Priserna på Intel-processorer stagnerar utan konkurrens från AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte70:

Vad var det som du inte kunde göra med din 8150 som du kan göra med en 3770k?

http://www.planetside2.com/

Bulldozer (och Phenom) processorerna klarar inte av spelets stora mängd samlade spelare.
Det ska komma en patch senare denna veckan som ska hjälpa låg och mångkärniga processorer (Bulldozer, laptop processorer med HyperThreading, etc), vilket förhoppningsvis gör de till ett bättre alternativ.

Permalänk
Avstängd

Inte bra, skulle vilja ha en till tillverkade på marknaden för både GPU och CPU.

Permalänk
Medlem

Ytterligare en tillverkare av processorer skulle inte skadat, med andra ord.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 | Sapphire RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M | EVGA Supernova 750 G2 | Corsair 32 GB DDR5 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech MX Master 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Med tanke på de små skillnaderna mellan Sandy Bridge och Ivy Bridge så skulle jag vilja påstå att utvecklingen redan stagnerat.

Då jag i förra veckan köpte ny CPU (en i7 2700K) så var jag rätt besviken på att det endast fanns dyra Intelprocessorer i den prestandaklass som jag var intresserad av. Nu fick jag förvisso min för strax under 2000kr men normalpriset på dessa ligger ju närmare 3000kr vilket faktiskt är riktigt dåligt för oss konsumenter.

Felet är inte direkt AMDs utan även Intel. Dels med tidigare fula affärsmetoder men också att skillnaden mellan storleken på dessa företag gör det svårt för AMD att komma ikapp. Nu räcker ju AMDs processorer bra för de flesta användare men för de av oss som behöver mer så är ju Intel tyvärr ensamma.

Skillnaderna är små mellan dem för att det är en Tick. Du ser precis samma sak mellan andra ticks. Titta på Bloomfield och Gulftown, Conroe och Wolfdale samt Prescott och Cedar Mill.

Skrivet av Vasadu:

Du menar att Intel Fanboys borde förstått att de kommer få betala mer för sina processorer om AMD kommer efter de flera gånger så stora företaget Intel teknikmässigt. Jag har valt AMD i de fall när pris och prestanda varit jämförbara eller till AMD fördel. Tyvärr är de bara i budget segmentet som AMD ligger bra till i pris och prestanda just nu. Och då kanske främst budget med visst spelintresse. Tidigare kunde de även matcha Intel i mellansegmentet där många även datorintresserade köper sina komponenter.

Förr så fullkomligt dominerade AMD prestandamässigt. Men Fanboys köpte Intel ändå. Vet företag där det var "allmänt kännt" att Intel var snabbare och AMD ansågs vara dåligt budgetalternativ som säkert överhettade. Även när Intels processorer drog 3 minst gånger så mycket ström med diverse värmeproblem om man jämförde med A64 vid motsvarande prestanda och generellt sett presterade mycket sämre när man jämförde i samma "klass".

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXale:

http://www.planetside2.com/

Bulldozer (och Phenom) processorerna klarar inte av spelets stora mängd samlade spelare.
Det ska komma en patch senare denna veckan som ska hjälpa låg och mångkärniga processorer (Bulldozer, laptop processorer med HyperThreading, etc), vilket förhoppningsvis gör de till ett bättre alternativ.

hihi hoppas min amd athlon x2 ska klara det!!!:D:D:D:D:D haha

Permalänk

Inte allt för dåliga nyheter en

Alltid tråkigt med dålig konkerans även för valmöjligheten skull. dock är ju spel sanslöst dåligt programmerade för att använda större mängder mängder cpu kraft så på spel sidan är det lugnt 1 år till. tror min intel med en 580 nvidia knappt går 50% på en större del av spel titlarna.

Permalänk
Avstängd

Det är det här jag pratat om så många gånger.. köper ingen AMD så kommer priserna och även utvecklingen att stagnera.

Så jävla mycket sämre är inte AMD på processorfronten att man måste nollklassa hela företaget. Själv är jag mycket nöjd med min hårdvara.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Riktigt synd men väntat. Enda strået man kan dra till stacken som entusiast är väll att köpa AMD de gånger man bygger HTPC, hemserver eller surfmaskin till päron/släktingar. Där duger AMD mer än nog.

Athlon 64 tiden... fan det var härliga tider det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrtvi:

Men gå en kurs ekonomi, plox!

Standard Oil köpte upp alla konkurrenter och priset på olja sjönk ändå.
Varför skulle AMD vara enda anledningen till att priset inte sjunker? Eller omformulerat; det finns tusentals andra faktorer som styr prissättning.

För övrigt konkurrerar Intel med alla andra branscher. Om priset på en produkt är för högt så köper folk något annat istället. Inte råd med dator? Då spenderar man kanske pengarna på en cykel istället? Inte råd att gå på bio? Köp godare mat? Eller spara pengarna.

Kunde inte sagt det bättre själv, men så länge "pappa" betalar så skiter de i cyckel eller godare mat tyvärr

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Skrivet av Gambit_2K:

Det är sånt här som händer när Lag B inte kan konkurrera med Lag A, fanboys måste förstå detta.

Om det bara var så enkelt. Intel har inte kört med några bra metoder alls. Varför köpa produkter från ett bolag som har/håller på med kriminella metoder? AMD har helheten bra CPU och GPU samt deras APU som är riktigt bra. Det har inte Intel.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av PhenPhantom:

Riktigt tråkigt med monopol helt enkelt.

Exakt, vi borde avskaffa systembolaget också!

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & EK-Nucleus AIO 360 Dark | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E
--
Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | Stabilizers: AP TX Screw-in

Permalänk
Medlem

"Död åt AMD!" och liknnde kommentarer kanske inte känns lika roligt nu?

Men ni kan ju sitta där och pynta 10 000Kr för en Celeron tillslut... Jag hoppas innerligt att AMD kommer igen så att vi konsumenter får de låga priser vi har rätt till. Monopol hör inte hemma i en demokrati.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

"Död åt AMD!" och liknnde kommentarer kanske inte känns lika roligt nu?

Men ni kan ju sitta där och pynta 10 000Kr för en Celeron tillslut... Jag hoppas innerligt att AMD kommer igen så att vi konsumenter får de låga priser vi har rätt till. Monopol hör inte hemma i en demokrati.

Hoppas också AMD tar sig!

Fanns en tid då en Pentium 133MHz, 32MB ram Ati 2MB 2D kort(modell kommer jagi nte ihåg, bytades ut mot ett RageII 4mb) soundblaster awe32 och 2GB HDD

Datorn gick loss på 28K vill jag minnas! det var 96~

Den kändes rätt annorlunda mot en Amiga500+!

Vet faktikst inte vad just processorn gick på. Men den var riktigt dyr!

Inget jag vill händer igen

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av FireFox:

Exakt, vi borde avskaffa systembolaget också!

Skillnaden är att Systembolaget är reglerat.

Ingen ska ha illusionen av att ölen blir billigare för att vi avskaffar systemet.

Blev elen billigare? Blev apoteket billigare?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Skillnaden är att Systembolaget är reglerat.

Ingen ska ha illusionen av att ölen blir billigare för att vi avskaffar systemet.

Blev elen billigare? Blev apoteket billigare?

För att inte nämna tågen, fast det var oreglerat.

Permalänk
Medlem

Köpt AMD senaste åren för att pressa ner priserna på Intel.
Synd inte alla gjort detsamma, isf hade vi fått lägre Intelpriser.

Follow the money...

Bristande konkurrens höjer priserna, sänker kvaliteten och slöar ner utvecklingen.

Jfr priserna på HDD'er efter att Hitachi å Samsung blev uppköpta av WD å Seagate.

Priserna e som den stora filosofen Loreen sjunger: "Going up, up, up..."

Permalänk
Medlem

Jo - priserna stagnerar men glöm inte bort att prestandan samtidigt ökar hela tiden.

Eller har ni redan glömt att man kan köpa en Ivy-bridge i5 med 22nm och HD4000 för under 2000kr - det tycker iaf jag är riktigt grymt.

Visst är det tråkigt att AMD inte riktigt hänger med i svängarna men jag tycker inte intel ligger på latsidan för det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Elgot:

Dessutom borde man väl titta på officiella priser snarare än "lägsta pris i handeln" eller vad nu det där motsvarar.

Faktum är att priset på till exempel 2500k och 2600k inte verkar ha förändrats alls från intels håll sedan lanseringen, men undersökningen säger ändå 9-13%...
Vidare verkar fx-8150 under året ha gått från 245 till 183 dollar, vilket innebär en sänkning med 25% snarare än 37,5%.
Och 1100t kostar idag $194 mot introduktionspriset på $265. Även där cirka 25% alltså (och dessutom på långt mer än 50 veckor).

Permalänk
Medlem

skulle ändå säga att det är billigare att bygga dator idag. visst det är en stor investering men teknologin utvecklas i mycket lägre takt så nu kan man gott sitta på en processor i 5 år utan att den känns allt för slö. det lönar sig inte att vara dumsnål när man väl bygger.

Visa signatur

i7 12700kf | gigabyte b760 ds3h ax ddr4 | 2x16gb kingston 3600mhz | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + wd black sn750se 1tb + samsung 860 evo 1tb | seasonic focus gx 850w | tr phantom spirit | fractal r3 | dell alienware 34 ips | win 11 | death adder chroma | cherry tkl

Permalänk
Medlem

Jag är egentligen lite av en Intel fanboi. Men jag hoppas verkligen att amd's nya kommer kunna ge intel en match igen.
I lite lägre prestanda har jag använt amd och varit väldigt nöjd.
För lite konkurrans gör ingen gott(förutom intel då)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Något jag har svårt att förstå är varför folk vill klassa sig själva som "fanboys" av ett speciellt företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roykio:

Hoppas också AMD tar sig!

Fanns en tid då en Pentium 133MHz, 32MB ram Ati 2MB 2D kort(modell kommer jagi nte ihåg, bytades ut mot ett RageII 4mb) soundblaster awe32 och 2GB HDD

Datorn gick loss på 28K vill jag minnas! det var 96~

Den kändes rätt annorlunda mot en Amiga500+!

Vet faktikst inte vad just processorn gick på. Men den var riktigt dyr!

Inget jag vill händer igen

Egentligen vore det inte ett så stort problem om intel bara kunde släppa x86 fritt, och samma med amd och x64 naturligtvis. Då hade marknaden kanske sett annorlunda ut men som det är med processorer, och grafikkort för den delen, så har man bara två val idag. Hur skulle det se ut om det var t. ex bärs det handlade om. Du får välja... Norrlands eller Falcon... Falcon kostar 250Kr burken men man blir i alla fall full och glad. Norrlands tar 10Kr burken men det händer inte så mycket.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

HEJA AMD!!! HEJA AMD!!! HEJA AMD!!! Inte för att jag har en AMD men ni fattar grejen eller hur! xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Egentligen vore det inte ett så stort problem om intel bara kunde släppa x86 fritt, och samma med amd och x64 naturligtvis. Då hade marknaden kanske sett annorlunda ut men som det är med processorer, och grafikkort för den delen, så har man bara två val idag. Hur skulle det se ut om det var t. ex bärs det handlade om. Du får välja... Norrlands eller Falcon... Falcon kostar 250Kr burken men man blir i alla fall full och glad. Norrlands tar 10Kr burken men det händer inte så mycket.

Via har ju X86 Licens ju. Synd bara att dom givit upp! Jag menar man kan ju inte hitta Via idag som är bra prissatt och konkurans kraftig...

Skulle vara trevligt om Via försökte slå sig in på x86 marknanden!

Eller om AMD skulle behållit sin X64 licens(så intel inte få använda sig av den) Och sedan AMD börjar göra ARM

Nej, men en förändring skulle inte vara fel! Flera aktörer så det blir mer konkurans och fler val möjligheter!

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av SuperSverker:

Även ifall du har rätt (Jag vet inte hur det var i slutet '90, början 2k-talet då jag föddes '94), så har det väldigt mycket att göra med just grafikkort och konsoller

Kanske känns en konstig mix men ska försöka förklara hur jag tänker:

Spel är snyggare nu än dem någonsin varit innan, men all kraft läggs på grafikkortet så gott som 100% av gångerna, just därför så behöver processorn inte jobba lika mycket Dvs, har man ett bra grafikkort (övre mellanklass (2-2500 :-<), tillsammans med en processor för 1500 - 2k så kommer du kunna spela alla spel på bra inställningar länge
Även konsoller spelar in i leken just pga DX9. Spelen görs helt okey, men är äckligt lätta att driva för en okey dator (Läs COD).

En möjlig anledning till att spel inte kräver speciellt mycket CPU kan vara konsolerna. Det du typiskt gör på CPUn är AI, fysikt, kollisionsdetektering etc, i.e. det är saker MÅSTE göra varje fram annars händer fel sak. Resultatet är att spel då inte kan kräva mer CPU-kraft än vad vi har i konsolerna och vad är det? PS3:an har en in-order single core PowerPC med två trådar som kör i 3.2GHz + 6 SPE enheter som kan ses som avancerade SSE/AVX enheter och Xbox360 en nästan identiskt PowerPC CPU fast med 3 kärnor (6 trådar).

3.2GHz är ju relativt snabbt även med dagens mått mätt, men vi talar om en in-order CPU som kan maximalt kan köra två instruktioner per cykel. Det är samma grundläggande design som i Atom och den ursprungliga Pentium:en, AMD Bobcat (bl.a. i E350) kan också köra två instruktioner per cykel men är ändå out-of-order likt PentiumPro.

Och utveckling går snabbare nu än på 80-talet i alla fall... 1982 kunde man köpa sig en C=64 för 6500kr. I den satt en 8-bitars 6510 på hela 1MHz. Sedan hände i princip inget på den marknaden innan Amigan 1000 dök upp 1985, men den var helt löjligt dyr. 1987 kom Amiga 500 som också den låg på runt 6500kr så det var en rimlig och rejält uppgradering med sin 7.14MHz 16-bit MC68k och kringliggande custom chip: Agnus(blitter), Paula (ljud och I/O) och Denise (bild/overscan). En PC var vid den här tiden helt löjligt dyr och inte alls lika kul som en Amiga/AtariST, det dröjde ända fram till 1992/93 innan en PC med 386/486 och VGA grafik (320x200 med 256 färger) kröp ner under 10k...

Under 90-talet körde både Intel, AMD och Cyrix motsvarigheten till ett "tick" var 5:e år. Däremot fick vi ändå snabbare CPU:er hela tiden då det gick att skruva upp frekvensen på existerande CPU:er. 486 fanns t.ex. från 25MHz till 100MHz (Intel) och 120 MHz (AMD), Pentium introducerades på 60/66MHz, denna CPU var känd som "brödrost" då den hade en TDP på hela 17W jämfört med 486:an på som låg runt 5W vid samma klockfrekvens

Problemet vi har idag är inte att CPU-tillverkarna av high-end CPU:er inte vill göra snabbare CPU:er, tvärt om skulle det öka deras försäljning då programmerarna historiskt sätt alltid lurat ut sätt att skriva än mer ineffektiva program för att äta upp 99% av prestandaökningen vilket då kräver att de som vill använda programmen uppgraderar CPU.

Problemet är att det inte går att göra snabbare CPUer då det är i praktiken omöjligt att hitta mer ILP (Instruction Level Parallelism) som ökar IPC (Instructions Per Clock), ska bli intressant att se vad Haswells ökning får att idag (Sandy/Ivy) kunna köra upp till 6µops per cykel till 8µops kommer göra för IPC, blir det 10% tror jag Intel är nöjd.

Det verkar gå en vägg för klockfrekvens runt 4GHz, det går att köra på högre frekvenser (finns en variant av POWER6 som kör i 5GHz) men när man närmar sig 4GHz så drar strömförbrukningen iväg rejält (POWER6:an har en TDP på 250W). Minskar man bara frekvensen lite gran så sjunker strömförbrukningen rejält, finns 35W mobil CPU:er med turbo över 3GHz.

Det går att göra CPU:er bredare, d.v.s fler kärnor, något som fungerar bra för servers där Intel har CPU:er med upp till 10-kärnor, AMD har CPU:er med upp till 8 moduler / 16 "kärnor". Men fler kärnor är inte alls lika bra som högre IPC och högre klockfrekvens då dessa gör ALLA program snabbare, medan fler kärnor bar gör vissa saker snabbare och vissa saker kan mycket väl bli något långsammare med fler kärnor... Både Intel och AMD verkar tycka att 4 kärnor är vad en "power-user" behöver och 2 kärnor / 4 trådar räcker för en "vanlig" användare. Spel har t.ex. väldigt svårt att använda många kärnor, oftast är den 1 CPU-kärna som den stora flaskhalsen men sedan kan 2-3 kärnor till användas i vissa lägen.

Så konsoler kanske har en liten del i detta, men tyvärr så sätter fysikens (och snart kvantmekanikens) lagar stop för den typen av utveckling vi hade under hela 80 och framförallt under 90 och tidigt 2000-tal med ständigt stigande frekvens och även stigande IPC vid varje "tick".

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

Något jag har svårt att förstå är varför folk vill klassa sig själva som "fanboys" av ett speciellt företag.

De begriper inte bättre

Permalänk
Skrivet av roykio:

Via har ju X86 Licens ju. Synd bara att dom givit upp! Jag menar man kan ju inte hitta Via idag som är bra prissatt och konkurans kraftig...

Skulle vara trevligt om Via försökte slå sig in på x86 marknanden!

Eller om AMD skulle behållit sin X64 licens(så intel inte få använda sig av den) Och sedan AMD börjar göra ARM

Nej, men en förändring skulle inte vara fel! Flera aktörer så det blir mer konkurans och fler val möjligheter!

Via är stora i industrin, typ kritiska styrsystem (fabriksmaskiner) och i sjukhusutrustning.

Och

Om jag inte missminner mig nu så får Intel använda teknologier som AMD hittar på "gratis". Och detta för att AMD fick licens på x86. Så Intel få ta vad dom vill utan att betala, tex. hypertransport istf. FSB, flytta in minnesstyrningen på CPU:n och givetvis x86-64 instruktionerna.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5950x, 64Gb Ram, 2*1Tb Nvme, RX 6700 XT Red Dragon (placeholder)
Server: AMD Ryzen 5 1600 @3,80Ghz, HD7950, 16Gb ddr4, 256Gb NVME M.2 + 2Tb HDD*3, Nexus PSU RX-7000

Permalänk
Inaktiv

Vad lustigt, jag har precis kollat efter en ny dator idag och insåg att processorerna knappt har förbättrat sig på 3-4 år.

Det är fortfarande quadcore som gäller, de drar lite mindre, presterar lite mer och har fallit lite i pris. Men hade man en quadcore för 3 år sedan så finns det ju ingen större anledning att byta upp sig ännu.

Hoppas innerligt att AMD kommer ut med en ny arkitektur snart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

En möjlig anledning till att spel inte kräver speciellt mycket CPU kan vara konsolerna. Det du typiskt gör på CPUn är AI, fysikt, kollisionsdetektering etc, i.e. det är saker MÅSTE göra varje fram annars händer fel sak. Resultatet är att spel då inte kan kräva mer CPU-kraft än vad vi har i konsolerna och vad är det? PS3:an har en in-order single core PowerPC med två trådar som kör i 3.2GHz + 6 SPE enheter som kan ses som avancerade SSE/AVX enheter och Xbox360 en nästan identiskt PowerPC CPU fast med 3 kärnor (6 trådar).

3.2GHz är ju relativt snabbt även med dagens mått mätt, men vi talar om en in-order CPU som kan maximalt kan köra två instruktioner per cykel. Det är samma grundläggande design som i Atom och den ursprungliga Pentium:en, AMD Bobcat (bl.a. i E350) kan också köra två instruktioner per cykel men är ändå out-of-order likt PentiumPro.

Och utveckling går snabbare nu än på 80-talet i alla fall... 1982 kunde man köpa sig en C=64 för 6500kr. I den satt en 8-bitars 6510 på hela 1MHz. Sedan hände i princip inget på den marknaden innan Amigan 1000 dök upp 1985, men den var helt löjligt dyr. 1987 kom Amiga 500 som också den låg på runt 6500kr så det var en rimlig och rejält uppgradering med sin 7.14MHz 16-bit MC68k och kringliggande custom chip: Agnus(blitter), Paula (ljud och I/O) och Denise (bild/overscan). En PC var vid den här tiden helt löjligt dyr och inte alls lika kul som en Amiga/AtariST, det dröjde ända fram till 1992/93 innan en PC med 386/486 och VGA grafik (320x200 med 256 färger) kröp ner under 10k...

Under 90-talet körde både Intel, AMD och Cyrix motsvarigheten till ett "tick" var 5:e år. Däremot fick vi ändå snabbare CPU:er hela tiden då det gick att skruva upp frekvensen på existerande CPU:er. 486 fanns t.ex. från 25MHz till 100MHz (Intel) och 120 MHz (AMD), Pentium introducerades på 60/66MHz, denna CPU var känd som "brödrost" då den hade en TDP på hela 17W jämfört med 486:an på som låg runt 5W vid samma klockfrekvens

Problemet vi har idag är inte att CPU-tillverkarna av high-end CPU:er inte vill göra snabbare CPU:er, tvärt om skulle det öka deras försäljning då programmerarna historiskt sätt alltid lurat ut sätt att skriva än mer ineffektiva program för att äta upp 99% av prestandaökningen vilket då kräver att de som vill använda programmen uppgraderar CPU.

Problemet är att det inte går att göra snabbare CPUer då det är i praktiken omöjligt att hitta mer ILP (Instruction Level Parallelism) som ökar IPC (Instructions Per Clock), ska bli intressant att se vad Haswells ökning får att idag (Sandy/Ivy) kunna köra upp till 6µops per cykel till 8µops kommer göra för IPC, blir det 10% tror jag Intel är nöjd.

Det verkar gå en vägg för klockfrekvens runt 4GHz, det går att köra på högre frekvenser (finns en variant av POWER6 som kör i 5GHz) men när man närmar sig 4GHz så drar strömförbrukningen iväg rejält (POWER6:an har en TDP på 250W). Minskar man bara frekvensen lite gran så sjunker strömförbrukningen rejält, finns 35W mobil CPU:er med turbo över 3GHz.

Det går att göra CPU:er bredare, d.v.s fler kärnor, något som fungerar bra för servers där Intel har CPU:er med upp till 10-kärnor, AMD har CPU:er med upp till 8 moduler / 16 "kärnor". Men fler kärnor är inte alls lika bra som högre IPC och högre klockfrekvens då dessa gör ALLA program snabbare, medan fler kärnor bar gör vissa saker snabbare och vissa saker kan mycket väl bli något långsammare med fler kärnor... Både Intel och AMD verkar tycka att 4 kärnor är vad en "power-user" behöver och 2 kärnor / 4 trådar räcker för en "vanlig" användare. Spel har t.ex. väldigt svårt att använda många kärnor, oftast är den 1 CPU-kärna som den stora flaskhalsen men sedan kan 2-3 kärnor till användas i vissa lägen.

Så konsoler kanske har en liten del i detta, men tyvärr så sätter fysikens (och snart kvantmekanikens) lagar stop för den typen av utveckling vi hade under hela 80 och framförallt under 90 och tidigt 2000-tal med ständigt stigande frekvens och även stigande IPC vid varje "tick".

Intressant läsning!

Men som jag har förstått det innan (före detta dvs), var att man faktiskt kunde göra processorer mha tick/tock tekniken, fram tills...9nm?
Just 9nm var speciellt då det skulle bli för lite rum mellan transistorerna att magnetism skulle förstöra ettorna och nollorna som man försökte skicka.

Skriver som en kratta, och är inget vidare insatt, men det är något jag fått för mig

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Datavetare
Skrivet av HikiSpray:

Via är stora i industrin, typ kritiska styrsystem (fabriksmaskiner) och i sjukhusutrustning.

Och

Om jag inte missminner mig nu så får Intel använda teknologier som AMD hittar på "gratis". Och detta för att AMD fick licens på x86. Så Intel få ta vad dom vill utan att betala, tex. hypertransport istf. FSB, flytta in minnesstyrningen på CPU:n och givetvis x86-64 instruktionerna.

Intel och AMD har kvittat grundläggande x86 licensen mot x86_64, så ingen behöver betala den andra. Det finns tydligen någon klausul som gör att om en part upphör att existera eller säljer rätten att göra x86-CPU:er så får den andra parten använda både x86 och x86_64 fritt.

HyperTransport är inte något AMD "äger" utan är framtaget av HyperTransport Consortium
Men Intel har valt att designa en egen sådan bus som kallas QPI (QuickPath Interconnect).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer