Permalänk

Ännu ett drygt köpråd

Tänkte satsa på en dator som håller skapligt "lång livslängd". Är ännu ingen som som vet hur man överklockar och dylikt.
Finns möjlighet att uppgradera till SLI möjligtvis längre fram. Men tänkte höra med er om denna skulle funka, eller om ni har något råd på ngt bättre som ska bytas ut på listan! Har lite tvång att klara spelen jag lirar på så hög kvalle som möjligt, glor också en hel del film osv.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2375680/2012-10-02

Permalänk
Medlem

Själv skulle jag rekommendera ett Asus mobo, din dator är ju redan dyr så varför inte lägga till nån hundring extra för ett kvalitets moderkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av BerggrenJ:

Tänkte satsa på en dator som håller skapligt "lång livslängd". Är ännu ingen som som vet hur man överklockar och dylikt.
Finns möjlighet att uppgradera till SLI möjligtvis längre fram. Men tänkte höra med er om denna skulle funka, eller om ni har något råd på ngt bättre som ska bytas ut på listan! Har lite tvång att klara spelen jag lirar på så hög kvalle som möjligt, glor också en hel del film osv.

Har svårt att hitta något som gör att det blir "något längre" livslängd än det du har valt ut.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Skrivet av Tarasus:

Har svårt att hitta något som gör att det blir "något längre" livslängd än det du har valt ut.

Syftade inte på råd som skulle göra att den fick "längre livslängd" TÄnkte bara ifall de va ngn som hade bättre erfarenhet av ngt eller visste något mer prisvärt eller dylikt

Permalänk
Medlem

Något att tänka på. Grafikkortet du valt är väl 3 slotskylare? alltså kommer det grafikortet täcka alla 3 PCI-E platserna, förutom PCI-E X1.

Så det blir ingen SLI med de korten.

Även om du skulle välja referens så får du välja på det i SLI eller ditt ljudkort. Då 2 referens i SLI skulle täcka PCI-E x1 platsen

Permalänk
Skrivet av casuaL:

Något att tänka på. Grafikkortet du valt är väl 3 slotskylare? alltså kommer det grafikortet täcka alla 3 PCI-E platserna, förutom PCI-E X1.

Så det blir ingen SLI med de korten.

Även om du skulle välja referens så får du välja på det i SLI eller ditt ljudkort. Då 2 referens i SLI skulle täcka PCI-E x1 platsen

Jafan, det är ju sant "/ hmm, ja där får jag nog tänka om lite, kanske är smidigare att ta ett annat moderkort o graffa då, med tanke på det megagraffat..

Permalänk

Skulle nog byta ut ssd diskarna mot Samsung 830 serien eller intel. Minst risk för strul.

Visa signatur

Imac 27tum 2019
MacBook Air 2011

Permalänk
Skrivet av sturmovik:

Skulle nog byta ut ssd diskarna mot Samsung 830 serien eller intel. Minst risk för strul.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2380821/2012-10-04

Sådär då ungefär?

Ska kolla lite i forumet, men ställer frågan ändån, bättre att börja med ett 680 o förmodligen uppgradera till SLI sedan, eller ta ett 690 direkt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BerggrenJ:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2380821/2012-10-04

Sådär då ungefär?

Ska kolla lite i forumet, men ställer frågan ändån, bättre att börja med ett 680 o förmodligen uppgradera till SLI sedan, eller ta ett 690 direkt?

Börja med ett och se ifall du verkligen behöver två. Har du valt chassit utav någon speciell anledning, tycker du det är supersnyggt etc. ?

EDIT: Antar att du valt chassit för att du tycker det är snyggt så jag ändrar inte det, resten jag bytt ut är egna val och det jag tycker är mest prestanda/kr helt enkelt.

Corsair nätagg går bort varje gång för mig efter upprepade fall utav coilwhine och dylikt, spelar ingen roll vad folk säger; för mig är det skit. Därför bytte jag till FSP som jag byggt minst 5 datorer med, och då snackar vi allt från deras budgetagg till de dyraste varianterna. Aurum är kvalitet rätt igenom, FSP skojar inte när dem gör nätagg.

