Internet från 3g-modem --> PC --> router --> diverse prylar

Permalänk
Medlem

Internet från 3g-modem --> PC --> router --> diverse prylar

Hej!

Jag har ett mobilt 3g-modem från Telia (Huawei 173) i väntan på nytt fast bredband. Det jag undrar över nu är hur jag gör för att dela ut internet till resten av nätverket?

Jag har det mobila 3g-modemet i stationära datorn (win 7) där internet funkar bra. Sen har jag en router/NAS Dlink dir-685 (inte bästa valet, jag vet).

Kan jag nu på något sätt koppla från datorns nätverkskort till wan eller lan i routern för att sen komma åt internet via den med mobiltelefoner och andra datorer. (Har tidigare haft adsl-modem till wan i routern utan problem)

Har kikat runt lite och sett att man kan dela alternativt brygga uppkopplingen. Vet inte riktigt hur jag ska göra.

Det går heller inte att stoppa 3g-modemet rätt in i routern. Den stödjer endast D-links egna 3g-modem och finns heller ingen "custom firmware" till Dlink dir-685 vad jag kan hitta.

MVH
/Mikael

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wicerd:

Hej!

Jag har ett mobilt 3g-modem från Telia (Huawei 173) i väntan på nytt fast bredband. Det jag undrar över nu är hur jag gör för att dela ut internet till resten av nätverket?

Jag har det mobila 3g-modemet i stationära datorn (win 7) där internet funkar bra. Sen har jag en router/NAS Dlink dir-685 (inte bästa valet, jag vet).

Kan jag nu på något sätt koppla från datorns nätverkskort till wan eller lan i routern för att sen komma åt internet via den med mobiltelefoner och andra datorer. (Har tidigare haft adsl-modem till wan i routern utan problem)

Har kikat runt lite och sett att man kan dela alternativt brygga uppkopplingen. Vet inte riktigt hur jag ska göra.

Det går heller inte att stoppa 3g-modemet rätt in i routern. Den stödjer endast D-links egna 3g-modem och finns heller ingen "custom firmware" till Dlink dir-685 vad jag kan hitta.

MVH
/Mikael

1. Gå in i nätverksinställningar, nätverksadaptrar, högerklicka på 3g-anslutningen
2. Välj Dela , sen tillåt andra att ansluta via vad det nu står första raden iaf.
3. Välj ditt trådade nätverkskort i rullmenyn under.
4. Koppla från Lan utgången på den stationära till WAN på routern.

Nu skall det fungera om jag inte är helt ute och seglar, har gjort detta inann.
Kontrollera så du får 192.168.0.1 som IP på nätverkskortet

Visa signatur

:: [ Intel Core i7 Extreme Edition 5960X watercooled ] [ ASUS RAMPAGE V EXTREME ] :: [32 GB DDR4 Corsair Dominator Platinum] :: [ ASUS ROG 780TI SLI] [ HDD system ASUS ROG SSD PCI-E 250
GB ] ::

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen!

Var lite inställningar i routern att fixa också. Men efter lite googlande så löste det sej.

Tack!