Angående att låta mobilladdaren vara inkopplad till elnätet när man inte använder den

Permalänk

Angående att låta mobilladdaren vara inkopplad till elnätet när man inte använder den

Min nuvarande mobil (en gammal Sony Ericsson) ger en varning varje gång jag drar ut laddningssladden: jag uppmanas att koppla ur sladden från elnätet för att spara energi. Ligger det verkligen något i detta? Jag tycker det låter märkligt att laddaren ska ligga och dra ström när den bara är inkopplad i ena änden.

Vidare, finns det någon elsäkerhetsrisk med att låta laddaren ständigt vara ansluten till elnätet på detta sätt? Kan något rentav börja brinna om man har otur?

Slutligen, gäller dessa problem även dockningsstationer (som väl är tänkta att faktiskt stå inkopplade dygnet runt och börja arbeta (och därmed dra ström) först när en mobiltelefon placeras i dem)?

Jag råkar äga en gammal icke-smartphone, men frågorna gäller generellt. Dumma frågor kanske, men jag har länge undrat
/Andreas

Permalänk
Medlem

All elektronik drar ström när den är inkopplad. Den switchade nätdelen i en laddare drar även den ström när den går på tomgång. Jämför med en bil som går på tomgång. Dock är det numera väldigt lite. Det finns laddare som har en egenförbrukning så lite som 30mW. Vilket i princip inte är någonting. En vanlig lampa drar 2000 gånger mer.

Förr kunde de dock dra relativt mycket, typ 1-2W eller så.

Man får nog anse att den varning skulle kommit för flera år sedan, nu när den kommit finns det annat att fundera på.

All elektronik som är inkopplad kan naturligtvis börja brinna, men jag skulle inte oroa mig mycket för det. Största brandrisken med elartiklar är fortfarande spisen och kyl/frys med mycket god marginal.

Visa signatur

WORKHORSE: [Graphite 380T] [2x512GB SSD + 4TB] [MSI Z97i GAMING ACK] [Intel i7 4790K] [32GB 2400Mhz RAM] [HD7870, 2st 27" Dell U2713] [Corsair CX430]. Windows 8.1
ÖVRIGA: iPad mini, iPhone 6, MBA, Mac mini, labdatorer, samt servrar/storage i egen hall.

Permalänk
Rekordmedlem

Laddare är ett verkligt problem och det är därför man nu standardiserar dem till usb och man har även infört lagstiftning inom eu om energiförbrukningen om man säljer många enheter inom unionen, sammantaget så går det åt rätt mycket effekt i prylar som inte används.
http://ec.europa.eu/energy/efficiency/ecodesign/doc/legislati...
http://en.wikipedia.org/wiki/Standby_power

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hur fungerar det med dockorna då? iPhone tex har ju massor med tillbehör som man bara dockar i sin iPhone i och dem drar alla massa ström då? Eller har en docka ngt annat system?

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Rekordmedlem

Dockan i sig är väl bara kontakter, det som påverkar är vad den är ansluten till, alla elektronik behöver ström så om man inte bryter eltillförseln mekaniskt så finns det en ström som kanske är väldigt liten, men den finns där.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det lär max kosta dig ett par kronor om året om ens det. Tycker du det är värt att koppla ur alla grejjer hela tiden för den summan så varsågod. JAg låter mina sitta kvar i väggen

Permalänk

Tack för svaren! Jag är härmed lite visare. Det verkar som att priset för att låta laddaren stå inkopplad inte är så högt trots allt.