det moderkortet i vilket fall som.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av lanbonden:

Z77 är ett klart "bättre" moderkort än P67 kortet så vet inte om jag tycker det är självklart att du ska få ett sådant istället. Förutsätter att du får välja ett kort motsvarande inköpspriset på det P67 sabertooth kort så då borde du kunna få tag i ett rätt mycket bättre kort än det du byter in
Sen har Z77 kortet små förmonterade 40mm fläktar till sitt thermal armor som låter förjävligt så jag skulle undvikit det moderkortet i vilket fall som.

Verkligen inget illa menat men är inte så intresserad av vad du tycker om korten, utan huruvida jag har något laga stöd eller inte.

För övrigt så är det är ju som sagt den direkta ersättaren, det är vad jag kan se vad lagen i huvudsak tar hänsyn till. Att några smådetaljer tillkommit eller fallit bort i en uppdatering är väl mest en självklarhet. Det finns inga andra kort som är direkt likvärdiga i funktion.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Skrivet av TheDaemon:

Verkligen inget illa menat men är inte så intresserad av vad du tycker om korten, utan huruvida jag har något laga stöd eller inte.

För övrigt så är det är ju som sagt den direkta ersättaren, att några smådetaljer tillkommit eller fallit bort i en uppdatering är väl mest en självklarhet. Det finns inga andra kort som är direkt likvärdiga i funktion.

Du har rätt till ett likadant eller likvärdigt kort, ett Z77 kort är bättre vilket medför att du med största sannolikhet inte kan kräva ett sådant.

Permalänk
Medlem

Fråga dom vad dom tycker, annars kan du ta ett sådant här: http://www.inet.se/produkt/1902256/asus-p8z77-v

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Avstängd

Säger som ovanståenda talare (lanbonden), du kan inte kräva ett bättre kort, bara ett likvärdigt

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av lanbonden:

Du har rätt till ett likadant eller likvärdigt kort, ett Z77 kort är bättre vilket medför att du med största sannolikhet inte kan kräva ett sådant.

Skrivet av Flux69:

Säger som ovanståenda talare (lanbonden), du kan inte kräva ett bättre kort, bara ett likvärdigt

Det känns inte riktigt som att det finns belägg för att objektivt anse att kortet är signifikant annorlunda, det är som sagt en uppdatering och (som sagt även enligt dem) ersättare. Nytt chipset och lite uppdateringar räcker väl knappast för att få kortet att gå från ersättare (som återigen är den beteckning den faktiskt fått) till absolut ej likvärdigt eller i samma segment plötsligt.

Om det var fallet så skulle ju varenda försäljare kunna skicka ut en drös trasiga produkter X för att sedan vid retur veckan efter hävda att produkt X utgått och ersatts av produkt X i en ny minimal revision och kräva dubbla priset.
Likadant kort har de som sagt inte kvar. Som ersättningskort så är det ju just i det närmsta likvärdigt som det bör vara.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TheDaemon:

Det känns inte riktigt som att det finns belägg för att objektivt anse att kortet är signifikant annorlunda, det är som sagt en uppdatering och (som sagt även enligt dem) ersättare. Nytt chipset och lite uppdateringar räcker väl knappast för att få kortet att gå från ersättare till absolut ej likvärdigt eller i samma segment plötsligt.

Om det var fallet så skulle ju varenda försäljare kunna skicka ut en drös trasiga produkter X för att sedan vid retur veckan efter hävda att produkt X utgått och ersatts av produkt X i en ny minimal revision och kräva dubbla priset.
Likadant kort har de som sagt inte kvar. Som ersättningskort så är det ju just i det närmsta likvärdigt som det bör vara.

En uppdatering och ersättare till ett utgånget kort är det, men det är inte ett likvärdigt kort

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Flux69:

En uppdatering och ersättare till ett utgånget kort är det, men det är inte ett likvärdigt kort

Motivera gärna varför det skulle vara så, vad som (med lagen i tanke) skulle skilja dem så signifikant mycket att det går från ersättare till inte alls likvärdigt. Hypotetiskt så skulle det ju innebära att alla garanti och reklamationsärenden som inte kom inom första månaderna ledde till samma sak, eftersom det kommer nya modeller av i princip allt hela tiden, inga ersättningsprodukter skulle finnas eftersom inget är exakt likadant osv, dvs likvärdigt skulle inte överhuvudtaget existera.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Likvärdigt avser likvärdigt i funktionalitet, ett nytt chipset innebär inte per automatik att det nya kortet är klart bättre men om Inet har andra, billigare kort som motsvarar det du hade i funktionalitet kan du inte kräva ett dyrare bara för att det råkar hetar "sabretooth".
Om det enda kort som faktiskt motsvarar ditt defekta är Z77 Sabertooth kan du kräva ett sådant, men om det är markant dyrare än ditt gamla kan Inet å sin sida välja att istället häva köpet så du får tillbaka dina pengar.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

fast i detta fallet är ju skillnaderna relativt stora. hade det varit samma chipset fast med nån annan underkrets så hade det inte varit nåt konstigt, men Z77 är ju en nivå bättre än vad P67 var. Det har relativt mycket mer features än det gamla.

