Permalänk

Datorn fryser, hittar inte felet!

Hej! För någon månad sedan så började min dator att frysa fast när jag spelar. Jag har spelat både "the secret world" samt "league of legends" och när den fryser fast så stannar ALLT, det ända sättet att få den att leva igen är att stänga av den på chassit. Det har aldrig hänt mer än 3 gånger per dag och det kan ibland ta flera veckor innan det händer. Jag misstänkte först att det kunde vara kylningen eftersom att när jag spelade "the secret world (tsw)" så gick fläktarna så hemskt högt. På senare tid har jag dock börjat spela LoL och där är fläktarna knäpptysta så jag tror inte längre att det beror på kylningen. En kompis sa att det kanske var hårddisken som var trasig, jag började tänka efter lite då och det kan ibland vara så att när jag ska in i en mapp på min ena hårddisk så öppnas inte mappen direkt när jag klickar på den utan det stannar upp lite och datorn ger ifrån sig ett ljud som blir högre och högre och till sist klickar det till inuti datorn och mappen öppnas, hela den processen tar kanske 4 sekunder.

Är det någon som har en aning om vad det kan vara för fel? Det är SUPER irriterande och jag vill göra allt för att slippa skicka in datorn på lagning eftersom att nya expansionen till World of Warcraft kommer snart och jag planerar att spela ganska så hardcore! Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imbapeter:

Hej! För någon månad sedan så började min dator att frysa fast när jag spelar. Jag har spelat både "the secret world" samt "league of legends" och när den fryser fast så stannar ALLT, det ända sättet att få den att leva igen är att stänga av den på chassit. Det har aldrig hänt mer än 3 gånger per dag och det kan ibland ta flera veckor innan det händer. Jag misstänkte först att det kunde vara kylningen eftersom att när jag spelade "the secret world (tsw)" så gick fläktarna så hemskt högt. På senare tid har jag dock börjat spela LoL och där är fläktarna knäpptysta så jag tror inte längre att det beror på kylningen. En kompis sa att det kanske var hårddisken som var trasig, jag började tänka efter lite då och det kan ibland vara så att när jag ska in i en mapp på min ena hårddisk så öppnas inte mappen direkt när jag klickar på den utan det stannar upp lite och datorn ger ifrån sig ett ljud som blir högre och högre och till sist klickar det till inuti datorn och mappen öppnas, hela den processen tar kanske 4 sekunder.

Är det någon som har en aning om vad det kan vara för fel? Det är SUPER irriterande och jag vill göra allt för att slippa skicka in datorn på lagning eftersom att nya expansionen till World of Warcraft kommer snart och jag planerar att spela ganska så hardcore! Tack på förhand!

Din hårddisks beteende beror på att Windows stänger av den efter X minuter och sedan tar det ca 4 sek att starta upp den igen när du går in i mapparna på den. Går att ändra i Kontrollpanelen > Energibesparingar > Avancerat > Hårddisk.

Det kan finnas kryptiska svar på varför din dator hänger sig i Event Viewer. Måste lägga mig, men googla och leta runt efter fel själv tills någon har svar. Går att sortera på tid och typ av event (ex. System Events, errors, etc.)

Jag led av detta något enormt när jag körde Mass Effect 2. Ingen lösning. När jag installerade Diablo 3 fick jag ungefär samma problem, men denna gång löste det sig när jag låste max FPS till 50 så att grafikkortet inte blev varmt, alls. Det fungerade problemfritt i Betan och i BF3 blir kortet bra mkt varmare utan att hänga sig så man kan säga att jag målade över rosten i det senare fallet. Men kom aldrig fram till varför det blev så.

Om du nu misstänker HDDn så kan du iaf. köra ett S.M.A.R.T test på den, visade sig att min SATA kabel glappade. (SMART är hddns egen fel-övervakning, det kan hinta om fel och ska förvarna om hddn's död, Googles tester säger att den inte funkar till det senare).

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk

Hej! Jag ska prova det du sa när jag kommer hem, det som oroar mig är bara att datorn fungerat felfritt i nästan två år och nu plötsligt sker detta, i natt frös datorn två gånger på ca 30 minuter. Det är sjukt irriterande och jag blir inte klok på vad felet kan vara! Har försökt googla runt en del men problemet där är att jag inte specifikt vet vad det är jag ska googla eftersom att det finns 1 miljon anledningar till varför folks datorer fryser samt att det finns så himla många som frågar om vad som är felet när ett program "fryser", alltså slutar svara...

Permalänk

Ändrade det du sa inne på kontroll panelen, tror att det hjälpte! Datorn kommer förmodligen fortfarande att frysa, någon som haft samma problem eller vet hur man kan fixa det?

Permalänk
Medlem

Det kan bero på så väldigt många olika saker att det skulle ta väldigt,väldigt lång tid att skriva ett inlägg som tar hand om allt och sen måste ju då även den som läser detta förstå allting i detta inlägg till 100% annars är det ingen ide.

Men några snabba saker som det kan bero på är virus,adware,etc som kommer från prg,,spel,toolbars,etc och det finns ju då hundratusentals olika, även drivrutiner kan det vara har du uppdaterat några på sistonde.

Har du uppdarterat drivrutiner och misstänker att det kan vara det så prova att gå tillbaks till en äldre MEN du ska då se till att använda http://phyxion.net/item/driver-sweeper.html för att bara installera en ny,gammal drivrutin över den som finns kan leda till bekymer (som tex det du har nu) och även en avinstallation med drivrutineras egna prg tar oftas inte bort allt vilket även det kan ge problem.
Vad jag gör är att avinstallera med det inbygda först sen använder driver sweeper och tar bort det som finns kvar sen startar om och sen installerar den nya drivrutinen.
Och JA jag har haft en del problem som löst sig efter detta.

Sen kan det även vara ditt nätagg som ger för hög,låg,ojämn volt vid olika belastningar har du ett billigt nätagg (vilket det med 99% säkerhet är om du har köpt en färdigbyggd dator) med billiga kondingar i så åldras dom betydligt fortare än vad dyra kvalitets kondingar gör.
Detta är ett väldigt vanligt fel som kan leda till låsningar,bsod,ostabilitet,etc och då ofta skylls på annat istället.
Hur bor du lgh,hus långt ut i skogen i slutet på en lina,etc? Då kan det bli spänningsfall,spikar när ett företag,bonde,etc startar nåt som tar mycket ström som tex höfläktar,mjölkmaskin,etc och det kan då leda till att ditt nätagg kanske skickar ut lite för låg volt just då och datorn låser sig.

Det kan även bero på annan felaktig hårdvara (cpu,minne,mb,gpu,hd) som gör detta tex kan du ha fått ESD skador på något om du monterat ihop den själv.
ESD skador kan visa sig först efter lång tid (mån,år) och är ju därmed ofta som ESD skador skylls på något helt annat istället.

Som sista utväg innan du börjar byta hårdvara är att formatera hd (och spara det du måste ha kvar innan) och göra en ren installation av windows (dvs INTE installera över den ursprungliga som kan ge problem det med).

Jag har även läst att om du kör ett onboard ljudkort från realtek så är det väldigt vanligt att battlefield 3 (+ en del andra spel med) låser datorn,bsod,etc och det har enbart löst sig genom att använda annat ljudkort (usb,pci,etc) heller att avinstallera relatek ljudkortet och spela utan ljud.
Så du kanske ska prova att avinstallera ljudkortet och spela ett tag och se om det kan vara det som är problemet.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk

Där kom du med en hel del bra möjliga lösningar! Jag är inte så jätte kunnig när det gäller datorer men jag vet vilka komponenter jag vill köpa, jag köpte denna datorn för 2 år sedan för en hel hög med pengar så alla komponenterna kommer ifrån tip-top tillverkare. Nätagget är ett 800w corsair.

Jag valde att få datorn ihop satt av Inet där jag köpte den eftersom att jag då ej hade erfarenhet av att sätta ihop datorer själv. Enda gången jag hade pillat inuti burken var när jag blåste ur dam en gång, vilket var efter detta problemet hade uppstått.

Jag tvivlar på att det kan vara drivrutiner eftersom att jag inte uppdaterat dom på länge, till mitt moderkort har det inte ens kommit några nya på över 1 år.

Det där med ljudkortet skulle kunna stämma men det har ju fungerat i 1 och ett halvt år tidigare?

Jag ska testa formatera om hd och se om det hjälper, jag hoppas innerligt att det gör det!

Tack för ditt svar!!

Permalänk

Felet kvarstår!