Vågar jag köpa en macbook pro?

Permalänk
Medlem

Vågar jag köpa en macbook pro?

Hej!
Har bestämt mig att byta från PC till Mac, eftersom jag är trött på plastiga datorer som är av dålig kvalité.

Har hittat en Macbook Pro på SIBA för 10.000

Specifikation:
Processor: Intel Core-i5 2,4GHz
Minne: 4GB DDR3 1333MHz, MAX. 8GB
Hårddisk: 500GB S-ATA (5400rpm)
Grafik: Intel HD-Graphics 3000
Skärm: 13.3" LED Glare (1280x800)
Övrigt: WLAN-N, G-bit LAN, 2xUSB, Thunderbolt, Webbkamera, Bluetooth, Fire-Wire.
Vikt: 2.04 kg
Batteri: Upp till 7 timmars driftstid.
Operativsystem: Mac OS X Lion

Detta är inte den nyaste versionen har jag förstått, men det är helt OK med mig! Jag lägger inte över 10.000 på en dator. Någon som har något negativt att säga om just denna dator jag vill köpa?

Jag har dock börjat tveka efter att ha hört hur man är helt körd ifall datorn går sönder pga. skitdåliga villkor, apples förmåga att alltid hävda att det alltid är konsumenten som har orsakat en skada och vägra göra en garantireparation osv.

Någon som vet hur SIBA hanterar reklamationer osv.?

Vågar jag köpa en Macbook Pro? Kommer den gå sönder i första taget? Är jag körd ifall den nu råkar gå sönder av någon anledning? (Jag har extrem otur med datorer).

Datorn används väldigt ofta, den är på i princip hela dagarna, dock inget avancerat, bara vanlig surfning, facebook, spotify, kolla serier osv.
Klarar den det?

Hjälp mig!
Mvh
Linnea

Update, har nu köpt en macbook air (2012), tack för alla svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av linnlinn:

Hej!
Har bestämt mig att byta från PC till Mac, eftersom jag är trött på plastiga datorer som är av dålig kvalité.

Specifikation:
Övrigt: WLAN-N, G-bit LAN, 2xUSB, Thunderbolt, Webbkamera, Bluetooth, Fire-Wire.

Detta är inte den nyaste versionen har jag förstått, men det är helt OK med mig! Jag lägger inte över 10.000 på en dator. Någon som har något negativt att säga om just denna dator jag vill köpa?

Jag har dock börjat tveka efter att ha hört hur man är helt körd ifall datorn går sönder pga. skitdåliga villkor, apples förmåga att alltid hävda att det alltid är konsumenten som har orsakat en skada och vägra göra en garantireparation osv.

Vågar jag köpa en Macbook Pro? Kommer den gå sönder i första taget? Är jag körd ifall den nu råkar gå sönder av någon anledning? (Jag har extrem otur med datorer).

Datorn används väldigt ofta, den är på i princip hela dagarna, dock inget avancerat, bara vanlig surfning, facebook, spotify, kolla serier osv.
Klarar den det?

Hjälp mig!
Mvh
Linnea

Inget fel på den men förvänta dig inget mer än surf och lätta program. Inga tunga saker på det systemet inte.
Om du är trött på "plastiga" datorer finns det Ultrabooks att välja på om plast är ett problem. Egentligen förstår jag mig inte på folk när dom säger att en del datorer känns plastiga när i princip allting är plast. Sen är det ju olika kvalité på plasten med. Dyrare datorer har bättre kvalité på plasten eller om dom nu har något annat material. Dock känns det lite "lite" med 4GB RAM. 4GB är ju egentligen tillrekligt men grejen är att OSX äter RAM som bara den och om du gör flera grejer samtidigt kanske 8GB skulle vara något så om du kan, uppgradera (om du nu köper Macbook).

Permalänk
Medlem
Skrivet av linnlinn:

Hej!

Klarar den det?

Hjälp mig!
Mvh
Linnea

Reklamationer sker enklast och snabbast direkt med Apple oavsett var du köpt datorn. Siba, MediaMarkt, Elgiganten och andra är värre när det gäller att få saker gjort.
Är 1års garanti på alla Apple-datorer och täcker väl allt förutom just fysisk skada som du själv orsakat och delar som är förbrukningsvara som tex batteriet.

Våga? Borde vara samma risk oavsett vilken dator du köper om du nu är så orolig. Om du har sönder den själv (tappar den i marken) ja då är du väl "körd". Men då känns det som du borde ha en drulleförsäkring om du har sönder saker till höger och vänster. Datorer ramlar liksom inte isär av sig själv. Oavsett märke.

De sysslor som du skriver ska inte vara något problem alls. Det klarar vilken dator som helst.

Använder samma modell fast från 2009.
Har stoppat i en SSD och uppgraderat ram-minnet till 8GB och den fungerar hur bra som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Inga tunga saker på det systemet inte.

Vad räknar du som "tunga saker" Waowt?

Permalänk
Medlem

Själv skulle jag nog spendera 1800 kr extra för att få den senaste generationens mac (Ivy Bridge med nya grafiken), och sedan köpa 8GB ram i någon affär, har själv gjort bytet till 8GB och får datorn att rulla på mycket bättre. Kostar inte så mycket, strax under 500.

Vet att detta kostar mer än vad du är villig och lägga på en dator, jag köpte själv min macbook pro när den kom ut, väntade själv ca 4 månader för att få det senaste (2010). Blev då en 15" för 18k och är sjukt nöjd med den, även om jag som sagt har tryckt i 8GB RAM och SSD för att speeda upp den lite från en seg hårddisk.

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitewiz:

Vad räknar du som "tunga saker" Waowt?

Redigerings program mm. Får jag fråga varför du ställde den frågan?

Permalänk
Medlem

Macar håller generellt bra kvalitet, bland de i topp 5 typ. och framförallt kommer inte mjukvaran att vara helt pajig långt innan hårdvaran är det.

men har man inte ekonomi nog att kunna räkna med att skaffa nytt vart tredje år skulle jag ändå avråda från bärbara i allmänhet och Macar i synnerhet. du vill inte vänja dig vid ett system du inte kommer kunna räkna med att använda framöver.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Lägg på några kronor & köp en 2012 med 4000HD & 1600mhz minnen + Usb 3 Och dessutom Ivy Bridge !

Håller med dej FY FAN För plastiga Windows skräp lappar ! Uch blä !

Jag köpte Retina n max av allt till mej själv i 40års present Inge plast där inte & sen OSX alla dagar framför Windows !

10000 är inte så mycke pengar för de man får när man BYTER till MAC ! Windows till barnen så dom kan spela OSX till Vuxna !

Permalänk
Medlem
Skrivet av linnlinn:

Hej!

Specifikation:

Klarar den det?

Hjälp mig!
Mvh
Linnea

Som sagt lägg till någon tusenlapp och köp den senaste! Det är de värt! Sen om du är student eller jobbar med utbildning kan du köpa Apple datorer med 7% studentrabatt på Apples hemsida( http://store.apple.com/se-edu). Macbook Pro är en grym dator, du kommer inte bli besviken. Lycka till!

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB

Permalänk
Medlem

Eller så väljer du http://www.inet.se/produkt/1969469/asus-n56vz som är av bra byggkvalitet samt bra hårdvara.

Permalänk
Medlem

10 000 är imho lite väl dyrt för den gamla modellen.
Håll koll på mediamarkt, de har lite lägre pris ibland.

Och inte funderat på en macbook air istället?
Den är trevligare än 13" pro.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av macsåklart:

Lägg på några kronor & köp en 2012 med 4000HD & 1600mhz minnen + Usb 3 Och dessutom Ivy Bridge !

Håller med dej FY FAN För plastiga Windows skräp lappar ! Uch blä !

Jag köpte Retina n max av allt till mej själv i 40års present Inge plast där inte & sen OSX alla dagar framför Windows !

10000 är inte så mycke pengar för de man får när man BYTER till MAC ! Windows till barnen så dom kan spela OSX till Vuxna !

Olika människor har olika behov av en dator. Jag trodde att man hade lärt sig det efter 40+ år i livet.

Visa signatur

Intel i5-4670K, 4,4 GHz || DeepCool Maelstrom 120 || ASUS Z87I-PRO || MSI GTX 980 Ti Gaming 6G || Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 2x4GB || Samsung SSD 850 EVO 240 GB || EVGA Supernova G2 850 W || Fractal Design Define R5 White

Permalänk
Skrivet av joeldeluxe94:

Som sagt lägg till någon tusenlapp och köp den senaste! Det är de värt! Sen om du är student eller jobbar med utbildning kan du köpa Apple datorer med 7% studentrabatt på Apples hemsida( http://store.apple.com/se-edu). Macbook Pro är en grym dator, du kommer inte bli besviken. Lycka till!

