Asetek och Coolit i patentstrid om slutna vattenkylningssystem

Permalänk
Medlem

Dom flyttar pumpen till radiatorn och så är problemet löst. Finns ju iofs redan radiatorer med inbyggda pumpar från Swiftech, så då kanske dom inkräktar på ett annat patent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Vad är det för uppfinnig? Det är ju bara en tillämpning av befintlig teknik för ett nytt användningsområde.

Om du läser så står det för computersystem. Dvs för just det användningsområdet har dom fått patent på en känd sak för att kyla andra saker och i en annan skala. Det är ingen uppfinning av Asetek, det är rena Applefasoner.

Det är så här det oftast går till. Det är sällan någon kommer och vill patentera något som är en helt ny uppfinning. Nästan alla "uppfinningar" är förbättringar/förändringar av en redan befintlig uppfinning. Ex. någon har skapat paintball-geväret med färgamunition. någon kommer på att man kan fylla amunitionen med pepparspray-vätska och voila vi har ett system för riot-control

Permalänk
Medlem
Skrivet av perhuden:

Man tar det till USA för att det är världens största marknad. Vinner man här så svider det ordentligt för Coolit som förlorar sin största marknad. Detta är ju även ett krav då de har utställda patent i detta land de kan använda som arsenal. Ett danskt patent är värt noll i Sverige etc...

Asetek's ansökningar hos espacenet

Coolit's dito

Europa är faktiskt en större marknad än USA (orkar inte leta efter källa, men har för mig att det fanns en nyhet på Sweclockers som tog upp det för ett tag sedan, men inte säker om det). Så EU-domstolen hade varit ett alternativ. Men det beror såklart på vilka patent Asetek har och var i världen de gäller. Dessutom verkar Amerikanska domstolar vara mer benägna till att ge fällande domar än någon annan...

EDIT: Med reservation till att jag har drömt allt. Rätta mig gärna om jag har fel.

Skrivet av kabex:

För att det är ett vettigt patent för en gångs skull. Asetek kan ha missat relativt stora intäkter iom att Coolit har haft en i princip identisk produkt, speciellt med tanke på populariteten hos Corsairs system.

Nu vet jag inte exakt hur detta patent är utformat, men om det handlar om enbart att placera pumpen i kylblocket så tycker jag inte att man ska kunna ta patent på det, och om så är fallet så är detta precis lika idiotiskt som Apple vs. Samsung.

Handlar det däremot om någon finurlig lösning som har krävt tankearbete och utvecklingskostnader, ja då är det en annan sak.

Visa signatur

En budget compaq laptop från 2007.

Permalänk

skräll

Visa signatur

"Att betala för att icke-modulärt och klaga på det är korkat. Som att köpa en opel och klaga på att du inte fick en mercedes..."

Permalänk

Vem tror ni får betala alla advokatkostnader ? Ytterligare ett fall där advokater blir rika på oss vanliga bekostnad !

Skrivet av YeZirko:

Åh nej, kan det bli nya Apple vs Samsung.
Snart kommer det att vimmla av Coolit och Asetek fanboys som kommer argumentera mot varandra i dagar på denna tråd.

CoolIT fanboys ? Finnes det några CollIT fanboys ? Med tanke på hur lite CoolIT system som säljes i Sverige och deras rykte på läckage så kan nog antalet fanboys räknas på handens fem fingrar.
Om du tänker på Corsair så använder dom bara CoolITs pump/kylblock på hälften av sina system.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Skrivet av sgtspiff:

Varför kan de inte bara vara sams i elektronikbranschen.

Men tänk på alla stackars arbetslösa advokater, vad ska dessa då leva av om företag sluta stämma varandra för struntsaker?

Nå då jag inte vet något om hur lika vattenkylningssystemet är så är det svårt för mig att avgöra hur fel eller rätt stämningen är.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakuni:

Europa är faktiskt en större marknad än USA (orkar inte leta efter källa, men har för mig att det fanns en nyhet på Sweclockers som tog upp det för ett tag sedan, men inte säker om det). Så EU-domstolen hade varit ett alternativ. Men det beror såklart på vilka patent Asetek har och var i världen de gäller. Dessutom verkar Amerikanska domstolar vara mer benägna till att ge fällande domar än någon annan...

EDIT: Med reservation till att jag har drömt allt. Rätta mig gärna om jag har fel.

Nu vet jag inte exakt hur detta patent är utformat, men om det handlar om enbart att placera pumpen i kylblocket så tycker jag inte att man ska kunna ta patent på det, och om så är fallet så är detta precis lika idiotiskt som Apple vs. Samsung.

Handlar det däremot om någon finurlig lösning som har krävt tankearbete och utvecklingskostnader, ja då är det en annan sak.

Problemet är att när EPO godkänt ansökan så måste asetek validera sitt patent i alla europeiska länder de önskar skydd. De måste även stämma i alla dessa länder om en konkurrent senare gör intrång. Det går inte att gå någon EU-domstol och göra detta. DVS det kostar multum att göra på detta s¨tt. Tänk dig att du skall stämma CoolIT i (Sverige/Danmark/Tyskland/Frankrike/England......) Det är inte direkt billigt. Du kan ha rätt att Europa är den största marknaden men fel i grundläggande patentkunskap.

Permalänk
Medlem

Från Wiki

Citat:

"Patent (av latin: li'tterae pate'ntes, öppna brev) är en tidsbegränsad och lagbunden rätt att inneha ensamrätten till att dra kommersiell nytta av en viss uppfinning. Patent är i europeisk rätt avsedda att skydda uppfinningar som innebär en tidigare okänd lösning av ett tekniskt problem, medan patent i USA kan ges också på annat än tekniska uppfinningar, till exempel affärsmetoder. För att patent ska beviljas krävs att uppfinningen är ny, har uppfinningshöjd och att den är industriellt tillämpbar. Att en uppfinning har uppfinningshöjd innebär att den skiljer sig väsentligt från tidigare känd teknik."

Tveksamt om den ens är värd ett patent utanför USA.

Permalänk
Skrivet av Liquidedust:

Detta handlar dock om faktiskt uppfinning, inte mönsterskydd, affärspatent eller mjukvarupatent vilket det gör i galna cirkus Apple vs. the world. Gör man en direkt kopia på en faktisk uppfinning så får man helt enkelt hålla sig till patentlagarna enligt mig.

Så var drar man gränsen för vad som är en direkt kopia och vad som inte är det?
Varför är just hårdvara ok medan mjukvara inte är det?

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Medlem

Yay! Ännu en underbar patentstrid som gynnar både oss konsumenter och mänskligheten i stort.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Kan man inte stämma patentverket för 'Förargelseväckande beteende'?

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Okunnigheten i den här tråden är slående.

Det är inte ett patent på en rektangel med rundade hörn eller scrollning med fingret på en touchskärm, det är ett konstruktionspatent. Förstår folk verkligen inte skillnaden?

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Ser fram emot cooler masters semi-slutna system.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

jösses..

Visa signatur

[i7 8700K@5.4Ghz] [Asus GeForce RTX 2080 Dual OC][3500Mhz@Corsair RGB DDR4][MSI Z390 MEG ACE][Customloop][Sony AF9 65" Oled] [Predator X34A] [Dark Power Pro 1000W][Beyerdynamic 1990 pro] [Sound BlasterX AE-5] [Astro mixamp]{

benchmark http://www.3dmark.com/spy/7331357
8700k@5.4Ghz https://valid.x86.fr/2ff8a4

Permalänk
Medlem

Jag visste att det bara var början mellan Apple och Samsung. Fler och fler kommer att köra samma taktik.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Hedersmedlem

Helt rätt så trött på alla kopior

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Okunnigheten i den här tråden är slående.

Det är inte ett patent på en rektangel med rundade hörn eller scrollning med fingret på en touchskärm, det är ett konstruktionspatent. Förstår folk verkligen inte skillnaden?

Tyvärr inte. Det må vara en ihopslagning av två tidigare konstruktioner (vattenblock och vattenpump), men de var först med att patentera den, och har därmed rätten att under en tidsbegränsad period vara ensamma att profitera på den.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem
Skrivet av perhuden:

Det är så här det oftast går till. Det är sällan någon kommer och vill patentera något som är en helt ny uppfinning. Nästan alla "uppfinningar" är förbättringar/förändringar av en redan befintlig uppfinning. Ex. någon har skapat paintball-geväret med färgamunition. någon kommer på att man kan fylla amunitionen med pepparspray-vätska och voila vi har ett system för riot-control

Paintballgevärer var ju från början avsedd till att märka upp boskapsdjur med. Man hittade bara en ny tillämpning till markören.
Och vilken idé sen!

Permalänk
Medlem

Helt rätt! Tänk bara på symaskinen. Tidigare fanns maskiner och nålar, nån satte ihop båda, så blev det en symaskin.. Och ingen klagar på att det inte är en uppfinning!

Skickades från m.sweclockers.com

Edit. Fasen, om apple kan ta patent på touchrörelser ska jag nog patentera korsstygn! Så får vi se hur trevliga bordslöpare ni får tag i då

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Paintballgevärer var ju från början avsedd till att märka upp boskapsdjur med. Man hittade bara en ny tillämpning till markören.
Och vilken idé sen!

Jag hade för mig att det var för att märka träd som skulle avverkas? Men jag kan blanda ihop det med nått annat..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem

Din ost ser väldigt lik min ost /vi syns i rätten

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bud_bundy:

Men tänk på alla stackars arbetslösa advokater, vad ska dessa då leva av om företag sluta stämma varandra för struntsaker?

Dom kan väl sadla om till spannmålsbönder i Nordkorea istället. Då gör dom folket där en stor tjänst och resten av världen en ännu större tjänst.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinel:

Jag hade för mig att det var för att märka träd som skulle avverkas? Men jag kan blanda ihop det med nått annat..

Skickades från m.sweclockers.com

Eller var det träd kanske? Fan nu blev jag tveksam :/

Edit: Googlade lite, och visst fan var det träd. My bad.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CorranHorn:

Så var drar man gränsen för vad som är en direkt kopia och vad som inte är det?
Varför är just hårdvara ok medan mjukvara inte är det?

Det är väl inte vad de flesta menar utan att Apples stämningar är ett skämt just pga. att det handlar om just fyrkantiga pads med en skärm på framsidan.. Detta verkar handla mer om just ren teknik.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Det är väl inte vad de flesta menar utan att Apples stämningar är ett skämt just pga. att det handlar om just fyrkantiga pads med en skärm på framsidan.. Detta verkar handla mer om just ren teknik.

Och jag undrar då var gränsen går, vad är okej och vad är inte okej?
Vad är det som gör att detta fallet är okej medan det inte var okej för Apple att stämma Samsung?

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinel:

Jag hade för mig att det var för att märka träd som skulle avverkas? Men jag kan blanda ihop det med nått annat..

Skickades från m.sweclockers.com

yes, det var originellt till för att märka träd för jordbruk då det var alltför jobbigt att gå upp och märka dem för hand. Sedan kom de på att det skulle användas till att märka kor också, för att sedan ha lite kul och skjuta på varandra.. där föddes recreational paintball som man kallar det.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 144Hz AOC 1080p, zotax rtx3070 8gb, i7 10700K,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB a2000 + mer lagring, Seasonic 650 gold, phantek p300 Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC rtx3050, ryzen 5500, stock cooler, 16GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 2TB HDD,seasonic 550w gold, Mission SG1 chassi

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blupparen:

Asetek är danskt och coolit är kanadensiskt men de använder sig av en amerikansk domstol. Fattar att det kan bero på att usa är en av de största marknaderna men samtidigt så känns det som att det beror på att usa har så skumma patentlagar. Det skulle vara roligare om det var i en dansk domstol

Skickades från m.sweclockers.com

Men Blupparen, Canada ligger i Amerika!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CorranHorn:

Och jag undrar då var gränsen går, vad är okej och vad är inte okej?
Vad är det som gör att detta fallet är okej medan det inte var okej för Apple att stämma Samsung?

Helt klart trådens bästa fråga

Och patentkrig är verkligen inget nytt, det har alltid varit så. en skapar, en gör efter, skaparen stämmer den som gör efter, en vinner och den andre förlorar.

Men vart går gränsen?

Visst är det sjukt! Men det är så världen ser ut idag, precis som den såg ut igår

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av chainzaw:

Men Blupparen, Canada ligger i Amerika!

Dold text
Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av chainzaw:

Men Blupparen, Canada ligger i Amerika!

Oj, jag hoppas att du trollar.

Visa signatur

Main: FD R2 - CoolerMaster Silent Pro M 700W - AsRock Z77E-ITX - Intel i5 3570K @ Stock - 4GB Corsair XMS3 1333MHz - Corsair SSD Force 3 Series 120GB - Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB - Win 7