Bytte även SSDn från Corsair till Crucial där anledningen är den samma: Flera fall av produktionsfel från Corsair där man kan få stå ut med 2-3 diskar innan det blir felfritt. Crucial M4 som jag valde istället har jag däremot inte haft några problem med och valde den första gången efter att ha läst Sweclockers recension utav en hel drös olika SSD-enheter. Som du själv kan utläsa är det bara Plextors "M3 Pro" som slår M4an bland ~120GBs enheter, efter detta blev det ett självklart val i två utav mina mITX datorer jag byggt till både min flickvän och en god vän.

Grafikkortet bytte jag till det enda GTX680 jag faktiskt prövat, med motivering att det varit helt felfritt och att det går att pressa hårt som f*n utan komplikationer. Gillar även grafikkort som blåser ut varmluft, vilket även är positivt då du haft tankarna kring att köra SLI. Sen har ju EVGA, vilket är allmänt känt, den schysstaste supporten av alla och du får t.o.m. byta kylare på kortet utan att garantin bryts.

Det sista jag bytte var moderkortet av den enkla anledningen att det inte finns någon vettig orsak till att köra mATX i ett ATX-chassi. Bytte till det moderkort från ASRock som motsvarar det du valt, fast i ATX-format. Såg att någon kommenterat "ta ett kvalitetsmorderkort ist ;P;P;P;PP;PPPPP" eller dylikt. Det har du gjort. ASRock är skitbra och ruggigt prisvärda, samma funktioner och helt problemfria (för mig, med fem års erfarenhet).

Det finns skitmycket att ändra och diskutera. Saker som i7 och Blu-raybrännare är ju ondöigt om du bara spela på den, men jag antar att du valt detta av en anledning.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2383358/2012-10-05

Lycka till.
- Mansion

Visa signatur

NCASE M1
CPU 5800X w/ NH-U9S MB ROG STRIX B550-I GAMING
GPU RTX 3070 VENTUS 3X OC M.2 2TB Samsung 970 EVO Plus
RAM Corsair 32GB 3200MHz PSU Corsair SF750 750W 80+ Platinum
LJUD ATH-AD1000X w/ Pro-Ject Head Box S BILD Acer XB271HU @ 165Hz

Permalänk
Medlem

Ser ingen mening med att lägga nästan 20K och sedan välja en i7 3820. Visst socket 2011 kan jag förstå, men att välja 3820 före 3930 är bara dumsnålt. Då kan du lika bra köra på ett 1155 som kommer ge dig samma prestanda för mindre pengar. Att du motiverar 2011 för framtida uppgradering kan jag också förstå, men åter igen.. då kan du lika bra lägga extra pengar på en "riktig" cpu direkt istället.

Försök håll dig borta från referens modellen av grafikkort. Visst, OM du nu vet att du kommer köra sli så är denna typ av kylare bra pga att dem blåser luften direkt ut ur chassit. Men dagens kylarlösningar som ex gigabytes-windforce, asus-dc2 mm är så pass effektiva att även om du nu kommer köra sli blir värmeutvecklingen inte mycket sämre för det.

Antec P280. Köp till 2 valfria fläktar för montering där framme.

Permalänk
Medlem

Känns inte så bärbart??

Visa signatur

Kontor (Linux Mint): Intel Core i5 12600K | ASUS B660-I STRIX | ASUS AMD RX 6800 Reference 16GB | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL30 | Corsair SF750 Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan (Windows 11): AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | EVGA Nvidia Geforce 2080 Ti XC 11GB | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart (MacOS): Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS (UnRAID): AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoltz:

Ser ingen mening med att lägga nästan 20K och sedan välja en i7 3820. Visst socket 2011 kan jag förstå, men att välja 3820 före 3930 är bara dumsnålt. Då kan du lika bra köra på ett 1155 som kommer ge dig samma prestanda för mindre pengar. Att du motiverar 2011 för framtida uppgradering kan jag också förstå, men åter igen.. då kan du lika bra lägga extra pengar på en "riktig" cpu direkt istället.

Försök håll dig borta från referens modellen av grafikkort. Visst, OM du nu vet att du kommer köra sli så är denna typ av kylare bra pga att dem blåser luften direkt ut ur chassit. Men dagens kylarlösningar som ex gigabytes-windforce, asus-dc2 mm är så pass effektiva att även om du nu kommer köra sli blir värmeutvecklingen inte mycket sämre för det.