Du menar väl inte den nya med retina? "Från 21 495:-" är väl inte direkt vad jag skulle kalla någon tusenlapp över 10k, fast det är klart, vill man ha en 15"s förra generationens macbook så blir det väl runt 17k istället, och då är det ju inte allt för många tusenlappar som skiljer dem åt.

Om TS enda anledning till att köpa mac är att han inte vill ha en plastig dator så borde han titta lite noggrannare på Asus nyare laptops, och även hålla ett öga på deras nya S-serie, som delar många likheter med MBP.

Skrivet av SoVeryIndie:

Olika människor har olika behov av en dator. Jag trodde att man hade lärt sig det efter 40+ år i livet.

Har man fortfarande inte lärt sig hur utropstecken skall användas vid den åldern så finns tyvärr risken att man har lite att förvänta sig på andra fronter också.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Redigerings program mm. Får jag fråga varför du ställde den frågan?

Video- och ljud/musik-redigering då gissar jag?

Jag ville veta var folk drog den gränsen nu för tiden.

Permalänk
Medlem

För samma pris så får du annars en ASUS UX32VD som är bättre på de flesta(om inte alla) punkter. Bättre processor, ett dedikerat grafikkort (till skillnad från den du nämnde som inte har något alls utan kör på det intregerade i processorn), också 4GB RAM men som ligger i 1600MHz istället, betydligt högre upplösning på skärmen, och dessutom väger den inte lika mycket. Vet inte hur tjock den du länkade är heller men UX32VD är som tjockast 18mm. Och tro mig, den är långt ifrån plastig! Den har dessutom bättre uppgraderingsmöjligheter och inte nog med att hårddisken som följer med är identisk med den i datorn du länkade så finns det även en intregerad SSD i datorn.

Så det skulle kunna vara ett alternativ i och med att du får betydligt mer dator för samma peng.

edit: länk: http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/153988-asus_zenbook_u...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av linnlinn:

Hej!

Specifikation:

Klarar den det?

Hjälp mig!
Mvh
Linnea

Säger också som flera andra, tag en titt på Asus ux32 innan du köper macen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Som någon sa så finns det studentrabatt, om du köper den innan slutet av September (?) så får du 10% rabatt (som vanligt) och 750 kr att köpa appar för Om du "bara" ska surfa, lyssna på musik och kolla på film och samtidigt tänker bära med dig datorn ofta så rekommenderar jag Mac Book Air! Har en MBA mid '11 och den funkar hur bra som helst att streama 1080p på

Lycka till med köpet!

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Processor: Intel i7 2700k @ 4,6 GHz | Kylare: Thermalight Silver Arrow | Grafikkort: Asus GTX 560Ti DirectCU II TOP | Chassi: NZXT H2 | Mobo: MSI Z68-GD55 (B3) | RAM: Corsair Vengance Black Low Profile 16 GB | HDD: 2x 1 TB Segate Barracuda 7200 RPM | SSD: N/A | Nätagg: Corsair 560 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av linnlinn:

Hej!

Specifikation:

Klarar den det?

Hjälp mig!
Mvh
Linnea

Går inte att säga att pc är av dålig kvalité, däremot kan du peka ut specifika märken med dålig kvalité, såsom acer osv.

Visa signatur

Pc 1 : Gigabyte gtx 670 / I7-3770K / 8gb Ripjaws 2133mhz / 850W corsair / Z77A-GD65 / 1 tb hdd / Nzxt phantom fulltower

Pc 2 : Gigabyte gtx 670 / I5 2500K / 8gb 1600mhz vengeance / 650W platinum / Asus p8z68-v pro gen 3 / 1 tb hdd / Lian li pc 05an

Permalänk

som sagt, asusen: http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/tunna--ltta/ultrabook...
Skulle jag definitivt se som ett alternativ.
Den är riktigt snygg, tunnare än en macbook pro (mer lik macbook air)
Samt helt galet bra prestanda. (Dvs bättre än macen, rent specifikationsmässigt)

Visst, det är inte en mac. Men det är en riktigt fin dator.

Men om du beslutat dig för att mac är vägen att gå, så skulle jag köra på den.
Den nyare varianten har förvisso lite bätte processor och den nya intelkretsen hd 4000, men det är inget som DU kommer känna någon märkbar skillnad av.

Är du student använder du ju dock studentrabatten och lägger till 700kr för den senare versionen, för det är en värd uppgradering för summan!

Skrivet av QQmore:

Går inte att säga att pc är av dålig kvalité, däremot kan du peka ut specifika märken med dålig kvalité, såsom acer osv.

Vilket mumbo jumbo, acer gör bra datorer.
Förr var det dock utter crap.

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem

Det tar lite tid innan man blir van med os x, men ger du dig lite tid löser nog det sig. Ett tips är att du kollar upp vilka program du är beroande av och kollar upp att det finns tilsvarande på os x.

Själv skulle jag aldrig köpa någon vanlig bärbar igen, mac'en är underbar.

Oavsätt vad man köper är det alltid det lille extra som kostar en god bit mera, blir du först van vid bärbar mac (och inte ska spela tunga pc spel på den) fattar du inte vad de som köper annat tänker.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Whitewiz;12548754"]Våga? Borde vara samma risk oavsett vilken dator du köper om du nu är så orolig. Om du har sönder den själv (tappar den i marken) ja då är du väl "körd". Men då känns det som du borde ha en drulleförsäkring om du har sönder saker till höger och vänster. Datorer ramlar liksom inte isär av sig själv. Oavsett märke.

Nu missuppfattar du mig nog! Det jag menar är att jag har haft rejäl otur med datorer som glapp i laddarsladdsuttaget, skärmens gångjärn håller inte upp skärmen osv osv. Trött på plastiga datorer som knakar när man lyfter upp dom!

Nyligen haft en ASUS k53sv som blev reklamerad. Vill bara ha en dator som funkar även fast man går med den från köket till vardagsrummet och flyttar den åd och då och den inte bara står stilla på ett bord. För uppenbarligen verkar inte andra datorer klara det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Du menar väl inte den nya med retina? "Från 21 495:-" är väl inte direkt vad jag skulle kalla någon tusenlapp över 10k, fast det är klart, vill man ha en 15"s förra generationens macbook så blir det väl runt 17k istället, och då är det ju inte allt för många tusenlappar som skiljer dem åt.

Om TS enda anledning till att köpa mac är att han inte vill ha en plastig dator så borde han titta lite noggrannare på Asus nyare laptops, och även hålla ett öga på deras nya S-serie, som delar många likheter med MBP.

Har man fortfarande inte lärt sig hur utropstecken skall användas vid den åldern så finns tyvärr risken att man har lite att förvänta sig på andra fronter också.

För surf fattar jag inte hur man kan lägga 20k eller ens 10k. Tror mera han är ett Apple-fan och inte någon med "erfarenheter".
Förresten så tror jag TS är en tjej då det stod "Mvh Linnea"

Skrivet av Whitewiz:

Jag ville veta var folk drog den gränsen nu för tiden.

Ok då förstår jag

Permalänk
Medlem

Gå inte på Apple hypen utan att testa först. Om det är byggkvalité du vill ha så finns det PC laptops på samma nivå som MBP. Asus och Samsung som några har nämnt.

Tekniskt sett så kan du installera mac os x på en pc nuförtiden och tvärtom. Du får oftast bättre hårdvara för mindre pengar när det gäller PC. Så leta upp en vän som har en MBP och testa OS X. Eller gå till en datorbutik och pilla lite.

Permalänk
Medlem

Vad är skillnaden då mellan den jag ville köpa i huvudinlägget och den som kostar ca. 11.700:-?

Specifikationer på den dyrare:
Processor: Intel Core-i5 2,5 GHz
Grafik: Intel HD-Graphics 4000
Hårddisk: 500 GB S-ATA (5400 rpm)
Minne: 4 GB DDR3 1600MHz, MAX. 8 GB
Optisk enhet: 8x SuperDrive Dvd-brännare
Nätverk: Wifi-N, Gigabit-LAN, Bluetooth 4.0
Övrigt: Thunderbolt, FireWire, USB 3.0 (2 st), Facetime webbkamera, SD-kortsläsare
Vikt: 2,06 Kg
Batteri: Upp till 7 timmars driftstid
Uppdatering X Mountain Lion ingår

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

För surf fattar jag inte hur man kan lägga 20k eller ens 10k.

