Permalänk
Medlem
Skrivet av Oscar-Sand:

Apple hindrar inte utvecklingen de skyndar på den skulle jag säga eftersom de andra företagen måste hitta på något annorlunda och nytt istället för att kopiera. Och snälla kom inte och säg att det är bara Apple som tar patent på allt. Men absolut om du tycker att Alfred Nobel inte skulle ha patent på dynamiten så skulle säkert in Nobel priset finnas.

Jag har inte sagt att det bara är apple som tar patent på allt, och det är inget fel med att ta patent men att patentera så mycket som stora företag gör nu är ju rent löjligt, dom kunde lugnat sig med patenten och försökt vidarutveckla det istället, så som företag håller på nu så undrar jag hur snart det kommer patent på en ostmacka.

Visa signatur

PC [ I7 3770K 3.5 GHz OC 4.6 GHz | 2 x Gigabyte Geforce GTX 680 2048 MB GDDR5 OC 1137MHz |16 GB DDR3, Corsair VENGANCE LP 1600 MHz | Switch 810 | SSD 80 GB | SSD 2 X 120 GB | Western 2 T | MSI Z77A-S01 | Power 750 Watt | Logitech G510 | Logitech G35 | R.A.T. 7 | Razer goliathus | Speakers Andersson HomeCinema surround system | LG 42 " Full HD tv ]
Laptop [ MSI GE70 2OE | Samsung 27'' S27B550V LED | Logitech Performance Mouse MX ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Använda molntjänster som exempelvis Dropbox eller iCloud? Helt ärligt tycker jag det har med att använda telefonen som ett USB-minne är rena stenåldern. Jag har haft telefoner som klarat det tidigare men aldrig använt det. Har inte använt ett USB-minne på många många år.

Nej, iPhone 5 har en bättre SoC (CPU/GPU) än SGS3. De har lika mycket minne. Kameran är samma. Skärmen är en smaksak då de har båda sina för och nackdelar.

Men du rätt i att OS är en smaksak

Att ha telefonen som mass storage är ju grymt skönt, man kopplar ju ändå nästan alltid in telefonen till datorn och då är det perfekt om man kan få över filer också. Jag saknar verkligen detta på min Windows telefon.

Visst kan man använda molntjänster men oftast vill man inte installera extra mjukvara på alla datorer man behöver komma åt sina filer på(ex hos kompisar).

Förstår inte hur man kan se mass storage på en mobiltelefon som stenålders? Ja visst det är stenålders på det viset att alla enheter borde ha det i dagens läge men så är det tyvärr inte.

Skrivet av l4nky:

Och eftersom att google inte har några regler på hur android skall vara så blir det att alla företagen fyller det med sin bloatware. Det är synd att man inte får uppdateringarna direkt

Installera custom rom om du inte gillar företagets launcher eller vad det nu kan vara. Dessutom är det väll ganska sällan som det ligger program som du faktiskt inte använder igång? Att de finns med i undermenyn kan ju knappast vara ett problem?

Skrivet av dammskog:

Det är ju OSet som är det viktigaste.

Spelar ingen roll hur bra hårdvara det är om OSet är skit. Något Androidpöjkar verkar ha svårt att förstå då de konstant dillar om kärnor, hastighet m.m.

Det är därför det är så synd med Androidtelefonernas galna fragmentering när det gäller OSet.
Senaste Android OS ska vara ganska bra men man kan inte vara garanterad att man får det till sin telefon (om man inte "hackar" den) eller att telefonen kan utnytja det bra nog.

och det är just därför som iOS och iPhone är de bästa telefonerna för många. För att de fungerar så jävla bra. Ska det vara så svårt att förstå?

Saken är väll det att iOS och Android står ganska jämt och då blir hårdvaran nästa steg att titta på. Dessutom så är det många som föredrar större skärm och detta måste väll ändå vara en del av hårdvaran? Varför skulle det vara oviktigt?

Sen har vi alltid designen, som alla vet så har de flesta olika smak och därför kan det vara skönt att ha lite att välja bland. Hur kan det vara negativt?

Skrivet av dammskog:

använd dropbox eller liknande tjänst

många appar både på iOS och Android använder dropbox

Ja men det slår inte mass storage möjligheten när man vill komma åt filer på datorer som inte är ens egen. Du installerar kanske inte gärna dropbox på din kompis dator som normalt inte använder det?

Skrivet av S_Z:

Finns ju flera droptester på iPhone 5, här t ex: http://www.youtube.com/watch?v=pMvE0lkunBg
Går sönder först när de mer eller mindre kastar den i backen

Verkar vara en mycket stöttåligare konstruktion än iPhone 4/4S, inte bara p g a att de bytt ut glaset på baksidan utan för att frontglaset är mer skyddat.

Men det spela mindre roll egentligen, har du otur går den sönder ändå så bäst att låta bli att tappa den

Inget höjdar klipp, man ser väldigt dåligt vad som verkligen händer med telefonen från drop till drop. Ärligt talat så ser jag faktiskt inte om skärmen spruket vid tidigare drop eller inte sen kan så klart reportern säger vad han känner för.

Skrivet av Oscar-Sand:

Apple hindrar inte utvecklingen de skyndar på den skulle jag säga eftersom de andra företagen måste hitta på något annorlunda och nytt istället för att kopiera. Och snälla kom inte och säg att det är bara Apple som tar patent på allt. Men absolut om du tycker att Alfred Nobel inte skulle ha patent på dynamiten så skulle säkert in Nobel priset finnas.

Problemet är att Apple har sökt patent på sjuka patent och systemet har varit sjukt nog att låta dem komma igenom och nu blir det ett problem när de börjar använda sig av patenten. Hur hade TV branchen sett ut om Apple hade rört sig där? Återstår att se antar jag.

Jag har egentligen inte själv läst senaste patent tvisten mellan S3 och IPhone men vad jag förstod så var där en hel del minst sagt tvivelaktiga patent som Apple faktiskt valt att stämma för.

Självklart hämmar det marknaden så är det med de flesta patent tvister men självklart ska ju de som kommit på patentet ha kredit för jobbet men det får ju vara på rimlig nivå.

Apple väljer själva hur de vill stämma och de har valt att hålla en ganska hög profil.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Att ha telefonen som mass storage är ju grymt skönt, man kopplar ju ändå nästan alltid in telefonen till datorn och då är det perfekt om man kan få över filer också. Jag saknar verkligen detta på min Windows telefon.

Visst kan man använda molntjänster men oftast vill man inte installera extra mjukvara på alla datorer man behöver komma åt sina filer på(ex hos kompisar).

Förstår inte hur man kan se mass storage på en mobiltelefon som stenålders? Ja visst det är stenålders på det viset att alla enheter borde ha det i dagens läge men så är det tyvärr inte.

Nej, du får tala för dig själv. Jag kopplar aldrig in telefonen i datorn och gjorde det som sagt inte när jag hade en telefon som jag kunde använda som ett USB-minne heller.

Du behöver ingen extra mjukvara för att köra molntjänster som Dropbox. Det går utmärkt att använda webbläsare och det har de flesta Bara att logga in på dropbox.com och föra över filen och vipps så dyker den upp i telefonen.

Jag anser att använda telefonen som ett USB-minne är en föråldrad metod. Lagrar hellre min information som jag vill komma åt från olika enheter i molnet och använder streaming-tjänster i den utsträckning det går.

Skrivet av SnowJim:

Ja men det slår inte mass storage möjligheten när man vill komma åt filer på datorer som inte är ens egen. Du installerar kanske inte gärna dropbox på din kompis dator som normalt inte använder det?

Se ovan. Har du ens använt dropbox?

Skrivet av SnowJim:

Inget höjdar klipp, man ser väldigt dåligt vad som verkligen händer med telefonen från drop till drop. Ärligt talat så ser jag faktiskt inte om skärmen spruket vid tidigare drop eller inte sen kan så klart reportern säger vad han känner för.

Det kommer från en stor känd sida som jobbar med reparation av mobiler. De har absolut ingen anledning att ljuga om att den är hållbar, snarare tvärt om. Och som sagt finns flera klipp. Den där iPhone 5 jämförs med SGS3 är gjord av AndroidAuthority så de lär knappast ljuga heller

Skrivet av SnowJim:

Apple väljer själva hur de vill stämma och de har valt att hålla en ganska hög profil.

Nej, Apple har inte valt att hålla en hög profil. Det är ett val media som har gjort åt dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Nej, du får tala för dig själv. Jag kopplar aldrig in telefonen i datorn och gjorde det som sagt inte när jag hade en telefon som jag kunde använda som ett USB-minne heller.

Du behöver ingen extra mjukvara för att köra molntjänster som Dropbox. Det går utmärkt att använda webbläsare och det har de flesta Bara att logga in på dropbox.com och föra över filen och vipps så dyker den upp i telefonen.

Jag anser att använda telefonen som ett USB-minne är en föråldrad metod. Lagrar hellre min information som jag vill komma åt från olika enheter i molnet och använder streaming-tjänster i den utsträckning det går.

Se ovan. Har du ens använt dropbox?

Nä jag har inte kört just dropbox men jag använder SugarSync och Skydrive men vill jag föra över en fil på par GB så kör jag knappast med molntjänst så kan du kalla det hur föråldrat du vill.

Med dagens mobiltelefoner är det inte ovanligt att man får ladda dem under dagen och varför då inte bara koppla in dem till datorn om man nu sitter vid en sådan?

Men det är väll detta som är Apples största problem, allt handlar om att individen ska anpassa sig till vad de levererar och inte det omvända.

Skrivet av S_Z:

Det kommer från en stor känd sida som jobbar med reparation av mobiler. De har absolut ingen anledning att ljuga om att den är hållbar, snarare tvärt om. Och som sagt finns flera klipp. Den där iPhone 5 jämförs med SGS3 är gjord av AndroidAuthority så de lär knappast ljuga heller

När ett företag som börjar "i" testar en "i" pryl så tar man såklart det med en nypa salt om man inte känner till företaget sen tidigare.

Än så länge har jag bara sett dels testet som inte visade klart vilka skador telefonen fick och sen ett test där IPhone 5 huvudsakligen föll på baksidan av telfonen (vilke självklart gör att risken för att glaset spricker blir ganska mycket mindre).

Men visst, det verkar ju smart av Apple att äntligen inse att den där glasskivan på baksidan var en dålig idé, konstigt bara att det tog så lång tid med tanke på att reklamationer de måste fått in.

Skrivet av S_Z:

Nej, Apple har inte valt att hålla en hög profil. Det är ett val media som har gjort åt dem.

Det var ju inte länge sen man hörde tvisten om IPhone och Samsungs S telefoner och då var det även snack om att det fanns patent på att dra fingret horizontellt för att låsa upp?

Undra när man kan ta patent för att trycka på musknappen för att logga in?

Iallafall, du får gärna länka till några större stämningar från Android tillverkare mot Apple där patenten varit på liknande (låga) nivåer.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Nä jag har inte kört just dropbox men jag använder SugarSync och Skydrive men vill jag föra över en fil på par GB så kör jag knappast med molntjänst så kan du kalla det hur föråldrat du vill.

Med dagens mobiltelefoner är det inte ovanligt att man får ladda dem under dagen och varför då inte bara koppla in dem till datorn om man nu sitter vid en sådan?

Men det är väll detta som är Apples största problem, allt handlar om att individen ska anpassa sig till vad de levererar och inte det omvända.

Bara för att alla inte gör som du så betyder det att man måste anpassa sig? Telefonen klarar sig fint en hel dag med så jag laddar min telefon på natten.

Skrivet av SnowJim:

När ett företag som börjar i "i" testar en "i" pryl så tar man såklart det med en nypa salt om man inte känner till företaget sen tidigare.

Tar inte många sekunder att kolla upp vad det är för företag istället för att direkt anta att de förvränger sanningen för att det är ett företag som börjar på "i"...

Skrivet av SnowJim:

Iallafall, du får gärna länka till några större stämningar från Android tillverkare mot Apple där patenten varit på liknande (låga) nivåer.

Tja, Samsung använde tex smiles mot Apple i en av sina stämningar, typ samma nivå: http://www.digitaltrends.com/mobile/samsung-suing-apple-over-...

Sen kan man ju diskutera vad som är låg nivå. Både Samsung och Motorola försöker använda sina FRAND patent (patent som ingår i en standard och måste licenseras rättvist och mot en rimlig summa) mot exempelvis Apple och Microsoft. Det anser många vara lågt. Samsung bröt exempelvis sitt samarbete med qualcomm, som betalade licensavgifterna för de av sina komponenter Apple använde, så de (Samsung) kunde använda dem direkt mot Apple: http://www.zdnet.com/samsung-sacrificed-qualcomm-truce-for-ap...

