Storspelens tid är förbi!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem

Jag har visserligen inte läst artikeln, men min subjektiva vibe här är väl att länkadressen talar lite för sig själv...
Är källan trovärdig, skribenten insatt i det specifika ämnet, och vad är anledningen till att artikeln är skriven?

När det står aftonbladet i länkadressen är dessa svar ofta givna innan artikeln ens är påtänkt ;).

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Har en känsla av att spel kommer mer och mer göras av indie utvecklare.
Enda som tycks styra större spel är pengar och inte nöje.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag har visserligen inte läst artikeln, men min subjektiva vibe här är väl att länkadressen talar lite för sig själv...
Är källan trovärdig, skribenten insatt i det specifika ämnet, och vad är anledningen till att artikeln är skriven?

När det står aftonbladet i länkadressen är dessa svar ofta givna innan artikeln ens är påtänkt ;).

Nu var det ju iofs ingenting som aftonbladet påstår. Utan "källan" är Ubishit, Epic och Capcom.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem

Ubisoft och Capcom som uttalar sig och det i sin tur på Aftonblaskan, inte direkt läsvärt men verkligen efterlängtat då alla urvattnade uppföljare verkligen tagit död på storspelen.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 5800X3D - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - AMD RX 6950 XT - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

enligt min åsikt så tog storspelens tid slut för typ 20 år sedan.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk

När "storspelen" är glorifierade expansioner med "8 timmars speltid" är det klart att folk tröttnar. Då är det ju plötsligt billigare att gå på bio igen. Det som gör att man sänker många speltimmar i ett spel beror på tre saker; multiplayer, stor spelvärld och frihet. Det är anledningen till att COD och BF3 spelas av miljoner, till att Minecraft är en otrolig succé och att Skyrim säljer som smör. Själv har jag de senaste månaderna sänkt något hundratal speltimmar i Kerbal Space Program trots att det är en alpha och det inte ens finns något mål med spelet utom de man skapar själv.

När jag tänker tillbaka några år och tittar på vad jag spelat är mönstret uppenbart: Öppna spelvärldar som i GTA, Red Dead Redemption och Just Cause. Mycket frihet att bygga, leka och tänka ut egna lösningar som i Minecraft och Kerbal Space Program. Multiplayer som i BF3.

Permalänk
Medlem

Nja det tror jag inte ett dugg på.

Permalänk
Medlem

Nja, så länge inte storspelens skapare lyssnar på användarnas kritik finns det ingen ljus framtid för dem. Sen är det ju annorlunda med t.ex Skyrim där man istället kan modda spelet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Så länge det finns pengar att tjäna i spelindustrin så är svaret nej.
Ett gäng moddare gjorde precis om grafiken till nästan hela HL1 hemma i någons "garage" och afaik får dom inga pengar av Valve för det.

Så länge det finns pengar att hämta, och så länge "normala" människor själva tar sak i hand och gör om/nya spel, så är svaret nej.
Att sen nyheten kommer ifrån Aftonblaskan och Ubisoft borde ju sända vissa signaler.
Om något så borde titeln vara "Ubisofts tid är förbi".

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Dom lever vidare. Ubisoft är rena skiten (gillar en del av deras spel med uPlay osv suger hårt).
Så länge folk gillar dessa spel så kommer dom göras. Dom allra populäraste spelen är ju just "storspel"

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

enligt min åsikt så tog storspelens tid slut för typ 20 år sedan.

För 20 år sedan fanns inga "stora" spel. just sayin'

inb4, du e för ung.

Visa signatur

MSI GeForce RTX 5090 32G VENTUS 3X OC
AMD Ryzen 7 9800X3D
Kingston BEAST 32GB DDR5 6000Mhz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem

gissar på att aftonbladet läst den här nyligen http://www.gamespot.com/news/aaa-games-dying-out-says-assassi...

Skrivet av gurkburk92:

inb4, du e för ung.

DU fanns inte för 20 år sen!

kanske

Dold text
Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | SN850 2TB + MP600 1TB + 2x 4TB SSD RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Dom lever vidare. Ubisoft är rena skiten (gillar en del av deras spel med uPlay osv suger hårt).
Så länge folk gillar dessa spel så kommer dom göras. Dom allra populäraste spelen är ju just "storspel"

"Storspelen" är väl den populäraste kategorin hos inbitna spelare som du och jag ja, men du glömmer att vi är ett ganska litet marknadssegment numera. Pengarna finns att hämta hos alla de casualspelare som lirar på iPhone och liknande, som inte ställer några som helst krav på produktionsvärde, och gladeligen betalar ganska bra för något som går väldigt snabbt och enkelt att hafsa ihop. Ännu mer lönsamt är det på traditionella spelkonsoller, där prissättningen inte är lika fri. En kassett/skiva kostar på ett ungefär lika mycket, oavsett om den innehåller det senaste Final Fantasy-spelet som tagit år att utveckla för ett stort AAA-team, eller om det är frågan om något idiotspel som ett par man kluddat ihop på en månad.

Jag tror väl knappast att vi ser något paradigmskifte över en natt, men jag förstår precis var teorierna kommer från, och håller det inte för omöjligt att det kan bli så i framtiden. Yrkesstolthet och kvalitetsmedvetenhet är inte mycket värt i jämförelse med större rörelsemarginal och minskade risker i businessvärlden.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Jag gillar mina indie spel. Köper humble bundle när det finns bra spel, och har aldrig varit besviken.

Herregud, world of goo ?, orcs must die, behöver inte vara spel som kostar pengar att dom ska vara spelbara.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk

MOBA spelen är dem nya storspelen, fast på ett annat sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

inb4, du e för ung.

Wolfenstein 3d, Dune II
De var inte stora, men de var väl iaf banbrytande?

Visa signatur

Damn it feels good to be a gubbe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

"Storspelen" är väl den populäraste kategorin hos inbitna spelare som du och jag ja, men du glömmer att vi är ett ganska litet marknadssegment numera. Pengarna finns att hämta hos alla de casualspelare som lirar på iPhone och liknande, som inte ställer några som helst krav på produktionsvärde, och gladeligen betalar ganska bra för något som går väldigt snabbt och enkelt att hafsa ihop. Ännu mer lönsamt är det på traditionella spelkonsoller, där prissättningen inte är lika fri. En kassett/skiva kostar på ett ungefär lika mycket, oavsett om den innehåller det senaste Final Fantasy-spelet som tagit år att utveckla för ett stort AAA-team, eller om det är frågan om något idiotspel som ett par man kluddat ihop på en månad.

Jag tror väl knappast att vi ser något paradigmskifte över en natt, men jag förstår precis var teorierna kommer från, och håller det inte för omöjligt att det kan bli så i framtiden. Yrkesstolthet och kvalitetsmedvetenhet är inte mycket värt i jämförelse med större rörelsemarginal och minskade risker i businessvärlden.

Spel på datorer är väldigt stor skillnad jämfört med spelen på konsoller och mobiler.
Datorer klarar så långt mycket mer. Det är självklart att det ligger mer pengar på enkla spel som finns på tex iPhone då det är många hundratusentals om inte miljoner som köper spel hejvilt eftersom dom är så billiga (tänker på 7kr spelen). Men tänk också på hur många det är som älskar dessa "storspel".
Det kommer antagligen att minska det håller jag med om men att det försvinner? Nae, knappast.

Att "storspelen" är dyra gör ju inte saken bättre, att inte tala om dålig support och buggig programvara osv.
Det har alltid funnits massa spelhungriga geeks (som jag själv) som gärna spelar stora spel, kommer alltid att finnas.

Permalänk

Gör en tråd med en seriös fråga - länkar till aftonbladet

Nej, "storspelen" kommer inte dö ut, och jag skulle knappt räkna assassins creed som ett storspel, när det finns spel som WoW och CoD.

Permalänk
Medlem

Kommer många bra spel! Och kommer göra. Tyvärr har folk blivit otroligt kräsna idag. Många av de gamla spelen är inte så bra i dagens mått.

Buggar och knas i gamla spel kunde man leva med men folk ragear för minsta lilla bugg i Bf3 idag.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Inaktiv

Aftonbladet är som vanligt lika trovärdiga som...ja jersey shore eller blondinbellas blogg.

Antalet storspel kanske minskar men ärligt talat, vill vi ha ytterligare ett Ass Creed, CoD och Battlefield? Det har ju hållit på sedan början av 2000.

Har varit tveksam till free2play men sneglar vi mot på Planteside 2 så kan det fungera för vissa spel.

Därtill har vi årets Kickstarterprojekt som dragit in +50miljoner dollar, går det bra så kanske nästa år blir ännu större. Kolla vad vi fått, nytt Wasteland, Shadworun mfl! Nu kanske dom floppar totalt, men blir dom great success så har vi mycket mycket fint att se fram emot.

Dock skulle jag gråta om riktiga kvalitetstitlar som Skyrim och GTA plötsligt skulle sluta tillverkas, men det tror jag inte, dom drar ändå in mer pengar än vad som investeras, och det är ju själva tanken. Sen måste ju free2play marknaden "mogna" eller vad man säger på finansspråk, kolla bara på mmorpg och hur många som gått under sedan WoW satte sin standard. EvE online tex är ju ett nischat spel och det överlever, och måste ju klassas som trippel A?
Ett tag trodde man väl även att "framtiden är mmorpg, singelplayer går under", men så har det ju inte blivit.

Blir dock framtiden full av pay2win och Zynga så tar jag av mig min slitna gamerhatt (aktiv under ca 26års) o tackar för mig, men jag känner mig inte orolig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Gör en tråd med en seriös fråga - länkar till aftonbladet

Nej, "storspelen" kommer inte dö ut, och jag skulle knappt räkna assassins creed som ett storspel, när det finns spel som WoW och CoD.

CoD är ju om något ett spel som lär dö ut.. 1 spel per år har ju totaldödat serien.

Visa signatur

RX 6950 XT Merc | 5800x3D w/ Peerless Assassin 120 SE | G.Skill 2x16GB CL16 3600@3733MHz | Aorus B550 Elite V2 | Seasonic Focus GX 850w | Fractal Design R4 | AOC CU34G2X 1440p Ultrawide @ 144MHz FreeSync

Permalänk
Medlem

Problemet ligger väl lite i att i dagens läge har vi sett det mesta av spelvärlden och det är inte lika lätt att komma med något revolutionerande. Men att storspelens tid skulle vara slut kan jag knappast tänka mig.

Visa signatur

[ i7-13700KF || CM MasterLiquid ml360r || Kingston fury 64GB DDR5 6000Mhz || MSI MAG Z970 Tomahawk || KFA2 RTX 3080TI || Lian Li pc-o11 Dynamic ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Spel på datorer är väldigt stor skillnad jämfört med spelen på konsoller och mobiler.
Datorer klarar så långt mycket mer. Det är självklart att det ligger mer pengar på enkla spel som finns på tex iPhone då det är många hundratusentals om inte miljoner som köper spel hejvilt eftersom dom är så billiga (tänker på 7kr spelen). Men tänk också på hur många det är som älskar dessa "storspel".
Det kommer antagligen att minska det håller jag med om men att det försvinner? Nae, knappast.

Att "storspelen" är dyra gör ju inte saken bättre, att inte tala om dålig support och buggig programvara osv.
Det har alltid funnits massa spelhungriga geeks (som jag själv) som gärna spelar stora spel, kommer alltid att finnas.

Jag tror du bommar pudelns kärna; varför alls utveckla avancerade spel, när man kan ta lika bra betalt för enklare spel som kräver mindre utvecklingsarbete? Vilken plattform man utvecklar för är ju egentligen helt egalt i den frågan.

Nu tror jag väl inte heller att storspelens tid är helt förbi, så länge man kan tjäna pengar på dem finns det ju ändå någon slags incitament att göra dem. Utöver det det kan också finnas marknadsföringstekniska skäl till att då och då ploppa ur sig ett kvalitetsspel, och på så sätt stärka sitt varumärke.

Jag tror dock storspel kommer bli mer och mer av en marginalprodukt, åtminstone ställt i relation till mängden shovelware som vräks ut på marknaden.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Avstängd

tycker detta är lite löjligt finns massor av "stor spel" som inte ens har kommit ut än

gta 5
bioshock infinite
halo 4
metro last light

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Skulle vilja säga tvärtom. Ubisoft var överlägset bäst på E3 i somras med ett mycket varierat utbud. Är det ngn som ligger risigt till så är det EA.

Permalänk
Medlem

"– De sex till åtta timmar långa AAA-spelen kan vara på väg att försvinna, kanske kommer det bara att släppas tre eller fyra sådana per år."
Man kan ju hoppas, släpp bättre spel istället.
Vill själv ha ut minst 10kr/h från ett spel
Köper bara SP spel när de är så billiga att de nästans ges bort, 400-500kr för en kväll/dag kan man spendera bättre.

Half-Life1 cdkeyn var en bra investering, ligger över 5000h på den

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

hur stor cateringkostnad måste man ha för att det ska räknas som storspel?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

varför alls utveckla avancerade spel, när man kan ta lika bra betalt för enklare spel som kräver mindre utvecklingsarbete? Vilken plattform man utvecklar för är ju egentligen helt egalt i den frågan.

Därför att marknaden är mer eller mindre mättad och vem som helst kan kasta ut ett lika bra spel som "storföretagen". Värför ge sig in på en marknad där man konkurerar under mer eller mindre lika förutsättningar som alla andra, när man har en infrastruktur uppbyggd för en annan marknad, med en väldigt hög inträdesbarriär där mer kapital att investera ger en klar fördel.

Permalänk
Medlem

Äsh, "storspel" kommer att fortsätta skapas på löpande band och innehålla allt för mycket onödigt tjafs.
Tittar man på spel från mindre grupper/företag så ser man att de saknar en rejäl dos med kärlek från programmerare som verkligen brinner fört.
Ju fler kockar desto sämre soppa, som man säger.