Internt designdokument ska hjälpa Apple i patentkriget mot Samsung

Permalänk
Skrivet av Operatören:

Hahahaha! Apple, ni är slut som artister om ni inte skapar nåt som lockar folk.

Apple är förvisso inga artister men nog skapar de intresse så där har du otroligt fel. Många är lockade av deras produkter. Därför har de också väldigt stora marknadsandelar i vissa segment.

Till alla övriga haters:
Glöm inte att det är ett stort antal företag som håller på med stämningar hela tiden. Tom. de flesta stora företagen. Samsung är ganska duktiga på att stämma t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Hur kan du säga sådär? Det är ju pinsamt att Samsung har bilder på iPhone som jämförelse och se vad dem bör tillägga. Tycker du inte?

Jag tycker självklart att man bör kika lite på vad som är bra och dåligt med andra telefoner men inte ha en hävla bild på den och kopiera den.

Hur skulle det kännas för dig om någon kopierar dig när du lyckats med något stort och det sedan resulterar i att du förlorar pengar på det?

Återigen, det handlar inte om att kopiera, det handlar om att identifiera sin produkts svagheter gentemot konkurrensen och åtgärda dem. Du kan åtgärda en svaghet på andra sätt än att kopiera, och det är också vad Samsung gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Oh rly?! Kryp tillbaka till hålet du kom ifrån.

Bara för att nämna ett par exempel: Apple var först att använda en ny batteristruktur (till skillnad mot trafitionell cylinderform) för att öka batterikapaciteten/volym. På mjukvarusidan så har vi Multicast DNS som ett exempel.. Skulle kunna fortsätta rätt länge.

Btw, en hel del av den utveckling vi ser i Intels processorer (ex.vis stöd för 4k-upplösningar för integrerade gfx-delen) kommer per request från Apple.

Bah, walkmans hade för fan platta batterier på 80talet och de var inte cylindriska inuti.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dimman:

Oh rly?! Kryp tillbaka till hålet du kom ifrån.

Bara för att nämna ett par exempel: Apple var först att använda en ny batteristruktur (till skillnad mot trafitionell cylinderform) för att öka batterikapaciteten/volym. På mjukvarusidan så har vi Multicast DNS som ett exempel.. Skulle kunna fortsätta rätt länge.

Btw, en hel del av den utveckling vi ser i Intels processorer (ex.vis stöd för 4k-upplösningar för integrerade gfx-delen) kommer per request från Apple.

Jag tycker att du ska läsa på lite :)...

Det var Ericsson som var först med dom batterierna och uppfann dom..

Multicast var inte Apple som utvecklade...

4k-upplösning har funnits länge..först nu det har börjat komma ut bland median..

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Medlem

Gud vad less jag blir det här... Samsung hit, Apple dit! Jag gillar varken Samsungs eller Apples produkter av olika skäl. Jag är inte så förtjust i Android eller iOS heller. Jag ska köpa en ny mobil i höst men jag har ingen aning om vad för nån. Kanske blir en WP8-lur av Nokia om de verkar nog intressanta ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Hellre kvalitet och plastig känsla än en trasig glasbit som "känns" gedigen.

Hahaha den var bra.

Visa signatur

HTPC Hemmabio Vinyl
CPU Intel 9900k@4.9GHz - Corsair Hydro H150i PRO RGB 360mm MB Gigabyte Z390 Aorus Master RAM Corsair Vengance LPX 16GB 3200Mhz GFX ASUS GTX 1080 Ti FE 11GB PSU Seasonic PRIME Ultra 1000W Gold SSD Corsair Force MP500 240GB Chassi NZXT H440
Gaming/Workstation
CPU Intel i9-7900X @4500 NZXT Kraken X62 MB Asus Prime X299-A GFX AMD Radeon VII RAM Corsair Vengeance RGB 4x8GB 3000MHz PSU EVGA SuperNOVA 750 G1 SSD Samsung 960 EVO M.2 SSD 500GB Chassi Phanteks Enthoo EVOLV ATX

Permalänk
Skrivet av Luxor ABC80:

Intressant med tanke på att APPLE "stal" alla sina namn och ideer i början.

APPLE kommer från Beatles skivbolag.
Macintosh kommer från HiFi tillverkaren

Grafiska användarsnittet från Xerox park
Musen integrerat i operativsystemet från Xerox Park

Ett företag vars hela framgång i början var lånade ideer stämmer idag allt och alla för patentintrång!!!!

Lägg till "iPhone" i listan..
http://en.wikipedia.org/wiki/Linksys_iPhone

Visa signatur

ASUS P8Z68-V | Intel i7 2600K @4,5GHz | Corsair VENGEANCE 1600MHz 2x4GB | GTX570 DC2 | Systemdisk: WD Black 500GB 6.0Gbit + OCZ Agility 3 60GB med SRT | Dell U2711 H-IPS 2560x1440 | Corsair 550w| Antec P280 | ASUS Essence STX -> H/K 970 + Dynavoice M-65 & Denon AH-D1100 | Övrig hårddiskplats: 2xWD 1TB + WD 640Gb & 1TB Hitachi | Driving Force GT & Xbox 360 controller

Permalänk
Medlem

Snacka om att inte VILJA förstå någonting!

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Medlem

Apple är bara duktiga på att återanvända gamla idéer, i fint skal. Sen om någon annan använder någon beståndsdel av deras recept så blir dem arga och stämmer dem. Förvånar mig att de inte har flippat ur på alla andra smartphone tillverkare.

Såg för övrigt youtube klippet dakke länka, och det ligger nog mycket i det att apple aldrig har uppfunnit något, utan köper de mesta, dignar om det och sätter sitt namn på det, och de som försöker hoppa på samma tåg blir stämda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Oh rly?! Kryp tillbaka till hålet du kom ifrån.

Bara för att nämna ett par exempel: Apple var först att använda en ny batteristruktur (till skillnad mot trafitionell cylinderform) för att öka batterikapaciteten/volym. På mjukvarusidan så har vi Multicast DNS som ett exempel.. Skulle kunna fortsätta rätt länge.

Btw, en hel del av den utveckling vi ser i Intels processorer (ex.vis stöd för 4k-upplösningar för integrerade gfx-delen) kommer per request från Apple.

Dem exemplen du skriver kan du ju skicka in till tec syndicate i den där tävlingen där du ska skicka in en pryl/funktion som Apple har uppfunnit, så får vi se vad som är rätt och fel!

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Apple kanske har rätt juridiskt, men om de har det så är ju det verkliga problemet de nollställda domstolarna som gladerligen godkänner Method of swinging on a swing som giltigt patent.

Tack för dagens garv!

Permalänk
Avstängd

Samsung har ju bara jämfört sin produkt med en konkurrens för att hitta saker som de kan förbättra.
Det betyder ju inte att Samsung har kopierat Apple.

Det är väl ganska självklart att man håller koll på vad konkurrenterna gör och jämför.

Hoppas att domstolen dömmer för Samsung och emot Apple.
Apple borde sluta att stämma sina konkurrenter hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludric:

Man är ju dumihuvet om man säger "Vad har Apple uppfunnit?" och sedan sätter upp massor av parametrar på vad man inte får ta upp och dessutom säger nej till vad som Apple lägger mest R&D-pengar på av alla sina avdelningar (mjukvara).

Är som att fråga vad Google någonsin tagit fram och sedan säga att mjukvara inte gills.

Ännu värre att dessutom inte tillåta uppfinningar från en av Apple's största ingenjörer...

Sen kan man väl också diskutera vad som räknas som en uppfinning. Bara för att WW-brothers uppfann flyget, betyder inte att Boeing 787 inte är en uppfinning.

http://www.youtube.com/watch?v=CW0DUg63lqU

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem

Nu får någon rätta mig om jag har fel, men i det här dokumentet, på de 7 bilderna som swec visar så känns det ju mer som att Apple vill att Samsung gör precis likadant som Apple?
T.ex:
*De tycker det är onödigt med att ha siffror i sidovisningen för vilken sida man är på i appdrawer och att plupparna inte ska vara vita utan att bara 1 ska vara det för att lättare kunna navigera
*Att man ska kunna välja flera städer i väderprognosen och inte bara staden man är i
*Att man ska ha en uppdaterad kalender i appdrawer...
Etc...

Hade Samsung gjort allt detta så hade de ju blivit stämda av Apple pga att den designen liknar Apples design för mycket xd

Om jag har rätt i det jag skriver så tycker jag bara det här dokumentet inte kommer hjälpa Apple alls och att det bara är dumt.

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Dimman:

Oh rly?! Kryp tillbaka till hålet du kom ifrån.

Bara för att nämna ett par exempel: Apple var först att använda en ny batteristruktur (till skillnad mot trafitionell cylinderform) för att öka batterikapaciteten/volym. På mjukvarusidan så har vi Multicast DNS som ett exempel.. Skulle kunna fortsätta rätt länge.

Btw, en hel del av den utveckling vi ser i Intels processorer (ex.vis stöd för 4k-upplösningar för integrerade gfx-delen) kommer per request från Apple.

Vet inte när du anser att Apple uppfann det platta batteriet, men den första mobil jag någonsin haft, något Ericsson 688 (eller något sådant), hade ett väldigt platt batteri. Enligt GSM Arena släpptes den luren 1996.

Apple var nog först att implementera mDNS (i Bonjour), men specifikationen togs fram av IETF Zeroconf Working Group med bl.a. Apple (och Microsoft) som medlemmar. Att däremot använda IP-multicast för att få en automatisk konfiguration utan dedikerad servers implementerade Microsoft redan 1999 via Simple Service Discovery Protocol (Bonjour kom först 2002).

Kan mycket väl stämma att 4k stöd i Intels GPUer är något som Apple önskat, men du tror inte Intel lagt tid ett sådant stöd oavsett? Just nu är ju trycket inte så stort på den finessen då det knappt existerar skärmar med den upplösningen, de som finns är inte precis något som massmarknaden har råd med och proffs har nog råd att skaffa en GPU som fixar 4k...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Samsung vill ju bara ha en del av kakan helt enkelt.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Musikälskare

Rätt ska vara rätt imo, stå på er Apple

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

att bli inspirerad av en bra produkt borde inte vara belagt med böter, hoppas att det inte blir så i detta fallet. Samsung såg vad som behövde förbättras i sina egna produkter genom att titta på Apple, som många sagt innan, det är knappast unikt lr ovanligt.
Apple har ju gjort samma sak, ser dom en produkt som har en smart lösning så ser man till att härma. inget är ju unikt i deras produkter, bara förfinat och packeterat på ett sätt som får folk att slänga sina pengar på dom.

fanbois till höger o vänter, samsung vs apple.. *suck*

Alla dessa stämningar till höger o vänster är löjliga, domstolarna borde avvisa alla i fortsättningen.. lr snarare borde lagstiftarna få sparken som låtit allt gå överstyr

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Avstängd

Viktig information till alla som försöker diskutera med en Apple fanboy: http://articles.cnn.com/2011-05-19/tech/apple.religion_1_appl...

För att vara lite mer seriös. Apple är just nu ett riktigt patent troll hur vida det är rätt av dem eller inte kan man diskutera länge men det stora problemet är att alla de pengar företagen lägger på advokater och rättegångskostnader är pengar som kommer ifrån konsumenterna. Personligen tycker jag att patentlagarna är helt löjliga, speciellt mjukvaru- och mönsterpatent, det ska inte vara så lätt att få så pass generella patent som det går att få i USA i dagsläget.

Sedan kan man också ifråga sätta domstolen i detta fallet. För par veckor sedan ville Samsung att rätten skulle höra en Apple anställd. Helt plötsligt var den anställde på Hawaii på rehabiliterings resa och kunde inte inställa sig i rätten men tidigare förhörsprotokoll blev inte godkända av rätten. Nu godkänner de papper som Apple har olagligen kommit över vilket inte är normal praxis i amerikanska rättegångar.

Permalänk
Medlem
Citat:

"Det kan vara allt ifrån hur ikonerna ser ut på hemskärmen till vilken bakgrund som är lämplig för telefonens röstinspelare."

Helt sjukt är detta alltså! Jag väljer inte sida huruvida Apple eller Samsung som gör fel men när en färg eller färger på en bakgrund blir ett patentproblem har skammen verkligen överträffat sig själv. Kul det vore att äga patent på alla färger som finns, eller åtminstone grundfärgerna. Det hade gett klirr i kassan det!

Visa signatur

Underskatta inte Citera-funktionen

Permalänk
Medlem

störtlöjligt.

Skulle ett företag inte ens få TITTA och jämföra en produkt med en konkurrent så är det ju fel på lagar och regler.
Dokumentet luktar dessutom fake, tycker jag.

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem

Kan de inte istället ge oss SweCare pengarna som går åt att stämma varandra?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Ett internt dokument som ställer den egna produkten mot konkurrentens produkt för att se vilka förbättringar som kan göras? Finns det något företag som _inte_ sysslar med dessa?

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Det enda jag ser med detta dokument är ngt som förekommer inom allt vad tillverkningsindustri heter.

Jag kan bara se till min egna bransch inom lastbilar där både vi och konkurenter köper lastbilar av alla märken och analyserar dem fullt ut (plockar isär ALLT och jämför med egna konstruktioner/lösningar) för att se vad man själv behöver förbättra för att ligga steget före konkurenterna....
Sedan att elektroniksidan utvecklas mångt mkt snabbare än bilindustrin (framförallt lastbilsindustrin som tar ungefär tio år på sig att få fram en ny produkt) är en annan sak.

Jag skulle vilja se sådana här stämningskrig i ngn annan del av tillverkningsvärlden....då hade INGET nytt kommit bara pga rädslan av att bli stämda..........fjanterier är vad det är OAVSETT vilka som stämmer vilka....

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrSvamp:

I Sverige får du använda bevis du fått till ditt förfogande på "olaglig" väg som bevis.

Jovisst alla bevis är ju bevis oavsett hur man skaffade fram dem. Men man kan väl fortfarande bli ställd till svars för brottet man begick när beviset införskaffades? Eller blir man straffimmun om man begår brott i syfte att skaffa fram bevis? Dessutom var väl detta knappast i Sverige?

Permalänk
Medlem

Det samsung gjort här är 101 i hur man förbättrar sin produkt på en konkurrensmarknad, man sneglar på konkurrenterna och ser vad de gör bättre än en själv. Jag gick en kurs i kravhantering (inför utvecklandet av ny produkt) på högskolan och en av de absolut första punkterna för kravinsamling är att kolla på konkurrenterna.

Det Samsungs dokument säger är ju "Kolla här, Apple är bättre än oss på dessa punkter. Detta gör de bra och detta gör vi dåligt. Nu måste vi utveckla något som slår dem".

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Apple har väl designat hela sin iphone runt en Sony telefon som aldrig tillverkades om jag minns rätt.
Det är ingen som surar över detta, dock är Apple ganska hotat då folk börjar bli smartare och mer insatta.
Deras kamp mot alla via stämningar visar bara hur rädda de är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludric:

Man är ju dumihuvet om man säger "Vad har Apple uppfunnit?" och sedan sätter upp massor av parametrar på vad man inte får ta upp och dessutom säger nej till vad som Apple lägger mest R&D-pengar på av alla sina avdelningar (mjukvara).

Är som att fråga vad Google någonsin tagit fram och sedan säga att mjukvara inte gills.

Ännu värre att dessutom inte tillåta uppfinningar från en av Apple's största ingenjörer...

Sen kan man väl också diskutera vad som räknas som en uppfinning. Bara för att WW-brothers uppfann flyget, betyder inte att Boeing 787 inte är en uppfinning.

Rätt rimligt enligt mig iaf. Wozniak lämnade apple 1987 btw... Så .... jag vet inte varför man inte ska bry sig om det ens? >_<

mesta dom tittar på är väll ändå nyare saker egentligen typ 2000- ... Sen blir mjukvara antagligen krångligare då man för att verkligen veta om det är innovativt måste ha tillgång till källkoden och den får man ju inte tag i oavsett. Och utan den kan man väll ändå bara bedöma själva designen och då hamnar man i samma argument som alltid med apple... mitt äpple är runt och eftersom ditt oxå är det så måste du betala mig en massa pengar... dvs breda designpatent som inte säger ett dyft egentligen.

du kanske inte ens tittat på videon? dom går ju trotts allt igenom dilemmat med att bedöma vad som är en uppfinning. Men kort blir det väll att om du bara plockar uppfinningar från andra och sammanställer till något nytt är det egentligen inte du som gjort uppfinningen.

Men bah apple kommer alltid stämma skiten ur allt och alla... luktar lite rambus över det hela kanske?

Permalänk
Medlem

Kolla in denna skit....

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*
På rätt många inlägg, det kanske finns något dåligt inlägg som jag missade, tveka i så fall inte att anmäla det.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.