Permalänk
Medlem

Köpa Zenbook. men?

Nu har jag gått nån vecka och snackat mig varm om att köpa en Zenbook eller varför inte två när man endå skulle till butiken. den är snygg känns robust när man lyfter den och ser helt ok ut. men..

Sen började jag surfa runt läsa lite om den och undrar va fan.. tangentbord är skit finns forum fyllda med klagomål på deras tangentbord. Verkar vara mycket strul med denna modell så jag tvekar nu.

behöver en lätt att ta med laptop som är tålig och man kan jobba med. vad ska man kolla efter nu eftersom Zenbook verkar ha sina udda egenskaper. För övrigt så tycker jag att tangetbordet väger ganska tungt i valet av datorn

*edit
kom gärna med förslag om en bra laptop eller om Zenbook är värd att köpa

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk

Vilken modell pratar du om?

Permalänk
Hedersmedlem

Första generationens Zenbooks hade dåliga tangentbord. Det är förbättrat till den nya som finns att köpa nu. Om det är tillräckligt förbättrat kan bara du avgöra! Annars är det en riktigt fin dator.

Permalänk
Medlem

Har inte hört att andra generationens t-bord & platta skall ha några problem, däremot var det en hel del problem i första generationen.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BingoBenny:

Vilken modell pratar du om?

jag vet inte exakt vilken modell jag vill ha om det är den med I5 eller I7 cpu.

ska ta mig ner till butiken och knappa lite på dom och känna efter hur det känns.

Ser inte om det finns plats för extra hårdisk i den. nån som vet?

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Medlem

Jag står inför ett nytt datorköp (bärbart) och för mig är valet givet: det blir en MBA.

- Inte så mycket dyrare.
- Så mycket bättre t-bord.
- Så galet mycket bättre trackpad.
- Hållbar och robust.
- Bra batteritid.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk

Jämfört med äpplena så får du en bättre dator för klart mindre pengar i mitt tycke.

Allt är en smaksak...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akarr:

jag vet inte exakt vilken modell jag vill ha om det är den med I5 eller I7 cpu.

ska ta mig ner till butiken och knappa lite på dom och känna efter hur det känns.

Ser inte om det finns plats för extra hårdisk i den. nån som vet?

I den blir svårt. Du får ha extern hårddisk till om du önskar extra lagring, alternativt byta ut den förmonterade.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Tangentbordet är minst lika bra i en Zenbook som i MBA. Åtminstone Zenbook Prime... de versionerna som är gjorda av plast lider av flexande och bör nog undvikas.

Det enda jag saknar från MBA och touchpaden. Asus touchpad är bedrövlig men det beror på operativsystemet. Efter installation av windows 8 saknar jag inte MBA lika mycket längre.

Permalänk
Medlem

Inget fan av apple även om jag tycker att mba är rnygg

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har en Zenbook det finns massa bugar på den. Den är inte värd och köpa

Permalänk
Skrivet av Guteklockaren:

Jämfört med äpplena så får du en bättre dator för klart mindre pengar i mitt tycke.

Allt är en smaksak...

Klart mycket mindre och en bättre dator är fel och säga, allt är relativt. Har du jämfört priset mellan de båda datorerna? Skillnaden är inte stor i pris. Jag stod och velade mellan zenbook och mpa (blev en mbp) men bestämde mig för äpplet pga trackpaden. Trackpaden på zenbooken har fortfarande inget att sätta emot äpplets, tycker man annorlunda vill jag gärna veta varför man föredrar en delad padda som finns på exempelvis zenbooken. Det är ju trots allt en bärbar dator och trackpaden är otroligt viktig för att känna sig bekväm under arbete.

Sen var jag inte heller så förtjust i allt hemskt bloatware som finns på varenda windows dator idag.

Visa signatur

|Silverstone Fortress II|Intel i5 2500k @ stock|Asus Maximus IV Extreme B3 Intel P67|CM V8|Gainward GTX 570 Phantom|Corsair Vengeance 2x4|Corsair HX 750|Iphone 4 16 Gb|Nokia Lumia 920|Macbook Air 13" 2012 8 gb|

Permalänk
Skrivet av hdolsson:

Jag har en Zenbook det finns massa bugar på den. Den är inte värd och köpa

Jag har zenbook (UX32VD-R4002V) och det har INGA buggar och är sjukt värd pengarna..

hdolsson > du kanske kan specificera mer vad du har och vad som är problem? Mysko att halshugga en hel serie datorer för att ditt ex och din modell inte håller måttet.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk
Medlem

Tänkte även jag inflika att jag är sjukt nöjd med min Zenbook Prime efter ca en månads användande. Tangentbordet är det absolut inget fel på enligt mig
Läste på som tusan innan jag köpte och det "dåliga" tangentbord du nämner stämmer ganska väl överens med allt jag läst om den första generationen Zenbooks, alltså de med Sandy Bridge. De nyare med Ivy Bridge är rejält uppstyrda med fixat tangentbord, bättre skärm och såklart bättre cpu

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | i5 2500K @ 4,5 Ghz| Asus P8P67 Deluxe | Cooler Master Hyper 212+| 4x2 Gb DDR3 @ 1600 MHz | Samsund 850 EVO 250 Gb | Intel x25 g2 80 Gb (Win7 + mjukvara) | 2 x Sapphire Radeon HD 7970 Crossfire | Seasonic X-750 | LG W3000h 30" IPS |

Permalänk
Medlem

Jag är/var också väldigt sugen på Zenbook Prime, framförallt p.g.a. prestandan, skärmen och designen/kvaliteten i övrigt.
MEN! Är det ingen som oroar sig över bristen på RAM? 4 GB och ingen möjlighet att uppgradera! 2012!

Jag har 8 GB i min 2-3 år gamla ASUS-laptop idag och RAM-användandet står alltid i 60-80%.
Jag har förvisso många tabbar öppna i både Chrome och FF + diverse annat smått o gott som rullar i bakgrunden, men ändå .. jag har inga planer på att förändra hur jag använder datorn o mjag ska "uppgradera" till en ny laptop med hälften så mycket RAM som jag har idag.

Endast 4 GB RAM och ingen möjlighet att byta/lägga till är ett stort STOP för ett köp.

Eller är SSD så snabbt att man inte känner av när den börjar swapa till disk?

Tydligen så använder Zenbook Prime nån speciallösning för SSD-anslutningen också, så även den blir omöjlig eller svår/dyr att byta.

Riktigt synd för datorn verkar grym annars.

/E

Permalänk
Medlem
Skrivet av eminos:

Jag är/var också väldigt sugen på Zenbook Prime, framförallt p.g.a. prestandan, skärmen och designen/kvaliteten i övrigt.
MEN! Är det ingen som oroar sig över bristen på RAM? 4 GB och ingen möjlighet att uppgradera! 2012!
/E

steg 1. köp zenbook (UX32VD-R4002V)
steg 2. köp ssd
steg 3. köp 8 gb ram
steg 4. profit

Då har du en zenbook med ssd, 10gb ram och desutom ett dedikerat grafikkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av grödan:

steg 1. köp zenbook (UX32VD-R4002V)
steg 2. köp ssd
steg 3. köp 8 gb ram
steg 4. profit

Då har du en zenbook med ssd, 10gb ram och desutom ett dedikerat grafikkort

Ja jävlar! Jag fick för mig att den där "32VD"-modellen var tjockare, fulare, plastigare och inte alls i samma nivå som "Prime", men jag kanske har fel? Eller så var det en äldre VD-modell jag tänkte på? Jag kanske har missat den här helt enkelt.

Dom ser ju identiska ut här:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1242327,1275229

Är det något annat praktiskt som skiljer modellerna åt förutom RAM, lagring och grafik?

Permalänk
Medlem

UX32VD är aningen tjockare i fronten för att få plats med det dedikerade grafikkortet. Vilka övriga skillnader som finns är jag osäker på, men har UX31 unibody om det inte går att byta några delar? För i 32an går det ju att öppna hela baksidan. Jag sitter själv på en UX32VD-R4002V och är helnöjd, känns verkligen som att man har fått mycket för pengarna -- och då har jag ändå inte satt i mer ram eller en ssd än på grund av försenad leverans.

Permalänk

Modellerna är identiska i det yttre.
Ram är skitenkelt att utöka, jag gjorde det på 3 min. har 10 gb nu.
Att byta hårddisken är inte heller något problem, man måste vara medveten om att den nya måste vara tunn, alltså funkar inte alla. (kolla tråden om UX32VD). Har dock hört att majoriteten av SSD diskarna går det att skruva bort ett plasthölje på SSD:n så går den att montera.

UX32VD-R4002V är väl också "Prime" ? eller har jag fel?
Nej, det är inget som skiljer dem i övrigt så vitt jag vet.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk
Medlem

hur får ni 10 Gb ram?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

hur får ni 10 Gb ram?

Byter ut den lösa 2gb-stickan mot en 8gb-sticka. Den här är den vanligaste: http://www.inet.se/produkt/5315222/corsair-8gb-1x8192mb-cl10-...

Permalänk
Medlem

jag har en sådan : http://www.inet.se/produkt/1969436/asus-zenbook-ux31e-i5-128g... och jag är SJUKT nöjd med den. tycker jättemycket om tangentbordet, och ÄLSKAR touchpaden. den har ju inte två irriterande höger/vänster knappar eller vad man ska kalla det, utan man kan trycka över hela, så det klickar. (vet inte hur jag ska uttrycka mig). och den fungerar finfint i övrigt också, flyter på bra. ingen spelmaskin direkt men enklare spel, skolgrejer, surfning, inga problem. sen är den en jävla fröjd att ha med sig, väger INGENTING. och att den är sjukt snygg gör ju inte saken sämre heller ! utan tvekan den bekvämaste och trevligaste laptopen jag någonsin hållit i.

Visa signatur

Mommas, don't let your babies grow up to be cowboys.

Permalänk

Jag skulle väl vilka kasta ljus på denna: http://cdon.se/hemelektronik/fujitsu_lifebook_uh552_intel_i5-...

Nu, jag vet inte hur den är, utom att den verkar extremt mysig, har bra prestanda för pengarna och att jag antagligen får hem den i morgon. Det är på alla sätt et ultrabook, med ett extremt förmånligt pris; ca. 2000 kronor under likvärdiga ultrabooks. Lägg till detta kampanjen som är på cdons hemsida där man får både office 2010 och någon virusskypp på köpet. Absolut inte lika vacker som en zenbook, men hur vackert är det inte med några extra Gustav Vasa i plånkan?

Permalänk

Använder min RV mest till surf och filmtittande och kan inte klaga vare sig på hybriddisk eller att ram-minnet tar slut.

Hade länge 4Gb Ram i min stationära utan att uppleva det som en stoppkloss.

Så det vore intressant att se hur ofta ni som uppgraderat till 10Gb faktiskt har nytta av det?

Permalänk
Medlem

Jag skulle köpt en UX32VD-R4002V om det inte var för att man behövde växla energiprofil själv hela tiden. Hade man på något sparläge (vilket behövs om man vill få ut vettig batteritid) så kunde datorn inte spela upp full-HD klipp från Youtube. Det jag behövde göra då var att manuellt byta energiprofil. Att automatiskt klocka upp sig när prestanda krävs är något jag tycker en datorn bör klara själv år 2012.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Jag skulle köpt en UX32VD-R4002V om det inte var för att man behövde växla energiprofil själv hela tiden. Hade man på något sparläge (vilket behövs om man vill få ut vettig batteritid) så kunde datorn inte spela upp full-HD klipp från Youtube. Det jag behövde göra då var att manuellt byta energiprofil. Att automatiskt klocka upp sig när prestanda krävs är något jag tycker en datorn bör klara själv år 2012.

Hmm, det är inte något jag har märkt av, kan rapportera om jag märker av det.

Använder min RV mest till surf och filmtittande och kan inte klaga vare sig på hybriddisk eller att ram-minnet tar slut.

Hade länge 4Gb Ram i min stationära utan att uppleva det som en stoppkloss.

Så det vore intressant att se hur ofta ni som uppgraderat till 10Gb faktiskt har nytta av det?

Tycker den slukar ganska friskt med ram, det är aldrig så att datorn stannar helt men jag har helt klart märkt av att den blir långsammare ibland. Sen har jag en förmåga att göra många olika saker samtidigt och ändå förvänta mig att datorn ska jobba på som vanligt.

Permalänk
Skrivet av froken:

Hmm, det är inte något jag har märkt av, kan rapportera om jag märker av det.

Tycker den slukar ganska friskt med ram, det är aldrig så att datorn stannar helt men jag har helt klart märkt av att den blir långsammare ibland. Sen har jag en förmåga att göra många olika saker samtidigt och ändå förvänta mig att datorn ska jobba på som vanligt.

Beror såklart på hur mycket man har igång samtidigt, streama i hd är vanligast i mitt fall. Finns behovet av mer RAM så är det ju busenkelt att öka.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Det beror på om man använder Asus program för att hantera energiprofilerna. Är ganska säker på att man inte behöver använda sig av det, utan kan avinstallera det och sen ställa in ex. 'Balanserad' som energiprofil(om man använder Windows 7 då).

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Beror såklart på hur mycket man har igång samtidigt, streama i hd är vanligast i mitt fall. Finns behovet av mer RAM så är det ju busenkelt att öka.

Skickades från m.sweclockers.com

Japp, satte i en 8-sticka häromdagen och nu flyter det på som det ska och man behöver inte oroa sig för att det ska ta slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Det beror på om man använder Asus program för att hantera energiprofilerna. Är ganska säker på att man inte behöver använda sig av det, utan kan avinstallera det och sen ställa in ex. 'Balanserad' som energiprofil(om man använder Windows 7 då).

Väljer du windows balanserade energiprofil får du ingen vettig batteritid.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"