Visst, de pekar ut det som naturlig ersättare men det är ju inte samma kort.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av twit:

Likvärdigt avser likvärdigt i funktionalitet, ett nytt chipset innebär inte per automatik att det nya kortet är klart bättre men om Inet har andra, billigare kort som motsvarar det du hade i funktionalitet kan du inte kräva ett dyrare bara för att det råkar hetar "sabretooth".
Om det enda kort som faktiskt motsvarar ditt defekta är Z77 Sabertooth kan du kräva ett sådant, men om det är markant dyrare än ditt gamla kan Inet å sin sida välja att istället häva köpet så du får tillbaka dina pengar.

Känns som samma våglängder mina tankar och fynd i texter och lagar gått i. Den enda egentliga motsvarigheten är ju just vad det är då korten är väldigt speciella funktioner och design, och korten har mycket mer gemensamt än unikt i jämförelsen.

Just hos Inet är det dyrare och det är väl där skon klämmer för dem antar jag, även om lagen inte ser priset som det mest signifikanta.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

lagmässigt så tror jag att det enda du kan kräva om du drar det till din spets är pengarna tillbaka, då ingen likvärdig produkt finns.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk

http://www.asus.se/Motherboards/Inte...ABERTOOTH_P67/
*TUF Thermal Armor – ökat luftflöde för värmeavledning
*TUF Dust Defender – undvik damm och utöka livslängden
*TUF Thermal Radar – temperaturer i realtid Temperaturavkänning och värmeavledning
*TUF-komponenter (drossel, kondensatorer och MOSFET-transistorer av militär standard) – certifierade för hårda användningsförhållanden.

Inget av de andra korten har det och det har en väsentlig funktion för TS. D.v.s. Att han har rätt att få ett likvärdigt kort med samma/likvärdiga specs eller få pengarna tillbaka.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDaemon:

Känns som samma våglängder mina tankar och fynd i texter och lagar gått i. Den enda egentliga motsvarigheten är ju just vad det är då korten är väldigt speciella funktioner och design, och korten har mycket mer gemensamt än unikt i jämförelsen.

Just hos Inet är det dyrare och det är väl där skon klämmer för dem antar jag, även om lagen inte ser priset som det mest signifikanta.

Tycker att du gapar efter mkt. När du säger att "korten har mycket mer gemensamt än unikt i jämförelsen" så verkar du bara se det hela som moderkort som moderkort. Jag hoppas att du inser att så inte är fallet samt att den lagtext togs fram innan elektronik var påtänkt och att den har uppdaterats i nutid av folk som inte ens vet vad ett moderkort är för något... De kanske såg det som moderkort som moderkort men skulle ditt fall hamna i rättstvist så skulle nog inets advokater kunna peka ut att skillnaderna är ganska stora, därav den stora prisskillnaderna på korten.
Men för att försöka komma med konstruktiv kritik: ditt resonemang skulle kunna funka mot själva tillverkaren, om du skulle skicka in kortet till dem så kan du hävda att om inte de kan ge dig ett likadant kort så borde du få ersättaren. Men något sådant kan du inte kräva av en återförsäljare, de ger dig hellre pengarna tillbaka. Att lägga ut mellanskillnaden är en ganska bra deal vilket gör att du får ett nytt bättre kort.

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TheDaemon:

Motivera gärna varför det skulle vara så, vad som (med lagen i tanke) skulle skilja dem så signifikant mycket att det går från ersättare till inte alls likvärdigt. Hypotetiskt så skulle det ju innebära att alla garanti och reklamationsärenden som inte kom inom första månaderna ledde till samma sak, eftersom det kommer nya modeller av i princip allt hela tiden, inga ersättningsprodukter skulle finnas eftersom inget är exakt likadant osv, dvs likvärdigt skulle inte överhuvudtaget existera.

