Vågar jag köpa en macbook pro?

Permalänk

Nackdelen med den datorn (förutom självklart prestandan) är skärmen. Tro mig, jag har ägt en du behöver inte mer prestanda (det skulle vara mer ram och ssd isf), men mitt tips är att i alla fall tänka över att köpa en ultrabook i stället

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är inte din iPad bra till de där grejerna som du tänkte utföra? Jag skulle inte köpa den där datorn för dom sakerna. Om du ändå behöver en dator och är sugen på en Mac så vänta in 13" retina alternativt en ny mba pga det som redan sagts i den här tråden (den har även usb3 vilket de äldre macarna inte har).

Permalänk
Medlem

Den datorn kommer att klara det mesta som att redigera bilder, surf, spela spel som wow, office arbeten och ja den kommer att hållla länge. Det vill säga minst 4 år Datorn klarar inte crycis eller skryim och om du undrar så kan man köra windows 7 på den via boot camp, samt att då kommer den att köra vissa program/spel bättre.

Permalänk
Medlem

Den här datorn är inte plasting, men den är dock dyr

http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haxk:

Den här datorn är inte plasting, men den är dock dyr

http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dat...

Skulle knappast kalla datorn bärbar när den väger 3.45 kg, då det är mer än vad min stationära burk väger...

Permalänk
Medlem
Skrivet av fagballs:

Skulle knappast kalla datorn bärbar när den väger 3.45 kg, då det är mer än vad min stationära burk väger...

ja den väger inte så lite, men den presterar lika bra som många andra stationära gaming datorer iaf

Permalänk
Medlem

Varför skulle man köpa en bärbar för 15 000:- som väger 3.45KG för att den har överdriven prestanda som man inte behöver till skolarbete när man kan få en ultrabook för mindre pengar som väger två kilo mindre samtidigt som den har mer än nog prestanda för eventuellt skolarbete?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av macsåklart:

Lägg på några kronor & köp en 2012 med 4000HD & 1600mhz minnen + Usb 3 Och dessutom Ivy Bridge !

Håller med dej FY FAN För plastiga Windows skräp lappar ! Uch blä !

Jag köpte Retina n max av allt till mej själv i 40års present Inge plast där inte & sen OSX alla dagar framför Windows !

10000 är inte så mycke pengar för de man får när man BYTER till MAC ! Windows till barnen så dom kan spela OSX till Vuxna !

Känns otroligt svårt att ta ditt inlägg seriöst.

Till TS: lägger du en liten summa på en dator, så förvänta dig ingen kvalité - i samma anda som du nu överväger att köpa en äldre Mac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av systra:

Är inte din iPad bra till de där grejerna som du tänkte utföra? Jag skulle inte köpa den där datorn för dom sakerna. Om du ändå behöver en dator och är sugen på en Mac så vänta in 13" retina alternativt en ny mba pga det som redan sagts i den här tråden (den har även usb3 vilket de äldre macarna inte har).

Hej!
Nej paddan har begränsningar, tex. tycker jag det är jobbigt att skriva långa texter på "touch-tangentbord" istället för ett riktigt tangentbord med knappar. Och dessutom kan man inte ladda upp bilder på hemsidor, och jag kan inte heller streama serierna jag vill se online. Man kan heller inte ladda ner filmer, musik och dyl.

Jag har redan beställt en macbook air (2012) Men tack för svaret!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Till TS: lägger du en liten summa på en dator, så förvänta dig ingen kvalité - i samma anda som du nu överväger att köpa en äldre Mac.

Jag övergav idén på en äldre mac snabbt och la till några tusenlappar och köpte macbook air 2012

Permalänk
Medlem

Varför tar det så lång tid att få sin dator?
2 veckors leveranstid...

Permalänk
Medlem

Var köpte du den? apple.se? isf så ska den ju skickas snabbt om du nu inte gjorde några förändringar i specsen så att de måste specialbygga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mezzlock:

Var köpte du den? apple.se? isf så ska den ju skickas snabbt om du nu inte gjorde några förändringar i specsen så att de måste specialbygga

Apple.se köpte jag den på. Joo ville ha 8 gb minne istället för 4. Men det måste ju vara rätt vanligt, har dom inte såna färdiga?

Och tar det så lång tid att trycka in ett större minne?

Permalänk
Medlem
Skrivet av linnlinn:

Apple.se köpte jag den på. Joo ville ha 8 gb minne istället för 4. Men det måste ju vara rätt vanligt, har dom inte såna färdiga?

Och tar det så lång tid att trycka in ett större minne?

Eftersom det är ett annat moderkort så

Det har nog att göra med skolstarten, gissar att de säljer rejält många MBA nu, och många väljer säkert 8GB.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av linnlinn:

Jag övergav idén på en äldre mac snabbt och la till några tusenlappar och köpte macbook air 2012

En mycket bra idé, hoppas du blir nöjd med den.

Permalänk
Medlem

Nu har jag ännu en fråga!
Nu när jag lagt ner så mycket pengar på en ny dator så vill jag självklart sköta om den från början, och eftersom jag ofta har datorn i knät och ställer datorn i sängen så borde jag nog ha något för den att stå på antar jag. Jag har redan en sån här till min nuvarande dator: http://www.clasohlson.com/se/Laptopst%C3%A4ll-med-fl%C3%A4ktk...

Men den är såå klumpig och vad är det för mening med att köpa en sjukt smidig dator om man så fort man ska flytta runt den i lägenheten måste släpa på den där kolossen.

Så nu undrar jag om det finns något annat alternativ? Kanske bara en platta utan kyleffekt? Finns det någon som passar? Vill inte att den ska sticka ut på sidorna utan den ska passa datorn, finns det någon anpassad efter en 13 tums dator?

Har ni några andra tips på hur man bäst sköter om sin dator från början?
Och hur man får batteriet att hålla så länge som möjligt?

Mvh
Linnea

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig i mitt liv varit med om att en laptop skulle behövt en sån där hokuspokus-kylplatta för att fungera. Jag har använt laptops i typ tolv år och aldrig haft något behov av en. Det finns ju fläktar i datorn, dom räcker bra. Det är datorn och inte dig det är fel på om den inte klarar av normal användning.

Enligt Apple så tar man bäst hand om sitt batteri genom att inte bry sig utan data på som vanligt. http://www.apple.com/batteries/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perc:

Jag har aldrig i mitt liv varit med om att en laptop skulle behövt en sån där hokuspokus-kylplatta för att fungera. Jag har använt laptops i typ tolv år och aldrig haft något behov av en. Det finns ju fläktar i datorn, dom räcker bra. Det är datorn och inte dig det är fel på om den inte klarar av normal användning.

Enligt Apple så tar man bäst hand om sitt batteri genom att inte bry sig utan data på som vanligt. http://www.apple.com/batteries/

Men de rekommenderas ju i allmänhet att inte ställa datorn direkt i knät/på sängen osv för att datorn suger upp massa skit i fläkten och blockerar den

Permalänk
Medlem

det är ingen fara att ha en laptop i knät det har jag haft flera gånger och de har alltid fungerat lika bra som när de var nya. Om man är rädd för att ha laptopen i knät, då det kan komma in mer damm i datorn så kan man använda sprayluft för att rensa ut det.

Permalänk
Medlem

http://www.clasohlson.com/se/Laptopställ-med-fläktkylning/Pr3...

Och strunt i fläktarna i den, de låter förjävligt.
Den är dock aningen stor för din dator, men jag har inte sett någon smidigare.

Det behövs inte för att laptopen ska må bra när du har den i knäet, däremot för att skydda din knän mot brännskador om du gör något krävande när du har den i knäet.

Undantaget är om du sitter i sängen och datorn har datorn i täcket eller liknande, det kan bli för varmt för den.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av linnlinn:

Men de rekommenderas ju i allmänhet att inte ställa datorn direkt i knät/på sängen osv för att datorn suger upp massa skit i fläkten och blockerar den

Din Mac kommer inte att "suga upp en massa skit och blockera fläkten".

Det enda som kan vara ett besvär är att du kan få en värmeutveckling som tillslut känns som att den bränns. Lite beroende på vad du gör. Jag brukar därför göra det enkelt för mig och lägga en bok under datorn när jag vet att jag kommer göra något som är resurskrävande. Mer än så behövs inte. Ska du hålla på och leta efter någonting med fläkt i så förstör du delar av glädjen med Mac eftersom det kommer börja låta och vara omständigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

[url]Undantaget är om du sitter i sängen och datorn har datorn i täcket eller liknande, det kan bli för varmt för den.

Det blir inte för varmt bara för att man har den i sängen. Däremot kan det kännas väldigt varmt för händerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maskh:

Det blir inte för varmt bara för att man har den i sängen. Däremot kan det kännas väldigt varmt för händerna.

Kan det väl visst bli. Lägger du den ovanpå ditt fluffiga duntäcke så omsluts burken och in/utblås täcks / luftcirkulation stoppas vilket leder till värme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maskh:

Skrivet av BasseBaba:

Kan det väl visst bli. Lägger du den ovanpå ditt fluffiga duntäcke så omsluts burken och in/utblås täcks / luftcirkulation stoppas vilket leder till värme.

Ja precis.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Min Macbook Pro ligger på täcket största delen av min vakna tid just nu. Den har aldrig blivit för varm. Däremot blir den bitvis så pass varm att man inte gärna har handen på övre vänster sida, vilket är helt normalt sett till underlaget. Och blir datorn någonsin för varm (vilket inte har hänt sedan jag började använda Mac för fem år sedan) så slår den av sig själv för att undvika värmerelaterade skador på hårdvaran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av linnlinn:

Nu har jag ännu en fråga!
Nu när jag lagt ner så mycket pengar på en ny dator så vill jag självklart sköta om den från början, och eftersom jag ofta har datorn i knät och ställer datorn i sängen så borde jag nog ha något för den att stå på antar jag. Jag har redan en sån här till min nuvarande dator: http://www.clasohlson.com/se/Laptopst%C3%A4ll-med-fl%C3%A4ktk...

Men den är såå klumpig och vad är det för mening med att köpa en sjukt smidig dator om man så fort man ska flytta runt den i lägenheten måste släpa på den där kolossen.

Så nu undrar jag om det finns något annat alternativ? Kanske bara en platta utan kyleffekt? Finns det någon som passar? Vill inte att den ska sticka ut på sidorna utan den ska passa datorn, finns det någon anpassad efter en 13 tums dator?

Har ni några andra tips på hur man bäst sköter om sin dator från början?
Och hur man får batteriet att hålla så länge som möjligt?

Mvh
Linnea

Grattis till köpet!

Använd din Macbook utan någon kylplatta, min erfarenhet är att det inte kommer bli något problem utan extra kylning. Skulle du få problem (vilket jag verkligen inte tror du kommer få) så kan du ju överväga någon passiv, smidig, sak som du kan ha datorn på när du har den i knäet. Det finns i min mening ingen anledning att använda en aktiv kylplatta.

Lycka till med din nya fina Mac!

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Hej allihopa!
Imorse kom min dator! Fick lite panik först när jag började för det brukar ju sitta i ryggmärgen var man ska klicka någonstans för att göra saker på datorn, och det blev ju fel i början. Men nu, bara efter någon timme efter att ha hållit på med den så har jag börjat fatta, det var inte så komplicerat

Ville bara tacka för all hjälp!
Mvh
Linnea

Permalänk
Medlem
Skrivet av linnlinn:

Okej, med min Ipad kan jag inte streama film övh, är det samma med mac?

Hur ofta används flash? Tillräckligt ofta för att det ska bli irriterande att mac inte stödjer det? Kommer det vara mycket jag inte kan visa?

Flash finns för Mac så det kommer funka att surfa som vanligt och det går att streama film utan problem,

sen alla som säger att det bara går å surfa på en 13" snackar bara gojja. Jag sitter å gör lättare redigeringar av bilder i Photoshop och spelar in musik å mixar på min 13" med en 2.3GHz i5 processor, 4Gb 1333Mhz DDR3, HD3000 grafik, 5400rpm Hårddisk och jag är blev riktigt förvånad av hur mycket den klarar av när jag mixar, kör 5st gitarrsimuleringar, 4st reverb ett dussin kompressorer och EQ å först då börjar den gnälla.

Så med den senaste generationens Mac kommer du klara dig många år med dina behov i grundutförande.

oj, sorry, läste inte hela tråden innan jag svara, å såg nu att du skaffat dig en hoppas du blir nöjd med ditt nya köp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Bullshit....

Nej, av dom som fortfarande är intresserad av datorer har en stor del gått över till Mac.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk

Hm?

Skrivet av Waowt:

Redigerings program mm. Får jag fråga varför du ställde den frågan?

Jag kan då köra Logic Studio med ca 80 aktiva kanaler (både MIDI och vanliga audiospår) fullsmockade med effekter.
Jag kan även ösa Photoshop vilket går som blixten.
Och jag kan även också nöta Adobe Premiere Pro/After Effects - Massor med compositions, smockat med effekter, motion blur, jobbigt krävande kamera etc. Nämnde jag även att jag kan köra Cinema 4D och renderar ut extremt krävande 3D-modelleringar snabbare än någonsin?

Jag skulle nästan vilja påstå att du ljuger!

Det går i alla fall tusen gånger bättre än på den PC jag har på jobbet som ska vara till för just ovanstående!

Tack för mig!