Avbeställde en dator kostade 2500kr stämmer detta?

Permalänk

Jag håller med om att jag skall betala en avgift eftersom de satte ihop datorn ville bara kolla om det var en rimlig avgift eftersom jag sa från början så är jag inte så haj på allt detta. Betalde med VISA så de skall sätta tillbaka pengarna på mitt konto så det blir nog att de sätter tillbaka pengarna -2500kr. Hoppas jag får tillbaka frakten iallafall eftersom den i te var skickad än.

Permalänk
Medlem

Standard på denna marknad brukar ligga på ca 500kr/h (395:- exkl. moms) och 5 timmar är inte helt orimligt för montering, installation samt testning.

Permalänk
Skrivet av Liljekrantz:

http://cdon.se/hemelektronik/thor_asator_v2_-_intel_i7-3770k_...

Detta är en andra datorn så jag tjänar fortfarande pengar eller går nästan i alla fall jämnt ut men får en bättre dator. Vet inte vad jag kan göra dock, tyckte det lät lite mycket...

FUCK att jag inte hade tänkt att köpa dator nu :/

Även om jag hade föredragit att bygga den själv...

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Skrivet av Tehlamah:

Standard på denna marknad brukar ligga på ca 500kr/h (395:- exkl. moms) och 5 timmar är inte helt orimligt för montering, installation samt testning.

Sen så kan dom även vilja ta ut mer (detta är ju en mindre firma, och då stiger priserna). Knackar jag åt bekanta osv så tar jag minst 500:-/h. Oftast närmare 1000:-. Inte är min tid gratis.

2500:- är helt OK tycker jag, det är en bra timlön för någons förmiddag plus lite annat smått o gott. Sen ska ju butiken ha lite för besväret. Pay up.

Visa signatur

Main: FD R2 - CoolerMaster Silent Pro M 700W - AsRock Z77E-ITX - Intel i5 3570K @ Stock - 4GB Corsair XMS3 1333MHz - Corsair SSD Force 3 Series 120GB - Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB - Win 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:
Skrivet av http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument/Angerratt-vid-distanshandel/:

Köpa tjänster
Ångerrätten gäller också när du köper tjänster på distans. Det kan exempelvis vara hantverkstjänster. Men lagen gäller även vissa finansiella tjänster som krediter, försäkringar och betaltjänster. Även vid köp av tjänster är ångerfristen 14 dagar utom för livförsäkringar och privat individuellt pensionssparande. Då är den 30 dagar. Som regel gäller ångerfristen från dagen då avtalet ingås. När du köper livförsäkringar räknas fristen från och med den dag du har fått veta att avtalet har ingåtts. Ångerrätten börjar dock aldrig gälla förrän du har fått den information som säljaren måste ge dig. När du köper finansiella tjänster ska du även ha fått avtalsvillkoren för att ångerfristen ska börja löpa.

sedan har vi också

Skrivet av http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument/Angerratt-vid-distanshandel/:

Om en vara tillverkas speciellt efter dina önskemål, kan du och säljaren komma överens om att ångerrätten inte gäller. För andra varor har säljaren ingen rätt att förhandla bort ångerrätten.

Har det tydligt framgått att ångerrätten inte gäller?
Och ännu bättre.. framgår det tydligt att det faktiskt är en specialtillverkad PC? Annars har de inte ett smack att komma med och du har 14 dagars ångerrätt oavsett vad avtalen säger.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

Har det tydligt framgått att ångerrätten inte gäller?
Och ännu bättre.. framgår det tydligt att det faktiskt är en specialtillverkad PC? Annars har de inte ett smack att komma med och du har 14 dagars ångerrätt oavsett vad avtalen säger.

Det står klart och tydligt under deras köpvilkor vilket du som kund har en skyldighet att läsa om du beställer över internet och inte i butik.

Och gällande om det står att det är specialtillverkad PC eller ej:

Speldatorer
IT Gaming är en serie med våra egenbyggda speldatorer innehållande komponenter valda för att ge dig så mycket som möjligt för pengarna. Vill du ha den bästa prestandan för spel, möjlighet att uppgradera din dator i framtiden och inte minst en låg ljudnivå så rekommenderar vi dig en stationär dator från IT Gaming-serien!

Med våra speldatorer erbjuder vi ett komplett utbud av kraftfulla speldatorer till ett av Sveriges mest pressade priser! På våra speldatorer lägger vi extra omsorg på att se till att du får den senaste tekniken till det bästa priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tehlamah:

Det står klart och tydligt under deras köpvilkor vilket du som kund har en skyldighet att läsa om du beställer över internet och inte i butik.

Och gällande om det står att det är specialtillverkad PC eller ej:

Speldatorer
IT Gaming är en serie med våra egenbyggda speldatorer innehållande komponenter valda för att ge dig så mycket som möjligt för pengarna. Vill du ha den bästa prestandan för spel, möjlighet att uppgradera din dator i framtiden och inte minst en låg ljudnivå så rekommenderar vi dig en stationär dator från IT Gaming-serien!

Med våra speldatorer erbjuder vi ett komplett utbud av kraftfulla speldatorer till ett av Sveriges mest pressade priser! På våra speldatorer lägger vi extra omsorg på att se till att du får den senaste tekniken till det bästa priset.

Att den är "egenbyggd" är knappast samma sak som att den är specialbyggd för just en specifik kund. Det är den inte heller.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Som någon annan också skrev:

http://www.konsumentverket.se/lag-ratt/lagar/om-distans--och-...

Ångerrätten
När du köper en vara eller en tjänst på distans eller vid hemförsäljning har du enligt lagen rätt att ångra köpet inom 14 dagar, när du handlar inom Sverige. Om du handlar något från ett annat EU-land, exempelvis via Internet, har du också ångerrätt, men ångerfristen kan då vara kortare än 14 dagar. Vill du veta mer om handel över gränserna, läs mer på Konsument Europas webbplats.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte du ska betala 2500:- för en standarddator som finns på deras hemsida, förutsatt att du inte gjort några ändringar.
Från deras hemsida:
"Om ni önskar en annan konfiguration köper ni vår populära tjänst byggnation av dator med valfria delar som ni hittar här. "

Det står att montering ingår i priset och eftersom att du inte vill ha produkten så ska det också ingå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Att den är "egenbyggd" är knappast samma sak som att den är specialbyggd för just en specifik kund. Det är den inte heller.

Så du klassar inte att dom bygger ihop datorn till kund efter han lagt beställning som specialbygge? Det är ju för just den kunden dom bygger datorn även om dom länkar den som en generel artikel på hemsidan. Datorn är ju även "unik" för just detta företag vilket gör att det klassas som ett specialbygge även om du kan hitta delarna hos andra återförsäljare.

Skrivet av saturday_sun:

Som någon annan också skrev:

http://www.konsumentverket.se/lag-ratt/lagar/om-distans--och-...

Ångerrätten
När du köper en vara eller en tjänst på distans eller vid hemförsäljning har du enligt lagen rätt att ångra köpet inom 14 dagar, när du handlar inom Sverige. Om du handlar något från ett annat EU-land, exempelvis via Internet, har du också ångerrätt, men ångerfristen kan då vara kortare än 14 dagar. Vill du veta mer om handel över gränserna, läs mer på Konsument Europas webbplats.

Han har full rätt att ångra köpet men då en tjänst har utförst så har företaget rätt att ta ut en avgift för detta vilket även har diskuterats i tråden.

Permalänk
Medlem

Summan handlar om att delarna blir begagnade, utan förpackningar eller med brutna plomberingar och går ej att sälja till fullpris. Hela datorn blir alltså demo och företaget förlorar pengar på detta bara för att du har ångrat dig. 10% av totalsumman i snitt brukar vara rimmigt att betala tillbaka.
Edit* Plus för arbetstiden de har lagt ner på montering och demontering.

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tehlamah:

Han har full rätt att ångra köpet men då en tjänst har utförst så har företaget rätt att ta ut en avgift för detta vilket även har diskuterats i tråden.

