Permalänk
Medlem

Bra Dataskärm för 1500:-

Tänkte köpa en ny dataskärm men har svårt för mig att välja en, ska gärna vara en 24tums, men om budget är för lågt för mina krav så får ni gärna komma med egna förslag. Jag hittade https://www.inet.se/produkt/2204718/lg-24-tft-e2441v-bn-led enligt omdömen verkar den vara bra, men jag är inte så insatt i skärmar så vill gärna höra era tips.

Permalänk
Medlem

Det ser ut att vara en riktigt bra datORskärm.

Vid den prisnivån är det svårt att hitta bättre.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kokkojambo:

Det ser ut att vara en riktigt bra datORskärm.

Skärmen används till att presentera data, så helt fel är det ju inte.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkojambo:

Det ser ut att vara en riktigt bra datORskärm.

Vid den prisnivån är det svårt att hitta bättre.

Du har bra koll på skärmar? Min skärm är 6år gammal så jag blir nöjd med vilken som helst, men man vill ju alltid höra experternas åsikt=)

Permalänk

För 1500kr har du inte speciellt många valmöjligheter.

Kör på den du länkade den är säkert bra.

Jag vet bara av personlig erfarenhet att BenQ har riktigt bra bra skärmar för att vara TN-panel.

Du har alltid 14-dagars ångerrätt via hem- och distansförsäljningslagen.

Köp, prova, skicka tillbaka om du absolut inte är nöjd. Kan tyckas overkill på 1500kr då du får stå för ~250kr frakt för att skicka tillbaka, men kan vara en "push" att köpa om du absolut inte skulle vara nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överkill:

För 1500kr har du inte speciellt många valmöjligheter.

Kör på den du länkade den är säkert bra.

Jag vet bara av personlig erfarenhet att BenQ har riktigt bra bra skärmar för att vara TN-panel.

Du har alltid 14-dagars ångerrätt via hem- och distansförsäljningslagen.

Köp, prova, skicka tillbaka om du absolut inte är nöjd. Kan tyckas overkill på 1500kr då du får stå för ~250kr frakt för att skicka tillbaka, men kan vara en "push" att köpa om du absolut inte skulle vara nöjd.

Gratis retur hos inet iaf.
Edit: På cdon också för den delen

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk

Gå ner en tum i storlek och lägg till en 500ing och få en IPS skärm istället.

Visa signatur

[Bärbar1]: Steam Deck | SteamOS
[Bärbar2]: Macbook Air | M2 | Sonoma
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Permalänk
Medlem
Permalänk

Annars så är den här ett bra köp med i den prisklassen

https://www.inet.se/produkt/2203390/benq-tft-24-gl2450-kampan...

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkojambo:

Det ser ut att vara en riktigt bra datORskärm.

Vid den prisnivån är det svårt att hitta bättre.

Skrivet av FreakyLeo:

Gå ner en tum i storlek och lägg till en 500ing och få en IPS skärm istället.

Vad är en IPS skärm?

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Skärmen används till att presentera data, så helt fel är det ju inte.

True dat.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk

Köpte denhär i förra veckan, kanonskärm!
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/141150-dell_23_led_u2...
Enda jag kan dra ner på är att även med 0 i brightness så är bakgrundsbelysningen lite för ljus för mitt tycke,
men det är en smaksak, brukar alltid ha släckt/mörkt i rummet när det spelas.

Det är min första IPS-skärm och är grymt nöjd, ett riktigt lyft jämfört med min förra TN!
IPS ger alltså bättre färgåtergivning och betraktningsvinklar, men dras med ett rykte att ha för seg responstid för gaming på elitnivå i tex FPS, ett problem som dock för den vanliga användaren troligtvis inte är ett problem öht. då moderna IPS-skärmar blivit såpass bra.

Review: http://www.flatpanelshd.com/review.php?subaction=showfull&id=...

Sen angående format på skärmen, 16:9 vs 16:10 beror på vad du vill göra med skärmen.
Värderar du spel+film prestanda högst bör valet ligga på 16:9. En av anledningarna är tex att moderna spel görs nästan uteslutande i HOR+ (läskuriosa finns här: http://en.wikipedia.org/wiki/Field_of_view_in_video_games )
vilket kort innebär att en bredare skärm ger maximal visningsyta i spelen medan en högre, "fyrkantigare" skärm visar mindre yta i spelet.
Sitter du däremot bara och surfar eller dokumentshanterar så kan det vara så att du föredrar en 16:10 skärm, även om många föredrar en 16:9 även där.

Storebrorn till den dellskärmen (med 16:10 format) är: http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/138127-dell_u2412m_ul...

Lycka till i skärmdjungeln, gick precis igenom den själv innan mitt inköp, men var lite lat av mig så fokuserade på dellskärmar då jag hört mycket gott om dom. :>

EDIT: Tips är att googla på om just ditt favoritspel använder sig utav HOR+. Att döma av ditt nickname så kanske du spelar League of Legends, vilket då som exempel använder sig av just HOR+!

Visa signatur

Ryzen 3600 @ 4.1gHz/1.285Vcore & 3.6gHz mem, STRIX 3070Ti @ 2.1+gHz/1.067V gpu & 10.5gHz mem

Permalänk
Permalänk
Medlem

Går och köper den om ingen annan har att säga något negativt om den

Permalänk
Permalänk

Helt klart ett bra val

Visa signatur

[Bärbar1]: Steam Deck | SteamOS
[Bärbar2]: Macbook Air | M2 | Sonoma
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Permalänk
Medlem

Jag tackar allihop för alla tips!!! Tänkte fråga om 8ms var för segt för en IPS skärm, Är det lika dåligt som en TN-skärm med 8ms eller fungerar IPS på lite annorlunda sätt med 8ms?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nasus:

Jag tackar allihop för alla tips!!! Tänkte fråga om 8ms var för segt för en IPS skärm, Är det lika dåligt som en TN-skärm med 8ms eller fungerar IPS på lite annorlunda sätt med 8ms?

Jag skulle nämna det direkt i början av tråden att jag är en gamer, som spelar bl.a EVE, BF3 och lite andra singel player spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nasus:

Jag tackar allihop för alla tips!!! Tänkte fråga om 8ms var för segt för en IPS skärm, Är det lika dåligt som en TN-skärm med 8ms eller fungerar IPS på lite annorlunda sätt med 8ms?

Angiven responstid betyder inte ett skit och är endast skrytsiffror. Det man ska kolla på är saker som input lag och after images vilket inte är angivet i specifikationerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leatherface75:

Annars så är den här ett bra köp med i den prisklassen

https://www.inet.se/produkt/2203390/benq-tft-24-gl2450-kampan...

Kan hålla med om att den skärmen är bra. Köpte mig två st. såna för någon månad sedan och jag har inget alls att klaga på. Har spelat Diablo 3 och BF3 mest och det har gått riktigt fint. Det enda negativa var att dom hade inaktiverat HDMI och DVI ingångarna som default från fabrik och jag var tvungen att koppla upp skärmen med dsub kontakten till datorn innan jag kunde gå in i menyn och aktivera HDMI. Kanske finns ett smidigare sätt att göra detta på men det tog mig iaf ett tag innan jag listade ut detta. Trodde mitt grafikkort strulade först

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krisse:

Kan hålla med om att den skärmen är bra. Köpte mig två st. såna för någon månad sedan och jag har inget alls att klaga på. Har spelat Diablo 3 och BF3 mest och det har gått riktigt fint. Det enda negativa var att dom hade inaktiverat HDMI och DVI ingångarna som default från fabrik och jag var tvungen att koppla upp skärmen med dsub kontakten till datorn innan jag kunde gå in i menyn och aktivera HDMI. Kanske finns ett smidigare sätt att göra detta på men det tog mig iaf ett tag innan jag listade ut detta. Trodde mitt grafikkort strulade först

Nu har väl inte den skärmen någon HDMI, enbart d-sub och DVI. DVI fungerade för mig "out of the box", behövde inte aktivera något.

/Erik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik:

Nu har väl inte den skärmen någon HDMI, enbart d-sub och DVI. DVI fungerade för mig "out of the box", behövde inte aktivera något.

/Erik

Fel av mig, var denna jag köpte http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=656424. Konstigt att dom valde att inaktivera på just den modellen kan ju tyckas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Potatissallad:

Angiven responstid betyder inte ett skit och är endast skrytsiffror. Det man ska kolla på är saker som input lag och after images vilket inte är angivet i specifikationerna.

Skulle du kunna berätta hur jag kollar upp detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nasus:

Skulle du kunna berätta hur jag kollar upp detta.

du får läsa seriösa recensioner där de mäter upp sådant, tex på http://tftcentral.co.uk/

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII