Vad är EZ-BIOS till hårddiskar?

Permalänk
Medlem

Vad är EZ-BIOS till hårddiskar?

När jag körde Lifeguard till min Western Digital WB800JB så kunde jag installera EZ-BIOS till den.

Vad är EZ-BIOS för något?

Visa signatur

Athlon XP 1700+@2100+ T-Bred, Asus A7v133, 256mb, Creative GeForce 2 GTS, SBLive! Player 1024, WD800JB (80GB 8mb cache), XP Pro

Permalänk
Medlem

Det är en programvara som lägger sig på disken och gör så att äldre datorer kan hantera disken.
Detta var speciellt vanligt när diskarna blev större än 2GB. Moderkorten då klarade inte av mer så då lade man in denna programvara på disken så funkade det igen... (bra va´!)
Om disken fungerar bra för dig utan denna så behöver du den inte.

Permalänk

Paasar på att ställa en fråga i tråden , på Seagates hemsida hittade jag firmwares till deras diskar. Vad är det de gör egentligen ? Är det som ett nytt hårddiskbios ?

/Anders

Permalänk
Medlem

Länk till den sidan?

Visa signatur

If The River Was Whiskey And You Were a Duck, You'd Dive To The Bottom And
Never Come Up!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CeD
Länk till den sidan?

Jag tittade lite mer noga på sidan och såg att det gällde bandstationer:( Länken

/Anders

Permalänk
Medlem

Firmwares finns til det mesta. typ:
- Switchar
- Hårddiskar
- Raid-kort (Fast då kallas de oftast BIOS)
- CD/DVD spelare/brännare
- Brandväggar (fast då kallas de oftast "mjukvaru-uppgradering")
- Bandstationer/Bandrobotar.
- Moderkort (brukar kallas BIOS )
- Digitalkameror
osv.

Allting som har en inbyggd programvara har en "Firmware". Firmware är en programvara som finns i enheten och som styr hur enheten skall fungera. Min erfarenhet är att (speciellt på lite större Switchar/routrar) kan det bli en enorm skillnad om man lägger på en nyare Firmware.
De som tidigare kallades Compaq (numera HP) släpper med jämna mellanrum uppgraderingar till sina hårdiskar som de har i servrar.
Jag såg senast igår att Dell faktiskt hade uppgraderingar till mjukvaran i deras hårddiskar på vissa konumentdatorer...

Nackdelen med att uppgradera är, som vanligt när man gör en förändrign i ett system, att en annan sak kan sluta fungera. Se alltid till att du har ett sätt att göra en roll-back (alltså gå tillbaka till föregående läge).