Var har du belägg för detta? Står inget om något sådant i det jag kan läsa på konsumentverkets hemsida. Det man kan göra är att komma överrens om att ångerrätten inte gäller på en tjänst men man har så vitt jag kan läsa mig till ingen RÄTT att ta ut en avgift för att någon vill ångra en tjänst.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rhalla:

Summan handlar om att delarna blir begagnade, utan förpackningar eller med brutna plomberingar och går ej att sälja till fullpris. Hela datorn blir alltså demo och företaget förlorar pengar på detta bara för att du har ångrat dig. 10% av totalsumman i snitt brukar vara rimmigt att betala tillbaka.
Edit* Plus för arbetstiden de har lagt ner på montering och demontering.

Vad du tycker och vad som har lagligt belägg är lyckligtvis vitt skilda begrepp.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk

Det är ju lite av en definitionsfråga, om den är specialbeställd eller inte. Jag skulle se det som att det är en standard dator då den är konfigurerad på deras hemsida, och det står att montering ingår. Men det är knappt, och jag kan förstå de som anser att den skall ses som specialbyggd och att dom då ska kunna kräva en viss kostnad.

Men det som är avgörande tycker jag, är om det finns en post på fakturan som heter "montering" eller liknande, med ett pros. Gör det det, så bör dom kunna kräva pengar för det, inte annras.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Skrivet av Liljekrantz:

http://cdon.se/hemelektronik/thor_asator_v2_-_intel_i7-3770k_...

Detta är en andra datorn så jag tjänar fortfarande pengar eller går nästan i alla fall jämnt ut men får en bättre dator. Vet inte vad jag kan göra dock, tyckte det lät lite mycket...

jääävlar va billigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tehlamah:

Det står klart och tydligt under deras köpvilkor vilket du som kund har en skyldighet att läsa om du beställer över internet och inte i butik.

Det hjälper inte heller.

Citat:

Information om ångerrätten efter köp
Efter köpet ska du återigen få information om ångerrätten. Du ska få informationen på ett varaktigt sätt, till exempel på papper eller i ett e-postmeddelande. Du ska också få information om vart du ska vända dig för att använda din ångerätt.

En hänvisning till en hemsida är inte ett varaktigt sätt.

Citat:

Ångerrätten på 14 dagar gäller från dagen du tar emot varan och återigen får information om din ångerrätt. Om du inte har fått information om ångerrätten före och efter köpet har du i stället ett års ångerrätt.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tehlamah:

Så du klassar inte att dom bygger ihop datorn till kund efter han lagt beställning som specialbygge? Det är ju för just den kunden dom bygger datorn även om dom länkar den som en generel artikel på hemsidan. Datorn är ju även "unik" för just detta företag vilket gör att det klassas som ett specialbygge även om du kan hitta delarna hos andra återförsäljare.

Att alla "egna" märken skulle räknas som specialbyggen håller inte för fem öre. Hos inet eller CDON är det ingen skillnad i presentationerna av deras egna serier jämfört med en Acer eller HP. Dator som dator. Kan inte tänka mig att dessa företag skulle försöka få det till att dessa är specialbyggen (och de skulle inte komma så långt hos t.ex. ARN med den inställningen heller).

Att ett källarföretag inte har några datorer färdigmonterade utan monterar för varje beställning förändrar inte i sak att ett "eget märke" skulle vara specialbeställning varje gång.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekkasteele:

Det är ju lite av en definitionsfråga, om den är specialbeställd eller inte. Jag skulle se det som att det är en standard dator då den är konfigurerad på deras hemsida, och det står att montering ingår. Men det är knappt, och jag kan förstå de som anser att den skall ses som specialbyggd och att dom då ska kunna kräva en viss kostnad.

Men det som är avgörande tycker jag, är om det finns en post på fakturan som heter "montering" eller liknande, med ett pros. Gör det det, så bör dom kunna kräva pengar för det, inte annras.

Det som är avgörande gentemot lagen är om det tydligt framgår att ångerrätten inte gäller för tjänster. Även om det tydligt framgår att det är en specialtillverkad produkt har du 14 dagars ångerrätt - om det inte avtalats fram att denna INTE gäller.

EDIT: snälla, kan ni inte läsa lite på konsumentverkets hemsida eller hitta andra källor när ni häver ur er saker. Tröttsamt att folk kommer med helt felaktiga saker och dessutom saknar belägg för det...
http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument...
http://www.konsumentverket.se/lag-ratt/lagar/om-distans--och-...

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

Vad du tycker och vad som har lagligt belägg är lyckligtvis vitt skilda begrepp.

Självklart. Han/hon kan vägra betala in summan med lagen bakom sig men i slutändan så är det någon annan stackare som förlorar pengar för att kunden var osäker.

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rhalla:

Summan handlar om att delarna blir begagnade, utan förpackningar eller med brutna plomberingar och går ej att sälja till fullpris. Hela datorn blir alltså demo och företaget förlorar pengar på detta bara för att du har ångrat dig. 10% av totalsumman i snitt brukar vara rimmigt att betala tillbaka.
Edit* Plus för arbetstiden de har lagt ner på montering och demontering.

Men det gäller ju all ångerrätt, inte bara på hela datorer. Du får bryta förpackningen för att undersöka, företaget du har köpt från måste säkerställa att du inte har skadat varan så den blir både begagnad och arbetstid går åt, men där betalar man inga straffavgifter, så varför i detta fallet?

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

Var har du belägg för detta? Står inget om något sådant i det jag kan läsa på konsumentverkets hemsida. Det man kan göra är att komma överrens om att ångerrätten inte gäller på en tjänst men man har så vitt jag kan läsa mig till ingen RÄTT att ta ut en avgift för att någon vill ångra en tjänst.

Om du börjar med med att läsa om konsumentköps lagen på tex. konsumentverket.se så hittar du under NÄR KONSUMENTKÖPLAGEN INTE GÄLLER följande punkt: "om säljaren samtidigt med leveransen ska utföra ett arbete eller en tjänst om det utgörden övervägande delen av hans åtagande.Då gäller istället konsumenttjänstlagen", då datorn inte är klar utan byggs på beställning så gäller ovanstående.

Läser man vidare om konsumenttjänstlagen så har du detta stycke:

Avbeställning
Om du avbeställer tjänsten innan den har slutförts har säljaren rätt till ersättning för den del av arbetet som redan har utförts. Säljaren har också rätt till ersättning för förlorad inkomst på grund av att han eller hon inte har kunnat åta sig annat arbete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoAim:

Men det gäller ju all ångerrätt, inte bara på hela datorer. Du får bryta förpackningen för att undersöka, företaget du har köpt från måste säkerställa att du inte har skadat varan så den blir både begagnad och arbetstid går åt, men där betalar man inga straffavgifter, så varför i detta fallet?

Har inte sagt att någon måste betala mer än att summan är fullt rimmig. Då varan är beställt så har man full rätt att häva köpet men det är på företagets bekostnad.

Edit* Citerar konsumentköplagen. Avbeställning

"Du har alltid rätt att avbeställa en vara innan den har levererats till dig. Säljaren kan då inte kräva att du ska fullgöra köpet och betala för varan. Han/hon har däremot rätt att kräva ersättning av dig för kostnader han/hon har haft i samband med beställningen, till exempel fraktkostnader."
Slutsatsen är att du kan bli debiterad för kostnaden för monteringen osv.

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Skrivet av HikiSpray:

Har du läst köpvillkoren? Det måste du ha gjort om du beställde en dator från dom. Antagligen är avgiften hög pga folk som har beställt och sedan avbokat, det kan ju göra vemsomhelst grinig.

"3. Ej Utlösta Paket
3.1 I de fall kunden väljer att inte lösa ut beställd försändelse debiteras kunden kostnad för motsvarande frakt (tur och retur), fakturerings & expeditionsavgift samt hanteringsavgift på 495 kronor. Hanteringsavgiften skiljer sig vid beställning av IT-Shoppens PC-paket
3.2 I de fall där försändelsen av en IT-Shoppen-tillverkad PC förblir ej uthämtad och returneras till avsändaren eller då kund avbeställer sin PC förbehåller sig IT-Shoppen att ta ut en avgift på 1500:- till 2500:- SEK inkl moms, detta för att täcka produktionskostnader."

Då kan han väl motivera det med att han ångrar sitt köp istället för att avbeställa det?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tehlamah:

Om du börjar med med att läsa om konsumentköps lagen på tex. konsumentverket.se så hittar du under NÄR KONSUMENTKÖPLAGEN INTE GÄLLER följande punkt: "om säljaren samtidigt med leveransen ska utföra ett arbete eller en tjänst om det utgörden övervägande delen av hans åtagande.Då gäller istället konsumenttjänstlagen", då datorn inte är klar utan byggs på beställning så gäller ovanstående.

Läser man vidare om konsumenttjänstlagen så har du detta stycke:

Avbeställning
Om du avbeställer tjänsten innan den har slutförts har säljaren rätt till ersättning för den del av arbetet som redan har utförts. Säljaren har också rätt till ersättning för förlorad inkomst på grund av att han eller hon inte har kunnat åta sig annat arbete.

Varför kom vi in på konsumentköplagen?
Sedan är det inte tokigt att bifoga källan när man citerar något..

Skrivet av http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument/Angerratt-vid-distanshandel/:

När du inte har ångerrätt
Det är viktigt att komma ihåg att ångerrätten inte gäller för alla varor och tjänster. Det finns vissa undantag. För att undantagen ska gälla måste säljaren informera dig om dem både före och efter köp. När du till exempel köper följande varor och tjänster på distans har du inte ångerrätt.

inkvartering
transporter
servering, catering eller liknande
kultur-, idrottsevenemang eller liknande
livsmedel
tidningar
vadhållning
plomberade cd-skivor, datorprogram och liknande om plomberingen har brutits
Om en vara tillverkas speciellt efter dina önskemål, kan du och säljaren komma överens om att ångerrätten inte gäller. För andra varor har säljaren ingen rätt att förhandla bort ångerrätten.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tehlamah:

Om du börjar med med att läsa om konsumentköps lagen på tex. konsumentverket.se så hittar du under NÄR KONSUMENTKÖPLAGEN INTE GÄLLER följande punkt: "om säljaren samtidigt med leveransen ska utföra ett arbete eller en tjänst om det utgörden övervägande delen av hans åtagande.Då gäller istället konsumenttjänstlagen", då datorn inte är klar utan byggs på beställning så gäller ovanstående.

Läser man vidare om konsumenttjänstlagen så har du detta stycke:

Avbeställning
Om du avbeställer tjänsten innan den har slutförts har säljaren rätt till ersättning för den del av arbetet som redan har utförts. Säljaren har också rätt till ersättning för förlorad inkomst på grund av att han eller hon inte har kunnat åta sig annat arbete.

Fast det står även att man kan ångra tjänster:
Köpa tjänster
Ångerrätten gäller också när du köper tjänster på distans. Det kan exempelvis vara hantverkstjänster. Men lagen gäller även vissa finansiella tjänster som krediter, försäkringar och betaltjänster. Även vid köp av tjänster är ångerfristen 14 dagar utom för livförsäkringar och privat individuellt pensionssparande. Då är den 30 dagar. Som regel gäller ångerfristen från dagen då avtalet ingås. När du köper livförsäkringar räknas fristen från och med den dag du har fått veta att avtalet har ingåtts. Ångerrätten börjar dock aldrig gälla förrän du har fått den information som säljaren måste ge dig. När du köper finansiella tjänster ska du även ha fått avtalsvillkoren för att ångerfristen ska börja löpa.

Återbetalning
När du ångrar ett köp ska säljaren snarast betala tillbaka allt du har betalat, utom returfrakten, till dig. Säljaren måste alltid betala tillbaka inom 30 dagar.

Men jag håller med om att den punkt du hänvisar till passar bra in på TS fråga vilket gör att de har rätt till de där 2500 vilket de även har uppgett i förväg.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem
Skrivet av rhalla:

Har inte sagt att någon måste betala mer än att summan är fullt rimmig. Då varan är beställt så har man full rätt att häva köpet men det är på företagets bekostnad.

Edit* Citerar konsumentköplagen. Avbeställning

"Du har alltid rätt att avbeställa en vara innan den har levererats till dig. Säljaren kan då inte kräva att du ska fullgöra köpet och betala för varan. Han/hon har däremot rätt att kräva ersättning av dig för kostnader han/hon har haft i samband med beställningen, till exempel fraktkostnader."
Slutsatsen är att du kan bli debiterad för kostnaden för monteringen osv.

Ja, varför många har sagt att han ska ta den på ångerrätt och inte avbeställa den. Sen är den rimliga summan, i dagsläget, 0 kronor eftersom att det inte ska kosta något att utnyttja ångerrätten. Man kan tycka vad man vill om det, men så ligger landet.

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sifear:

Fast det står även att man kan ångra tjänster:
Köpa tjänster
Ångerrätten gäller också när du köper tjänster på distans. Det kan exempelvis vara hantverkstjänster. Men lagen gäller även vissa finansiella tjänster som krediter, försäkringar och betaltjänster. Även vid köp av tjänster är ångerfristen 14 dagar utom för livförsäkringar och privat individuellt pensionssparande. Då är den 30 dagar. Som regel gäller ångerfristen från dagen då avtalet ingås. När du köper livförsäkringar räknas fristen från och med den dag du har fått veta att avtalet har ingåtts. Ångerrätten börjar dock aldrig gälla förrän du har fått den information som säljaren måste ge dig. När du köper finansiella tjänster ska du även ha fått avtalsvillkoren för att ångerfristen ska börja löpa.

Återbetalning
När du ångrar ett köp ska säljaren snarast betala tillbaka allt du har betalat, utom returfrakten, till dig. Säljaren måste alltid betala tillbaka inom 30 dagar.

Men jag håller med om att den punkt du hänvisar till passar bra in på TS fråga vilket gör att de har rätt till de där 2500 vilket de även har uppgett i förväg.

Han har ju inte köpt en tjänst.

Det står "Om ni önskar en annan konfiguration köper ni vår populära tjänst byggnation av dator med valfria delar som ni hittar här" och det har han INTE gjort.

Det står "Montering och test ingår." men det gör det inte till ett specialbygge. "Montering ingår" betyder bara att det är en färdigmonterad dator, precis som om man köper en dator från HP. Att den är testad också är väl självklart.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk

Om delarna listas på deras sida som ett paket så är den inte specialbyggd, special är det bara när delarna inte listas tillsammans utan enskilda men man betalar för att dem ska monteras ihop, hur svårt ska det vara att förstå :S

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk

Betala absolut inga 2500 kr helt i onödan, utan ta det lugnt och kontakta Konsumentvägledaren i din kommun.
Vad som står i butikens köpvillkor spelar ingen roll, det är alltid konsumentköplagen som gäller.

Som jag ser det så har du köpt en komplett dator (Precis som en HP, Acer eller liknande) och kan därmed använda dig av ångerrätten.
Du får dock betala fraktavgiften för att skicka tillbaka datorn, men alla andra avgifter ska tillbaka till dig (Inklusive eventuell fraktavgift du fick betala för att få den skickad till dig)

Permalänk
Medlem

Är det ingen som orkar läsa tidigare inlägg?

TS har avtalat bort den fria ångerätten när han accepterar Köpvilkoren som tydligt säger:

3.4 I de fall där försändelsen av en IT-Shoppen-tillverkad PC förblir ej uthämtad och returneras till avsändaren eller då kund avbeställer sin PC förbehåller sig IT-Shoppen att ta ut en avgift på 1500:- till 2500:- SEK inkl moms, detta för att täcka produktionskostnader.

Detta är också helt i enlighet med "ågerrätten" i Distans och hemförsäljingslagen som säger:

5 § Avser distansavtalet en vara som skall tillverkas eller väsentligt ändras efter konsumentens särskilda önskemål eller som annars skall få en tydlig personlig prägel, får konsumenten och näringsidkaren skriftligen avtala att det inte skall finnas någon ångerrätt.

Så om TS accepterar ett avtal som säger att han ska betala upp till 2500 om han ångrar köpet så får han ju göra det. Det är inte mycket val.

Grundtips. Läs köpavtalet innan man köper något. Då vet man vad man ger sig in på.