Koppla in spelkonsoller i dataskärmen?

Permalänk
Medlem

Koppla in spelkonsoller i dataskärmen?

Fick precis ett Sega Mega Drive av en kompis som inte ville ha det längre.
Vill spela det på min dataskärm, hört att man kan göra detta med splitterkablar (vad nu det är?) tv-kort och liknande.

Finns det någon som har erfarenhet av detta och kan hjälpa?
Tack på förhand

P.S Osäker om denna tråden hamnat rätt eller inte så ni får ursäkta det.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av jabben00:

Fick precis ett Sega Mega Drive av en kompis som inte ville ha det längre.
Vill spela det på min dataskärm, hört att man kan göra detta med splitterkablar (vad nu det är?) tv-kort och liknande.

Finns det någon som har erfarenhet av detta och kan hjälpa?
Tack på förhand

P.S Osäker om denna tråden hamnat rätt eller inte så ni får ursäkta det.

Beroende på vad konsolen har för utgång är det bara att ansluta skärmen med en kabel, precis som om den vore en TV.

EDIT: Vad jag kan se har SMD en DIN connector, vilket skulle betyda att du behöver en adapter från DIN till t ex VGA. Det blir enklare för dig att (via adapter) koppla det till TVn, då din TV förmodligen har kompositvideoingång.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuggmate:

Beroende på vad konsolen har för utgång är det bara att ansluta skärmen med en kabel, precis som om den vore en TV.

EDIT: Vad jag kan se har SMD en DIN connector, vilket skulle betyda att du behöver en adapter från DIN till t ex VGA. Det blir enklare för dig att (via adapter) koppla det till TVn, då din TV förmodligen har kompositvideoingång.

Tack för rådet, men vill väldigt gärna ha det på dataskärmen, vad är DIN förresten? :$

Permalänk
Medlem

Mega Drive kan lämna videosignal via antennsignal, komposit och RGB.
Om skärmen inte har antennuttag, RCA-komposit ingång eller SCART-ingång måste man använda en aktiv omvandlare.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xellofan:

Mega Drive kan lämna videosignal via antennsignal, komposit och RGB.
Om skärmen inte har antennuttag, RCA-komposit ingång eller SCART-ingång måste man använda en aktiv omvandlare.

Var får man tag på en sån då?
Omvandlare eller vad du nu sa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jabben00:

Vet inte, jag har inte sett någon till salu i Sverige på ett tag.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jabben00:

Om din konsol har en helt vanlig scart utgång. Så kan du nog köpa den här.

http://www.cableworld.se/videokablar/scart-till-vga-kabel/sca...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Ultra 7 265K · Moderkort: MSI MAG Z890 Tomahawk Wi-Fi
Grafikkort: GB RTX 5070 Ti GOC @ +300/+2000 · Ram: 96GB @ 5600MHz

Misc-PC: i5-6500 · - · 16GB 2133MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem

Sega Megadrive har mycket riktigt RGB via DIN-kontakten. Dock har jag för mig att man behöver ytterligare några komponenter för att göra den helt kompatibel med TV-apparater som tar RGB via SCART, signalnivåer osv. Kabeln för att omvandla SCART till VGA torde endast fungera på bildskärmar som kan synka ner till 15 kHz. De allra flesta VGA-skärmar tillverkade efter 1995 brukar sakna den förmågan. Däremot kan det hända att kombinerade TV- och dataskärmar med ingångar för både antenn, komposit och VGA kan synka på 15 kHz och då skulle kabeln vara användbar.

Så det handlar om tre saker att lösa:
1. Få RGB-signalen från DIN-kontakten till något annat
2. Eventuellt anpassa signalnivåerna (volt) till önskad styrka
3. Hitta en bildskärm som klarar frekvensen

SCART-kontakten kan för övrigt hantera RGB eller S-Video. De ska alltid hantera kompositvideo. De flesta TV-apparater med enbart en ingång brukar ha RGB, medan de som har två SCART-kontakter kan vara en av varje.

Permalänk

Va väl 4-5 år sedan nu, men jag körde med ett (tror jag) ett WinFAST TV2000 Expert TV kort som jag kopplade konsolerna till. Sen så spelade jag på datorskärmen och använde VLC för att plocka video+ljud från TVKortet. Funkade kanon, både på windows och linux. Dock måste man se till att man har ett kort utan inbyggd encoder (MPEG2 i det fallet), detta då den (i mitt fall) medförde en 2sek delay på allt. Så fick byta ut de första kortet jag köpte, ett Hauppage, pga detta.

Frågan är dock om du kan hitta ngt sådant kort idag, kanske något av alla USB TVkort kan lösa problemet, vet inte om de kodar signalen eller inte, spelar ju ingen roll i vanliga fall för spel är det ju nogo:)

Men att köra till skärmen, antigen att då gå via ett tunerkort som jag gjorde. Annars kan en reciver lösa problemet:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av zapac:

Sega Megadrive har mycket riktigt RGB via DIN-kontakten. Dock har jag för mig att man behöver ytterligare några komponenter för att göra den helt kompatibel med TV-apparater som tar RGB via SCART, signalnivåer osv. Kabeln för att omvandla SCART till VGA torde endast fungera på bildskärmar som kan synka ner till 15 kHz. De allra flesta VGA-skärmar tillverkade efter 1995 brukar sakna den förmågan. Däremot kan det hända att kombinerade TV- och dataskärmar med ingångar för både antenn, komposit och VGA kan synka på 15 kHz och då skulle kabeln vara användbar.

Så det handlar om tre saker att lösa:
1. Få RGB-signalen från DIN-kontakten till något annat
2. Eventuellt anpassa signalnivåerna (volt) till önskad styrka
3. Hitta en bildskärm som klarar frekvensen

SCART-kontakten kan för övrigt hantera RGB eller S-Video. De ska alltid hantera kompositvideo. De flesta TV-apparater med enbart en ingång brukar ha RGB, medan de som har två SCART-kontakter kan vara en av varje.

Att reducera signalnivåerna är inte så intimiderande som du får det att verka, det är bara frågan om att smälla in resistorer på signallinorna

Det stora problemet är nummer 3 i din lista. Att hitta en bildskärm som klarar att synca på 15 kHz innebär idag att man i princip är låst till att köpa en svindyr skärm som är avsedd att ersätta gamla RGB-monitorer i diverse industrisystem eller nåt sånt, de brukar svälja lite vad som helst. Som du säger kan man nog bara glömma att hitta en modern LCD-skärm i konsumentsegmentet som klarar det.

Ett annat alternativ är att konvertera syncsignalen, eventuellt kan man trixa till något med en LM1881:a.

Det vanliga numera är väl att TV-apparaterna bara kör RGB via SCART, och har en separat ingång för S-video? Jag vet säkert att min TV klarar RGB på båda SCART-ingångarna i alla fall.

Alla lösningar som involverar att man använder kompositsignalen på något sätt kommer i övrigt se horribla ut på en LCD-skärm. Ska man göra något så är det att använda RGB-signalen på ett eller annat vis som gäller.

I slutändan är nog bara att konstatera att det kostar mer än det smakar att försöka få det att lira med en vanlig datorskärm, och att det bästa man kan göra är att koppla in den via RGB till TV:n.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

En GBS-8220 kostar ett par hundra. En plastburk att stoppa kretskortet i, och ett par sladdar för att koppla in det hela, och en strömkälla för att driva skiten, så "ska" det fungera på nära nog vilken bildskärm som helst sen.
Enligt uppgift blir resultatet inte helt perfekt, men det ska bli "bra nära", och helt klart "bra nog".
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Har faktiskt skaffat en GBD-8220 men inte hunnit/orkat lött ihop lämpliga kablar ännu, eller ska jag säga pregat dit en SCART-hona så jag kan testa äldre apparater på ett enkelt sätt...

Gött att (troligen) inte vara låst till SCART längre dock utan VGA i alla fall... det bör väl överleva ett tag till (och konvertrar VGA->DVI/HDMI).

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Inaktiv

Sitter man inte i TV-soffan så går det alltid att koppla ihop med en HDMI-till-DVI för bild och RCA-till-stereoplugg för ljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

(och konvertrar VGA->DVI/HDMI).

Från DVi kan man ta sig till både HDMI, och VGA, men eftersom VGA är analog, och HDMI är digital, är det inte helt enkelt att göra den resan. När den dagen kommer är det troligen billigare att investera i en ny enhet som ger DVI ut, och ta signalerna därifrån.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Komposit till HDMI adapter, problem solved.

Edit:

Om du har HDMI i skärmen that is, http://www.ebay.com/itm/Composite-RCA-video-and-S-video-to-HD...

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Du behöver en aktiv omvandlare som någon sa. Det funkar inte med en vanlig kabel adapter då signalerna är annorlunda. vga <- scart sladden som någon länkade är för grafikkort som kan trycka ut tv signaler genom vga utgången (ganska ovanligt).

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Sapphire 9070xt pulse| Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

en extern tv tuner med ingångar fungerar.

köpte mig en sån när min gamla tjock tv gick sönder så jag kunde använda min lcd monitor som tv utan att behöva ha datorn på.
Den kopplas in med vga kabel och har komposit, svideo och RF in, den fungerar som en analog tv med fjärrkontroll. Köpte den på PC city för några år sedan. Det står dock inte på den vad det är för märke så vart man kan få tag på en sån nu vet jag inte, men den var inte så dyr, 500 - 600kr

Visa signatur

><((((°>
◄|Rtx 3090| Ryzen 7 5800X |Ek water blocks|►
◄|Asus Crosshair VIII Hero | Vengance Pro 32GB DDR4 3600 |►
◄|Samsung EVO 970 1Tb | AX 1200i modular green sleeve|►

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Från DVi kan man ta sig till både HDMI, och VGA, men eftersom VGA är analog, och HDMI är digital, är det inte helt enkelt att göra den resan. När den dagen kommer är det troligen billigare att investera i en ny enhet som ger DVI ut, och ta signalerna därifrån.
B!

De e nog riktigt!!

Marknaden verkar rätt liten dock i allmänhet för enheter som konverterar äldre analoga signaler till HDMI så 8220:an får vara en hygglig kompromiss så länge. Drömenheten skulle ta 3-4 komposit,s-video,RGB, ett par komponent och matade ut HDMI (ev. med ljud in också), med bra skalning och deinterlacing för både pal/ntsc, 50/60Hz.

Ska man ha en 1-ingångs RGB-scart direkt till HDMI så finns denna som ska va OK enligt ett par forum... inte testat själv dock.
http://www.ebay.de/itm/Scart-auf-HDMI-720p-1080p-Konverter-Ad...

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Jag vet inte hur bra 8220 är, men det finns som sagt åtskilliga RGB till VGA-omvandlare på eBay för c:a $40 inkl. frakt från Kina. Jag testade en sådan förra året, och den var väl rätt OK förutom lite lagg. Inte två sekunder, man några tiondelar, kanske en halv sekund. Alltså inte helt optimalt om man ska spela spel där det rör på sig. Det finns väl ännu dyrare omvandlare med bättre teknik och mindre lagg, som vanligt är allt en materialsport.

Apropå motstånden, har jag byggt liknande kablar så jag känner till det. Jag har också sett konstruktioner för Megadrive med någon slags kondensator utöver motstånden, vet inte vilken variant som är mest overkill. Det är ju inte raketvetenskap att löda ihop om man har baskunskaperna, eller går att köpa färdiglödda kablar från eBay osv. Dock är man kvar på den analoga RGB-signalen 15 kHz.

En kompis till mig kom över en begagnad platt-TV i 17"-klassen som har RF, SCART och VGA. Jag tror det var någon Samsung-modell, men förmodligen utgången. Det visar dock att chansen finns att hitta en någorlunda vettig bildskärm om man vill ha något som klarar både SCART och VGA, även om det säkert inte är något prestandamonster för modernt PC-spelande.

