Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Ubisoft backar om kritiserat kopieringsskydd

Permalänk
Medlem

En internet-aktivering är fortfarande en för mycket. Försök igen...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Skönt att de tänker om!
Köpte Anno 2070 vid lansering, behövde vara online för att spela. Första två veckorna var deras servrar nere oftare än uppe.
Blev så våldsamt arg! De betalande kunderna är ju dom som får lida. Piraterna har sällan besvär, oavsett DRM.

Suck it, Ubisoft! Mina pengar får ni inte igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800x3d - asus prime x670e-pro - 32gb ddr5 - asus tuf rtx 4090 gaming oc

Permalänk
Skrivet av TobX:

Skönt att de tänker om!
Köpte Anno 2070 vid lansering, behövde vara online för att spela. Första två veckorna var deras servrar nere oftare än uppe.
Blev så våldsamt arg! De betalande kunderna är ju dom som får lida. Piraterna har sällan besvär, oavsett DRM.

Suck it, Ubisoft! Mina pengar får ni inte igen.

Blir väl att man får installera Max 3-5 gånger istället. Drygt när Windows begår självmord hela tiden. Eller blir segt av för mkt shit i registret

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Discokungen
Skrivet av frankof:

Steam ÄR drm, inte många steam spel som går att starta utan steam, crackar du det så riskerar du att förlora hela ditt konto med alla köpta spel.

Jag är fullt medveten om detta faktum, Steam är precis vad jag kan gå med på när det gäller DRM. Aktiveringsgränser och alltid-online-skit för single player är inget jag vill beblandas med igen. Steam tillför betydligt mer än det tar bort!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Ok, bra.... Det enda Ubisoft behöver göra nu är spel som man faktiskt vill spela.

Permalänk
Medlem

Ubisoft är ett utmärkt exempel på ett företag som endast bryr sig om pengar.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

"I'm not completely worthless,I can be used as a bad example!"

Permalänk

Jag har undvikit Ubisoft spel just på grund av DRM skydden. Däremot tycker jag de kan vara en bra idé att köpa PC Spel ifrån Ubisoft efter detta är fullt avklarat. Inte för att ge ubisoft pengar eller så, utan snarare för att om alla gör de så skickas ett klart medellande om vad vi konsumenter tycker om DRM skydden, och hur mycket de påverkar vårt val av spel.

Dvs, vi köper inte horribelt DRM-förstörda spel, men spel som har ett normalt, fungerande DRM kan vi gå med på. Gör man de uppenbart för ubisoft och för branschen, så kan vi få de till att gå åt rätt håll.

Som jag ser de är de ett av de få, eller kanske enda sätten att få branschen att inse att DRM inte alltid är bra för ens försäljning, och att konsumenter är mycket mer medvetna nu.

Visa signatur

ASUS P8Z68-V | Intel i7 2600K @4,5GHz | Corsair VENGEANCE 1600MHz 2x4GB | GTX570 DC2 | Systemdisk: WD Black 500GB 6.0Gbit + OCZ Agility 3 60GB med SRT | Dell U2711 H-IPS 2560x1440 | Corsair 550w| Antec P280 | ASUS Essence STX -> H/K 970 + Dynavoice M-65 & Denon AH-D1100 | Övrig hårddiskplats: 2xWD 1TB + WD 640Gb & 1TB Hitachi | Driving Force GT & Xbox 360 controller

Permalänk
Medlem

Bara jag slipper Mister Klister Idioten här på Swe så är jag glad hurra hurra Annars köp bara UTAN annars

Visa signatur

"Would the last guy out of 32-bit land, please, turn out the lights. Thanks."

Permalänk
Medlem
Skrivet av segen:

Ok, bra.... Det enda Ubisoft behöver göra nu är spel som man faktiskt vill spela.

Kommer ju två snart, FC3 och AC III.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Vägrat köpa ett Ubisoft spel sedan de börja dumma sig.
Nu kanske det blir dax.

- Assassin's creed
Vilket/vilka ska man köpa är det värt att köpa hela serien eller bara de senare?

Permalänk

AC3 ser vidrigt bra ut, och jag kommer köpa det vare sig de har ett överdjälvigt kopieringsskydd eller inte!

Visa signatur

Dator: OCZ Agility 3 60GB || Intel i7 3770k 4gHz || ASRock Z77 Extreme4 || 12GB Vengeance Ram
6 TB Hdd || Gigabyte 780 windforce || Corsair Carbide 500R|| Fatal1ty 500W PSU 80+ ||
Kamera: Sony Alpha A33

Permalänk
Discokungen
Skrivet av segen:

Ok, bra.... Det enda Ubisoft behöver göra nu är spel som man faktiskt vill spela.

Haha! Verkligen! Anno-serien är väl de enda spelen jag gillar från dem.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mocka:

Soft av Ubisoft ("lol") att äntligen backa undan från detta men frågan är hur lång tid det tar innan folk förlåter dem och deras rykte förbättras.

Jag förlåter dom direkt, och ett rykte betyder ingenting numera i spelindustrin, ena dagen släpps ett bra spel nästa dag ett riktigt skitspel, det gäller alla företag. Det är dom bra spelen jag vill betala för, sen om det innehåller ett krångligt kopieringsskydd irriterar det mig, men jag skulle fortfarande köpa ett bra spel.

Permalänk
Skrivet av boldtaar:

Vägrat köpa ett Ubisoft spel sedan de börja dumma sig.
Nu kanske det blir dax.

- Assassin's creed
Vilket/vilka ska man köpa är det värt att köpa hela serien eller bara de senare?

Älskade mest Assassin's creed 2 så köp den först sen är de bara att fortsätta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqualize:

Sätt att gå runt DRM-system brukar väl dyka upp?
Jag tycker systemen ska ligga på den nivån att det inte går för kreti och pleti att ta samma skiva och installera på alla kompisars datorer utan vidare. Dvs en nyckel som aktiveras och inte kan aktiveras hur ofta som helst. Men inte att datorn i sig övervakas av tillverkaren.

Varför inte? När din polare har spelet kan du ju inte spela normalt sett. Så varför ska man förhindra det?
Det är ju lika korkat som om man inte skulle få låna ut sin laptop/dator till någon. Det är ju i princip samma sak.

Permalänk

Efter Heroes 6 får Ubisoft inga pengar från mig. RIP Heroes of Might and Magic.

Permalänk
Medlem

Vad säjs om inget kopieringsskydd alls? Om det är enklare att installera piratkopian så har de misslyckats med att ge den betalande kunden valuta för pengarna.

Permalänk

Ubisoft tycker jag inte är så förfärliga

Jag har Assasins Creed 2 på PC(som för har rätt sjyssta kontroller in game. Mus pekaren i menyerna är dock ett skämt men vem fan använder den? ) Och Jag har aldrig stört mig på DRM't i den.

Jag är dock alltid uppkopplad på nätet(99% av året, en 1% är både mobil, satellit samt mobil nätet ligger nere. har dock aldrig hänt)

så det stör mig inte, Ubisoft har dock en del spel jag gillar så som: Anno, AC, Splinter Cell bl.a!

Heros of Might and Magic är också riktigt roligt har någon box av fyran har jag för mig!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Skrivet av riktigninja:

Blir väl att man får installera Max 3-5 gånger istället. Drygt när Windows begår självmord hela tiden. Eller blir segt av för mkt shit i registret

Kanske dags att överge XP eller Vista?

Permalänk
Medlem

Wohoo de har kanske insett att det är en bortkastad investering att lägga pengarna på dyra och avancerade kopieringsskydd, hur många av deras spel har inte kommit ut på piratmarknaden iallafall? Så länge spelet finns på en skiva eller på datorn eller whatever så kan man alltid lura programmet att allt är "verifierat och säkert" med en enkel liten patch?

Det enklaste sättet att slippa stora delar av piratvärlden är ju att göra ett MMO eller ett spel som tex Diablo 3 där alla karaktärerna sparas på en spelserver, men istället är detta fruuuktansvärt irriterande om man vill spela singleplayer eller om internet av någon anledning inte fungerar för en person, då kan man helt plötsligt inte spela spelet man köpte alls... Och det vore ju inte omöjligt att fixa en patch till det heller, skulle bara ta väldigt lång tid att luska ut allt man behöver?

Bra att de släpper lite iaf, nu för tiden när man har jobb och pengar så köper jag spel, gjorde inte det när man var student, och det är flera gånger man har blivit irriterad på dessa skydd, som man VET de som kör pirat inte ens märker av

De får väl hota som alla andra tillverkare "mja men ni på PC är så snåla och fattiga så ni bara piratkopierar, därför kommer bara våra spel komma ut till alla andra platformar i världen utom PC"

PS. Det gäller även intro-videos man inte kan klicka bort, okej första gången KANSKE, men sjukt irriterande från och med det

Edit: Och ja, det är ju bra för då kanske de sänker priset lite på spelet eller lägger lite extra slantar på något annat, som tex story och sånt, och flera av deras spel är ju redan väldigt bra på detta

Visa signatur

Star Citizen #75162

Permalänk

Det kanske inte går att lösa så lätt eller har jag fel? Kom att tänka på EA games system för strategispel, nyckeln registreras på en mejladress och registreras fler adresser på den nyckeln så kastas den. Förhindrade ju dock multiplayer och inte Singleplayer. Så det kanske inte skulle fungera för AC?

Ständig uppkoppling mot internet är väl ändå ingen lösning? Det finns ju nycklar till singleplayerpel som förhindrar en installation om man inte har tillgång till nyckel. Förutsatt att den nyckeln man slår in innan installationen är köpt, så kunde den ju alltid fortsätta installationen efter en bekräftelse från en databas i molnet.

Borde väl fungera?

Är det verkligen så himla svårt?

När det gäller Ubisofts nyheter för några veckor sedan där de proklamerade att ca 95% av de som spelar deras spel är pirater, så fick jag faktiskt dåligt samvete. Deras spel assassins creed är ju ett av de absolut bästa singleplayer spelen som jag har provat på, storyn är helt sjuk och det här spelet påverkar faktiskt mig när jag spelar det. Jag gillar det här spelet och jag ska fan köpa AC3 när det kommer ut. Det är omoraliskt att tanka ner det, seriöst folk har faktiskt ett jobb att gå till och familj att försörja. Det är ju synd om dessa skulle få jobba gratis. Jag har spelat piratversionerna pga hutlösa priser. Hur många 15-åringar har 500 kr på sig till spel liksom?

Dom borde sälja spelet för ca 200-400 kr istället. Billigare priser lockar fler kunder tror jag och lägre åldrar får också råd att köpa det. 250-300 kr skulle jag som 15 åring nog kunnat luska fram efter några veckors arbete.

Visa signatur

Många datoranvändare underskattar virus och överskattar sina egna kunskaper medan andra är omedvetna om problemet med virus. Den nonchalans som finns idag beror på ett stort antal faktorer, folk tycker virusskydd är dyrt, besvärligt och sölar ned prestandan. Något som däremot är dyrt, besvärligt och slöar ned prestandan är en infekterad dator, som dessutom förstör för alla andra på nätet. - Pedrag Mitrovic, IT-Säkerhet (2010)

Permalänk

så kommer dom att ta bort en del av drm skyddet på även äldre spel ? för jag har ett par jag vill köpa om drm skyddet blivit en hel del nedsat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karlzooon:

Dom borde sälja spelet för ca 200-400 kr istället. Billigare priser lockar fler kunder tror jag och lägre åldrar får också råd att köpa det. 250-300 kr skulle jag som 15 åring nog kunnat luska fram efter några veckors arbete.

Vafalls? Du är medveten om att prissättningen är hiskligt låg i skrivande stund (nu tänker jag på pc-spel som kostar 500). Och du vill att den ska bli ännu lägre? Samtidigt som kvaliten ska hållas så att ungjävlarna på Internet inte dör för att det finns en eller två buggar i spelet....Ser inte riktigt hur det går ihop.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Entusiast
Skrivet av mfm:

En internet-aktivering är fortfarande en för mycket. Försök igen...

Jag tycker det är helt okej. Någon form av kontroll får det väl ändå vara. Det är inte meningen att dem skall ge bort spelen helt gratis.

Vad jag däremot inte gillar är att ett spel blir totalt obrukbart och tar 5 år innan den kan aktiveras igen så fort man byter sin USB-drivna muggvärmare.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Ghost Recon

Konstigt att dom säger att dom inte ska släppa det i PC format för jag har ju redan köpt

Permalänk
Medlem

Handlar inte om piratkopiering

DRM-skydd hjälper inte mot piratkopiering -- knäckta kopior brukar finnas uppe högst några dar efter ett spel släpps. Istället handlar DRM-skydd om att stoppa andrahandsförsäljningen. Spelföretag hatar konkurrensen från begagnade spel, har stämt butiker för att försöka få stopp på det, och försöker få lagstiftning mot det i USA.

Permalänk
Skrivet av astrob0y:

Vafalls? Du är medveten om att prissättningen är hiskligt låg i skrivande stund (nu tänker jag på pc-spel som kostar 500). Och du vill att den ska bli ännu lägre? Samtidigt som kvaliten ska hållas så att ungjävlarna på Internet inte dör för att det finns en eller två buggar i spelet....Ser inte riktigt hur det går ihop.

Hiskeligt lågt med 500kr? Kanske om kvaliten på produkten motsvarade priset, men det gör det nästan aldrig idag. Låt oss ta ett populärt exempel: Diablo 3. Enorm utvecklingstid, alla resurser i världen som krävs (på pappret). Men hur blev spelet? Jag skulle säga att kvaliten på produkten motsvarar ett värde på max 100kr om man jämför med vad man får för de pengarna i dagens spelmarknad.

Jag köpte det PC-exklusiva Legend of Grimrock för ca 120kr eller något sådant, och det verkar ha sålt bra. Det var för övrigt en bättre spelupplevelse än "stortitlar" som Diablo 3 och Battlefield 3.

Nu kanske någon avfärdar detta som enbart personliga åsikter, men faktum är att spelmarknaden idag inte satsar på en seriös spelupplevelse och kvalitet, utan satsar på den lägsta gemensamma nämnaren och riktar sig till 12-åringar, lättsmält och ingen inlärningskurva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genelec8030:

Efter Heroes 6 får Ubisoft inga pengar från mig. RIP Heroes of Might and Magic.

Bara att dela 6 på 2 så blir svaret lika med lösningen på ditt problem grundläggande matematik.

Visa signatur

RX 6950 XT Merc | 5800x3D w/ Peerless Assassin 120 SE | G.Skill 2x16GB CL16 3600@3733MHz | Aorus B550 Elite V2 | Seasonic Focus GX 850w | Fractal Design R4 | AOC CU34G2X 1440p Ultrawide @ 144MHz FreeSync