HD 5850 XFX passar inte med mitt nätaggregat?

Permalänk
Medlem

HD 5850 XFX passar inte med mitt nätaggregat?

Köpte ett nytt grafikkort idag, Radeon HD 5850 men när jag skulle sätta in det i min dator så verkar det som om mitt nätaggregat inte har rätt utgångar för strömförsörjningen.

Nån som kan hjälpa mig verifiera om jag måste fixa ett nytt nätaggregat och i så fall ge nått tips på ett billigt.

System required for HD 5850

Tror det är ett sånt nätaggregat jag har

Skulle ett sånt här funka?

Permalänk

Grafikkortet du köpt ska strömförsörjas med två styken 6pins-kontakter, ditt nuvarande nätagg har endast en 6pins-kontakt. Nätagget du länkade till har två stycken 6pins-kontakter så det ska funka.
Sen kan man väl ifrågasätta kvalitén på nätagget och hur vida effekten är så kallade glädjewatt osv, men det är en annan femma.

Visa signatur

|| Desktop: Intel i7 4770K @4,5GHz / ASUS MAXIMUS VI IMPACT mITX / ASUS Radeon R9 290 DirectCU II OC 4GB @1100/6000MHz/ A-Data XPG 16GB 1600MHz CL9 @2133MHz CL10 / Seasonic Platinum SS-860XP2 860W / Samsung 840 Pro 256GB + 850 EVO 500GB/ Bitfenix Phenom Mini / Win 10 / Ubuntu ||

Permalänk
Medlem

Läste på XFX hemsida och det ser ut som att det kommer med en adapter (2xMolex-->6-pin PCIe).
Det står dock inte hur många som medföljer men i värsta fall får du köpa en billig till någonstans.
OBS! Du behöver 4 lediga molexkontakter för att detta ska fungera.

EDIT: Missade att ditt nätagg redan hade en 6-pins PCIe kontakt. Eftersom det medföljer en adapter så kommer det fungera.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Verkar inte som om det kommer fungera.

Fick inte med (2xMolex-->6-pin PCIe) adapter heller då jag köpte kortet begagnat.

Ska jag köpa ett sådant istället då? Eller har du några andra tips? Har ingen aning om vad jag ska kolla efter. Vill ju helst att den ska fungera tillsammans med dom andra komponenterna också. Just nu verkar det som om nätaggregatet är anslutet till

* hårdisken, med en 5pin SATA?

*CD läsaren, vi nån 4 pin fast med 8 sladdar in

*Moderkortet, 24pin

* Också till moderkortet, 4pin

Tack för att ni hjälper mig, uppskattar all hjälp

Permalänk
Medlem

Vad har du för budget?
Jag kan rekommendera detta nätagg. Otroligt tyst och svalt.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Egentligen ingenting då det bara var planerat att köpa grafikkort. Så ett så billigt men ändå fungerade nätaggregat som möjligt. Vill bara att det ska fungera.

Permalänk
Medlem

Ljudnivå osv är alltså inget jag prioriterar. Bara att den uppfyller systemkraven.

Permalänk
Medlem

Var vill du helst köpa grejerna?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Jag bor i Karlstad så helst något som jag kan gå in o köpa imorgon. Finns typ teknikmagasinet, kjell o co, siba, elgiganten.
Annars spelar det ingen roll.

hittade Corsair PowerSupply (PSU) GS 600W Gaming Series 80 Plus annars för 499:- om den är bättre.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mewp:

Jag bor i Karlstad så helst något som jag kan gå in o köpa imorgon. Finns typ teknikmagasinet, kjell o co, siba, elgiganten.
Annars spelar det ingen roll.

hittade Corsair PowerSupply (PSU) GS 600W Gaming Series 80 Plus annars för 499:- om den är bättre.

Den där är mycket säkrare än deltaco som du länkade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mewp:

Verkar inte som om det kommer fungera.
http://dl.dropbox.com/u/68394150/2012-10-02%2017.12.53.jpg

Fick inte med (2xMolex-->6-pin PCIe) adapter heller då jag köpte kortet begagnat.

Du kan visst använda adaptrar, det är bara det att xfx inte vill att man ska göra det för att man måste ha koll på hur mycket ström som nätagget kan leverera. Jag körde med ett 600 watt Zalman nätagg till 2 st 5870 i crossfire och det funkade. Det nätagget hade bara en pci-e kontakt sen körde jag med 3 adaptrar. Så du borde kunna köra ett 5850 med ett 500 watts nätagg. Bara den levererar tillräckligt med ström på rätt lina.

Men sen håller jag med de andra om att det är bättre att köpa ett annat nätagg, det som du har nu är inte känt för att vara ett märke av kvalité

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem

Bra deal du hittade där.
Ser ut att vara ett ordentligt nätaggregat det där.
Lite omdömen: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=790829 Enda klagomålen verkar vara på ljudnivån.
För det priset så borde du köpa det.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

okej, den har alla uttag som jag behöver?

Specs

Beställer en sådan isåfall

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyzed:

Du kan visst använda adaptrar, det är bara det att xfx inte vill att man ska göra det för att man måste ha koll på hur mycket ström som nätagget kan leverera. Jag körde med ett 600 watt Zalman nätagg till 2 st 5870 i crossfire och det funkade. Det nätagget hade bara en pci-e kontakt sen körde jag med 3 adaptrar. Så du borde kunna köra ett 5850 med ett 500 watts nätagg. Bara den levererar tillräckligt med ström på rätt lina.

Där ser man på...
Verkar som om en lite mer kompetent person trillade in i tråden nu

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mewp:

okej, den har alla uttag som jag behöver?

Specs

Beställer en sådan isåfall

Ja den har alla uttag å sånt som du behöver, MEN det blir billigare att bara köpa adaptrar. Det ser ut som att du bara använder 1 av 5 molex så då kan du ta dem andra 4 till graffet.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Corsair GS är en lågprisserie som inte håller vad den lovar. Många som har problem med den, men kan fungera i brist på annat.

Ditt nuvarande nätagg, om det är vad du tror, är riktigt gammalt skräp. Skulle förmodligen tjuta och spotta eld om du belastar det med 300W.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Regnbågsponny:

Grafikkortet du köpt ska strömförsörjas med två styken 6pins-kontakter, ditt nuvarande nätagg har endast en 6pins-kontakt. Nätagget du länkade till har två stycken 6pins-kontakter så det ska funka.
Sen kan man väl ifrågasätta kvalitén på nätagget och hur vida effekten är så kallade glädjewatt osv, men det är en annan femma.

Auxilary power är inte samma sak som PCIe strömanslutning

Auxilary är lika gammal som hedenhös, och det säger det mesta om nätagget. Tillverkat en tid motorerna var allt som krävde 12 Volt, fläktar, hårddiskar och CD-Rom, lätt modifierat för att även ge 12V till CPUn. Förmodligen omkring 15A på 12V och 30A på 5V.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Auxilary power är inte samma sak som PCIe strömanslutning

http://www.playtool.com/pages/psuconnectors/auxindex.jpg

http://www.playtool.com/pages/psuconnectors/pcie6index.jpg

Auxilary är lika gammal som hedenhös, och det säger det mesta om nätagget. Tillverkat en tid motorerna var allt som krävde 12 Volt, fläktar, hårddiskar och CD-Rom, lätt modifierat för att även ge 12V till CPUn. Förmodligen omkring 15A på 12V och 30A på 5V.

That I did not know...
Tack för informationen. Man lär sig något nytt varje dag.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Jag är som sagt inte helt säker på att det är en sån men är samma modellnummer iaf. Köpte datorn från butik för 4år sedan, monterad och klar

Inte den tydligaste bilden men som det verkar så har jag ju bara 2 molex. 1 som går till mitt nuvarande grafikkort och 1 som bara hänger. Men vad jag förstår så behöver jag 4st för att jag ska kunna använda adapters

Permalänk
Medlem
Skrivet av mewp:

Jag bor i Karlstad så helst något som jag kan gå in o köpa imorgon. Finns typ teknikmagasinet, kjell o co, siba, elgiganten.
Annars spelar det ingen roll.

hittade Corsair PowerSupply (PSU) GS 600W Gaming Series 80 Plus annars för 499:- om den är bättre.

köp det, det är inte särskilt tyst men jag tror att resten av dina komponenter överröstar det

Permalänk
Medlem

en snabb fråga.. varför köpa ett så pass grafikkort när resten av din dator kommer vara flaskhalsen i system? Ser i din burk allt är "budget" och du kommer inte kunna utnyttja kapaciten vad grafikmkortet ger om inte minne/cpu klarar hänga med, tänk på många spel i dags lägen är mera cpu beroende än grafik och vissa spel krävs både ska vara top för kunna få max prestanda. och nej jag skulle dig ej rekommendera dig använda ditt nuvarande nätagg för det grafikkortet om du inte vill se ditt nätagg explodera.

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Medlem

Köpte det grafikkortet då jag hade en annan tråd här på sweclockers där jag frågade just vad som var flaskhalsen i min dator och blev då rekommenderad HD 5850 och q8200 processor. vad anser du då är flaskhalsen i datorn? Känner mig ganska nöjd med hur datorn presterar idag men kände ändå för att uppgradera den några steg utan att behöva köpa en helt ny dator

Permalänk
Skrivet av mewp:

Köpte det grafikkortet då jag hade en annan tråd här på sweclockers där jag frågade just vad som var flaskhalsen i min dator och blev då rekommenderad HD 5850 och q8200 processor. vad anser du då är flaskhalsen i datorn? Känner mig ganska nöjd med hur datorn presterar idag men kände ändå för att uppgradera den några steg utan att behöva köpa en helt ny dator

Bör inte finnas några bottlenecks förutom kanske ram eller hddn som är gammal och seg. Vad gäller watt på nätagget så klarar du dig bra på 400w, en i5 750 med 5850 drar ca 220W, och då går cpu'n i 3,2Ghz

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Skrivet av mewp:

Jag är som sagt inte helt säker på att det är en sån men är samma modellnummer iaf. Köpte datorn från butik för 4år sedan, monterad och klar

http://dl.dropbox.com/u/68394150/2012-10-02%2016.12.02.jpg

Inte den tydligaste bilden men som det verkar så har jag ju bara 2 molex. 1 som går till mitt nuvarande grafikkort och 1 som bara hänger. Men vad jag förstår så behöver jag 4st för att jag ska kunna använda adapters
http://dl.dropbox.com/u/68394150/2012-10-02%2019.30.02.jpg

Ace of sweden !!! förbannade skit agg dom har ripples på 12V & 3.3v linan som gör att datorn ballar ur totalt om du läser i arkivet så finns ett test med Ace dom brinner upp plus att skerheten på dessa agg var så dålig att Eldsäkerhetsverket stoppade försäljningen av dom ta bort den!!! innan du dör 230v genom kroppen gör ont
http://www.sweclockers.com/nyhet/13643-elsakerhetsverket-stop...

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Okej, tack för all hjälp. Beställde Corsair PowerSupply (PSU) GS 600W Gaming Series 80 Plus nu. Vill bara få det att fungera så fort som möjligt.

Permalänk
Medlem

Oj jävlar! har haft det i 4 år men aldrig märkt av några problem. Aja, nu åker det ut iaf

Permalänk
Skrivet av Hardware guy:

Auxilary power är inte samma sak som PCIe strömanslutning

http://www.playtool.com/pages/psuconnectors/auxindex.jpg

http://www.playtool.com/pages/psuconnectors/pcie6index.jpg

Auxilary är lika gammal som hedenhös, och det säger det mesta om nätagget. Tillverkat en tid motorerna var allt som krävde 12 Volt, fläktar, hårddiskar och CD-Rom, lätt modifierat för att även ge 12V till CPUn. Förmodligen omkring 15A på 12V och 30A på 5V.

Det har jag koll på, dock läste jag inte så långt när jag kollade specen på länken. Kollade bara på siffrorna :S

Visa signatur

|| Desktop: Intel i7 4770K @4,5GHz / ASUS MAXIMUS VI IMPACT mITX / ASUS Radeon R9 290 DirectCU II OC 4GB @1100/6000MHz/ A-Data XPG 16GB 1600MHz CL9 @2133MHz CL10 / Seasonic Platinum SS-860XP2 860W / Samsung 840 Pro 256GB + 850 EVO 500GB/ Bitfenix Phenom Mini / Win 10 / Ubuntu ||

Permalänk
Medlem

Jag har kört mitt 5850 med 400w med adapter fungerade helt ok.

Visa signatur

[ i7 3930k @ 4,1GHz. Asrock x79 Extreme4. Team Group Red 16gb DDR3 2133MHz. EVGA GTX 1070 Hybrid. Adata 120gb SSD. Corsair AX850. Be Quiet! Dark Base Pro 900. Asus ROG Swift PG279Q. Harman Kardon 730. Fostex T20RP. Technics SL-1200MK3D]