Permalänk

Första bygget!

Hej alla på Sweclockers!

Första bygget är nu gjort, 15 år gammal.

Bitfenix Outlaw
Intel core i5 3570K
MSI gtx 660ti OC
MSI Z77A G43
OCZ ZT Series 750W
Corsair Vengeance Low proflie 4x2gb
Cooler Master hyper EVO
Samsung 830 128gb
+Bitfenix Spectre led fan.

Var rätt nervös då jag beställde hem mina komponenter för att bygga då jag läst att om man glömmer vissa saker tex: distanser kommer allt gå åt skogen.

Lyckligtvis så blev inte det så! Jag har fått den att funka utan några problem ( lögn )
Jag hade först glömt koppla in CPU kabeln och sedan så tog det en timme innan jag listat ut att jag hade glömt att koppla hårddisken tillsammans med dvd/brännaren....

Nog med prat nu! Här kommer bilder! ( Klaga inte på kabeldragningen tack!, vet att den ser förskräcklig ut)

Första bygget!

Visa signatur

Intel Core i5 3570K / MSI Gtx 660ti oc / MSI Z77 G43 / Samsung 830 128gb / Seagate 1Tb 7200rpm 64mb / Corsair vengeance low profile blue 2x4gb / Fractal design R4 / FD newton r3 600w 80+ platinum

Permalänk
Medlem

Hemskt chassi.

Permalänk
Medlem

För att vara första chassit får du godkänt =).
Vänd dock nätagget åt andra hållet, så att fläkten på nätagget pekar ner mot golvet.

Visa signatur

The Green machine: | Cooler Master HaF X Nvidia Edition | Asus Sabertooth Z77 |
| Intel i5 2500k @ 4,2Ghz | Corsair Hydro H100i | Corsair Vengeance 8GB |
| GTX 680 SLI | Corsair ATX850 | Cyborg RAT 7 Contaigon | Corsair K90 |
| Asus PB278Q | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser H650 | Intel 520 series 60GB |
| Intel 520 series 180GB |

Permalänk

ser bra ut fixar mer bilder och så klart fixa kablarna acckee sluta klaga han kanske tycker det är snyggt men inte du? mycket dålig stil;(

Permalänk
Skrivet av acckee:

Hemskt chassi.

Okej, men jag gick efter budget och vad jag tyckte var relativt snyggt. Inte skaffa ett chassi då jag hade en budget på 8k.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K / MSI Gtx 660ti oc / MSI Z77 G43 / Samsung 830 128gb / Seagate 1Tb 7200rpm 64mb / Corsair vengeance low profile blue 2x4gb / Fractal design R4 / FD newton r3 600w 80+ platinum

Permalänk

Jo, som nämnt så blir det kabeldragningen. Men kommer det inte blå dåligt luft utsug om jag vänder den?

Mvh Oskar.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K / MSI Gtx 660ti oc / MSI Z77 G43 / Samsung 830 128gb / Seagate 1Tb 7200rpm 64mb / Corsair vengeance low profile blue 2x4gb / Fractal design R4 / FD newton r3 600w 80+ platinum

Permalänk

Bra för att vara första. Men det som behöver åtgärdas är som sagt att vända på nättagget, flytta på processor fläkten till andra sidan, samt att flytta ena ram minnet. Då du inte utnyttjar dual-channel i dags läget.

Permalänk

Okej, nätagget lär flyttas på och CPU fläkten, Ram minnet? Ska det andra sitta på det blåa istället för svarta eller tvärtom?

Visa signatur

Intel Core i5 3570K / MSI Gtx 660ti oc / MSI Z77 G43 / Samsung 830 128gb / Seagate 1Tb 7200rpm 64mb / Corsair vengeance low profile blue 2x4gb / Fractal design R4 / FD newton r3 600w 80+ platinum

Permalänk
Skrivet av Kalliraz:

Okej, nätagget lär flyttas på och CPU fläkten, Ram minnet? Ska det andra sitta på det blåa istället för svarta eller tvärtom?

Exakt, de ska sitta på en varsin blå minnesslot.

Permalänk

Jaha! Tack så mycket!

Visa signatur

Intel Core i5 3570K / MSI Gtx 660ti oc / MSI Z77 G43 / Samsung 830 128gb / Seagate 1Tb 7200rpm 64mb / Corsair vengeance low profile blue 2x4gb / Fractal design R4 / FD newton r3 600w 80+ platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalliraz:

Jo, som nämnt så blir det kabeldragningen. Men kommer det inte blå dåligt luft utsug om jag vänder den?

Mvh Oskar.

"utsug", Nätaggregatet tar in luft dör och blåser ut det på bakkant, så anledningen att man oftast har nätaggregatet vänt "upp och ner" är för att den kan ta in kall luft utifrån och kyla ner sig med istället för den varma luften innefrån chassit.
Tyckte att det kan vara bra med en förklaring fast du redan hadde åtgärdat den saken. Sen så spelar det igentligen inte så stor roll hur man har det vänt så länge chassit är bra ventilerat.

Permalänk
Avstängd

Well, du gör de klassiska nybörjarmisstagen, så som att lägga komponenter utanpå antistatiska påsar, detta ska man inte göra enligr rykten. Kabeldragningen är sedan väldigt rörig, tror man kan dra mycket snyggare. Gör om, gör rätt, det kommer löna sig i längden. Bara jobbigt med massa sladdar i vägen när man ska trixxa.

Permalänk

Jo, imorgon ska jag ta ut ram minnerna och vända nätagget och dra lite snyggare med kablarna!

Tack för kritik.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K / MSI Gtx 660ti oc / MSI Z77 G43 / Samsung 830 128gb / Seagate 1Tb 7200rpm 64mb / Corsair vengeance low profile blue 2x4gb / Fractal design R4 / FD newton r3 600w 80+ platinum

Permalänk
Medlem

Mycket bra för att vara första gång:)
Grattis till ny dator;)
Men som sagt, vänd agget innan du gör något annat;)

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem

Helt okej första bygge tycker jag allt!

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk

Tack för all positiv respons!
Idag ska jag vända nätagget och dra snyggare kabeldragning, byte till dualchannel med!

Visa signatur

Intel Core i5 3570K / MSI Gtx 660ti oc / MSI Z77 G43 / Samsung 830 128gb / Seagate 1Tb 7200rpm 64mb / Corsair vengeance low profile blue 2x4gb / Fractal design R4 / FD newton r3 600w 80+ platinum

Permalänk
Medlem

Trevliga specs på datorn, men hade gärna sett att du valde ett annat chassi när man lägger så mycket pengar på en dator.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk

Jo, men nu så ville jag ha typ bättre grafikkort än chassi

Har nu också vänt nätagget, byt ram minnerna står i dual channel nu och kabeldragningen har blivit lite bättre!

Visa signatur

Intel Core i5 3570K / MSI Gtx 660ti oc / MSI Z77 G43 / Samsung 830 128gb / Seagate 1Tb 7200rpm 64mb / Corsair vengeance low profile blue 2x4gb / Fractal design R4 / FD newton r3 600w 80+ platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalliraz:

Jo, men nu så ville jag ha typ bättre grafikkort än chassi

Har nu också vänt nätagget, byt ram minnerna står i dual channel nu och kabeldragningen har blivit lite bättre!

Bra tänkt där!

Är tyvärr på tok för många på detta forumet som köper ett på tok för dyrt chassi, och sen ett dåligt/sämre grafikkort.
Men ser ju coolare ut enligt dom flesta med ett Super duper deluxe eXtreme chassi

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Skrivet av THEBADGUY:

Bra tänkt där!

Är tyvärr på tok för många på detta forumet som köper ett på tok för dyrt chassi, och sen ett dåligt/sämre grafikkort.
Men ser ju coolare ut enligt dom flesta med ett Super duper deluxe eXtreme chassi

Jo, kan inte annat än att hålla med, kan påpeka en negativ sak om chassit att det är rätt dåligt med att gömma kablarna där bak. Men jag är ju rookie på det här så man kan ju göra så mycket bättre dragning!

Men såg nu att när jag satte igång min dator så funkar inte min ena chassi fläkt, kabel är i moderkortet men vill ändå inte snurra! Vad är felet?

Mvh Oskar!

Visa signatur

Intel Core i5 3570K / MSI Gtx 660ti oc / MSI Z77 G43 / Samsung 830 128gb / Seagate 1Tb 7200rpm 64mb / Corsair vengeance low profile blue 2x4gb / Fractal design R4 / FD newton r3 600w 80+ platinum

Permalänk
Medlem

Visst är outlawen underbar att bygga i? Jag älskade verkligen att hålla på med den, även om några ställen blev lite knepigt men min kabeldragning vart nog lite bättre än din Snyggt är det iallafall!

Visa signatur

Dator:Bitfenix Outlaw||ASRock Z77 EXTREME4||Intel i5-3570K 3.4GHz||Corsair 8GB Dominator 1833Mhz+Corsair 4GB CL9 1333Mhz||Nvidia Geforce GTX 670 Gainward Phantom ||SSD: 60GB Intel 330 & Samsung 840 Basic 256gb||2.2 TB lagring||Corsair CX 500W V2 80+||
Utrustning:Qpad MK-80 ||Steelseries Sensei Pro||Astro A50||2x BenQ 2420t 120Hz

Permalänk
Skrivet av Kimaro:

Visst är outlawen underbar att bygga i? Jag älskade verkligen att hålla på med den, även om några ställen blev lite knepigt men min kabeldragning vart nog lite bättre än din Snyggt är det iallafall!

Jo, den var väl bra. Var ju som sagt mitt första bygge så jag har inget att jämföra med

Din vart nog bättre!

Visa signatur

Intel Core i5 3570K / MSI Gtx 660ti oc / MSI Z77 G43 / Samsung 830 128gb / Seagate 1Tb 7200rpm 64mb / Corsair vengeance low profile blue 2x4gb / Fractal design R4 / FD newton r3 600w 80+ platinum

Permalänk
Avstängd

Bättre än innan fast fortfarande rörig kabeldragning. Försök dra så mycket så möjligt bakom moderkortsplåten, använt buntband till att lägga ihop sladdarna. att köpa ett dyrt chassi om man planerar att uppgradera systemet i framtiden är ingen dålig ide, då chassit är det man byter ut sist skulle jag tro. Om man har ett chassi som är bra. Med andra ord bättre att betala 1000:- för att chassi som har bra lösningar etc som man kan använda i många år, än att köpa något skit för 400:- som man trättnar på efter 2 år.