Hur snabbt startar din dator?

Permalänk
Medlem

Inte något som är så viktigt, men en kul grej, är ju att få datorn att starta så snabbt som möjligt!
Jag har lyckats få min burk att starta på ~15 sekunder: http://www.youtube.com/watch?v=dL0KrAN5M5c

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk
Medlem

För långsamt, det är vad den startar

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk

15-18 sekunder, till lösenordsrutan.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

bootar på 5 sek med "Plextor SSD M3 Pro 128GB"

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av m1n1h0p:

Otroligt intressant tråd må jag säga

Jag vet inte om du är sarkastisk, men om inte så hålller jag med dig

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Typ 40 sek, ssd tsm med w7...

Permalänk
Medlem

Ungefär 15sekunder. Har moderkort med UEFI och SSDen i spec (Intel 520 120gb).

Visa signatur

Stationära Primära: Intel 3570K, STRIX GTX 1070 8gb, Maximus V Gene,Samsung 820 250gb, Intel 520 120gb, 16gb ram, CM Silent Pro 600w, WDGreen 1,5TB, WDGreen 3TB, SS TJ08B-E
Övrigt/Kringutrustning: Zowie FK1, Logitech G240 , AudioTechnica ATH-m50x , SS 6gv2, OnePlus 2

Permalänk
Medlem

Räknar man från att man trycker på power-knappen till startknappen syns? BIOS-skärmen syns ju bara den i några sekunder.

Hade nog räknar att datorn skulle starta lite snabbare när man har en i7-3770k med Corsair SSD på 120 GB.

Skall mäta exakt imorgon.

Visa signatur

Chassi : Node 304 Moderkort : Asrock Z890I Nova CPU : Intel Core Ultra 7 265K RAM : Corsair Vengeance 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 M.2 (1) System Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB M.2 (2) Lagring Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB

Permalänk
Medlem

Cirka 8 sekunder från det att jag har valt vilken kärna att starta till att jag kan logga in.

Visa signatur

Desktop: i5 2500K, 32GB RAM, Intel 330 60GB SSD, 1TB HDD, GTX 670, Fractal Design Arc, Arch Linux
Laptop: Asus U32u, Intel 330 60GB SSD, 8GB RAM, Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av niddan:

Ungefär 15sekunder. Har moderkort med UEFI och SSDen i spec (Intel 520 120gb).

Kan du tala om vad UEFI är för något? har nämligen en dvd-rom som de flesta och om jag tar upp boot menyn så ser jag 2st dvd rom som heter exakt likadant förutom att den andra har UEFI innan namnet. Har dock stängt av UEFI nu, kan någon tala om vad det är och gör och hur man använder det för att starta datorn snabbare?

Mvh.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theunit:

Kan du tala om vad UEFI är för något? har nämligen en dvd-rom som de flesta och om jag tar upp boot menyn så ser jag 2st dvd rom som heter exakt likadant förutom att den andra har UEFI innan namnet. Har dock stängt av UEFI nu, kan någon tala om vad det är och gör och hur man använder det för att starta datorn snabbare?

Mvh.

http://lmgtfy.com/?q=Vad+%C3%A4r+UEFI%3F
UEFI is meant as a replacement for the BIOS firmware interface

Permalänk
Medlem

11sekunder med min ssd 15sec med wd black. I viloläge eller med buffert startar datorn på 5sec!

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem

Från att jag trycker på knappen tills att jag är inne i windows tar det ungefär 21sekunder, och detta när datorn är helt avstängd. Har stängt av allt i BIOS som försegar uppstarten, det enda som visas på skärmen vid boot är skort lite info om vad som är ikopplat sedan till "startar windows" visas alltså ingen Asus-logo eller något, är 21 sekunder för sakta då eller ? Vet inte hur jag ska få den snabbare vid boot heller, får bra hastigheter i SSD benchmarks osv.

Mvh.

EDIT: hade en inställning som heter UEFI legacy boot i förra bios versionen, uppdaterade till 1201 som kom för 3 dagar sedan och nu är den inställningen borta?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

10-12 sec med Intel 520 240 Gb...

Permalänk

Från helt avstängd tills windows startknapp syns: 20-25 sek
Från helt avstängd tills windows är helt inladdat: 34 sek
Från helt avstängd till bios: 3 sek
Från helt avstängd till windows loggan: 10 sek
Från viloläge till windows: 6 sek
Från strömsparläge: 3 sek

2TB Seagate Barracuda 7200rpm 64mb buffertminne

Den är väldigt snabb när man väl kommer in i windows. Min högsta överföringshastighet med hårddisken är 169mb i sek under ett stresstest för hårddisken i linux, har fått 102mb i windows 7.
Kan tyvärr inte lägga upp bild men kan försöka senare !

EDIT, inte min bild men en på inets linux stresstest på disken: http://imageshack.us/photo/my-images/209/st2000dm001.png/
Recensioner på disken och han med den bilden: http://www.inet.se/produkt/4304006/2tb-seagate-barracuda-7200...

Visa signatur

Stationär: GIGABYTE 990fxa-UD3 | AMD FX-8120 @ 4,2GHz, Kyls med: Cooler Master Hyper 412s | 8GB RAM 1600mhz @1866mhz| XFX Radeon HD 6950 2GB Dual Fan | Antec 550w VP550M | 2TB Seagate Barracuda 7200rpm 64mb buffertminne | Cooler Master Elite 430
Laptop(gammal jävel): Packard Bell Easy Note MX51 | AMD Turion X2 TL-56 @ 1,8ghz | 2gb ram (stock 1gb) | Geforce GO 6100 256mb | 149gb hårddisk

Permalänk
Medlem

Tillräckligt snabbt för att jag inte ska springa iväg och koka kaffe etc.

Edit: Nu köpt ssd, yay. Startar på ca 15 sekunder från knapptryck tills att allt på skrivbordet är laddat. Gjorde ett litet youtube klipp för skojs skull:

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Ett par minuter (5+) inklusive alla program

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Dator i sign: 8-10sek går att få den starta fortare dock

Visa signatur

FULL COUNTER

Permalänk
Medlem

10-15 sec med OCZ agility 3

Visa signatur

Intel core i5 3570k 3,4 Ghz II Gigabyte Z77M-D3H II Crucial ballistix sport 8GB 1600Mhz II Asus radeon 7850 2GB DC2 II Corsair GS600W II Corsair Air 240 II Ocz 60GB Agility 3 SSD II Western Digital Scorpio Blue 500GB II Ocz 120GB Agility 3 SSD

Permalänk
Medlem

Kanske en sisådär 10 sec

Permalänk
Medlem

Ca 1-2 minuter tar innan alla program har startat och jag kan börja spela .

Visa signatur

Chassi: Silverstone Raven RV02-E Moderkort: Asrock Z68 Extreme3 Gen3 CPU: i5 2500k @ 4.2 GHz Ram: Corsair Vengeance 8GB LP GPU: GTX 660 DirectCUII OC PH SLI PSU: Fractal Design Newton R3 600W Kylning: CM hyper 212+

Permalänk
Medlem

15 SEK totalt. 6 SEK till lösen och 8 sec ifrån lösen till alla mina automatprogram startat.

Min bios är på 10 sec men räknade ej med pga statisk tid.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

13sec, från tryck på knappen tills att alla automatprogram startat och jag kan använda dom. Stoppade timern när man kunde trycka på spotify fönstret. Räknade med bios.

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem

11 sekunder tills allt är laddat, ungefär 8 sekunder till lösenordsgrejen ( har inget lösenord så kommer in direkt ). ADATA SSD SX900 där windows ligger på

Permalänk
Medlem

11-13 sekunder vid cold boot, kan göra det snabbare genom att enabla no gui boot men det behövs knappast haha

Permalänk
Medlem

Fattar inte hur folk kan få boot tider på 10-15 sec ?? har själv samsung 830 och allt avstängt i bios som segar ner starten, och har jag datorn helt avstängd och trycker på startknappen så tar det 21 sekunder innan jag kan se min bakrundsbild i windows...

hur räknar ni egentligen ?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Min startar innan den startas!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd

bootar på 3 sek via strömsparläge

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theunit:

Fattar inte hur folk kan få boot tider på 10-15 sec ?? har själv samsung 830 och allt avstängt i bios som segar ner starten, och har jag datorn helt avstängd och trycker på startknappen så tar det 21 sekunder innan jag kan se min bakrundsbild i windows...

hur räknar ni egentligen ?

Asrock har ett UEFI mode som går förbi hela proceduren och windows 7 bootar snorsnabbt på en SSD

gissar du har ett ASUS moderkort? dom är kända för att vara lite segare att boota upp på av vad jag har hört