Permalänk
Medlem

Jag är tekniker och vill absolut avråda från en hubb.
En hubb har idag i princip bara ett enda användningsområde, och det är när man behöver tvinga all trafik att skickas kopierat till något som ska logga samtliga paket på nätverket vid felsökning. Det här är något som en vanlig användare aldrig kommer behöva göra, och ytterst sällan vi tekniker behöver det heller längre som tur är. Hittar jag en hubb i en nätverksinstallation idag åker den ut illa kvickt och får vikariera som huggkubbe.

För en vanlig användare ska frågan idag vara mellan om det är en switch eller en router som ska användas. Om du redan har en router alternativt får fler än ett IP-nummer från din internetleverantör är valet helt klart en switch. Har du bara ett nätverksuttag i väggen med ett enda IP-nummer, alternativt ett modem utan routerfunktion är det en router du ska ha.
Om TS är osäker på vad det är du har, tala gärna om för oss vad du har för utrustning idag (tillverkare och modellnummer) och vilken internetleverantör du har så kan vi nog guida dig rätt.

Det som är intressant sen är att kika på vilka hastigheter du vill ha på den. Idag är priset på gigabitenheter såpass billigt att jag ser ingen anledning att ha något som bara jobbar på 100 MBit.

Permalänk
Hedersmedlem

det finns väll inte en att köpa en roter med minde än 100 mbit/s (med kabel) själv så hadde vi en hubb men eftersom vi höjde hastigheten efter fiber så skaffade vi en roter som kör gbit det funkar ju, den gör det den skall...

det är inget fel med en hubb den kostar mindre än en roter eller swich (man får vad man betalar för)

han får göra som han vill men han kommernog inte känna så mycket skillnad om han inte skall ladda ner stora filer med sin digitalbox

ne men han klara sig ju med en hubb men swich är bättre för den kan man ha till annat med...

jag vet hur tekniker arbetar håller på med sådant har gjort i 3 år i alla fall...

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjurran:

Jag är tekniker och vill absolut avråda från en hubb.
En hubb har idag i princip bara ett enda användningsområde, och det är när man behöver tvinga all trafik att skickas kopierat till något som ska logga samtliga paket på nätverket vid felsökning.

Då kan jag tipsa om att koppla in en switch som kan ställa port(ar) i sk promiscuous mode. Då riskerar du inte att hub:en i sig blir en felkälla (eftersom den blir en sk collision domain).

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av tkoop1:

det finns väll inte en att köpa en roter med minde än 100 mbit/s (med kabel) själv så hadde vi en hubb men eftersom vi höjde hastigheten efter fiber så skaffade vi en roter som kör gbit det funkar ju, den gör det den skall...

det är inget fel med en hubb den kostar mindre än en roter eller swich (man får vad man betalar för)

han får göra som han vill men han kommernog inte känna så mycket skillnad om han inte skall ladda ner stora filer med sin digitalbox

ne men han klara sig ju med en hubb men swich är bättre för den kan man ha till annat med...

jag vet hur tekniker arbetar håller på med sådant har gjort i 3 år i alla fall...

En hubbb SKA INTE in i ett modernt nät , sluta rekommendera det, det är så dumt att man undrar var de som drar upp dem funnits de sista 15 åren, undvik hubbar, de är skit för prestandan, omedelbart man ansluter 3 enheter eller fler så går nätet saktare och latensen och jitter ökar, så teoretiskt kan ju tex bandbreden räcka men jitter o latens gör att man ändå inte kan klara av mediaströmning.
UNDVIK HUBBAR !!! SLUTA REKOMENDERA DEM !!! DE ÄR OBRA !!!
(De ska enbart användas som felsökningsverktyg i övrigt så är det museieföremål.)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Då kan jag tipsa om att koppla in en switch som kan ställa port(ar) i sk promiscuous mode. Då riskerar du inte att hub:en i sig blir en felkälla (eftersom den blir en sk collision domain).

Förstår vad du säger - men promiscuous mode refererar så vitt jag vet till end-hosten som en setting för att låta NIC fånga upp (och i nästa steg logga) all trafik den ser på sin port (snarare än bara bry sig om trafik till sin MAC vilket är default).

På switchsidan krävs port mirroring, AKA Span för att kopiera all trafik från vissa portar/VLAN/etc till den porten där burken som är promiscuous sitter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanis:

Förstår vad du säger - men promiscuous mode refererar så vitt jag vet till end-hosten som en setting för att låta NIC fånga upp (och i nästa steg logga) all trafik den ser på sin port (snarare än bara bry sig om trafik till sin MAC vilket är default).

På switchsidan krävs port mirroring, AKA Span för att kopiera all trafik från vissa portar/VLAN/etc till den porten där burken som är promiscuous sitter.

Det är tvärtom. Promiscuos mode skickar ALL trafik som passerar kärnan/processorn till önskad/avsedd port. Port Mirroring (SPAN på Cisco-språk) duplicerar trafik avsedd för en specifik port (eller VLAN) till en annan port.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det är tvärtom. Promiscuos mode skickar ALL trafik som passerar kärnan/processorn till önskad/avsedd port. Port Mirroring (SPAN på Cisco-språk) duplicerar trafik avsedd för en specifik port (eller VLAN) till en annan port.

OK - intressant. Exempel på switch/switchOS som konfigureras för promiscuous mode?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tanis:

OK - intressant. Exempel på switch/switchOS som konfigureras för promiscuous mode?

De flesta Cisco catalyst och de kör ju ios som os, jag har inte koll på vilken ios som krävs men det har väl funnits redan från början?
http://www.cisco.com/en/US/products/hw/switches/ps708/product...
Eller tänker jag fel nu? Kärnan har ju lite mera trafik än det som passerar portarna, men det är väl trafiken på portarna till datorerna som är intressant att kontrollera ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

De flesta Cisco catalyst och de kör ju ios som os, jag har inte koll på vilken ios som krävs men det har väl funnits redan från början?
http://www.cisco.com/en/US/products/hw/switches/ps708/product...
Eller tänker jag fel nu? Kärnan har ju lite mera trafik än det som passerar portarna, men det är väl trafiken på portarna till datorerna som är intressant att kontrollera ?

Just därför min fråga om "promiscuous mode" vs "port mirroring/SPAN". IOS (eller äldre CatOS) har ingen promiscuous mode utan just mirroring/SPAN. Dessutom är ju normal-läge att process-switcha så litet så möjligt - med fast-switching/CEF osv avlastar man ju switchens kärna.

Permalänk
Rekordmedlem

Man lär ju inte kunna skicka ut alla portarna från en switch heller på en port, jag har 50 portare, 48 accesportar och 2 upplänkar och det blir ju hiskeliga bandbredder om alla portarna går fullt, om man speglar ut allt på en port kommer då switchen att strypa trafiken så att porten hinner med ? eller ska man då sända det på en upplänk, de är ju snabbare om man har rätt moduler, men bara 10ggr snabbare, så om man verkligen kör maxtrafik så fattas det 5 ggr bandbredden, har inte testat o leka med det här men det kanske man ska göra, hursomhelst så börjar det glida iväg från ämnet för tråden även om det är intressant

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

För att försvara mig själv, så ansåg ja att hans behov kunde lösas med en hubb. att de kanske inte säljs så mycket av hubbar längre har ja däremot ingen erfarenhet av. Men ja tycker inte att någon kan förneka att en hubb INTE hade gjort jobbet...

Ja alltså, visst kan hans behov tillgodoses av en hubb, men då kan man ju lika gärna rekommendera sten eller trä-hjul till folk som behöver nytt hjul på skottkärran?

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det är tvärtom. Promiscuos mode skickar ALL trafik som passerar kärnan/processorn till önskad/avsedd port. Port Mirroring (SPAN på Cisco-språk) duplicerar trafik avsedd för en specifik port (eller VLAN) till en annan port.

Har nog aldrig sett att det kallats promiscous mode i cisco sammanhang. Däremot så skickar mirror från en viss port/vlan till en annan port. I datorer så kallas det promiscous när man lyssnar på allt istället för bara det som är destinerat till en själv på mac nivå.

Skrivet av mrqaffe:

De flesta Cisco catalyst och de kör ju ios som os, jag har inte koll på vilken ios som krävs men det har väl funnits redan från början?
http://www.cisco.com/en/US/products/hw/switches/ps708/product...
Eller tänker jag fel nu? Kärnan har ju lite mera trafik än det som passerar portarna, men det är väl trafiken på portarna till datorerna som är intressant att kontrollera ?

Endast saker destinerade till cpun går via cpun, det som går i den är vissa protokoll som den kör, tex lacp, cdp, diverse routing protokoll osv.

Cisco nexus som exempel har en inbyggd packet dump funktion, men den tar endast saker som går till cpun. Vill man se host trafik på ett if eller vlan så får man köra monitor portar. Cisco 7600 har även monitor portar, men man kan även se trafik som går till cpun, så kallad puntad trafik i det fallet, vilket är bra att kunna se vid DoS falll.

Oavsett så bör man inte köra en hubb idag, de är mycket sämre än en switch, om man ens kan köpa en sådan idag vilket jag tvivlar på.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniak:

Har nog aldrig sett att det kallats promiscous mode i cisco sammanhang. Däremot så skickar mirror från en viss port/vlan till en annan port. I datorer så kallas det promiscous när man lyssnar på allt istället för bara det som är destinerat till en själv på mac nivå.

Kommandot finns i alla fall; rmon {native | promiscuous}. Och resten, tja det är ju vad jag redan sagt?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s91497188 Där har du massa olika switchar med PoE, om de nu är en PoE lösning du är ute efter.

Visa signatur

Chassie: Cooler master HAF 932 Advanced. Moderkort: Asus Maximus IX Hero Z270. Processor: Intel i7 7700K. RAM: Corsair 16GB 3000Mhz. PSU: Corsair TX850M. SSD: Samsung 960 EVO 250GB. GPU: EVGA 1080Ti 11GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimonCMF:

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s91497188 Där har du massa olika switchar med PoE, om de nu är en PoE lösning du är ute efter.

PoE-enheter är antingen sk power sourcing equipment (PSE) eller powered device (PD) och jag tror TS vill ha minst en PD, något som jag inte kan se går att filtrera på prisjakt. Jag har själv letat med ljus och lykta och bara hittat en switch från Cisco (SLM2008) som har PD-port men den finns inte längre till försäljning.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net