Söker väldigt tyst grafikkort!

Permalänk

Söker väldigt tyst grafikkort!

Hejsan, har idag ett ASUS GTX 580DCII och jag tycket kortet väsnas på tok förmycket. Ändå så går fläktarna bara på 20% (vilket är minimum?) Kylaren ska ju vara tyst men jag tycker den låter för mycket.

Fläktarna jag har i chassit är Gentle Typhoon 800RPM (9dB) så ungefär så mycket får det låta.

Jag skulle vilja ha tips på tysta grafikkort, passiva samt kylare med fläkt. Är inte i behov av mer prestanda, dvs prestanda ungefär som ett 580 skulle bli bra.
Någon som vet hur ASUS's 660Ti låter i idle?

Tack på förhand!

Eller är det någon som har tips på en tyst tredjepartskylare?

Visa signatur

Ghost S1
Mitt bästa köp är min 3770K <3

Permalänk

Någon som har något tipps?

Visa signatur

Ghost S1
Mitt bästa köp är min 3770K <3

Permalänk
Medlem

har själv samma proplem ,ett tyst grafikkort skulle va underbart ! fast om man vill ha prestanda så får man ju lida ;/

Permalänk
Medlem

Sapphire 7950 OC

Är väldigt imponerad av denna, även omdömena på prisjakt samt recensionerna vittnar om att det är ett väldigt tyst kort.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=1105786

Edit: Kan tillägga att jag har 4st 120-140mm fläktar förutom denna som snurrar på i 450rpm, och grafikkortet hörs inte över dom. Nätagget är ett AX750 som fläkten inte ens snurrar på vid mindre belastning. Ingen mekanisk hårddisk heller.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Skrivet av JesperOlsson:

Hejsan, har idag ett ASUS GTX 580DCII och jag tycket kortet väsnas på tok förmycket. Ändå så går fläktarna bara på 20% (vilket är minimum?) Kylaren ska ju vara tyst men jag tycker den låter för mycket.

Fläktarna jag har i chassit är Gentle Typhoon 800RPM (9dB) så ungefär så mycket får det låta.

Jag skulle vilja ha tips på tysta grafikkort, passiva samt kylare med fläkt. Är inte i behov av mer prestanda, dvs prestanda ungefär som ett 580 skulle bli bra.
Någon som vet hur ASUS's 660Ti låter i idle?

Tack på förhand!

Eller är det någon som har tips på en tyst tredjepartskylare?

Skrivet av JesperOlsson:

Någon som har något tipps?

Testa köra vattenkylning till grafikkortet??

Visa signatur

Jag har Dyslexi! Det innebär att jag har läs- och skrivsvårigheter.
Fractal Design Define R3 | Phenom II 1090T (6 kärnor) 3,2GHz | Zalman CNPS-8700 NT Slim | Gigabyte GA-880GM-D2H (AM3) |
10GB ram G-skill (1333MHz) | Asus EAH 6870 DC | A-data SX900 128 GB | AXP agg.

Permalänk
Medlem

Hör aldrig mitt Asus GTX 560TI 448 med DCII kylaren så jag antar att de nyare kort som har denna också är väldigt tysta. Fläktarna varvar inte ens upp när jag spelar. Resten av min dator är så tyst så jag inte hör den, inga fläktar över 1000 rpm.

Permalänk

Okej, mitt grafikkort är det som låter mest i min dator, sweclockers skriver ju att 660ti från asus är väldigt tyst men mycket är ju tyst enligt dem. Vågar inte köpa före andra recensioner. Vattenkylning är inte ett alternativ då jag inte vill ha både pump och fläktar som låter.

Visa signatur

Ghost S1
Mitt bästa köp är min 3770K <3

Permalänk
Medlem

om du ska ha samma prestanda som ett GTX 580 och vill att det ska vara tyst i alla lägen är vattenkylning ända utvägen

Permalänk
Skrivet av JesperOlsson:

Var inte sådan om di vill ha hjälp! Folk har redan kommit med förslag!

Permalänk
Skrivet av roykio:

Var inte sådan om di vill ha hjälp! Folk har redan kommit med förslag!

Vart fel, sitter på telefonen! Sorry ändrat nu!

Visa signatur

Ghost S1
Mitt bästa köp är min 3770K <3

Permalänk
Skrivet av Crille90:

om du ska ha samma prestanda som ett GTX 580 och vill att det ska vara tyst i alla lägen är vattenkylning ända utvägen

Bara det är väldigt tyst i idle är viktigt, om jag spelar så har jag hörlurar och är inte lika känslig för ljud då. Viktigast är tyst i idle!

Visa signatur

Ghost S1
Mitt bästa köp är min 3770K <3

Permalänk
Skrivet av Marquzz:

Hör aldrig mitt Asus GTX 560TI 448 med DCII kylaren så jag antar att de nyare kort som har denna också är väldigt tysta. Fläktarna varvar inte ens upp när jag spelar. Resten av min dator är så tyst så jag inte hör den, inga fläktar över 1000 rpm.

Okej, lust att byta?

Visa signatur

Ghost S1
Mitt bästa köp är min 3770K <3

Permalänk
Skrivet av WeeMaan:

Sapphire 7950 OC

Är väldigt imponerad av denna, även omdömena på prisjakt samt recensionerna vittnar om att det är ett väldigt tyst kort.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=1105786

Edit: Kan tillägga att jag har 4st 120-140mm fläktar förutom denna som snurrar på i 450rpm, och grafikkortet hörs inte över dom. Nätagget är ett AX750 som fläkten inte ens snurrar på vid mindre belastning. Ingen mekanisk hårddisk heller.

Samma här. AX850, bara SSD och ljuddämpat chassi.

Visa signatur

Ghost S1
Mitt bästa köp är min 3770K <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperOlsson:

Samma här. AX850, bara SSD och ljuddämpat chassi.

Sapphire 7950 is the way to go då.
Alternativt Accelero Xtreme och eventuellt sänker spänningen till fläktarna på den.

Edit: Såg i omdömena att en på prisjakt haft samma kort som du och bytt:

Citat:

Grymt kort! Jättebra kylare, knäpptyst, jag hör inte kortet alls, inte ens när jag spelar. Temperaturerna är väldigt bra med, ligger på under 60 grader när jag spelar. Mycket nöjd, bytte till mig detta när jag fick problem med mitt Asus 580 DCII, detta är bättre på alla sett.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Inaktiv

Jag tröttnade på min dator så jag flytta ut skiten i hallen och köpte superlånga kablar till allt. Fungerar kanon. Usb är en speciell kabel för stark signal samt usb hub så har man alla usb där man sitter ändå.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om någon har skrivit det, men de 3 tystaste grafik korten med eftermarknads kylare är nog Gigabytes winforce 3, Asus DC II och Saphhires variant med två fläktar.

Permalänk
Visa signatur

Silverstone Fortress 2 - Samsung 840 EVO 250Gb - Asus GTX Strixs 970
Asus Maximus VI Formula - Core i5 4670K - Adata 8Gb
CM Hyper 212EVO - Seasonic Platinum 760W

BenQ XL2411Z - Corsair M60 - Corsair K70 - SteelSeries Wireless H

Permalänk

Tackar tackar, mycket intressant! Får se om det hittar till Sverige annars får jag be syrran skicka det tusen tack!

Visa signatur

Ghost S1
Mitt bästa köp är min 3770K <3

Permalänk
Skrivet av anon99565:

Jag tröttnade på min dator så jag flytta ut skiten i hallen och köpte superlånga kablar till allt. Fungerar kanon. Usb är en speciell kabel för stark signal samt usb hub så har man alla usb där man sitter ändå.

Har tyvär inte den möjligheten, då jag bor i en fängelsecell

Visa signatur

Ghost S1
Mitt bästa köp är min 3770K <3

Permalänk
Skrivet av imo:

Jag vet inte om någon har skrivit det, men de 3 tystaste grafik korten med eftermarknads kylare är nog Gigabytes winforce 3, Asus DC II och Saphhires variant med två fläktar.

Vet du om det är någon skillnad på den äldre modellen och den nyare av asuskylaren i ljudnivå?

Visa signatur

Ghost S1
Mitt bästa köp är min 3770K <3

Permalänk

Kanske blir ett 660ti!

Visa signatur

Ghost S1
Mitt bästa köp är min 3770K <3

Permalänk
Avstängd

Kolla på KFA2, Zotac, Asus och MSi kylarna på 660Ti eller vilket kort du nu ska köpa.
Finns youtube videos och recensioner om faktan på ljudnivå, kanske även en tråd om något av korten här på swec?

Mer än det kan du inte göra

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperOlsson:

Okej, lust att byta?

Hm, ja, läste ditt inlägg lite noggrannare och jag inser att du nog har lite större krav än jag. Jag har Nexus fläktar i min burk, 1000rm och 18dB enligt spec, om du har 8dB fläktar så behöver du kanske en tystare kylare än DCII.

Permalänk
Skrivet av Marquzz:

Hm, ja, läste ditt inlägg lite noggrannare och jag inser att du nog har lite större krav än jag. Jag har Nexus fläktar i min burk, 1000rm och 18dB enligt spec, om du har 8dB fläktar så behöver du kanske en tystare kylare än DCII.

Jo är riktigt kräsen, befinns det några tredjepartskylare som man själv kan välja fläktar till? Helst 120mm.

Visa signatur

Ghost S1
Mitt bästa köp är min 3770K <3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JesperOlsson:

Någon som har något tipps?

Trots tidigare tillsägelse om bumpning (2012-08-16) bumpar du igen, därför låses din tråd och du förlorar därmed möjligheten till hjälp. Det är inte tillåtet att starta en ny om samma ämne.

*Tråd låst*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro