Dåliga resultat med raid 0?

Permalänk
Medlem

Dåliga resultat med raid 0?

Skapade precis en raid 0 setup med 2 corsair force gt 120gb, den ena är ungefär ett år gammal och den andra köpte jag igår.

http://imgur.com/XQYDU&d5DZp

Är dessa resultat kanske normala?

har även ett annat problem; Varje gång jag startar datorn så kommer först de vanliga upp (asus loggan) sen kommer det upp något om intel rapid storage technology som visar vilka som är i raid och vilka som inte är i raid och ber en trycka på ctrl + i för att få upp raid menyn, detta varar i några sekunder innan den startar om och bootar som vanligt.

Permalänk
Medlem

Eftersom du i BIOS har aktiverat RAID funktionen så har du nu möjlighet att gå in i din raid meny nu varje gång din dator startar. fullt normalt.

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Medlem

går det att stänga av så att det inte kommer upp? jobbigt att den ska behöva startas om, och vad anser du om läs/skriv hastigheterna. Skillnaderna är ju enorma

Permalänk
Medlem

Googlade lite på tester av GT 120GB och du har ju snabbare värden än en enkel i allt utom 4K läs, som är aningen lägre, så ja det är nog normala värden för en RAID.

Exemepl på ensam GT i test jämfört med din raid i läsning 1000MB:
504,8 - ditt värde: 870,0
458,3 - ditt värde: 680,1
38,83 - ditt värde: 28,16
119,4 - ditt värde: 196,9

Att det blir längre i skrivning verkar stämma, det brukar vara snabbare att läsa på SSD än att skriva. Beroende på kontroller och flash-minnen så kan det vara stor skillnad som på denna SSDn där den kan läsa mer än dubbelt så snabbt som skriva vid stora filer.

En liten fråga bara? Varför raida SSD? Är det bara för att testa hur snabbt det blir i benchmarks?

Det är ju rätt sällan vid normal användning som du kommer maxa topphastigheten, du tjänar oftast inget för småfiler eftersom en ensam SSD har så många läs/skriv-enheter att det inte blir märkbar skillnad där, medan du samtidigt får nackdelen med att om ena SSDn går sönder så kraschar hela raiden.

Bara nyfiken

EDIT: Kolla en annan sweclockares resultat här för jämförelse med en singel SSD, står även att man ska testa med ATTO om man vill se korrekt maxfart, eftersom AS-SSD och CrystalDiskMark visar fel?
http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1072419-langsam-ssd/

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Resultat kan variera rätt så kraftigt beroende på vilken typ av raid kontroller man använder sig av har jag för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Googlade lite på tester av GT 120GB och du har ju snabbare värden än en enkel i allt utom 4K läs, som är aningen lägre, så ja det är nog normala värden för en RAID.

Exemepl på ensam GT i test jämfört med din raid i läsning 1000MB:
504,8 - ditt värde: 870,0
458,3 - ditt värde: 680,1
38,83 - ditt värde: 28,16
119,4 - ditt värde: 196,9

Att det blir längre i skrivning verkar stämma, det brukar vara snabbare att läsa på SSD än att skriva. Beroende på kontroller och flash-minnen så kan det vara stor skillnad som på denna SSDn där den kan läsa mer än dubbelt så snabbt som skriva vid stora filer.

En liten fråga bara? Varför raida SSD? Är det bara för att testa hur snabbt det blir i benchmarks?

Det är ju rätt sällan vid normal användning som du kommer maxa topphastigheten, du tjänar oftast inget för småfiler eftersom en ensam SSD har så många läs/skriv-enheter att det inte blir märkbar skillnad där, medan du samtidigt får nackdelen med att om ena SSDn går sönder så kraschar hela raiden.

Bara nyfiken

EDIT: Kolla en annan sweclockares resultat här för jämförelse med en singel SSD, står även att man ska testa med ATTO om man vill se korrekt maxfart, eftersom AS-SSD och CrystalDiskMark visar fel?
http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1072419-langsam-ssd/

"En liten fråga bara? Varför raida SSD? Är det bara för att testa hur snabbt det blir i benchmarks?"

Eller så gör man det ordentligt
http://www.youtube.com/watch?v=96dWOEa4Djs

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristerj:

"En liten fråga bara? Varför raida SSD? Är det bara för att testa hur snabbt det blir i benchmarks?"

Eller så gör man det ordentligt
http://www.youtube.com/watch?v=96dWOEa4Djs

Hehehe

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalleyy:

går det att stänga av så att det inte kommer upp? jobbigt att den ska behöva startas om, och vad anser du om läs/skriv hastigheterna. Skillnaderna är ju enorma

den där ctrl + i är ju för att du ska kunna gå in och se din raid eller göra ändringar. den kan du inte ta bort vid uppstart. men jag tror du kanske kan ändra hur många sekunder den visas.

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Googlade lite på tester av GT 120GB och du har ju snabbare värden än en enkel i allt utom 4K läs, som är aningen lägre, så ja det är nog normala värden för en RAID.

Exemepl på ensam GT i test jämfört med din raid i läsning 1000MB:
504,8 - ditt värde: 870,0
458,3 - ditt värde: 680,1
38,83 - ditt värde: 28,16
119,4 - ditt värde: 196,9

Att det blir längre i skrivning verkar stämma, det brukar vara snabbare att läsa på SSD än att skriva. Beroende på kontroller och flash-minnen så kan det vara stor skillnad som på denna SSDn där den kan läsa mer än dubbelt så snabbt som skriva vid stora filer.

En liten fråga bara? Varför raida SSD? Är det bara för att testa hur snabbt det blir i benchmarks?

Det är ju rätt sällan vid normal användning som du kommer maxa topphastigheten, du tjänar oftast inget för småfiler eftersom en ensam SSD har så många läs/skriv-enheter att det inte blir märkbar skillnad där, medan du samtidigt får nackdelen med att om ena SSDn går sönder så kraschar hela raiden.

Bara nyfiken

EDIT: Kolla en annan sweclockares resultat här för jämförelse med en singel SSD, står även att man ska testa med ATTO om man vill se korrekt maxfart, eftersom AS-SSD och CrystalDiskMark visar fel?
http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1072419-langsam-ssd/

anledningen att jag kör raid med ssd är för att jag hade ju redan ett, och har haft det i ett år men nu började de bli ont om minne och jag tänkte att det är lika bra nu när priset har gått ner sjukt mycket (1500kronor på ett år) så jag köpte ett till likadant minne, och eftersom jag ville prova raid eftersom jag är aldrig gjort det

så här så värdena ut i ATTO, stora skillnader mellan läs/skriv vid mindre paket, men detta testet såg bättre ut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akarr:

den där ctrl + i är ju för att du ska kunna gå in och se din raid eller göra ändringar. den kan du inte ta bort vid uppstart. men jag tror du kanske kan ändra hur många sekunder den visas.

min dator har en tendens att starta om 1-2 gånger innan den verkligen startar och då kommer raid menyn upp vilket gör att datorn startar om ännu en gång.
Anledningen till att jag lägger OS på ssdn är ju för att få snabbare uppstart, vilken inte riktigt fungerar nu pga detta.

Permalänk
Skrivet av kalleyy:

min dator har en tendens att starta om 1-2 gånger innan den verkligen startar och då kommer raid menyn upp vilket gör att datorn startar om ännu en gång.
Anledningen till att jag lägger OS på ssdn är ju för att få snabbare uppstart, vilken inte riktigt fungerar nu pga detta.

Om du vill ha en snabbare uppstart av OS så bör du inte köra raid då söktiden blir längre, om jag vore du skulle jag köra med en ssd som system disk och en för spel och ha en vanlig mekanisk för fileswapping typ som nedladningsenhet då ssd går sönder ganska fort om man ofta swappar filer.

Visa signatur

NZXT H440W New Edition , Intel Core i7-6700K ,HyperX Predator 3000MHz 32GB ,CORSAIR RM850x ,2 x R9 NANO ,MSI Z170A GAMING M9 ACK, Samsung 950 PRO 256GB M.2, SEAGATE BARRACUDA 3TB , Intel TS15A CPU Air Cooler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DominatorPC:

Om du vill ha en snabbare uppstart av OS så bör du inte köra raid då söktiden blir längre, om jag vore du skulle jag köra med en ssd som system disk och en för spel och ha en vanlig mekanisk för fileswapping typ som nedladningsenhet då ssd går sönder ganska fort om man ofta swappar filer.

Jag håller med om att skippa raid. Man tjänar inget i praktiken eftersom det mest snabbar upp stora filöverföringar och det är småfilernas åtkomsttid man vill åt. Så att köra OS+program på en och spel på den andra är nog bäst som du säger.

En SSD klarar ju av ganska mycket läsning/skrivning så att köra den som nedladdningsenhet är ingen större risk för hållbarheten. Min Intel 80GB t.ex. skulle jag behöva skriva 100GB om dagen i data på om jag ska komma upp i den mängden som behövs för deras beräknade 5års-garanti. Det är inte så ofta jag skriver mer data än hela enheten per dag om man säger så

Windows swapfil och liknande tempfiler är precis vad man bör köra på en SSD, eftersom det är det den gör bra. Däremot är det ju fortfarande onödigt att ha den för nedladdning, torrents m.m. eftersom de ändå beror på näthastighet, vilken inte är i närheten av vad en vanlig hårddisk ändå klarar av.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalleyy:

min dator har en tendens att starta om 1-2 gånger innan den verkligen startar och då kommer raid menyn upp vilket gör att datorn startar om ännu en gång.
Anledningen till att jag lägger OS på ssdn är ju för att få snabbare uppstart, vilken inte riktigt fungerar nu pga detta.

det har du inte nämt tidigare att du har problem med din uppstart att datorn bootar om sig innan den kommer igång..

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Medlem

Det låter skumt att den startar om sig.

Jag fick.

Men då har jag två av diskarna på sata2 och kan inte säga att det är så upphätsande. Varför valde du ködjup 3? Valde det bara för att du hade det på denna test.

Kör stripe set på 16 vad gör du?

Edits:
Har inte nollat tomma celler innan jag testade.

Med lite andra inställningar

Kan tillägas att jag fick bätre värden på alt utom 4k read i Crystalmark mellan två stycken diskar på sata3 mot 4st på sata3 och 2. Raiden bydes för 2 stycken sen bydes den om till fyra pga problem med jmicro chippet en skulle hamna på. Så då tog jag även ut den från bärbara för att testa hur det fungerarde med 2st istället för två.
Den sita benchen är efter en FreeSpaceCleaner_FF. Fast med en del program körande under ränsningen samt öven under benchen.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.