Motljusblixt för flygande fåglar?

Permalänk

Motljusblixt för flygande fåglar?

Jag gillar verkligen min SB400 som walkaround blixt (för den sitter ALLTID på), men ibland hade jag önskat lite längre omfång. När jag ser hur enormt skillnad allat utomhus porträtt i motljus gör kan jag inte låta blir att inse hur bra fågelbilderna skulle bli med en välriktad blixt upp i baken på en fågel mot ljus himmel?

Någon som har erfarenheter av detta? hur BRA fungerar egentligen zoomen på SB700 och SB910?

Jag har sett en del proffsbilder på närbilder på fåglar med blixt, typ kolibris etc men undrar om det ensa är värt att fundera på fåglar?

Sen ibland så har jag märkt att när jag tar porträtt på lite håll utomhus, så räcker SB400 inte till.

Blev något mer positiv när jag insåg att det finns en mikroskopisk chans att den faktiskt går ned i kameraväskan monterad. Jag ställer kameran PÅ motsljusskyddet nedåt i väskan, kamerans bredd är precis rätt för väskan, sen längden på väskan skulle då möjligen fungerar med blixt på. Med SB400 har jag rött mycket utrymme kvar.

Permalänk
Medlem

Hej! för att fota fåglar så måste jag nog rekommendera att skaffa en SB900 eller SB910. Fotar fåglar själv och använder också "better beamer" framför blixten för att öka räkvidden.

Visa signatur

Kamera: D800
Optik:Nikkor 24-70mm f/2.8, Nikkor 70-200 f/2.8 VR, Sigma 50mm f/1.4, 500m f/4 VR

Permalänk
Skrivet av Yuong:

Hej! för att fota fåglar så måste jag nog rekommendera att skaffa en SB900 eller SB910. Fotar fåglar själv och använder också "better beamer" framför blixten för att öka räkvidden.

Intressant, har du några exempel bilder? jag är lite nyfiken... Vad är en better beamer? extra fokusingsstrtut till blixten? eller?

Jo jag har sett att SB-700 zoomar till 100mm och SB-910 till 200mm... det men jag vet inet hur effekt zoom fokusen är?

Permalänk
Skrivet av Aristotele:

Vad är en better beamer?

Jag hittade den, tackar. Fast rent spontant ser den väldigt vid ut? var inte tanken att FOKUSERA ljuset när man tex kör längre brännvidder? borde den inte fokusera mer?
såg på -- http://www.birdsasart.com/accs.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aristotele:

Jag hittade den, tackar. Fast rent spontant ser den väldigt vid ut? var inte tanken att FOKUSERA ljuset när man tex kör längre brännvidder? borde den inte fokusera mer?
såg på -- http://www.birdsasart.com/accs.html

Tycker den ser ut att fokusera ljuset väldigt bra. Har en liknande strut, fast man kan ändra diameter med hjälp av kardborre.

Permalänk
Skrivet av stimy09:

Tycker den ser ut att fokusera ljuset väldigt bra. Har en liknande strut, fast man kan ändra diameter med hjälp av kardborre.

Hmmm jo men jag menar tillför det något utöver den 200mm zoom som finns i tex sb-910? det är ju säkert bra om blixthuvudet i sig inte kan zooma?

Alltså är kombon sb-910 med 200m zoom + denna strut vettig? tar gärna emot fler synpunkter... vilken bildvinkel motsvarar struten?

Permalänk

Kanske min SB-400 med strut kunda vara en budgetlösning - så slpper jag köpa ny blixt? är DET tanken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aristotele:

Hmmm jo men jag menar tillför det något utöver den 200mm zoom som finns i tex sb-910? det är ju säkert bra om blixthuvudet i sig inte kan zooma?

Alltså är kombon sb-910 med 200m zoom + denna strut vettig? tar gärna emot fler synpunkter... vilken bildvinkel motsvarar struten?

Ja, det är klart. Du har en bra poäng. Struten kommer ju garanterat hjälpa till att fånga upp ljuset och fokusera det (trots zoom så sticker det ju alltid en del åt sidorna) men frågan är hur mycket det ger..