Antec P280. Köp till 2 valfria fläktar för montering där framme.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2381031/2012-10-04
behöver jag säga mer?

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem
Skrivet av BerggrenJ:

Jag hade kört 2x8 i ram, istället för 4x4. Det ger dig möjlighet att uppgradera i framtiden (samtidigt som det lär ta några år innan du behöver 32gb ram. Kanske om du vill köra en Ramdisk eller Ramcache.
Grafikmässigt hade jag tagit ett 670 just pga prisskillnaden som det faktiskt är.

Permalänk
Medlem

Du kommer långt med ett asus xonar DX istället för ett Essence STX. Ljudkvaiten från ett DX kort är riktigt bra och om du inte valt det andra av någon väldigt specifik anledning kan du spara 1000 kr på att välja ett DX kort istället. Du kommer inte höra någon skillnad det kan jag lova. Speciellt inte med ett "vanligt" headset.

Vad har du för skärm? Har du inte extrem upplösning typ 2560x1440 eller högre är det knappast någon mening med att fundera på SLI. Köp ett 680 och var nöjd med det. När det (om ett par år) blir behov av något bättre kort är det lika bra att byta ut 680 istället för att klämma dit ett till enligt mitt tycke.

Varför dubbla SSD? Köp en SSD, den är snabb nog utan RAID 0 eller liknande. Köp sedan en lagringsdisk av mekanisk modell om du behöver utrymme för lagring.

Visa signatur

Pew pew pew

Permalänk
Medlem

Skulle valt ett annat ljudkort
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=744242

creative har otroligt bra ljudkort och de vet verkligen vad de håller på med
så skaffa ett sånt istället för asus

Permalänk
Medlem
Skrivet av upl8447:

LOL ...for when there are no other words to describe it! Tänk igenom dina svar nästa gång du försöker visa dig duktig på andras bekostnad.

Permalänk

I den listan finns två nätagg, för den som inte uppmärksammade detta och tyckte att priset blev lite högre.

Visa signatur

i7-6700K | ASUS Z170 Pro Gaming | MSI GTX 1060 Gaming X 6GB | HyperX Fury 16GB | Sandisk Ultra II 960GB | BeQuiet Pure Rock | Fractal Design R5 | Corsair RM750x | Qpad Mk-50 | Qpad 8K | Dell 2412m

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoltz:

LOL ...for when there are no other words to describe it! Tänk igenom dina svar nästa gång du försöker visa dig duktig på andras bekostnad.

SB-E är 400kr billigare. SB-E har något högre överklocks potential, Mer pcie lanes, Allmänt mer påkostade moderkort, Minnena går i Quad Channel större cache, uppgraderings möjligheten, ingen integrerad grafik samt större kontaktyta mot cpu kylare. Så varför skulle han ta ett 1155 system istället?

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem
Skrivet av olasahl:

Du kommer långt med ett asus xonar DX istället för ett Essence STX. Ljudkvaiten från ett DX kort är riktigt bra och om du inte valt det andra av någon väldigt specifik anledning kan du spara 1000 kr på att välja ett DX kort istället. Du kommer inte höra någon skillnad det kan jag lova. Speciellt inte med ett "vanligt" headset.

Har en polare som köpte just Xonar DX till sin i7 med Radeon 6950 eller så. När vi pratar på TS och han startar ett spel, dvs 3D-accelereringen på kortet går igång, får han massa brum in genom mikrophonen. :-/ Han har prövat att sätta kortet på andra platser, men inget hjälpte, så det slutade med att han nu använder ingången på det inbyggda ljudkortet/moderkortet istället. Funkar felfritt. Gick inte att skärma Xonar DX mot ESI.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av stoltz:

Nu är det nog inte UPL som leker duktig utan du.
Läs på innan du försöker idiot förklara någon nästa gång.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av upl8447:

text

Skrivet av MrAdde:

text

Som ALLA vet är "real world performance" hos s2011 tvivelaktig för en normal svensson. Det finns tusentals forumstrådar om det, men detta vet ni förstås redan. Och när trådskaparen även valt den "billiga" varianten i sitt system blir det hela ännu mera ett omotiverat köp. Som jag skrev, ett s1155 med en 3570 cpu kommer att prestera likvärdigt mot en s2011 3820cpu. Och hur upl8447 helt plötsligt skulle blanda in en 2600K i jämförelsen det får han förklara! En annan sak TS prioterade var spelprestanda. Åter igen, försök motivera köpet av en i7 3820 framför en i5 3570?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av stoltz:

Som ALLA vet är "real world performance" hos s2011 tvivelaktig för en normal svensson. Det finns tusentals forumstrådar om det, men detta vet ni förstås redan. Och när trådskaparen även valt den "billiga" varianten i sitt system blir det hela ännu mera ett omotiverat köp. Som jag skrev, ett s1155 med en 3570 cpu kommer att prestera likvärdigt mot en s2011 3820cpu. Och hur upl8447 helt plötsligt skulle blanda in en 2600K i jämförelsen det får han förklara! En annan sak TS prioterade var spelprestanda. Åter igen, försök motivera köpet av en i7 3820 framför en i5 3570?

Tvivelaktig? 3820 är precis som en Sandy Bridge klockad till 3,6 Ghz med Hyperthreading.
Så du menar att 2500K och 2600K också har tvivelaktig prestanda för en normal svensson?
Tusentals trådar om tvivelaktig prestanda? Jadu..

Nu försökte vi inte motivera köpet utav en 3820 framför en 3570, utan framför en 1055 CPU med HT därför att det helt enkelt blev billigare med en 2011 HT CPU. Dessutom får man då en mycket maffigare plattform att leka med.

Något som varken TS eller UPL verkar ha tänkt på är ju dock att 3820 ej är en K-processor, vilket försvårar överklockning en hel del.
Så för spelande är ju en 3570K prisvärdast och enkel att klocka, så om TS inte tänker hoppa upp till en 3930K så tycker jag det är lika bra att köra på 1055 och 3570K.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av iMatter:

Har en polare som köpte just Xonar DX till sin i7 med Radeon 6950 eller så. När vi pratar på TS och han startar ett spel, dvs 3D-accelereringen på kortet går igång, får han massa brum in genom mikrophonen. :-/ Han har prövat att sätta kortet på andra platser, men inget hjälpte, så det slutade med att han nu använder ingången på det inbyggda ljudkortet/moderkortet istället. Funkar felfritt. Gick inte att skärma Xonar DX mot ESI.

Äger ett DX-kort själv och har aldrig haft några problem som tur är. Har hört att vissa haft problem men inget jag har märkt av. Då jag är mest intresserad av ljudkvalité framför finesser så finns det inte många bra alternativ till Xonar korten.

Visa signatur

Pew pew pew

Permalänk
Medlem

*Dubbel...*

Visa signatur

Pew pew pew

Permalänk
Medlem
Skrivet av djlasseman:

I den listan finns två nätagg, för den som inte uppmärksammade detta och tyckte att priset blev lite högre.

Ja det var klumpigt utav mig, hoppas att annat folk läste texten och förstod att det var en miss.

Visa signatur

NCASE M1

Permalänk
Medlem

Vet inte om det står i texten då jag inte läst igenom allt, men byt grafikkort till ett med eftermarknadskylare och inte referens, blir bra mycket bättre kylning och tystare grafikkort!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jyyhan:

Vet inte om det står i texten då jag inte läst igenom allt, men byt grafikkort till ett med eftermarknadskylare och inte referens, blir bra mycket bättre kylning och tystare grafikkort!

Brotip: Läs igenom allt.

Visa signatur

NCASE M1

Permalänk

Är mycket tacksam för alla svar! Håller på att gå igenom allt noggrant! Uppskattar verkligen allt!

Permalänk
Skrivet av BerggrenJ:

Syftade inte på råd som skulle göra att den fick "längre livslängd" TÄnkte bara ifall de va ngn som hade bättre erfarenhet av ngt eller visste något mer prisvärt eller dylikt

alina hat väldigt biliga ssder du kan få en 256 gb för 1700 så skulle köpa en där ifrån nu vet jag inte ifall den är bättre men det är en ganska stor priskilnad

Permalänk
Skrivet av knewt:

Känns inte så bärbart??

haha, fattade ingenting med vad du menade med detta från början.. Såg nu att jag lagt tråden på bärbart :S my bad!

Skulle va fint om ngn kunde flytta tråden till "stationära köpråd"!