MSI: 533 dagar senare - knappt någon OLED-inbränning

Permalänk
Medlem

Dell Alienware AW3423DW här...köpte vid release, fick inbränning efter ca 10mån.

Aldrig missat en pixel refresh som sker var 4:e timme dock...

Fick oerhört bra support via Dell Sverige som även påpekade att de tidiga panelerna är från Samsung...medans de senare batcherna är från LG vilket enligt denna person, ska vara mycket bättre.

Skulle jag trots detta, rekommendera en OLED? Absolut... är som en helt ny värld...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Har kört Oled som hemmaTv sedan 2017, den bytte dom panelen på för ngt år sedan då den hade bla en fet tv4 logga inbränt nu sitter den där igen på den nya panelen. Kör Oled som skärm å kollar då och då men den har klarat sig än så länge. Dock kan det luta åt att en ev ny Tv blir en miniled, då de jag tittat på såg sjukt bra ut.

Vilka är "dom" som byter panel på en ~7-8 år gammal tv?

Permalänk
Medlem

LG C2 som jag nämnt innan ~12000 timmar, väldigt mycket statiskt inehåll då jag har typ visual studio uppe minst 6h+ varje vardag jag jobbar, resterande tider är blandat. Vart över 12+ timmar sedan någon cleaning har körts dessutom.

Det enda som hänt under denna tid är som sagt va att den blivit mindre ljusstark, har behövt öka ljusstyrkan från 45 till 55% men inte något större problem.

Ja, jag kör 100% black dark mode enligt vissa ska man inte göra detta men jag håller personligen inte med.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinkyboo:

Vilka är "dom" som byter panel på en ~7-8 år gammal tv?

My bad, det var tydligen betydligt längre än ngt år sorry... kolla länken:

Visa signatur

SSUPD Meshlicious Black, Arctic Liquid Freezer III 280 RGB, i7-14700K, ASrock z790 mITX Lightning, 32GB DDR5 6000mHz, Kingston KC3000 M.2 SSD 2TB, WD BLACK M.2 SSD 1TB, PNY CS900 SATA 2TB, Gigabyte GeForce RTX 5070 12GB Windforce OC SFF, Corsair SF750 Platinum ATX 3.0, 750w, Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowgubbeN:

Dell Alienware AW3423DW här...köpte vid release, fick inbränning efter ca 10mån.

Aldrig missat en pixel refresh som sker var 4:e timme dock...

Fick oerhört bra support via Dell Sverige som även påpekade att de tidiga panelerna är från Samsung...medans de senare batcherna är från LG vilket enligt denna person, ska vara mycket bättre.

Skulle jag trots detta, rekommendera en OLED? Absolut... är som en helt ny värld...

Att de skulle ha bytt från QD-OLED till WOLED på samma modell är jag tveksam till. Det känns dessutom som falsk marknadsföring. Egenskaperna hos de två teknikerna är trots allt olika på ett flertal sätt.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjobbo:

Det är väl samma display som sitter i dells AW3423DW?
Fick inbränningar redan efter 1 år på den skärmen, DELL har bra garanti iaf, fick en ny sålde den, och köpte WOLED istället!

DÅ var det UI från Diablo 4 som satt kvar på skärmen xD

Wow, känns betryggande att man inhandlade en Philips Evnia med samma panel (till mycket bra pris=samma som VA). Nu är den mycket nyare, men panelen är ju exakt densamma. Vad jag läst på Reddit så verkar denna första generations panel vara guds gåva till mänskligheten och helt ofelbar. Hur kan det inte stämma?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D | 64GB G.Skill Trident Z Royal | 7900 XTX | Asrock Nova X870E

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Vilken ljusstyrka kör du till vardags? 100 nits? 200?

Jag vill inte bomba ljus i ögonen på mig och har mitt kontor i ett ljuskontrollerat rum, då är Oled hållbart. Men i rum där man måste driva pixlarna hårdare så slits de exponentiellt mer. I sådana fall så är en LCD med en bra Mini-LED FALD ett bättre val. Oled som teknik är mer än redo, och är idag jämfört med gamla CRT-skärmar mer motståndskraftiga mot inbränning. Handlar om i vilken situation den ska användas. Vill en användare ha ljusstarkt i alla lägen och inte vill ändra användningsmönstret till att dölja aktivitetsfält eller använda skärmsläckare? - Då är LCD att föredra.

20-30%. Kör väldig låg ljusstyrka, men tyvärr använder jag den mycket i Windows miljö, så inte rekommenderat att använda en OLED om man arbetar mycket med skärmen. Som film och spelskärm kan jag tänka mig att man upplever mindre problem.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233