Men nu har vi seglat off-topic igen som det brukar bli i dessa trådar, ber om ursäkt  

Permalänk
Medlem

Läste just en artikel på Mobil.se gällande prestandan. Där var Iphone 5's poäng i geekbench 2 strax över 1600 och Galaxy S3an fick strax under 1600.
Nu när jag själv kör testet på min S3 så fick jag 1850 poäng. Blowfish single: 630 - Blowfish multi: 2667

Satt vet inte riktigt vart han plockade poängen ifrån när det gäller S3an. Både single och multi så ligger ju S3an före Iphone 5.
Borde vara logiskt iom 400Mhz högre klockfrekvens men ah ändå.. Känns lite märkligt

Visa signatur

.:. Expect disappointment and you won't be disappointed .-. Inaktiv/AFK sedan 2024-06-04 19:39 .:.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Bara för att alla inte gör som du så betyder det att man måste anpassa sig? Telefonen klarar sig fint en hel dag med så jag laddar min telefon på natten.  

eh? Det räcker att kolla runt lite på nätet så ser man att det är en hel del som vill ha mass storage på mobilen och varför inte? Vad är problemet? Hur flyttar du en fil som är 1 GB? ska du bränna den på en plastbit och sen slänga den? Eller ska du tanka upp och ner den från nätet? Eller ska man kanske lägga den på ett USB minne(telefonen) som man ändå alltid har med sig?

Ja det är säkert en gammal teknik men det är en bra teknik precis som rund hjul på en bil.

MEN Apple är inte de ända som inte accepterar mass storage, jag får får tyvärr leva med det på Windows Phone också (om man inte gör special hack).

Skrivet av S_Z:

Tar inte många sekunder att kolla upp vad det är för företag istället för att direkt anta att de förvränger sanningen för att det är ett företag som börjar på "i"...
 

Spelar inte så stor roll vad det är för företag faktiskt, jag förväntar mig mer ingående bilder på telefonen efter varje drop, vad de anser är mindre kanske jag anser är mer.

Men som du säger, det finns säkert massor med droptest som är bättre.

Skrivet av S_Z:

Patent...

Jag vet för lite om patent så det är inget jag börl diskutera ingående men all media jag läser så är patentbråk som involverar Apple utan tvekan mer publicerat och om nu Apple är så omtyckt som det verkar så är det ju märkligt att man inte även publicerar det som Android företagen försöker sätta åt Apple för men det är som du säger en annan diskussion.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Läste just en artikel på Mobil.se gällande prestandan. Där var Iphone 5's poäng i geekbench 2 strax över 1600 och Galaxy S3an fick strax under 1600.
Nu när jag själv kör testet på min S3 så fick jag 1850 poäng. Blowfish single: 630 - Blowfish multi: 2667

Satt vet inte riktigt vart han plockade poängen ifrån när det gäller S3an. Både single och multi så ligger ju S3an före Iphone 5.
Borde vara logiskt iom 400Mhz högre klockfrekvens men ah ändå.. Känns lite märkligt

fick 1110 på min Galaxy nexus

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Stämmer väl nästan (är ju trots allt AB), iFixit testade hur fort den repas egentligen och dessutom har man gjort droptest på den.. S3an verkar lite känsligare i falltesten men dessutom landar den annorlunda än iFånen..

Fast det står över hela internet från kunder till och med att sin iPhone 5 levereras med ytliga defekter.
Tråkigt för dom, men förhoppningsvis får de det utbytt utan något problem.

Men det känns ju lite lustigt med tanke på segmentet....

Permalänk

.

Vänta in 5an med studentabonnemang, precis som jag ska göra.

I slutändan handlar det inte om hur många kärnor mobilen har, det handlar om användarupplevelsen och där slår Iphone det mesta med hästlängder enligt mig. Jag gled runt med en Htc för ett tag sen, sen hoppade jag på Apple-tåget och jag kan bara instämma med dem som säger:

Once you go apple you will never go back!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Battlehood:

Vänta in 5an med studentabonnemang, precis som jag ska göra.

I slutändan handlar det inte om hur många kärnor mobilen har, det handlar om användarupplevelsen och där slår Iphone det mesta med hästlängder enligt mig. Jag gled runt med en Htc för ett tag sen, sen hoppade jag på Apple-tåget och jag kan bara instämma med dem som säger:

Once you go apple you will never go back!

Well I went apple, change back pretty quick doh.

Visa signatur

PC [ I7 3770K 3.5 GHz OC 4.6 GHz | 2 x Gigabyte Geforce GTX 680 2048 MB GDDR5 OC 1137MHz |16 GB DDR3, Corsair VENGANCE LP 1600 MHz | Switch 810 | SSD 80 GB | SSD 2 X 120 GB | Western 2 T | MSI Z77A-S01 | Power 750 Watt | Logitech G510 | Logitech G35 | R.A.T. 7 | Razer goliathus | Speakers Andersson HomeCinema surround system | LG 42 " Full HD tv ]
Laptop [ MSI GE70 2OE | Samsung 27'' S27B550V LED | Logitech Performance Mouse MX ]

Permalänk
Skrivet av Battlehood:

Vänta in 5an med studentabonnemang, precis som jag ska göra.

I slutändan handlar det inte om hur många kärnor mobilen har, det handlar om användarupplevelsen och där slår Iphone det mesta med hästlängder enligt mig. Jag gled runt med en Htc för ett tag sen, sen hoppade jag på Apple-tåget och jag kan bara instämma med dem som säger:

Once you go apple you will never go back!

haha jag gick från iphone 4 till acro S och skulle aldrig gå tillbaka till iphone 4, med android kan jag göra precis vad jag vill, sen behöver jag ingen itunes heller, men framför allt älskar jag 4,3" skärmen, att kolla på HD filmer, titta på bilder, spela spel och surfa blev plötsligt mycket roligare, fattar inte hur folk trivs med en 3,5"skärm som iphonen har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjSweetBazz:

haha jag gick från iphone 4 till acro S och skulle aldrig gå tillbaka till iphone 4, med android kan jag göra precis vad jag vill, sen behöver jag ingen itunes heller, men framför allt älskar jag 4,3" skärmen, att kolla på HD filmer, titta på bilder, spela spel och surfa blev plötsligt mycket roligare, fattar inte hur folk trivs med en 3,5"skärm som iphonen har.

Dom har ju uppgraderat till 4 tum nu sedan vet jag inte om det var något mer på nya telefonen.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

eh? Det räcker att kolla runt lite på nätet så ser man att det är en hel del som vill ha mass storage på mobilen och varför inte? Vad är problemet? Hur flyttar du en fil som är 1 GB? ska du bränna den på en plastbit och sen slänga den? Eller ska du tanka upp och ner den från nätet? Eller ska man kanske lägga den på ett USB minne(telefonen) som man ändå alltid har med sig?

Vi som lever på 2010+ laddar helt enkelt hem/upp den?
Filer som faktiskt får plats på en mobil är såpass små att man lika gärna kan dra dem över nätet om man har en någorlunda modern uppkoppling.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Vi som lever på 2010+ laddar helt enkelt hem/upp den?
Filer som faktiskt får plats på en mobil är såpass små att man lika gärna kan dra dem över nätet om man har en någorlunda modern uppkoppling.

1 GB stor fil tar ca 15 min (totalt 30 min) med 10 Mbps (ca 1 timme med 2 Mbps) och en 4 GB tar ca 55 min (totalt 110 min) på en 10 lina och att anta att man alltid får den överföringen är nog att ta i.

Att tanka upp det där i molnet och sen ner igen är inget jag skulle ge mig på, jag kan möjligen gå så långt som till 500 MB men mer orkar man inte med om man inte vet säkert att man kommer få en snabb upp/ner hastighet.

I telefonen har du väll oftast minst 16 GB idag om inte 32 GB så de lär ju inte vara några problem att ta 10 GB filer om du så önskar.

Varför skulle inte funktionen finnas? Vad är nackdelen? Det kan knappast vara tekniskt svårt att få till det med tanke på att Android har det?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Spelar ingen roll vad ni säger om mass storage, går hur som helst inte säga att det är en nackdel att ha det, bara att inte ha det. Det mesta folk tar upp är dock smaksaker så jag förstår inte riktigt hur någon kan få rätt i en sådan sak.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Läste just en artikel på Mobil.se gällande prestandan. Där var Iphone 5's poäng i geekbench 2 strax över 1600 och Galaxy S3an fick strax under 1600.
Nu när jag själv kör testet på min S3 så fick jag 1850 poäng. Blowfish single: 630 - Blowfish multi: 2667

Satt vet inte riktigt vart han plockade poängen ifrån när det gäller S3an. Både single och multi så ligger ju S3an före Iphone 5.
Borde vara logiskt iom 400Mhz högre klockfrekvens men ah ändå.. Känns lite märkligt

http://www.anandtech.com/show/6324/the-iphone-5-performance-p...

iPhonen är bättre än S3:an på alla punkter. Speciellt vid GPUn. Där är den dubbelt så snabb vid vissa tillfällen och kan matcha iPaden t.o.m. S3:an har för övrigt 200mhz mer då iPhonens cpu drar upp frekvensen till 1,2ghz vid load.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z490M Gaming X CPU: i5 10600k @ 4,9ghz CPU kylare: Corsair H60v3 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 2933 mhz Nätagg: Antec HCG Gold 750W Lagring: Samsung 250gb SSD + M.2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Focus G Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Att ha telefonen som mass storage är ju grymt skönt, man kopplar ju ändå nästan alltid in telefonen till datorn och då är det perfekt om man kan få över filer också. Jag saknar verkligen detta på min Windows telefon.

Visst kan man använda molntjänster men oftast vill man inte installera extra mjukvara på alla datorer man behöver komma åt sina filer på(ex hos kompisar).

Förstår inte hur man kan se mass storage på en mobiltelefon som stenålders? Ja visst det är stenålders på det viset att alla enheter borde ha det i dagens läge men så är det tyvärr inte.

Installera custom rom om du inte gillar företagets launcher eller vad det nu kan vara. Dessutom är det väll ganska sällan som det ligger program som du faktiskt inte använder igång? Att de finns med i undermenyn kan ju knappast vara ett problem?

Saken är väll det att iOS och Android står ganska jämt och då blir hårdvaran nästa steg att titta på. Dessutom så är det många som föredrar större skärm och detta måste väll ändå vara en del av hårdvaran? Varför skulle det vara oviktigt?

Sen har vi alltid designen, som alla vet så har de flesta olika smak och därför kan det vara skönt att ha lite att välja bland. Hur kan det vara negativt?

Ja men det slår inte mass storage möjligheten när man vill komma åt filer på datorer som inte är ens egen. Du installerar kanske inte gärna dropbox på din kompis dator som normalt inte använder det?

Inget höjdar klipp, man ser väldigt dåligt vad som verkligen händer med telefonen från drop till drop. Ärligt talat så ser jag faktiskt inte om skärmen spruket vid tidigare drop eller inte sen kan så klart reportern säger vad han känner för.

Problemet är att Apple har sökt patent på sjuka patent och systemet har varit sjukt nog att låta dem komma igenom och nu blir det ett problem när de börjar använda sig av patenten. Hur hade TV branchen sett ut om Apple hade rört sig där? Återstår att se antar jag.

Jag har egentligen inte själv läst senaste patent tvisten mellan S3 och IPhone men vad jag förstod så var där en hel del minst sagt tvivelaktiga patent som Apple faktiskt valt att stämma för.

Självklart hämmar det marknaden så är det med de flesta patent tvister men självklart ska ju de som kommit på patentet ha kredit för jobbet men det får ju vara på rimlig nivå.

Apple väljer själva hur de vill stämma och de har valt att hålla en ganska hög profil.

Jo klart man kan installera custom rom, men då måste man voida warranty. Och jag tycker inte att man ska behöva modifiera något man har köpt för runt 5k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av l4nky:

Jo klart man kan installera custom rom, men då måste man voida warranty. Och jag tycker inte att man ska behöva modifiera något man har köpt för runt 5k.

Men det är ju ett val som du har, du måste inte, oftast kan du byta lancher o liknande utan att byta rom. Dessutom kan du alltid lägga tillbaka orginal rom och med lite tur använda garantin.

Antar att det fungerar likadant med jailbreak på IPhone men att där kan du väll inte byta launcher även om du skulle jailbreka.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

1 GB stor fil tar ca 15 min (totalt 30 min) med 10 Mbps (ca 1 timme med 2 Mbps) och en 4 GB tar ca 55 min (totalt 110 min) på en 10 lina och att anta att man alltid får den överföringen är nog att ta i.

Att tanka upp det där i molnet och sen ner igen är inget jag skulle ge mig på, jag kan möjligen gå så långt som till 500 MB men mer orkar man inte med om man inte vet säkert att man kommer få en snabb upp/ner hastighet.

I telefonen har du väll oftast minst 16 GB idag om inte 32 GB så de lär ju inte vara några problem att ta 10 GB filer om du så önskar.

Varför skulle inte funktionen finnas? Vad är nackdelen? Det kan knappast vara tekniskt svårt att få till det med tanke på att Android har det?

4GB tar ca 5 min med 100Mbit. Enda gångerna jag hanterar så stora filer är jag hemma eller på jobbet och har tillgång till vettig uppkoppling.
4GB tar dessutom ganska lång tid att föra över till de flesta telefonern, dina siffror är lite vinklade.

Vet inte hur du använder dina saker, men varken i min 16GB telefon eller 32GB platta har jag 10GB ledigt eftersom jag har appar, musik mm på dem.
Skulle jag mot förmodan behöva flytta stora saker utanför internet tar jag med mig en 2.5" extern disk.

Kan hålla med dig om att det inte är nackdel med funktionen, men har svårt att se att det är en sån enorm fördel heller för den delen.
Personligen har jag aldrig använt det under de åren jag haft android.
Men letar man efter saker att klaga på så, visst.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jag har lungt 10 GB ledigt på min telefon, återigen är det från person till person.

Det räcker att jag googlar mass storage Iphone så ser man ganska snabbt att det finns en hel del som efterfrågar det och det finns ingen riktig anledning till varför det inte finns. Att du inte värdesätter det får stå för dig, det borde ju såfall betyda att du inte är intresserade av diskussion vilket dock inte verkar vara fallet? Vad vi som vill ha det till spelar mindre roll, alla har olika behov.

Som konsument borde man vara positiv till alla funktioner som kan komma in i en produkt så länge det inte går ut över annan funktionalitet men så verkar inte häller vara fallet här? Varför inte bara inse att det inte hade skadat att ha funktionen och att det finns folk som skulle uppskatta den.

Funktionen som sådan spelar kanske mindre roll för trådskaparen, jag bara svarade på ett tidigare inlägg.

of topic så har nog inte majoriteten 100 Mbps utan snarare mellan 2-10 Mbps. Hastigheten på att kopiera till ett microSD ligger oftast runt 8 MByte/s om man inte har långsamt kort.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av WardonE:

http://www.anandtech.com/show/6324/the-iphone-5-performance-p...

iPhonen är bättre än S3:an på alla punkter. Speciellt vid GPUn. Där är den dubbelt så snabb vid vissa tillfällen och kan matcha iPaden t.o.m. S3:an har för övrigt 200mhz mer då iPhonens cpu drar upp frekvensen till 1,2ghz vid load.

För att klartydliga lite så är många av de testerna som kör där bara på 1 core.
Där av naturligt att A6 ska vara snabbare än S3.
När vi snackar Multi-Core saker så börjar det se lite annat ut.

Permalänk
Medlem

Totallt laggfritt blir nog Android aldrig. Då måste det göras om från grunden. Vill man ha en hyfsat laggfri upplevelse så köp,istället iPhone. Vill man ha en totalt laggfri upplevelse så är det Windows phone som gäller.

Talar dels från egen erfarenhet, andras + allt annat man läser här på nätet.

Förövrigt så är det inte så stor skillnad på den verkliga upplösningen emellan iPhone 5 och galaxy 3 då den senare använder PenTile Matrix uppbyggnad.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 2TB SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Jag har lungt 10 GB ledigt på min telefon, återigen är det från person till person.

Det räcker att jag googlar mass storage Iphone så ser man ganska snabbt att det finns en hel del som efterfrågar det och det finns ingen riktig anledning till varför det inte finns. Att du inte värdesätter det får stå för dig, det borde ju såfall betyda att du inte är intresserade av diskussion vilket dock inte verkar vara fallet? Vad vi som vill ha det till spelar mindre roll, alla har olika behov.

Som konsument borde man vara positiv till alla funktioner som kan komma in i en produkt så länge det inte går ut över annan funktionalitet men så verkar inte häller vara fallet här? Varför inte bara inse att det inte hade skadat att ha funktionen och att det finns folk som skulle uppskatta den.

Funktionen som sådan spelar kanske mindre roll för trådskaparen, jag bara svarade på ett tidigare inlägg.

of topic så har nog inte majoriteten 100 Mbps utan snarare mellan 2-10 Mbps. Hastigheten på att kopiera till ett microSD ligger oftast runt 8 MByte/s om man inte har långsamt kort.

Är övertygad om att Apple har tänkt länge och väl på just filhantering vid utvecklingen av iOS. Gissningsvis kom de fram till att det skulle ge OS:et en ytterligare komplexitet som majoriteten ändå inte var intresserad av.

De allra flesta håller inte på att skicka över några 1Gb filer till sin telefon. Det handlar i så fall snarare om föra över dokument till/från arbetet eller liknande och då anser jag att molntjänster som Dropbox/iCloud (eller mail) betydligt smidigare. Då har du alltid tillgång till information när du behöver den.

För de som faktiskt laddar över stora filer (video) så erbjuder mediaapplikationerna alla tänkbara överföringsmetoder så som SMB/FTP/HTTP trådlöst över WiFi. Personligen använder jag dessa om jag måste ha videon lokalt, trots att jag har möjlighet att föra över filerna till mediaapplikationerna via USB i iTunes. Hatar allt vad sladdar heter

Men anser man att att det är en dealbreaker så får man väl helt enkelt se som om efter en annan telefon (eller köpa sig ett minne). Men döma av hur den sålt så verkar det knappast vara en dealbreaker för speciellt många.

Personligen skulle jag som sagt inte använda det även om det gick så för mig kvittar det totalt men vi har alla olika krav

Permalänk
Medlem
Skrivet av FearKill:

För att klartydliga lite så är många av de testerna som kör där bara på 1 core.
Där av naturligt att A6 ska vara snabbare än S3.
När vi snackar Multi-Core saker så börjar det se lite annat ut.

Nej, många av dessa rena benchmarks använder utan tvekan flera kärnor. Annars skulle du ju inte se någon större skillnad mellan dessa quad-core Cortex A9 SoCs och äldre SoCs, exempelvis Tegra 2 eller dual-core Exynos som använder samma Cortex A9 kärnor.

Om de kan utnyttja dem fullt ut är ju en annan femma men å andra sidan är det något du sällan gör i praktiken för mobilapplikationer heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av l4nky:

Jo klart man kan installera custom rom, men då måste man voida warranty. Och jag tycker inte att man ska behöva modifiera något man har köpt för runt 5k.

Att installera custom roms är så otroliget enkelt för det mesta på Android så det lär inte vara något problem.
Du behöver i många fall inte ens kontakta via en usbkable utan flashar customromen via minneskortet direkt.

Det är ju lite det här som är grejen med potentiella Smartphones tycker jag, att kunna modifiera och skapa själv om man vill.

Just saying....

Och den som sa att iPhone 5 skulle vara extra reptålig..... Sanningen är att den repas extra lätt. iPhone 4S var betydligt reptåligare.
http://blog.gsmarena.com/apple-iphone-5-back-panel-scratch-te...

Permalänk
Entusiast

Rent generellt om "mobilkameror", så är det rätt diffust i hur mycket bättre bilderna blir med 5 Megapixel eller högre. Mobiltelefoner har i regel inte ens optiken som gör bildsensorer över 5 megapixel rättvisa i alla fall.
(Det finns säkert undantag, men dem brukar klassas mer som kameror med inbyggd telefon, och har prislapp därefter )

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Är övertygad om att Apple har tänkt länge och väl på just filhantering vid utvecklingen av iOS. Gissningsvis kom de fram till att det skulle ge OS:et en ytterligare komplexitet som majoriteten ändå inte var intresserad av.

De allra flesta håller inte på att skicka över några 1Gb filer till sin telefon. Det handlar i så fall snarare om föra över dokument till/från arbetet eller liknande och då anser jag att molntjänster som Dropbox/iCloud (eller mail) betydligt smidigare. Då har du alltid tillgång till information när du behöver den.

För de som faktiskt laddar över stora filer (video) så erbjuder mediaapplikationerna alla tänkbara överföringsmetoder så som SMB/FTP/HTTP trådlöst över WiFi. Personligen använder jag dessa om jag måste ha videon lokalt, trots att jag har möjlighet att föra över filerna till mediaapplikationerna via USB i iTunes. Hatar allt vad sladdar heter

Men anser man att att det är en dealbreaker så får man väl helt enkelt se som om efter en annan telefon (eller köpa sig ett minne). Men döma av hur den sålt så verkar det knappast vara en dealbreaker för speciellt många.

Personligen skulle jag som sagt inte använda det även om det gick så för mig kvittar det totalt men vi har alla olika krav

Jag flyttar över ljudböcker och video till mobilen rätt ofta. Då är det inte så roligt att flytta 4gb över dropbox eller liknande.
Har bara 48gb plats på mobilen så måste flytta ofta. Därför föredrar jag usb helt klart då det går mycket snabbare.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Jag flyttar över ljudböcker och video till mobilen rätt ofta. Då är det inte så roligt att flytta 4gb över dropbox eller liknande.
Har bara 48gb plats på mobilen så måste flytta ofta. Därför föredrar jag usb helt klart då det går mycket snabbare.

Hur många ljudböcker lyssnar du på åt gången?!

Just ljudböcker är något jag också använder min telefon flitigt till. Kör Dito(.se) appen och det fungerar hur smidigt som helst, laddar ner en/två böcker åt gången och arkiverar dem sen i "molnet".

Permalänk
Medlem

Som vanligt med prestanda är det samma med telefoner som med datorer. Det är endast i testprogram eller extrema spel man märker någon skillnad.

Gå till handlaren och ta telefonen i handen, bläddra några sidor och kolla hur du gillar skärmen. Köp den du fastnar för direkt och lev med den.

Alla telefoner idag är fantastiskt bra.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller