Permalänk
Medlem

Ny Router och instabilt internet.

Hej. Inkasserade nyligen en ny router ( http://www.inet.se/produkt/5401691/asus-rt-n56u-gigabit-dualb... + http://www.inet.se/produkt/5400842/zyxel-prestige-660m-d1-dsl... ). När jag sitter hemma själv funkar internet fint. Direkt när någon av mina bröder drar igång datorn och använder internet får jag detta felmedelande:

Dold text

Internet kan sedan hoppa ingång ingen i 10min och sedan "krashar" det igen.

What's the problem here?
All hjälp uppskattas.

Tack!

Permalänk
Inaktiv

Oj låter ju sådär. Uppdaterat firmware i routern efter köp?

Kan lösa det annars är det nått konstigt på det interna nätverket. Svårt att säga vad så direkt på svar.

Edit: Oops missa modemet. Står i beskrivingen på Inets sida att det kan krävas en firmware uppdatering det också. Om det finns någon nyare än det som finns i modemt vill säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrBoss:

Hej. Inkasserade nyligen en ny router ( http://www.inet.se/produkt/5401691/asus-rt-n56u-gigabit-dualb... + http://www.inet.se/produkt/5400842/zyxel-prestige-660m-d1-dsl... ). När jag sitter hemma själv funkar internet fint. Direkt när någon av mina bröder drar igång datorn och använder internet får jag detta felmedelande:

Internet kan sedan hoppa ingång ingen i 10min och sedan "krashar" det igen.

What's the problem here?
All hjälp uppskattas.

Tack!

Köp ett annat adsl2+ modem, det där zyxel modemet är nästan garanterat problemet.
Kan vara så att jag har fel men jag har aldrig haft bra erfarenheter med zyxel.

Visa signatur

Citera för svar!
Stationär: AMD Ryzen 5600x | 32GB G.Skill 3600Mhz | AMD Radeon 5700xt
Laptop:MacBook Pro 13" 2016 TB 16gb 512gb

Permalänk
Vila i frid

Det verkar som att någon av era datorer i hemmet kör med statisk IP-adress och knycker någons dators IP. Reservera IP-adresserna i routern istället för att hårdkoda datorernas IP.

Permalänk
Medlem

Nu börjar få samma problem när endast jag använder internet... drog ut alla internet kablar förutom min egen ur routern och hinner knappt kolla klart på ett youtube klipp innan internet försvinner i ett par sekunder...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gauz:

Köp ett annat adsl2+ modem, det där zyxel modemet är nästan garanterat problemet.
Kan vara så att jag har fel men jag har aldrig haft bra erfarenheter med zyxel.

Har själv haft enorma problem med 660-serien men om den körs bryggad brukar det inte vara några problem.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk

Den där prestiegen är typ 10 år gammal ? XD byt! ta ett annat modem! :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

Oj låter ju sådär. Uppdaterat firmware i routern efter köp?

Kan lösa det annars är det nått konstigt på det interna nätverket. Svårt att säga vad så direkt på svar.

Edit: Oops missa modemet. Står i beskrivingen på Inets sida att det kan krävas en firmware uppdatering det också. Om det finns någon nyare än det som finns i modemt vill säga.

Har letat förgäves efter firmware uppdatering till modemet utan någon lycka... någon som vet var jag finner det?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MrBoss:

Har letat förgäves efter firmware uppdatering till modemet utan någon lycka... någon som vet var jag finner det?

Det är nog bättre att lämna tillbaka modemet, om det går. Verkar vara old school modem det.

Vilken ISP har du? Har de någon butik så kolla där om de har modem till salu. Brukar alltid vara bäst tillslut ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

Det är nog bättre att lämna tillbaka modemet, om det går. Verkar vara old school modem det.

Vilken ISP har du? Har de någon butik så kolla där om de har modem till salu. Brukar alltid vara bäst tillslut ändå.

Någon idé till ett annat modem?

Permalänk
Skrivet av MrBoss:

Någon idé till ett annat modem?

Alltså jag kollade men fan, ingen har något bra alls egentligen. Antingen är den den billiga 250kr modemet från D-Link som jag tycker kan hoppa i sjön (personlig åsikt) eller så är det en gateway. DVS Modem med inbyggd router..

Får jag nyfiket fråga vilken operatör du har?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rock_Son:

Alltså jag kollade men fan, ingen har något bra alls egentligen. Antingen är den den billiga 250kr modemet från D-Link som jag tycker kan hoppa i sjön (personlig åsikt) eller så är det en gateway. DVS Modem med inbyggd router..

Får jag nyfiket fråga vilken operatör du har?

tele2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MrBoss:

Någon idé till ett annat modem?

Detta fungerar iallafall på mitt Telia ADSL. Kan ju va bra att kolla upp med Tele2 om det fungerar hos dem också.

Zyxel Tripleplay

Edit: Detta modemet har fått bra betyg det senaste också. D-Link 320B