Permalänk
Medlem

"Strippa" VGA-kabel

Hej och hå!

Har en snabb fråga som jag inte kan finna svar på någonstans.. Använder min laptop som primärdator då det är bra mycket mer tryck i den vs min något gamla stationära. Använder HDMI till en 24" skärm men jag saknar min andra skärm väldigt mycket. Problemet är att VGA-utgången sitter precis jämte HDMI-utgången vilket gör att det inte får plats en andra kabel.

Min fråga är helt enkelt om man kan strippa en VGA-kabel och göra den smalare? Alltså typ ta bort "skruvanordningen" på kabeln för att få den smalare, eller liknande.

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av siqz:

Hej och hå!

Har en snabb fråga som jag inte kan finna svar på någonstans.. Använder min laptop som primärdator då det är bra mycket mer tryck i den vs min något gamla stationära. Använder HDMI till en 24" skärm men jag saknar min andra skärm väldigt mycket. Problemet är att VGA-utgången sitter precis jämte HDMI-utgången vilket gör att det inte får plats en andra kabel.

Min fråga är helt enkelt om man kan strippa en VGA-kabel och göra den smalare? Alltså typ ta bort "skruvanordningen" på kabeln för att få den smalare, eller liknande.

Tacksam för svar!

Det lär funka. I allmänhet sitter det en hård RF-sköld under kontaktdonets plasthölje, som är ungefär lika tjock som jordmanteln runt kontaktdonets stift, som ensamt kan utgöra en stabil bas även utan plast. Skär bort plasten, såga bort eventuella "vingar" på själva kontaktdonet som ger stöd åt skruvarna, grada av/runda av hörn efter sågningen, och dra en bit krympslang över hela rasket, så har du ett smidigare kontaktdon.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Entusiast

Prova! Kan inte sluta värre än en trasig vga kabel

Permalänk
Medlem

Gjorde som ni sa, såhär i efterhand vet jag knappt varför jag ens ställde frågan.. Vi pratar trots allt om en VGA-kabel liksom

Tack för svaren iaf!