Komma åt admin lösen i XP

Permalänk

Komma åt admin lösen i XP

Hej alla,

Min syster har ett problem. Och när det gäller datorer så blir det mitt...

Hon har en dator som hon fått från sin förra arbetsgivare när de köpte nya datorer. De skulle slängas så då frågade hon om hon fick ta den som hon haft tidigare och det va inga problem. Hon har bara använt datorn till att betala räkningar, kolla mail och lite surfande.
Nu klagade hon på att den beter sig konstigt när hon är ute på internet, youtube har slutat fungera för någon månad sedan, viss reklam på sidor fungerar inte (bra kan jag tycka) osv. Så när jag var o hälsade på henne (vi bor nästan 50mil ifrån varandra) så var inget uppdaterat på väldigt länge.
Försökte ladda ner uppdateringar men då kommer rutan om att man behöver uppge adminlösen för att kunna gå vidare. Samma sak när jag försökte ladda ner och installera Crome och FireFox som jag försökte med.
Hon vet inte vad adminlösenordet är och nu i veckan så pratade hon med sin förra arbetsgivare, som hon fick datorn av, och de lämnar inte ut det.

Finns det något jätte lätt sätt att ta bort eller få fram admin lösen? Skulle behöva vara så lätt att hon kan göra det själv med vägledning från mig över telefon.
Om det är mer komplicerat så kan jag göra det nästa gång jag är hos henne (men det kan ta någon månad).

Vet bara att det är XP på darton och att den är ca 4år, men då den kommer från ett företag gissar jag på Xp pro. Behövs exakt version så får jag be henne kolla det.

Hon har inte tillgång till någon mer dator än den som strular. Självklart så har hon ingen win xp cd eller liknande och datorn har ingen cd brännare heller.
Går det inte att lösa på hennes burk så skulle jag behöva veta vad jag behöver ta med mig till henne för att få det att fungera. Vill slippa släpa på min dator då jag brukar flyga när vi ses. Jag har ingen laptop...

Det här är säkert inget större problem för er

Permalänk
Medlem

Brukar köra med programmet i länken för att byta adminlösen om det är bortglömt. Det går inte få fram ett bra adminlösenord så man skriver helt enkelt över det gamla.
http://pogostick.net/~pnh/ntpasswd/

Permalänk
Medlem

Hej ! Ett relativt enkelt sätt är att sätta ett blankt lösenord på Administratörskontot.
Det görs enklast med ett bootbart USB minne eller CD, med Offline NT Password & registry editor, eller liknande program.
En instruktion finns här: http://techrena.net/reset-windows-xp-vista-7-password-usb-pen...

Permalänk
Medlem

För eller senare bör du dock ta bort och formatera om datorn. Det finns guider för hur man installera om via USB minne. Windows bruka bli sega ned sig tillslut och då är det bra att man är beredd.

Men se till att du letat upp och laddat ned alla drivrutiner, program osv du ska lägga in INNAN du börjar så att du slipper stressa med sånt på en datorn som i många fall inte har internet/nätverk förrän man lagt in drivrutinen för.

Permalänk
Medlem

Du kan använda cmd för att byta lösenord på ett konto. Du skriver net user (namnet på kontot) * dock kanske man behöver admin behörighet för det. Men testa detta iaf.