Med sånt resonemang skulle ingen nånsin köpa nåt annat än dom billigaste bilarna på marknaden, alla skulle bo i hyreslägenhet på 50 kvm, osv. För man klarar ju sig med den standarden.

Permalänk
Medlem

[QUOTE="linnlinn;12549202"]

Skrivet av Whitewiz:

Våga? Borde vara samma risk oavsett vilken dator du köper om du nu är så orolig. Om du har sönder den själv (tappar den i marken) ja då är du väl "körd". Men då känns det som du borde ha en drulleförsäkring om du har sönder saker till höger och vänster. Datorer ramlar liksom inte isär av sig själv. Oavsett märke.

Nu missuppfattar du mig nog! Det jag menar är att jag har haft rejäl otur med datorer som glapp i laddarsladdsuttaget, skärmens gångjärn håller inte upp skärmen osv osv. Trött på plastiga datorer som knakar när man lyfter upp dom!

Nyligen haft en ASUS k53sv som blev reklamerad. Vill bara ha en dator som funkar även fast man går med den från köket till vardagsrummet och flyttar den åd och då och den inte bara står stilla på ett bord. För uppenbarligen verkar inte andra datorer klara det...

Väldigt dåliga köp må jag säga! Har en liten eee pc som kostar cirka 3000:- eller så. Använder den hela tiden för surf, även andra i familjen som lånar den så den används, flyttas osv hela tiden varje dag. Den har bra batteritid (5 timmar ungefär), känns bra för att vara "plast" och går inte sönder så lätt om man inte tappar den såklart.
Hände en gång och då sprack sidan upp men det är fixat nu.
Den är långt ifrån så snabb som den Macbooken du nämnde MEN den är snabb för surf, Spotify osv.
Gillar den skarpt, skulle aldrig byta den mot en Mac. Den är fullt duglig för det den är skapad för att göra.
Och om man nu inte gillar Windows eller inte orkar hålla på med virusprogram skulle jag rekommendera att i alla fall TESTA Ubuntu Linux. Helt gratis Operativsystem HELT lagligt. (Linux är Open Source=Gratis). Det är även både snabbare än både Windows OCH Mac OSX. Som sagt rekommenderar att testa det och se hur du gillar det, perfekt för surf och musik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av linnlinn:

Vad är skillnaden då mellan den jag ville köpa i huvudinlägget och den som kostar ca. 11.700:-?

Specifikationer på den dyrare:
Processor: Intel Core-i5 2,5 GHz
Grafik: Intel HD-Graphics 4000
Hårddisk: 500 GB S-ATA (5400 rpm)
Minne: 4 GB DDR3 1600MHz, MAX. 8 GB
Optisk enhet: 8x SuperDrive Dvd-brännare
Nätverk: Wifi-N, Gigabit-LAN, Bluetooth 4.0
Övrigt: Thunderbolt, FireWire, USB 3.0 (2 st), Facetime webbkamera, SD-kortsläsare
Vikt: 2,06 Kg
Batteri: Upp till 7 timmars driftstid
Uppdatering X Mountain Lion ingår

Ny processor, grafik, är väl egentligen kanske den ända större skillnaden. Även lite snabbare ram om jag inte misstar mig. Många skulle nog sätta att det inte är speciellt stor skillnad.

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perc:

Med sånt resonemang skulle ingen nånsin köpa nåt annat än dom billigaste bilarna på marknaden, alla skulle bo i hyreslägenhet på 50 kvm, osv. För man klarar ju sig med den standarden.

Nej, du kan gärna betala lite för en mer kvalitets dator, men 10k är lite mycket tycker jag. Finns det inte Ultrabooks för 6-7k? Dom är ju (oftast) skitbra och snygga med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

För surf fattar jag inte hur man kan lägga 20k eller ens 10k. Tror mera han är ett Apple-fan och inte någon med "erfarenheter".

Tvärtom går ofta de med mycket erfarenheter över till mac, då snackar jag kanske 15-20 år+ inom datorer.

Jag är bara kvar på pc för att jag gillar att spela lite ibland.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk

min syster betalade 6000 för en laptop och fick massa mer prestanda och lagringsutrymme, detta var för cirka 6 månader sedan.

detta köpet är inte det minsta prisvärt.