Kort sagt, det finns lösningar även om de kanske inte alltid är spikraka och i vissa fall kan innebära en del investeringar och/eller ommöbleringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zapac:

Jag vet inte hur bra 8220 är, men det finns som sagt åtskilliga RGB till VGA-omvandlare på eBay för c:a $40 inkl. frakt från Kina. Jag testade en sådan förra året, och den var väl rätt OK förutom lite lagg. Inte två sekunder, man några tiondelar, kanske en halv sekund. Alltså inte helt optimalt om man ska spela spel där det rör på sig. Det finns väl ännu dyrare omvandlare med bättre teknik och mindre lagg, som vanligt är allt en materialsport.

Undrar vad det är som introducerar laggen? Kan liksom inte komma på något som nödvändigtvis skulle fördröja signalen mer än några nanosekunder här eller där.

Skrivet av zapac:

Apropå motstånden, har jag byggt liknande kablar så jag känner till det. Jag har också sett konstruktioner för Megadrive med någon slags kondensator utöver motstånden, vet inte vilken variant som är mest overkill. Det är ju inte raketvetenskap att löda ihop om man har baskunskaperna, eller går att köpa färdiglödda kablar från eBay osv. Dock är man kvar på den analoga RGB-signalen 15 kHz.

Mjo, antog att du kände till det, bara tyckte du uttryckte dig lite väl intimiderande där, det vore ju synd om du skrämde bort TS från moddandets fantastiska värld

Kondingarna är nog där för att filtrera bort eventuell likspänning som förskjuter signalerna, och som bonus plocka lågfrekventa störningar typ nätbrum och sånt. Förmodligen en säkerhetsåtgärd för att gardera sig för alla eventualiteter. Overkill är nog ordet om man har schyssta grejer i övrigt

Skrivet av zapac:

En kompis till mig kom över en begagnad platt-TV i 17"-klassen som har RF, SCART och VGA. Jag tror det var någon Samsung-modell, men förmodligen utgången. Det visar dock att chansen finns att hitta en någorlunda vettig bildskärm om man vill ha något som klarar både SCART och VGA, även om det säkert inte är något prestandamonster för modernt PC-spelande.

Nä, men sen ska den fixa 15kHz-sync på VGA-porten också, vilket inte är någon självklarhet även om den givetvis gör det på SCART-ingången. Vill man gå den vägen gör man nog bäst i att göra en del efterforskningar. But then again, då är det bortkastat arbete att hålla på med att konvertera till VGA, RGB-signalen är likvärdig kvalitetsmässigt. Det enda är väl att VGA-kablar generellt sett håller bättre kvalitet med jordade mantlar kring varje individuell signalledare. Det är dock inga problem att bygga om en SCART-RGB-kabel på samma sätt, har själv gjort det till ett gäng av mina gamla konsoller. Snodde själva sladden från en VGA-kabel och petade dit SCART- och konsollens kontaktdon på den i samtliga fall. Speciellt gamecuben trycker ut en skrämmande fin bild med hemtrampad kabel.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Undrar vad det är som introducerar laggen? Kan liksom inte komma på något som nödvändigtvis skulle fördröja signalen mer än några nanosekunder här eller där.

Vet inte själv vad eller hur kretsarna gör i detalj.
Men det ingår deinterlacing och skalning och på enklare/billiigare hårdvara tar det de facto en "en stund" (=flera ms).

Vet att folk gnäller om vissa LCD/plasma som "introducerar lagg" när de kopplar in sin konsoll via HDMI också så fenomenet är inte isolerat till såna här ovanligare produkter... det sker bildprocessing här och där på alla möjliga ställen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Jag är ingen expert på området men trotts att båda signalerna är analoga så är dom i sig väldigt olika så det krävs ganska så mycket för att konvertera signalen.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Sapphire 9070xt pulse| Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |