Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Hårddiskindustrin mot nytt rekordår

Permalänk
Medlem
Skrivet av tatus_se:

håller med dig

man klarar sig med 120GB ssd i chassi sen har man jättebillig NAS om större utrymme krävs, massor online lagring (tom moln) som är gratis eller mycket billig för mycket större behöv, men visa gillar klaga

Skrivet av OSkar000:

Jag ser hellre att hårddisktillverkarna överlever på lång sikt och att produkterna blir bättre än att priserna sjunker ytterligare.

Konkurrens är bra, men prisdumpning för att få bort konkurrenter blir i slutändan inte bra för konsumenterna även om priserna blir låga under en tid.

Skickades från m.sweclockers.com

Ni måste väl ändå hålla med om att det vore rimligt om priserna gick ner till de nivåer som var innan översvämningen i Thailand, om nu marknaden har återhämtat sig igen? Jag tycker inte att det är att klaga om diskarna är dyrare än för ett år sedan, även om de är billiga. Det är ju ändå en ganska stor skillnad vi pratar om.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Jag ser hellre att hårddisktillverkarna överlever på lång sikt och att produkterna blir bättre än att priserna sjunker ytterligare.

Konkurrens är bra, men prisdumpning för att få bort konkurrenter blir i slutändan inte bra för konsumenterna även om priserna blir låga under en tid.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Arkebuzer:

Kloka ord anser jag. Hårddiskar, optiska enheter och RAM har blivit ruskigt billigt. Går tillverkarna med vinst finns mer pengar att lägga på R&D, vilket i slutändan ger oss större och snabbare diskar.
Jag tycker det är rätt otroligt hur billiga datorkomponenter blivit... det enda som inte drastiskt minskat i pris är väl grafikkort känns det som.

Vilket underligt resonemang. Det finns ju en traditionell prisutveckling och om priset plötsligt befinner sig långt över det på grund av karteller elller andra utvecklingshämmande tråkigheter så kan det knappast anses som normalbra.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Skrivet av trisse23:

Men det är ju för att grafikkort och cpu är fortfarande så dyra att tillverka i såväl utvecklingskostnad som tillverkningskostnad nm bytte osv.

Jo, det är säkert sant.
Det jag menade, är att det känns som att det svider mer i plånboken att skaffa ett grafikkort ur 600 eller 7000- serien idag än vad det gjorde när jag senast byggde en dator, strax efter att 8800GT släpptes. Väldigt subjektivt och måttat mellan tummen och pekfingret känns det så iaf, men jag kan mycket väl ha fel

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av evok:

Om de har återhämtat sig från katastrofen tycker jag en liten prissänkning skulle passa men kommer väl inte hända.

Tvivlar starkt på det, dom har väl fått smak för pengarna nu. Var det inte snack om nån misstänkt kartellbildning tidigare?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schnitz:

Vilket underligt resonemang. Det finns ju en traditionell prisutveckling och om priset plötsligt befinner sig långt över det på grund av karteller elller andra utvecklingshämmande tråkigheter så kan det knappast anses som normalbra.

http://www.mkomo.com/assets/hd-cost-graph-small.png

Du har såklart rätt i ditt resonemang, men din graf sträcker sig bara till år 2010.
Det var i 2011 som översvämningen kom, och priserna är fortfarande 50% högre än före översvämningar, trots att tillverkarna informerar om högre produktivitet än innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kärlekstrollet:

Jag förstår inte hur direkt, alla jag känner har bojkottat att köpa hårddiskar sedan prisökningen. Vilka av er är skyldiga som stödjer detta monopolmissbruk?

Tja du har säkert bidragit till det omedvetet med att använda onlinetjänster för streamad musik osv.

Som det redan nämnts i tråden så ökar ju molntjänsterna mer och mer.....dessa skall väl ha plats för lagringen?
För du tror väl KNAPPST att de som tillhandahåller tjänsterna sitter med SSD i sina servrar? Isf är då väldigt galet ute.

I sammanhanget är privatpersoner en VÄLDIGT liten och lågprioriterad kundkrets för tillverkare, speciellt hårddisktillverkare då det är volymförsäljning till företag av oliak slag de tjänar pengar på.
Således kan tillgången till dne privata delen strypas och priserna höjas medans de slussar så mkt de kan till deras stora kunder de verkligen lever på...

Men det är väl för svårt att kunna tänka sig antar jag....

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Får hoppas att inte priserna sjunker för mycket, för då blir det väl översvämning som "stoppar produktionen" igen? Hänvisar här till faktumet att det var
översvämning och man då höjde priserna pga minskat utbud.

Däremot så lyckades man trots det få iväg fler diskar än året innan = mygel.

Nu finns ju inte 2010 med i diagrammet, men jämför 2011 där fabrikerna stod stilla en tid, med beräknade leveranser 2012. En märkbart större ökning än vad följande år beräknas bli. Det visar tydligt att 2011 hade leveransstörningar.

De låga priser vi såg var ett resultat av välfyllda lager. Lager som nu står tomma. Om lagren inte varit välfyllda skulle 2011 förmodligen hamnat långt under 500 miljoner levererade enheter.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nyhet:

Efterdyningarna till naturkatastrofen i Thailand stoppade leveranser och fick priserna att skjuta i höjden

var det inte bekräftat att detta bara var en ursäkt för deras kartellbildning?

Permalänk
Medlem

Gammal teknik = billig teknik

Anledningen till att hårddiskar är billiga (och blir billigare) är att det är en gammal teknik. Gammal teknik är billig teknik. Om hårddiskarna haft samma utvecklingtakt och prestandaförbättringar som t.ex. grafikkort, hade de kostat mer.

Problemet är att vi har två stora tillverkare (och en liten) som ingått kartell och försöker hålla priserna uppe genom strypt konkurrens.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Med tanke på att hårddiskar och annan lagring är galet billigt numera så är det svårt att klaga även om det är dyrare nu än för ett år sedan.

2tb för en bit under tusenlappen är inget annat än väldigt billigt. Det är inte många år sedan diskar på en tusendel av den kapaciteten kostade tre-fyra gånger mer.

Klart som fan man skall klaga när industrin uppenbart myglar och sysslar med kartellbildning.

Nej det är knappast katastrof med översvämming som motiverar höjda priser om man klarar av att höja årsproduktionen.

Se det som såhär istället. Om vi inte haft en något sånär fungerande konkurrens tidigare så hade ingen eller mycket lite utveckling funnits (varför försöka bli bättre när man tjänar bra pengar som det är).

Då hade vi fortfarande idag haft diskar på en tusendels av kapaciteten för samma pris. DET är problemet här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kärlekstrollet:

Jag förstår inte hur direkt, alla jag känner har bojkottat att köpa hårddiskar sedan prisökningen. Vilka av er är skyldiga som stödjer detta monopolmissbruk?

Molntjänster och servrar överlag står nog för en mycket större del av de totala inköpen än vad kunder gör.
Jag kommer personligen inte att köpa en enda HDD mer till bruk i PC. Kanske till någon filserver eller så, men till PC blir det bara SSD. Dessutom räcker mina 2TB fint för lagring just nu(använder ca ~1,2TB).

Permalänk
Medlem

Kanske OT men vad använder hemanvändare så extremt mycket lagringsutrymme till?
Har själv aldrig fyllt en hårddisk på mer än 200GB och sitter för tillfället med en SSD på 120GB. Sparar folk varenda film de tittat på för att möjligtvis se dem en gång till eller har folk sjukt mycket video-/bildredigeringsmaterial?

Permalänk
Medlem
Skrivet av coffelon:

Kanske OT men vad använder hemanvändare så extremt mycket lagringsutrymme till?
Har själv aldrig fyllt en hårddisk på mer än 200GB och sitter för tillfället med en SSD på 120GB. Sparar folk varenda film de tittat på för att möjligtvis se dem en gång till eller har folk sjukt mycket video-/bildredigeringsmaterial?

För min del är det huvudsakligen fraps filer och spel, flera timar av spel kan lätt ta upp mer än en 1TB innan man renderar den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av coffelon:

Kanske OT men vad använder hemanvändare så extremt mycket lagringsutrymme till?
Har själv aldrig fyllt en hårddisk på mer än 200GB och sitter för tillfället med en SSD på 120GB. Sparar folk varenda film de tittat på för att möjligtvis se dem en gång till eller har folk sjukt mycket video-/bildredigeringsmaterial?

"Semesterbilder"

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk
Entusiast
Skrivet av sykes90:

var det inte bekräftat att detta bara var en ursäkt för deras kartellbildning?

Bara om man bär en huvudbonad tillverkad av aluminiumfolie. Om man tvingas stänga all produktion i en månad i vilken branch som helst så kommer priserna sticka all världens väg. Det är grundläggande marknadsekonomi, priset sätts där tillgången balanserar efterfrågan. Nu var efterfrågan konstant men tillgången kraftigt försämrad, alltså steg priserna.

Det var ju inte bara hårddisktillverkarna som hade problem utan framförallt deras underleverantörer. Vill minnas att det var ett par fabriker som tillverkar motorerna till hårddiskar som fick stänga helt. Översvämningen drabbade även andra delar av elektronikindustrin. Till exempel har en del kameratillverkare sin produktion i Thailand så det rådde brist på kameror ett tag. Eller var även det en kartell?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av coffelon:

Kanske OT men vad använder hemanvändare så extremt mycket lagringsutrymme till?
Har själv aldrig fyllt en hårddisk på mer än 200GB och sitter för tillfället med en SSD på 120GB. Sparar folk varenda film de tittat på för att möjligtvis se dem en gång till eller har folk sjukt mycket video-/bildredigeringsmaterial?

Den RAID1 som innehåller My Documents i min dator är ca 500 GB och stadigt växande. Där ligger enbart bilder, egenfilmat material, skolfiler och liknande. Min skivsamlig och diverse filmer ligger på en NAS som agerar mediaserver. Så det är inga större problem att fylla massa hårddiskar med data om man är lite kreativt lagd.

Utöver min RAID1 för filer har jag en 256 GB SSD för OS och program samt en 750 GB HDD som är till för övrigt, till exempel program som är lite för stora för att jag ska vilja ha dem på min SSD, eller ja, framförallt VST-plugin. Ett bra piano-plugin kan väga in på 70 GB.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Jag ser hellre att hårddisktillverkarna överlever på lång sikt och att produkterna blir bättre än att priserna sjunker ytterligare.

Konkurrens är bra, men prisdumpning för att få bort konkurrenter blir i slutändan inte bra för konsumenterna även om priserna blir låga under en tid.

Skickades från m.sweclockers.com

Men det är ju en förutsättning att det ligger illa till för tillverkarna. Vi vet inte hur bra eller hur illa dom har det och allt är bara spekulationer.

Skrivet av Kärlekstrollet:

Jag förstår inte hur direkt, alla jag känner har bojkottat att köpa hårddiskar sedan prisökningen. Vilka av er är skyldiga som stödjer detta monopolmissbruk? Har 5 fina järnrör att leka med... (Dessa är egentligen för dörrknackande Jehovas Vittnen men ifall nöden kräver...)

Jag är en av dom. Var i desperat behov av mer utrymme till HTPCn så köpte mig en 3tb för 990kr förra veckan.

Skrivet av GaMeR2K5:

För tillfället så har jag dedikerat en disk på 1Tb för att installera spel och program. Film och TV-Serier lägger jag på 3st 2Tb-diskar. Musik på 2Tb, spel också det på 2Tb och så en 2Tb-disk för "övrigt".

O detta är bara lagringen "i" datorn som jag arbetar vid.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av coffelon:

Kanske OT men vad använder hemanvändare så extremt mycket lagringsutrymme till?
Har själv aldrig fyllt en hårddisk på mer än 200GB och sitter för tillfället med en SSD på 120GB. Sparar folk varenda film de tittat på för att möjligtvis se dem en gång till eller har folk sjukt mycket video-/bildredigeringsmaterial?

Jag gör backup på all media jag köper och det väger många TB sen att jag samlar på konsoler och datorsystem fram till 2000 så väger mina samlingar av media till alla system väldigt många TB och då är det inte enbart backuper av spelen utan all form av media från reklamfilmer, manualer, böcker, guider, plansher etc etc och det blir fort mycket.
Målet är väll att bevara allt för framtiden då mycket data försvinner och blir dåligt med åren, speciellt på system som Amiga som använder DD disketter.

Sen håller jag på på ett flertal lagliga torrentsidor och mycket media blir även där snabbt väldigt stort, sen håller jag på med 3D renderingar och det tar mycket plats det med.

Listan kan bli lång, och vill de sen ha en filserver/backup maskin för att spara allt i raid så går det åt väldigt många stora diskar.

Så beror på användaren men många behöver väldigt mycket lagring av många olika orsaker.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Jag gör backup på all media jag köper och det väger många TB sen att jag samlar på konsoler och datorsystem fram till 2000 så väger mina samlingar av media till alla system väldigt många TB och då är det inte enbart backuper av spelen utan all form av media från reklamfilmer, manualer, böcker, guider, plansher etc etc och det blir fort mycket.
Målet är väll att bevara allt för framtiden då mycket data försvinner och blir dåligt med åren, speciellt på system som Amiga som använder DD disketter.

Sen håller jag på på ett flertal lagliga torrentsidor och mycket media blir även där snabbt väldigt stort, sen håller jag på med 3D renderingar och det tar mycket plats det med.

Listan kan bli lång, och vill de sen ha en filserver/backup maskin för att spara allt i raid så går det åt väldigt många stora diskar.

Så beror på användaren men många behöver väldigt mycket lagring av många olika orsaker.

Få av de jag känner använder äns 250GB. Antar att det inte behövs, musiken ligger på Spotify, det mesta andra ligger på nätet någonstans och andra filer tar ju inte mycket plats och dom flesta surfar ju bara. Men det finns ju folk som du som behöver massvis med TB bara för Backup

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pappy:

Anledningen till att hårddiskar är billiga (och blir billigare) är att det är en gammal teknik. Gammal teknik är billig teknik. Om hårddiskarna haft samma utvecklingtakt och prestandaförbättringar som t.ex. grafikkort, hade de kostat mer.

Problemet är att vi har två stora tillverkare (och en liten) som ingått kartell och försöker hålla priserna uppe genom strypt konkurrens.

Ja, det är riktigt, men inte som du tror. Hade hårddisken haft samma kassa utvecklingstakt som grafikkort hade den kostat mer än vad den gör idag. Effektbehov och värmeutveckling hindrar dock effektivt att saker som - allt annat lika - skalar linjärt med prestanda av nödvändighet har lägre utvecklingstakt. Hårddisken saknar åtminstone den begränsningen. Hårddiskens utveckling begränsas av en eller ett fåtal specifika fysikaliska fenomen medan grafikkort begränsas av myriader av tekniker eftersom "grafikkort" inte är en komponent utan en sammansatt teknisk tillämpning.

Processorer, minnen, grafik, whatever är för övrigt också "gammal teknik". På det rent datalogiska och konceptuella planet har faktiskt ingenting hänt sedan 60-talet utan det som hänt är helt enkel förfining och förbättring med avseende på prestanda och storlek (integration och packningstäthet). Få saker har utvecklats så fort som diskstorlek. En delförklaring är att Moores lag har ett direktförhållande med lagringsyta men står bara i indirekt förhållande till prestanda (en dubblering av tätheten i en CPU svarar inte linjärt mot en dubblering i prestanda. Snarare är prestandaökningen asymmetriskt fördelad och visar sig enbart i specifika sammanhang i analogi med Amdahls lag).

Grafikkort har faktiskt inte alls haft jämförbar utveckling utan snarare väldigt mycket långsammare utveckling. Detta beror främst på att grafikkort är en applikation eller sammansatt teknik och inte en grundkomponent. Sammansatta tekniker utvecklas inte snabbare än den teknik den beror av som utvecklas långsammast. Här finns en rad flaskhalsar där energiomsättning är den mest uppenbara, men även saker som protokoll och APIer spelar stor roll.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Annat var det när man köpte sig en WD Green 3TB för 738:- från inWarehouse på rea...

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Hehe, värt o notera... diskarna i datorn är just nu fyllda helt UTAN några piratkopior.

Jo men visst, och min mormor klår 200kg muskelberg i armbrytning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evok:

För min del är det huvudsakligen fraps filer och spel, flera timar av spel kan lätt ta upp mer än en 1TB innan man renderar den.

Men då gör du egna? Gissar på att det är en minoritet som sysslar med spelutveckling hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

För tillfället så har jag dedikerat en disk på 1Tb för att installera spel och program. Film och TV-Serier lägger jag på 3st 2Tb-diskar. Musik på 2Tb, spel också det på 2Tb och så en 2Tb-disk för "övrigt".

O detta är bara lagringen "i" datorn som jag arbetar vid.

Det är lite det jag menar. Varför fylla diskar med filmer/serier när man oftast ser dem en gång. Sen när man sett en film radera man väl den? Vet flera polare som fyller diskar med filmer/serier som de med 99% sannolikhet (noga beräknat) inte kommer titta på mer än en gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Den RAID1 som innehåller My Documents i min dator är ca 500 GB och stadigt växande. Där ligger enbart bilder, egenfilmat material, skolfiler och liknande. Min skivsamlig och diverse filmer ligger på en NAS som agerar mediaserver. Så det är inga större problem att fylla massa hårddiskar med data om man är lite kreativt lagd.

Utöver min RAID1 för filer har jag en 256 GB SSD för OS och program samt en 750 GB HDD som är till för övrigt, till exempel program som är lite för stora för att jag ska vilja ha dem på min SSD, eller ja, framförallt VST-plugin. Ett bra piano-plugin kan väga in på 70 GB.

Tycker dock endast den delen som bör ta plats är "egenfilmat material". Skolfiler tar väl knappast mer än några få gb/mb, worddokument på några få kb tex, bilder och filmer som bara samlar damm eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Jag gör backup på all media jag köper och det väger många TB sen att jag samlar på konsoler och datorsystem fram till 2000 så väger mina samlingar av media till alla system väldigt många TB och då är det inte enbart backuper av spelen utan all form av media från reklamfilmer, manualer, böcker, guider, plansher etc etc och det blir fort mycket.
Målet är väll att bevara allt för framtiden då mycket data försvinner och blir dåligt med åren, speciellt på system som Amiga som använder DD disketter.

Sen håller jag på på ett flertal lagliga torrentsidor och mycket media blir även där snabbt väldigt stort, sen håller jag på med 3D renderingar och det tar mycket plats det med.

Listan kan bli lång, och vill de sen ha en filserver/backup maskin för att spara allt i raid så går det åt väldigt många stora diskar.

Så beror på användaren men många behöver väldigt mycket lagring av många olika orsaker.

Jag känner tvärt om, många har väldigt mycket lagring men behöver det igentligen inte. Som jag skrivit tidigare så verkar många sitta på bl.a. väldigt mycket filmer som man förmodligen inte kommer att se mer än en gång i vilket fall. Sen tar ju inte installation av spel särskilt lång tid i dagsläget vilket gör det i viss mån onödigt att ha kvar varenda spel (om inte skivan gått förlorad eller liknande). Man spelar väl inte fler än ett fåtal spel åt gången?

Notera att detta är mina tankar, alltså ingen kritik mot er jag ifrågasätter.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av coffelon:

Tycker dock endast den delen som bör ta plats är "egenfilmat material". Skolfiler tar väl knappast mer än några få gb/mb, worddokument på några få kb tex, bilder och filmer som bara samlar damm eller?

Övriga filer som inte är bilder och film tar ca 1 GB och citationstecknen är överflödiga. Bara mappen för backuper av Lightrooms databas är för tillfället på 8 GB. Men visst, om man inte producerar något eget material annat än i textformat klarar man sig fint med 120 GB SSD och Dropbox som backup. Är man däremot kreativt lagd så försvinner hårdiskarna fort. Har kompisar som håller på mycket med photoshop som har bilder som tar mer än 1 GB styck.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Det jag menar är att om man jämför prestandan på en disk för t.ex. sju år sedan med en disk idag ser man inte så stor skillnad alls (SSD ej inräknade).
Skillnaden i prestanda på en grafikkort för 7år sedan jämfört med en grafikkort idag är väldigt stor.
Båda är såklart sammansatta tekniker.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pappy:

Det jag menar är att om man jämför prestandan på en disk för t.ex. sju år sedan med en disk idag ser man inte så stor skillnad alls (SSD ej inräknade).
Skillnaden i prestanda på en grafikkort för 7år sedan jämfört med en grafikkort idag är väldigt stor.
Båda är såklart sammansatta tekniker.

Du kan välja dina mätpunkter hur som helst och din definition av "prestanda" hur du vill för att det ska passa ditt argument, men det gör det inte meningsfullt eller riktigt.

För sju år sedan kostade hårddiskarna kring 8 kr per GB och medianstorleken låg väl kring 160 GB, så vad menar du med att det inte syns någon skillnad? "För sju år sedan manipulerade grafikkort bilder i 3D, idag är det fortfarande bara 3D, så man ser inte så stor skillnad"?

Hårddisken är inte allt en sammansatt teknik på samma sätt som ett grafikkort. Begränsningen i lagring beror av en eller ett fåtal fysikaliska fenomen som skalar enligt detta fenomen medan grafikkort skalar efter allmän integration och därmed efter effektutveckling. Du måste också inse att "prestanda" är något tekniskt som kan definieras. Just nu använder du "prestanda" som ett weasel-ord. Hårddiskars prestanda i första hand är dess storlek. Du vill förstås jämföra accesstid med FPS eller något annat dumt, men accesstid är snarare jämfört med upplösning. Det är hyggligt fixa värden som är artefakter av viktigare variabler. En hårddisk på 1 TB har vidare högre prestanda än en hårddisk på 1 GB med samma accesstid helt enkelt därför att du kan adressera 1000 ggr mer data med bibehållen accesstid. Prestanda måste alltid definieras och formuleras meningsfullt. I någon mening är alltså 1 TB disken 1000 ggr snabbare än 1 GB-disken.

Det är lite egendomligt att du valt just grafikkort som jämförelse. Jag lovar att grafikkort är den komponent som utvecklats allra långsammast, efter CPU och RAM, långt efter SSDer och hårddiskar. Grafikkort har fått betydligt mer prestanda i vissa specifika uppgifter de senaste åren, men det är inte någon trend du kan extrapolera framåt på samma sätt som generella CPUer, hårddiskar eller annat och du kan ej heller extrapolera det bakåt i historien. Grafikkort är ett mycket märkligt jämförelsematerial om du inte förklarar exakt vad som ska jämföras och varför och hur du vill att det ska tolkas.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Grafikkorten har dock numera en egen gpu som sköter geometriberäkning (och även annat), sådant fanns inte när vi satt med våra S3 Trio64V+...och våra 500MB hårddiskar.
Vad har hänt på hårddiskfronten som motsvarar detta? Inget.
Hårddiskarna har helt korrekt ökat sin lagring med mer än 1000ggr sen dess, helt korrekt. Det har grafikkorten också (1MB till 2GB).

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB