Intel 335-serien SSD dyker upp på roadmap med flashminnen i 20-nanometersklassen

Permalänk
Melding Plague

Intel 335-serien SSD dyker upp på roadmap med flashminnen i 20-nanometersklassen

Ett generationsskifte står för dörren på SSD-marknaden. Ett läckt dokument avslöjar att Intel planerar att lansera nya lagringsenheter med minnen i 20-nanometersklassen under året.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Funderat över att skaffa en till SSD. Skall definitivt avvakta lite.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

500GB plus 20 nanometer... Låter lite... dyrt.

Visa signatur

Min YouTube kanal: http://www.youtube.com/downhillproductions5
"Kan vi nu sluta skylla ifrån oss på piratkopiering när vi gör skitspel" -LeafBox (Sweclockers)

Permalänk
Keeper of Traditions

åhh, lite prispress på mSata-diskar kanske, trevligt.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

512Gb Plextor SSD i 19nanometer ja tack

Permalänk
Medlem

Yeahh.. än mer diskar med Sandforce

Permalänk
Medlem

Nu ska bara priserna ner lite till

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Det är ju ganska snart det i alla fall, typ!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toxid_Fox:

500GB plus 20 nanometer... Låter lite... dyrt.

Tvärtemot, då dem ändrar till mindre standard så kommer det behövas mindre matrial och mindre energi för att tillverkas. Vilket kommer att göra att prisserna kommer att falla. 500 gb borde ligga på samma prisklass i början men sjunka när fler modeller kommer till marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Yeahh.. än mer diskar med Sandforce

Sorgligt.... de borde utveckla och använda sin egen kontrollerkrets... vad är det som hindrar dom att göra detta samtidigt som sandforce är så mycket bättre(snabbare+billigare)?

Permalänk

Viva la Intel!

Visa signatur

En del har undrat varför jag ständigt tar av mig glasögonen. Det är för att slippa se er...

-Göran Persson, Inför den socialdemokratiska riksdagsgruppen, 2 oktober 1999.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cocosoft:

Sorgligt.... de borde utveckla och använda sin egen kontrollerkrets... vad är det som hindrar dom att göra detta samtidigt som sandforce är så mycket bättre(snabbare+billigare)?

Kan ha fel men jag har för mig att Intel i början hade en egen styrkrets, men problemet var prestandan, tror den var mer stabil etc. Men de kunde helt enkelt inte uppnå siffrorna som sandforce kan. Tråkigt, but thats business!

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Sandforce? Tråkigt

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Kan någon förklara detta, genom AS-SSD får jag (i MB/s) på Intel 320 60GB:
Read: 470-nånting, helt OK
Write: 70-nånting

Enl. spec är det:
Sustained Sequential Read: 500 MB/s
Sustained Sequential Write: 450 MB/s

Jag kör SATA 6GBit genom en SATA 6-kabel och SATA 6-port på moderkortet.

Denna recension visar samma siffror:
http://www.techradar.com/reviews/pc-mac/pc-components/storage...

Hur kan det spec:as till 450 MB/s i write?

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av propan:

Funderat över att skaffa en till SSD. Skall definitivt avvakta lite.

Samma här, köpte precis en Intel 330. Får vänta tills 335 kommer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Om dem fortsätter att minska tillverkningstekniken kan dem då få plats med mer minne på samma plats? Tex att 120/128 gb varianterna ersätts av 180gb för att det kommer kosta lika mycket att tillverka 180gb som 120 gör nu?

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus VI Hero CPU: i7 4770k RAM: G.Skill Ares 16GB
PSU: Corsair TX Series 650W GPU: GIGABYTE GTX670 OC
Chassi: Antec P280 Cpu-Kylare: Stock SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB
OS: Windows 10 Pro x64

Permalänk
Skrivet av TheSwede86:

Kan någon förklara detta, genom AS-SSD får jag (i MB/s) på Intel 320 60GB:
Read: 470-nånting, helt OK
Write: 70-nånting

Enl. spec är det:
Sustained Sequential Read: 500 MB/s
Sustained Sequential Write: 450 MB/s

Jag kör SATA 6GBit genom en SATA 6-kabel och SATA 6-port på moderkortet.

Denna recension visar samma siffror:
http://www.techradar.com/reviews/pc-mac/pc-components/storage...

Hur kan det spec:as till 450 MB/s i write?

Läser du rätt nu? -Jag får det till: 369 read-75 write....-Kolla igen

Visa signatur

Ett sexpack ska man ha *I* magen-inte på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

Kan ha fel men jag har för mig att Intel i början hade en egen styrkrets, men problemet var prestandan, tror den var mer stabil etc. Men de kunde helt enkelt inte uppnå siffrorna som sandforce kan. Tråkigt, but thats business!

Jepp, stämmer. De bytte till sandkraft väldigt nyligt.

De har ju dock skrivit helt egen firmware till sandkraften om jag minns rätt, så det är inte direkt att jämföras med "alla" andra (det finns fler undantag, Samsung kör väl inte heller med standard firmware tror jag) sandkraftsenheter.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Samsung kör väl inte Sandforce?

Anyway... Ser fram emot fler mSata enheter, så kanske man kan uppdatera sin Ultrabook till Jul

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk
Skrivet av Macaroney:

Läser du rätt nu? -Jag får det till: 369 read-75 write....-Kolla igen

Förlåt, var otydlig.
Menar att mina siffror så vitt jag kommer ihåg dem är snarlika likt dem som de får i recensionen men absolut inte de som Intel spec:ar iaf. inte i "Write" varför är det så?

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av backfeed:

Jepp, stämmer. De bytte till sandkraft väldigt nyligt.

De har ju dock skrivit helt egen firmware till sandkraften om jag minns rätt, så det är inte direkt att jämföras med "alla" andra (det finns fler undantag, Samsung kör väl inte heller med standard firmware tror jag) sandkraftsenheter.

Alla som kör Sandforce måste mer eller mindre skriva om deras firmware eftersom den är trasig. Intel gjorde dock ett bättre jobb än alla andra och letade buggar som galningar och fick skriva om koden ordentligt. Resultatet verkar vara det som Sandforce borde varit från första början.

Samsung har inte Sandforce utan de kör med en egen controller.

Lite synd att Intel la ner utvecklingen av egna kretsar. Hoppas de kommer tillbaks snart igen men en egen krets så vi kanske kan bli av med Sandforce för även med buggfri firmware så dras den med andra problem. Det är ju inte prestanda längre utan den presterar som alla andra, fast med fler buggar och fler andra nackdelar. Det enda som talar för Sandforce idag är i princip priset.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Kul med nytt från Intel, men jag kör nog på en Samsung istället.

Visa signatur

Intel i7 10700k - Noctua NH-D15 chromax - Asus Maximus XII Hero - G.Skill 32GB 3600MHz Trident Z Neo - MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO - Corsair RM750x V2 - Phanteks P600S - Asus ROG Swift PG329Q - Sennheiser HD650

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backfeed:

Jepp, stämmer. De bytte till sandkraft väldigt nyligt.

De har ju dock skrivit helt egen firmware till sandkraften om jag minns rätt, så det är inte direkt att jämföras med "alla" andra (det finns fler undantag, Samsung kör väl inte heller med standard firmware tror jag) sandkraftsenheter.

Samsung kör med egen controller.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Mera Sandforce? Mera enheter jag aldrig skulle köpa eller rekomendera ens till min värsta fiende med andra ord.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Lite synd att Intel la ner utvecklingen av egna kretsar. Hoppas de kommer tillbaks snart igen men en egen krets så vi kanske kan bli av med Sandforce för även med buggfri firmware så dras den med andra problem. Det är ju inte prestanda längre utan den presterar som alla andra, fast med fler buggar och fler andra nackdelar. Det enda som talar för Sandforce idag är i princip priset.

Intel har inte sagt att de lagt sina egna kretsar, vi får se vad som händer i framtiden.

Men för att förtydliga: Intel 320 _inte_ nerlagd, den nytillverkas fortfarande och den ersätts _inte_ av Intel 330.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk

20nm? Vad är det för hållbarhet på dem? 10 skrivningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Alla som kör Sandforce måste mer eller mindre skriva om deras firmware eftersom den är trasig. Intel gjorde dock ett bättre jobb än alla andra och letade buggar som galningar och fick skriva om koden ordentligt. Resultatet verkar vara det som Sandforce borde varit från första början.

Samsung har inte Sandforce utan de kör med en egen controller.

Lite synd att Intel la ner utvecklingen av egna kretsar. Hoppas de kommer tillbaks snart igen men en egen krets så vi kanske kan bli av med Sandforce för även med buggfri firmware så dras den med andra problem. Det är ju inte prestanda längre utan den presterar som alla andra, fast med fler buggar och fler andra nackdelar. Det enda som talar för Sandforce idag är i princip priset.

Noteras bör ju att det bara gäller extremt komprimerbar data. Om datan är komprimerad så ligger andra kontrolers flera år före i utvecklingen.

Typo
Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sharpless:

20nm? Vad är det för hållbarhet på dem? 10 skrivningar?

3000-5000 verkar det som. Så det är ungefär samma som idag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSwede86:

Kan någon förklara detta, genom AS-SSD får jag (i MB/s) på Intel 320 60GB:
Read: 470-nånting, helt OK
Write: 70-nånting

Enl. spec är det:
Sustained Sequential Read: 500 MB/s
Sustained Sequential Write: 450 MB/s

Jag kör SATA 6GBit genom en SATA 6-kabel och SATA 6-port på moderkortet.

Denna recension visar samma siffror:
http://www.techradar.com/reviews/pc-mac/pc-components/storage...

Hur kan det spec:as till 450 MB/s i write?

Det verkar som att du blandar ihop 320 och 330.

320 skriver ganska långsamt. Särskilt 60GB-versionen.

Permalänk
Medlem

Förutom att den är tillverkad i 20 NM så ser jag inga större fördelar med den..inte så länge de kör med Sandforce i alla fall, förutom om de blir mycket billigare..

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200