Råd om förstärkare + högtalare 15 000

Permalänk
Medlem

Om du är ute efter high-end-ljud till en dator så skulle jag rekommendera aktiva högtalare. Om man ska ska göra en riktigt bra högtalare så går det helt enkelt inte med ett passivt filter och någon en slumpmässig förstärkare till det. Jag skulle kolla på t ex Genelec som har förstärkare, aktivt filter och element i ett, gjorda för att samverka. De dyrare modellerna har DSP för att korrigera sådant som inte går att med elementet samt för att kompensera mot rummet (kräver mätningar först givetvis).

Är det ljud till hemmabiot blir det en annan grej dock.

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk
Skrivet av oyegie:

Du skulle köpt en NAD M2 så hade du fått digital-ingångar.
I alla fall så bör du köpa nån form av usb-dac,kan själv tipsa om Argon dac 1 som är billig och väldigt prisvärd.
Vad menas med säkerhetsutrusning?

Dubbelt så mycket pengar för dac, nej tack. Det blir nog en Argon. Skippa det där med säkerhetsutrustning, jag vet inte vad jag babblar om.

Permalänk

Då var man efter några veckors frenetiskt sökande klar med shoppingen. Har nu ett system jag är mycket nöjd med.
Det blev en Nad M3 stereoförstärkare, B&W 703 golvhögtalare och M1 Musical Fidelity Dac. Allt köptes begagnat förutom högtalarkablarna. Xlr kablar från dac till förstärkare kom jag över på hifiklubben av en slump, demoex van den hul för halva priset.

Kör dacen med usb kabel för tillfället eftersom min dator inte stödjer spidf, fixar eventuellt ett ljudkort med optisk utgång senare.

Det låter bra med usb (cd kvalité) och man hör ganska stora skillnader mellan flac och spotifys mp3or.

Tacksam för all hjälp, har nu ett system för många års lyssning.

/Nybliven audiofil

Permalänk
Medlem
Skrivet av sumsangen:

Då var man efter några veckors frenetiskt sökande klar med shoppingen. Har nu ett system jag är mycket nöjd med.
Det blev en Nad M3 stereoförstärkare, B&W 703 golvhögtalare och M1 Musical Fidelity Dac. Allt köptes begagnat förutom högtalarkablarna. Xlr kablar från dac till förstärkare kom jag över på hifiklubben av en slump, demoex van den hul för halva priset.

Kör dacen med usb kabel för tillfället eftersom min dator inte stödjer spidf, fixar eventuellt ett ljudkort med optisk utgång senare.

Det låter bra med usb (cd kvalité) och man hör ganska stora skillnader mellan flac och spotifys mp3or.

Tacksam för all hjälp, har nu ett system för många års lyssning.

/Nybliven audiofil

Kanon,nu är det bara lite akustikfix som fattas så blir det ännu bättre,ett plus om du kan lägga upp en bild på din anläggning i denna tråd.
http://www.sweclockers.com/forum/77-ljud/568914-hifi-traden-p...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zax89:

monitor audio rx6 och rotel ra-12 som du lyckas få ner till 16.000 inkls kablar sedan köper du en optisk kabel.

Håller med! MA's RX-serie måste provlyssnas! B&W tyckte jag lät instängda vid jämförelse.

Jag kör själv på MA RX1 tillsammans med demons nya reciever AVR-2313. RX-1:orna fyller lätt ett rum på 40 kvm med musik och spelar rejält högt. Köp en lite billigare recieve, t.ex denon AVR-2113 om du tänkt uppgradera till surround, och ett par RX-6: så får du ett riktigt fint system!

Edit: Själklart får man inte dundret i filmer med RX-1:orna men dEt tar dom igen i upplösning och öppenhet. Som sagt, prova RX-serien innan du köper B&W.

Sen kan jag rekommendera Denons (xx13) och Marantz (x007) nya serie. Alla stärkare har AirPlay, något som var ett måste för mig. Jag valde Denon AVR-2313 på grund av två saker: 2 st Hdmi ut samt preout för alla kanaler. Detta gör att jag kan uppgradera med en projektor och koppla denna via stärkaren samt driva ett par tyngre frontare i framtiden med ett eget slutsteg. Alla högtalare mår bra av ett riktigt fast grepp!
Ljudmässigt tror jag inte det skiljer nämnvärt mellan 2113 och 2313.

Sedan kan jag meddela att dom vita RX-1:orna fanns att köpa utan pristillägg på 1000 kr i en liten butik i Lund som även skickade dom problemfritt till Uppsala. Dom finns på prisjakt men kommer inte ihåg namnet. Kan återkomma vid intresse.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770