1957 var inte en Fiat 500 lika säker och kraftfull som en Fiat 500 är idag ändå är det en ersättare, men den är inte likvärdig (är nog den bästa förklaring jag kan komma på just nu som är enkel att förstå)

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av hersses:

Tycker att du gapar efter mkt. När du säger att "korten har mycket mer gemensamt än unikt i jämförelsen" så verkar du bara se det hela som moderkort som moderkort. Jag hoppas att du inser att så inte är fallet samt att den lagtext togs fram innan elektronik var påtänkt och att den har uppdaterats i nutid av folk som inte ens vet vad ett moderkort är för något... De kanske såg det som moderkort som moderkort men skulle ditt fall hamna i rättstvist så skulle nog inets advokater kunna peka ut att skillnaderna är ganska stora, därav den stora prisskillnaderna på korten.
Men för att försöka komma med konstruktiv kritik: ditt resonemang skulle kunna funka mot själva tillverkaren, om du skulle skicka in kortet till dem så kan du hävda att om inte de kan ge dig ett likadant kort så borde du få ersättaren. Men något sådant kan du inte kräva av en återförsäljare, de ger dig hellre pengarna tillbaka. Att lägga ut mellanskillnaden är en ganska bra deal vilket gör att du får ett nytt bättre kort.

Lagen säger bland annat
"Köparen kan kräva att varan repareras (avhjälpande) eller byts ut mot en ny likvärdig vara (omleverans)."
Det är det enda jag efterfrågar och inget annat, att de sedan inte har kvar exakta modellen längre utan bara den direkta ersättaren är mer eller mindre en självklarhet och ska vad jag kan tolka av lagen inte drabba konsumenten, därav likvärdig istället för exakt samma. Eventuella personliga åsikter om lagarna eller hur de skrivits är inte så otroligt relevant, så länge de är tvingande och gäller så är det vad som står som spelar roll.

Skrivet av Flux69:

1957 var inte en Fiat 500 lika säker och kraftfull som en Fiat 500 är idag ändå är det en ersättare, men den är inte likvärdig (är nog den bästa förklaring jag kan komma på just nu som är enkel att förstå)

Ganska dålig jämförelse tyvärr.
Vad tror du skulle hända om din Fiat 500 från förra månaden, med alla garantier osv kvar, gick sönder på grund av felkonstruktion? Om de sedan i måndags började sätta in andra reglage till fönsterhissar, annan klädsel, och ett nytt chip som ger en effektökning på 3 kW. Synd, blir ingen bil?

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Funkar inte riktigt så. Xbox 360 är en direkt ersättare till Xbox (1). Inte får jag en 360 för det om mitt xbox går sönder.

Nu var det kanske lite överdrivet just i detta exempel men likvärdigt kort och ersättare är alltså inte samma sak.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Devil May Cry:

Funkar inte riktigt så. Xbox 360 är en direkt ersättare till Xbox (1). Inte får jag en 360 för det om mitt xbox går sönder.

Nu var det kanske lite överdrivet just i detta exempel men likvärdigt kort och ersättare är alltså inte samma sak.

PS3 Slim 250GB som utgått med garanti kvar och PS3 Slim 320GB skulle vara en mycket bättre jämförelse.
Alternativt, ännu bättre, PS3 160GB vs PS3 160GB Slim.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Skrivet av TheDaemon:

Lagen säger bland annat
"Köparen kan kräva att varan repareras (avhjälpande) eller byts ut mot en ny likvärdig vara (omleverans)."
Det är det enda jag efterfrågar och inget annat, att de sedan inte har kvar exakta modellen längre utan bara den direkta ersättaren är mer eller mindre en självklarhet och ska vad jag kan tolka av lagen inte drabba konsumenten, därav likvärdig istället för exakt samma. Eventuella personliga åsikter om lagarna eller hur de skrivits är inte så otroligt relevant, så länge de är tvingande och gäller så är det vad som står som spelar roll.

Ganska dålig jämförelse tyvärr.
Vad tror du skulle hända om din Fiat 500 från förra månaden, med alla garantier osv kvar, gick sönder på grund av felkonstruktion? Om de sedan i måndags började sätta in andra reglage till fönsterhissar, annan klädsel, och ett nytt chip som ger en effektökning på 3 kW. Synd, blir ingen bil?

Du läste nog inte hela texten gällande dina rätt som konsument: http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument...

Ett utdrag:

Dina rättigheter om varan går sönder

•att varan repareras
•att du får en annan vara i stället
•att du får avdrag på priset
•att köpet går tillbaka

Du kan inte ställa alla krav på en och samma gång. I allmänhet är det de första två, reparation eller ny vara, som gäller. Näringsidkaren har rätt att reparera om det skulle bli oskäligt dyrt att ge dig en ny vara i förhållande till reparationskostnaderna.

Dom kan alltså ge dig pengarna tillbaka och då får du såklart lägga pengar emellan om det nya kortet är dyrare. Men min erfarenhet av Inet är att de är väldigt medgörliga vid garanti ärenden. Hur stor prisskillnad är det ?

Permalänk
Hedersmedlem

ARN har tidigare haft fall där man dömt till kundens fördel när det gäller att få en ny dyrare vara (minidisk med inspelningsfunktion) då den som erbjöds (och som kostade lika mkt som den som kunden hade lämnat in) saknade just inspelning. Med andra ord, det är funktionalitet som ska vara likvärdig och om det är någon specifik funktionalitet som är viktig för kunden så är det den som ska vara likvärdig. Det som verkar vara unikt med Asus Sabertooth är väl deras Thermal Armor och om nu TS anser att det är en av den funktionalitet som är viktig för honom på moderkortet så ska Inet erbjuda en ersättningsprodukt med Thermal Armor, d v s Sabertooth Z77.

Inet kan också ge pengar tillbaka eller låta TS göra täckningsköp hos någon annan som har moderkortet (Webhallen verkar t ex ha det i lager) och då stå för eventuella kostnader som TS får om kortet är dyrare än när han köpte det hos Inet.

Det finns trådar här i forumet om andra som haft liknande problem med bland annat Inet och där verkade det lösa sig genom att Inet helt enkelt betalade tillbaka pengarna för moderkortet och lät kunden köpa ett nytt från var han/hon ville.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Carnhothep:

Du läste nog inte hela texten gällande dina rätt som konsument: http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument...

Ett utdrag:

Dina rättigheter om varan går sönder

•att varan repareras
•att du får en annan vara i stället
•att du får avdrag på priset
•att köpet går tillbaka

Du kan inte ställa alla krav på en och samma gång. I allmänhet är det de första två, reparation eller ny vara, som gäller. Näringsidkaren har rätt att reparera om det skulle bli oskäligt dyrt att ge dig en ny vara i förhållande till reparationskostnaderna.

Dom kan alltså ge dig pengarna tillbaka och då får du såklart lägga pengar emellan om det nya kortet är dyrare. Men min erfarenhet av Inet är att de är väldigt medgörliga vid garanti ärenden. Hur stor prisskillnad är det ?

Givetvis medveten om att det inte är alla saker samtidigt som gäller, det enda jag efterfrågat är omleverans.
Reparation ligger ju på deras bord och det verkade inte vara på tapeten.
Köpet får gärna gå tillbaka för mig, men lagligt så har de ju vad jag kan se inte rätt att enbart erbjuda mig ett tillgodo-belopp.

"Såklart" är ju just vad det inte är, med tanke på just omleverans.
Skillnaden i pris ska vara av sekundärt intresse efter funktion enligt vad jag kan tolka av lagen.

Skrivet av Björn Endre:

ARN har tidigare haft fall där man dömt till kundens fördel när det gäller att få en ny dyrare vara (minidisk med inspelningsfunktion) då den som erbjöds (och som kostade lika mkt som den som kunden hade lämnat in) saknade just inspelning. Med andra ord, det är funktionalitet som ska vara likvärdig och om det är någon specifik funktionalitet som är viktig för kunden så är det den som ska vara likvärdig. Det som verkar vara unikt med Asus Sabertooth är väl deras Thermal Armor och om nu TS anser att det är en av den funktionalitet som är viktig för honom på moderkortet så ska Inet erbjuda en ersättningsprodukt med Thermal Armor, d v s Sabertooth Z77.

Inet kan också ge pengar tillbaka eller låta TS göra täckningsköp hos någon annan som har moderkortet (Webhallen verkar t ex ha det i lager) och då stå för eventuella kostnader som TS får om kortet är dyrare än när han köpte det hos Inet.

Det finns trådar här i forumet om andra som haft liknande problem med bland annat Inet och där verkade det lösa sig genom att Inet helt enkelt betalade tillbaka pengarna för moderkortet och lät kunden köpa ett nytt från var han/hon ville.

Mycket matnyttigt, tackar.

Tackar även övriga.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

du kan ju alltid ta detta kort http://www.inet.se/produkt/1902223/asrock-z77-extreme6-atx eller http://www.inet.se/produkt/1902225/asrock-fatal1ty-z77-profes... och lägga en slant i mellan beroende på vad du gav för Sabertooth P67 B3... bara en ide...
om du nu vill ha Sabertooth Z77 så kommer du få lägga mellan skillnaden där eller så får du pengarna tillbaks.

Visa signatur

For me to Know and for you to Find out.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDaemon:

PS3 Slim 250GB som utgått med garanti kvar och PS3 Slim 320GB skulle vara en mycket bättre jämförelse.
Alternativt, ännu bättre, PS3 160GB vs PS3 160GB Slim.

Vet inte om jag håller med.
Eftersom storleken på hårddisken inte påverkar något och kan bytas ut av alla.
Slim vs icke slim är förvisso en nyare iteration men fortfarande har den inga features som inte gamla ps3 hade vilket dessa moderkort har.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDaemon:

Köpet får gärna gå tillbaka för mig, men lagligt så har de ju vad jag kan se inte rätt att enbart erbjuda mig ett tillgodo-belopp.

Jo det har de förutsatt att tillgodo-beloppet är tillräckligt för att köpa en motsvarande produkt, samt att Inet har en sådan produkt i sitt sortiment.

Permalänk

Priset må vara sekundärt men eftersom att jag vet att det är väldigt små marginaler på komponenter så tjänar en butik inte mycket på att sälja ett moderkort. De kan till och med förlora på det om priserna gått ner sedan de köpt in dem. Men säg att normalt så tjänar de mellan 100:- och 300:- per moderkort. Om det enda moderkortet som ersätter samma funktion är 400:- 500:- dyrare än varan som ersätts blir priset relevant eftersom att det inte heller skall vara oskäligt dyrt för näringsidkaren.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av sebastian383:

Jo det har de förutsatt att tillgodo-beloppet är tillräckligt för att köpa en motsvarande produkt, samt att Inet har en sådan produkt i sitt sortiment.

Det har de ju tydligen inte heller, enligt dem.
KV:

Citat:

Något tillgodokvitto, som bara gäller i säljföretagets butik eller butikskedja, behöver köparen inte acceptera om köpet hävs för att det är fel på varan.

Skrivet av Devil May Cry:

Vet inte om jag håller med.
Eftersom storleken på hårddisken inte påverkar något och kan bytas ut av alla.
Slim vs icke slim är förvisso en nyare iteration men fortfarande har den inga features som inte gamla ps3 hade vilket dessa moderkort har.

Jodå. Som sagt var jämförelsen Slim vs gamla bättre, och en snabb googling säger bland annat:
+ BRAVIA Sync XMB control (CEC)
+ Slimmer form factor
+ Dolby TrueHD and DTS-HD Master Audio bitstreaming

- Linux Support

Ang ett tidigare inlägg så kan jag tillägga att även jag inte haft något strul med returer hos Inet förr.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

bara jag som tycker att "TheDaemon" tycker han/hon förtjänar mer än vad han/hon faktiskt gör?

likvärdig =
jämbördig, jämlik, jämspelt
jämförlig, motsvarande, överensstämmande

p67an och 77an är tyvärr inte likvärdiga om man går efter deras specifikationer och efter ordets definition...

77an :
PCI Express x16 : 3 st 2x PCIe 3.0, 1x PCIe 2.0
Stöd för integrerad grafikkrets i CPU : Ja
Minneshastigheter : DDR3-1333, DDR3-1600, DDR3-1866, DDR3-2000, DDR3-2133, DDR3-2200, DDR3-2400

67an:
PCI Express x16 : 2 st Single = x16. Dual = x8/x8
Stöd för integrerad grafikkrets i CPU : Nej
Minneshastigheter : DDR3-1066, DDR3-1333, DDR3-1600, DDR3-1800, DDR3-1866, DDR3-800

med andra ord.... nej,

67an kostar : 1 649:- i webhallen
77an kostar : 2 095:- i INET.

dessa moderkort är inte likvärdiga (jämbördig, jämlik, jämspelt
jämförlig, motsvarande, överensstämmande) på något sätt alls.

finns massa andra saker som är bättre på 77an...

67an : http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=831133
77an : http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1168005

ta o läs...

och om du nu vill ha mer än vad du betalat för i första början... vad är det då för skillnad mellan dig och....alla andra stora företag som vill ha mer o mer o mer o mer o mer etc etc etc...

din giriga attityd är inget någon kommer sakna, ta emot pengarna som dom ger dig/ är villiga att ge - eller betala mellanskillnaden på c:a 200-400kr. -.-

Permalänk
Medlem

Skulle ju inte säga att z77 är en uppföljare till p67 utan snarare z68. Kan vara värt att tänka på.

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ATRmayo:

dessa moderkort är inte likvärdiga ... på något sätt alls.

finns massa andra saker som är bättre på 77an..

Huruvida det nya kortet råkar vara bättre än det gamla är helt irrelevant, det som är avgörande är om Inet kan matcha funktionaliteten hos det defekta kortet på något annat sätt. Kan de inte det får de helt enkelt erbjuda ett sabretooth Z77 eller pengarna tillbaka.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720