Permalänk
Medlem

Duron O/C

Fixade en duron 1300 i tron om att den skulle gå överklocka en del, dock hade jag fel. Har inte ens lyckats låsa upp den, och med FSB O/C gick den upp till 1456Mhz 112Mhz FSB.
Nu undrar jag om det finns några som lyckats låsa upp sin Morgan kärna och isf vilka multipliers som funkar samt hur högt ni lyckats få det.
FSB O/C är det jag vill, eftersom det ger fin prestandaökning till hela systemet. Har ett Asus a7v8x M/B och 2st 256MB ddr333@2.5cas. Eftersom moderkortet är så BRA så har den möjlighet till 2.1v med en jumperändring.
Hade en duron 600 som gick fint upp till 1Ghz, 40% O/C, men med duron 1300 verkar detta vara lite mkt kanske.
Hur får jag min duron upplåst till de lägre multiplierna, lagt silver epoxy på L1 men det hjälper inte.

//Tacksam för svar och råd, även info om hur mkt ni clockat duron 1300 till

Permalänk

Snittet på overclockes.com databasen ligger på 1578 Mhz.
De sista processorerna i en serie brukar inte klocka så bra med visa undantag.

Visa signatur

"?"

Permalänk
Medlem

Jao

Men hur får jag den upplåst undrar jag, vill ju ha högre FSB, det ger ju en prestandaökning även om CPUn ligger på samma frekvens som innan.

Permalänk

Har samma problem med min morgan 1.1. Den bara vägrar att bli upplåst. har testat med blyerts, silverfärg och sist igår testade jag med folie (riktigt pilljobb). Fattar inte vad som krävs. Det som är lite skumt är L1 bryggorna som är fem istället för fyra på min, vet inte om det gör nån skillnad?
Förövrig kan jag köra min i 1300 då jag ökat fbs till 117mhz.

Visa signatur

And on the seventh day, god stepped back and said: "There is my creation, perfect in every way... oh, dammit I left pot all over the place. Now they'll think I want them to smoke it... Now I have to create republicans." - Bill Hicks

Permalänk
Medlem

Läste nåt om L10 kopplingarna, men står inget riktigt konkret om det funkar... är det ingen som fått igång e lägre multiplerna på sin duron morgan?

Permalänk
Medlem

min morgan 1.2 var då busenkel att låsa upp med vanlig 0.5mm blyertspenna den gjorde runt 1400mhz, oavsett spänning..

Visa signatur

IBook G4 12" | 1.5GB | 120Gb | OS X 10.4.9 / Ubuntu
C2D E6400@2.8GHz | 2GB | 1,7TB | Gentoo
1700+@2400MHz | KD7-RAID | 1,25GB | Win2k

Permalänk
Medlem

happ, konstigt att inte min funkar, några fler som lyckats?

Permalänk
Medlem

1456, (112 fsb)@1,75V med en 1300..har inte orkat ändra spänning eller låsa upp den

Permalänk
Medlem

Var bra gammla Athlon och duron som hade 4st L1 bryggor alla nya Athlon XP och Durons mend nya gärnan har 5st.
kan tänka mig att det är samma problem med öpplåsningen av 2100+ som Duron 1300 rålat ut för.
Folk har upplevt upplåsnings problem med 2100+ och det kannnse ligger i att den har multiplicerare 13 istället för 12.5 som det stog på overclockers.
Funderar på om det fugnerar att sluta sista L3 bryggan som på T-bred XP prollarna?
Vem vet nån som vågar testa kan ju göra det

Permalänk
Medlem

hej. har med en morgan 1,3 ahlca stepping.. och den går inte att låsa upp me L1 byggorna.. tror det handlade om att den har 13 i mul.. så man måste kapa en brygga typ L10..

http://www.ocinside.de/go_d.html?http://www.forum-inside.de/c...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hElk
hej. har med en morgan 1,3 ahlca stepping.. och den går inte att låsa upp me L1 byggorna.. tror det handlade om att den har 13 i mul.. så man måste kapa en brygga typ L10..

http://www.ocinside.de/go_d.html?http://www.forum-inside.de/c...

Mmm inte på samma teori.....
Men jag funderar på om knepet med att låsa upp 2400+ mm kan fugnera.

Permalänk
Medlem

men det verkar som om det inte finns någon som verkligen lyckats med att låsa upp en duron 1300. Om det är någon här, var snäll och berätta hur du gjorde isf.

Permalänk
Medlem

HOhoooo
Jag lyckades låsa upp skiten, nu kan jag köra alla multiplar tydligen, lyckats använda 5x-15x iaf, körde med 200Mhz FSB men PCI(40Mhz) klarade inte av det, kan köra i 190Mhz FSB utan problem, NNAAAAJS!! )
1504Mhz CPU , 177Mhz FSB * 8,5 kör jag i och det funkar såå fint med bara luftkylning, volcano 9 sitter på.

Grattis till mig själv!! Tror jag skrapade sönder L10 bridgen som var stängd.

Permalänk
Medlem

skriv en guide, vetja!

Varför kör du inte i 190MHz?

Permalänk

mm vore trevligt om någon kunde säga lite mer exakt hur man skall göra. Vilken L10 brygga som skall kapas, eller e det bara 1?
Det måste ju finnas mer folk med Morgan, min granne har ju tex en lika dan.

Visa signatur

And on the seventh day, god stepped back and said: "There is my creation, perfect in every way... oh, dammit I left pot all over the place. Now they'll think I want them to smoke it... Now I have to create republicans." - Bill Hicks

Permalänk
Medlem

alltså, jag har målat alla L1 och sen gnuggade jag av den stängda L10 "bron", så ser min duron ut som :

L1 | | | | | L10 ' : :

Dvs båda är öppna på L10, vad jag kan se iaf, inte 100% på att jag riktigt fått av L10 bron dock. Testade lite innan och målade ihop båda L10, då startade inte CPUn, testa med båda öppna såsom jag har. Får in alla multiplar med och mellan mellan 5x och 15x.

Permalänk
Medlem

fan.. grattis!! måste med testa.. orka bry sig om den pajjar.. =P matte-tenta i analys 2 på måndag.. ååå jobbit..

Permalänk
Medlem

bläää.. ritade L1:orna igen + att jag kapade L10:an skärmen hoppade inte igång.. ritade på den den L10:an som var kapad sen innan.. inget hände.. ritade båda L10.. nothing.. ritade tillbaka L10 som det var innan jag började... inget hände.. sudade bort L1.. datorn hoppade igång.. och nu sitter jag här precis lika dan som förra inlägget jag skrev.. ====(((((

Permalänk

Får la se ikväll om ja vågar kapa min L10:a, men vad ska ja använda? duger en sån där "tapetseringskniv"?

Visa signatur

And on the seventh day, god stepped back and said: "There is my creation, perfect in every way... oh, dammit I left pot all over the place. Now they'll think I want them to smoke it... Now I have to create republicans." - Bill Hicks