Permalänk
Medlem

HTPC trächassi

Hejsan Sweclockers

I sommras fick jag iden att bygga mig själv en HTPC och eftersom jag spenderat läskiga mängder tid på sweclockers tänkte jag att det här med att bygga ett chassi kan inte vara så svårt desutom ser det ut att vara grymt kul att göra ett.
I efterhand förstår jag inte hur jag trodde att det skulle vara enkelt.

så jag bestälde lite delar:
A8 3870K
ASRock A75M-itx
2x2GB XMS3
M4 128GB
2x enermax cluster fläktar
geninII SF524
integra 80+ 400W

Så klart lite annat i den också t.ex sprang jag iväg till IKEA och köpte något tyg som hette "sarita" efter att någon här på forumet sagt att det var bra som dammfiltret.

tanken med denna HTPC är mer äller mindre bara att ha för att kolla på film med så det är kanske lite overkill med en 3870K men tänkte att prisskillnaden inte var enorm och vill man göra något annat med den så kan man det också.

måste även tacka min kära pappa då här bygget alldrig hade kunnat hända utan honom

har säkert glömt skriva något

HTPC trächassi

Visa signatur

i7 2600k @ 4.2 | GTX 780 | Vengance 16GB | Z77A-GD80 | Define R4

Permalänk
Medlem

Snyggt och "clean:t" bygge! Alla älskar Enermax fläktar ;D
Men känslan jag får för varje bild är att bygget kunde nästan gjorts hälften så stort.
Detta kanske var storleken du sökte (ville ha), men känslan viss fortfarande där.
Bra byggt!

Visa signatur

| Intel Core i7 950 4,20GHz | EVGA Classified 3SLI X58| Corsair H80 | GIGABYTE Geforce GTX 670 OC SLI x2 | Corsair 12GB (6x2048MB) CL8 1600Mhz XMS3 | Corsair SSD FORCE 120GB | Fractal Design Newton R2, 1000W modulärt |

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt! Det som kanske kunde göras annorlunda är att de kunde varit lite mindre, annars riktigt nice!

Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W

Permalänk
Medlem

ja det hade kunnat vara mindre och egentligen ville jag ha det mindre men eftersom det var mitt första bygge gjorde jag det lite större än nödvändigt och jag var ganska glad att jag gjorde det i vissa stunder. nästa bygge vilket det garanterat kommer att bli någon gång kommer inte bli lika överdrivet stort

Visa signatur

i7 2600k @ 4.2 | GTX 780 | Vengance 16GB | Z77A-GD80 | Define R4

Permalänk

amd stock fäste bruka sitta med skruvar och en bakplåt.
lustigt de inte har till den socketen.

mysigt åå stilrent

Visa signatur

cm HAF 922|x6 1090t @3.7ghz|noctua NH-C12P SE14|8gb xms3 1600 cl9|asus M4A89TD pro|HIS 7970|240gb SSD|samsung 840 500gb avlastar C:\|2x2tb till annat|HX 750watt|AOC U2868PQU|TTbord MX svart mus mx518. MammaPappaLådda overkill :D >>>P8H77-I> i5 3450-S @2.8>XMS3 8gb>HIS 7850 2gb<overkill.>CX430watt>noctua NH-L9i>intel 320 80gb>Bitfenix liten.

Permalänk
Medlem

snyggt och bra jobbat, men som sagt kunde det ha varit rätt så mycket mindre

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk

Riktigt stilrent gillar det starkt! Kanske lite stor men den var ändå inte för stor så det blev tråkigt! Mycket bra jobbat! Hur är temperaturen i chassit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan Holm:

Riktigt stilrent gillar det starkt! Kanske lite stor men den var ändå inte för stor så det blev tråkigt! Mycket bra jobbat! Hur är temperaturen i chassit?

bra att du nämnde det har inte kollat faktiskt. får ta att göra det

Visa signatur

i7 2600k @ 4.2 | GTX 780 | Vengance 16GB | Z77A-GD80 | Define R4

Permalänk
Medlem

Snyggt jobbat, riktigt cleant!

Visa signatur

I7 9900K | Gigabyte Z390 Aorus Elite | Corsair 16GB @ 3000mhz | ASUS GTX 1070 Dual | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold| FD Defince C | Benq 23,5" + Asus 24" 144hz

Permalänk
Medlem

Snyggt, men lite väl stort för så pass lite komponenter.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Snyggt måste dock säga att det vore bättre om du gjorde ett hål och vände nätagget, för just nu har du 1 fläkr in och 2st ut vilker gör att det blir undertryck och då kommer lådan ganska snart att fyllas med damm Hellre övertryck eller jämnt

För övrigt = Snyggt och cleant bygge

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk
Medlem

Snyggt byggt.. men du hade nog kunnat bygga det lite mer kompaktare.. Med tanke på komponentvalet.

Visa signatur
Permalänk

wooden pc

Visa signatur

The Flippin Ninja

Permalänk
Medlem

Jag hade funderingar på att modda samman en HTPC med chassi av trä, men genom att fräsa ur ett homogent block av sk "knivfura". En riktigt grov gammal tall som växt sakta. Hårt för att vara fura men det skulle heller inte bli några skarvar...fick dock överge projektet när jag fann ut att tillgången till en CNC fräs i norra Värmland är starkt begränsad.... Gillar din version dock, mycket tack vare valet av komponenter och även valet att måla lådan vit.

Visa signatur

Är det inte redan gjort är det försent.

Permalänk
Medlem

Helt ok. Skönt att få använda händer/hjärna. Är själv på g att bygga en ny dator/receiver/sat bänk. Har ju en overkill HTPC med vatten som i signaturen.
Bänken finns bara på papper än. Har inte bestämt mig riktigt vilken tjocklek/material jag ska ha. Har ju planer på en projektor med 108" duk också. Just nu har jag haft två hård disk krascher. En med alla spelen. Suck.
Lycka till med fortsatt byggande till alla.

Visa signatur

HTPC Tt Mozart, Asus P8P67 Deluxe B3, i7 2600K@4,4Ghz med Tt vbl, MSI GTX 580 med EK vbl, SSD Intel X25 80Gb system, SSD Plextor M3 Pro 128 Gb för spel, 2x WD 320Gb Raptor, WD 500Gb extern, 4x2Gb OCZ DDR3 1800 Mhz,Tt Bigwater 745 cirkulation, Zalman 850W, Win7 x64 HP, Sharp 46" 100Hz 1080p, Denon AVR-2106 7.1, komplett Dali Concept hgt 7 kanals surround med Concept 8 som frontar, Dantax 12" sub, Xbox 360.

Permalänk
Medlem

Väldigt, väldigt snygg på utsidan, organiserat och städat på insidan med! Hoppas du är nöjd för du verkar lagt ner mycket kärlek på den! Personligen tycker jag dock att den kunde varit mindre fysiskt sett, tycker den ser väldigt (och onödigt) stor ut.

Men du får ändå 2 tummar upp!

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mart1128:

Helt ok. Skönt att få använda händer/hjärna. Är själv på g att bygga en ny dator/receiver/sat bänk. Har ju en overkill HTPC med vatten som i signaturen.
Bänken finns bara på papper än. Har inte bestämt mig riktigt vilken tjocklek/material jag ska ha. Har ju planer på en projektor med 108" duk också. Just nu har jag haft två hård disk krascher. En med alla spelen. Suck.
Lycka till med fortsatt byggande till alla.

kan ju börja med att du inte har en signatur alls vad jag kan se.
och nej blir ingen 108" duk för min del rummet är på tok för litet för att det ska vara bekvämt att titta på så stor bild kommer bli strax under 90", minns inte exakt då jag inte kommer att köra med en färdig duk utan göra måttanpassad ramspänd duk själv

Skrivet av Marticus:

Väldigt, väldigt snygg på utsidan, organiserat och städat på insidan med! Hoppas du är nöjd för du verkar lagt ner mycket kärlek på den! Personligen tycker jag dock att den kunde varit mindre fysiskt sett, tycker den ser väldigt (och onödigt) stor ut.

Men du får ändå 2 tummar upp!

man tackar.
ja det har lagts ner en hel del kärlek i byggandet av denna.
storleken som en hel del har påpekat beror på flera saker: det är mitt första chassi bygge och jag gjorde det lite större än nödvändigt för att vara på säkra sidan och sen blev den faktiskt större än tänkt fast den ser faktiskt rätt bra ut bredvid receivern som är i stort sätt samma storlek och sen kommer den inte att synas sen när projektorn åker upp

Visa signatur

i7 2600k @ 4.2 | GTX 780 | Vengance 16GB | Z77A-GD80 | Define R4

Permalänk
Medlem

5/5 would fap again

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt bygge! Inte alls stor, tycker jag, spelar ingen roll om den är snygg.

Skrivet av xrooster:

Jag hade funderingar på att modda samman en HTPC med chassi av trä, men genom att fräsa ur ett homogent block av sk "knivfura". En riktigt grov gammal tall som växt sakta. Hårt för att vara fura men det skulle heller inte bli några skarvar...fick dock överge projektet när jag fann ut att tillgången till en CNC fräs i norra Värmland är starkt begränsad.... Gillar din version dock, mycket tack vare valet av komponenter och även valet att måla lådan vit.

@Xrooster: Men en dator i en ihålig stock! Det vore något det... Kan du inte testa igen?

Visa signatur

AMD FX-8350 @ 4,2 GHz, ASUS Crosshair V Formula-Z, Radeon HD7970 3 Gb, Kingston 1333 MHz 4x4 Gb, 4 x Intel 525 240Gb SSD i RAID 10 och 1 Seagate Constellation 3 1 Tb, Thermalright Silver Arrow, Cooler Master Miditower 690 II Advance, Corsair TX650W, Win 10 64

Permalänk
Medlem

Snyggt! Lite stort kanske men de är bara min åsikt