Vad var "coolt" för 10-20 år sedan (datorvärlden ofc)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full Strike:

Kommer också ihåg att min käre far blev upprörd om vi inte körde programmet PARK.exe innan vi stängde av datorn, som skulle parkera hårddisken och vara bättre av någon anledning, hehe

Dåtidens hårddiskar hade inte autopark och om man inte parkerade dem innan man bröt strömmen så släpade läshuvudena i skivorna när skivorna saktade farten och luftkudden som de "svävade" på försvann. Detta var inte bra för ytskiktet på skivorna. Eventuellt kunde även partiklar lossna som sedan fastnade mellan huvud och skiva och gjorde så att huvudet "kraschade" ner i skivan.

Permalänk
Inaktiv

Morsan släpade hem Compaq efter Compaq förr i tiden från jobbet där hon jobbade på IT-avdelningen. Ofta var det "de senaste" då de skulle prövas innan dom skulle användas inom företaget.

Vi var först med att få Win95, kommer ihåg att Age of Empires kom ut ett par år senare, då hade jag 4st Compaqs i mitt pojkrum. Vi LAN:ade något så fruktansvärt mycket på dessa datorer, och jag vart den häftigaste i klassen som hade så många datorer hemma.

Kommer ihåg när jag fick använda de första P2: orna, fyhelvete vad snabbt det gick tyckte jag haha

Den här gillade jag mest, var en vacker maskin!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Dåtidens hårddiskar hade inte autopark och om man inte parkerade dem innan man bröt strömmen så släpade läshuvudena i skivorna när skivorna saktade farten och luftkudden som de "svävade" på försvann. Detta var inte bra för ytskiktet på skivorna. Eventuellt kunde även partiklar lossna som sedan fastnade mellan huvud och skiva och gjorde så att huvudet "kraschade" ner i skivan.

Aha okej, anade att det var något i den vägen. Märkligt dock att man inte hade autopark från början, även dåtidens hårddiskar var avancerad teknik och man borde ju vetat om problemet redan vid ritbordet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full Strike:

Aha okej, anade att det var något i den vägen. Märkligt dock att man inte hade autopark från början, även dåtidens hårddiskar var avancerad teknik och man borde ju vetat om problemet redan vid ritbordet.

De hade ju inte positionering mha en talspole utan med stegmotorer och då gick positioneringen rätt långsamt (full seek kunde ligga på upp emot en halv sekund ibland och random seek på 100-200ms, med track-to-track på 15-20ms) så jag skulle gissa att man helt enkelt inte hann innan spänningen blev för låg. Man skulle då få ha en hyggligt rejäl konding för att strömförsörja hårddisken "en stund" medan man parkerade hvudena. Antar att man rationaliserade bort detta...
Dethär var ju dock fram till typ 286- och kanske en kort bit in på 386-tiden, sedan började det ju komma fler hårddiskar med lite modernare teknik, men detdär med att parkera dem innan man stängde av levde nog kvar ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full Strike:

Skulle vara intressant att veta vad "Hasse" gör idag

Jag hittade följande hemsida:
http://home.swipnet.se/~w-32113/

Permalänk
Medlem

Där lärde jag mig något nytt. Fruktansvärt häftigt!!!

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skyflyer:

Jag hittade följande hemsida:
http://home.swipnet.se/~w-32113/

haha, nice!
Här är han idag:

Permalänk
Avstängd

Appropå kända datafigurer, Mr.Z, Jan Listerud var min källa till oförglömliga spel till C64. Tur att man bodde i närheten av Knislinge.

Visa signatur

"Maybe I should code a Tipping bot, instead of these well-known DDos bots. I would tip your wallets until these were overloaded"

CPU: Phenom II 1095T @3.85GHZ - Hyper 212 Plus Cpu Cooler Moderkort: M4A89GTDPRO/USB3 (CPU/NB Frequency: 2814 MHZ) Grafikkort: Sapphire HD 7970 (GPU 1170MHZ - VRAM 1600MHZ)

Permalänk
Medlem

Köpte ett 3dfx Voodo 16 Mb för 1600kr nytt och då hade man det senaste grafiken.. Quake var det som gällde då.. Hade innan ett Matrox 4 Mb i min Pentium mx 200 tror jag. Var så länge sedan. Vet att pappa svor över att han fick betala 2000kr för 4 Mb ram till sin 286:à.. Det var tider det, helt sjuk utväckling!!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem

Första datorn var en Home personal computer, kommer inte ihåg betäckningen. Grönsvart display 5,25 tums floppy och dos.
Hade två spel, Alleycat och något härligt ubåts spel.
Efter denna så har man gått hela vägen med 286, 386 486 osv.

Morsan min jobbade på en bokhandel som även sålde spel så vi hade lov att låna hem spel, en dröm för en skolpojk.

Men man saknar ändå inte den tiden, det var ett jävla meck med att få igång spelen alltså.

Good times.

edit: Har ju tamejtusan en bild

Visa signatur

5800X3D - RTX 3080 - LANCOOL 2 MESH

Permalänk
Medlem
Skrivet av koofoot:

Fantastisk tråd!

Året var 1989. Farsan kommer hem och med sig har har en Commodore64! Fina minnen det här.

Prince of Persia
http://www.youtube.com/watch?v=tBs5-WOtIpc

Jag var rätt cool då minns jag

Du var nog inte cool med det spelet iaf. Prince of Persia kom ut till C64 år 2011.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem

På Vic20-tiden lagrade man program och filer på floppydisk eller kassettband. I Solna fanns det några entusiaster som sände ut sina program och spel via lokalradio. Det var bara att spela in radioutsändningen och sen köra bandet i i datorn. Helt jävla otroligt när man tänker på det.

Permalänk

Jag kommer ihåg hur jag installerade win95 med disketter, runt ett dussin måste det ha varit och det tog en hel evighet. Jag kommer också ihåg hur jag flyttade filer mellan min gamla p2 till den nya p4 men eftersom usb minnen var svindyra använde jag disketter.

Spelet man skulle maxa var CS dvs 60fps. Tidiga versioner var rätt annorlunda från 1.6 men jag kommer inte ihåg varför riktigt (hade dom bunnyhopping?). Jag kommer ihåg hur jag läste om den nya tekniken anti-aliasing så jag gick in i kortets kontrollpanel och slog igång det och vips var det snyggare men max fps med 2xAA var 30 och 4xAA 15.

Dom stora spelen för mig var backpacker, total annihilation, medal of honor, starcraft, diablo, half life, opposing force, cs, firearms (hl mod) och GTA1 och sen 2. TA satt man och laddade ner nya banor men framförallt custom enheter vilket helt förändrade spelet. Innan vi hade en riktig dator var det pacman och nåt spel där man skjöt fallskärmshoppare och ett som hette sopwith plus nåt mer spel som jag inte kommer ihåg. De fyra spelen kom på två 5.25" floppies. Efter 286 tiden men innan p2 spelade jag mest hos en kompis, vi körde nåt som hette ROTT(?), wolfenstein och en del annat. Jag brukade styra wasd medan polaren körde musen.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av OllO:

På Vic20-tiden lagrade man program och filer på floppydisk eller kassettband. I Solna fanns det några entusiaster som sände ut sina program och spel via lokalradio. Det var bara att spela in radioutsändningen och sen köra bandet i i datorn. Helt jävla otroligt när man tänker på det.

Det där låter high tech

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Inveramsay:

ett som hette sopwith

Ah, det är en klassiker (här sopwith 2 (i färg!)):

Permalänk
Avstängd

problemet 1994 var att man tyckte spelen på datorn såg skit ut
ville man ha en wow upplevelse så drog man iväg till clock i stan för att ösa 5 kronor på Daytona USA.

Daytonaaaaaa
lets go away...lets go away..

sen vad som var coolt då var ju nissen med dom rika föräldrarna som satt och spelade med sin Pentium 90
det var grejor det

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sQuille:

är 23 år och kommer mycket väl ihåg när päronen gav mig ett Voodoo 2-kort i födelsedagspresent så jag kunde spela mina spel

respekt!
fan då måste du ha varit runt 8 år

jag körde voodoo 2 sli då vet jag
helvete vad varma dom korten vart.

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Medlem

Själv roade jag mig med min Amiga för snart 20 år sedan, en Amiga 500 med 68030 på 40MHz, överklockad till 50MHz om jag minns rätt. Limmade på en liten kylfläns, för det hade den ingen som original tydligen. Vet inte om den gjorde någon nytta.

Såhär såg det ut:
http://retrogameandcomputer.com/amiga-vlx30.php

Man plockade ur den lilla 68000-processorn, i samma sockel knödde man ner det här stora kortet, som sedan stod på ben på moderkortet. Plåtskärmen fick man plocka bort så det skulle få plats.

Vill minnas att jag hade 1MB chipmem, 2MB 16-bit fastmem, och 4 MB 32-bit fastmem. Men det kan ha varit 2 eller 8 också (senildement, redan?).

Bootade Kickstart 3 (den ROM-baserade delen av operativsystemet) till RAM, och hade likaså en liten RAD-disk jag hade ett skript som startade. RAD-disk var alltså en bootbar ramdisk som överlevde resets/ombootningar, men inte om man stängde av strömmen såklart. Det räckte med en sådan på ca 256-512kb att boota från, gick så in i fanders snabbt. Sedan kunde man ha resten av systemet på hårddisk/diskett. Bootade om ofta alltså, då var det bra med RAD-disk

RAD-disk var också extremt roligt med CD32 som jag införskaffade på utförsäljning strax innan Commodore kursade. Vad var roligt? Jo, CD32 var ju en spelkonsoll, men egentligen en fullfjädrad dator på insidan. Dessutom hade den nya grafikchipen (AGA), som inte min Amiga500 hade. Så, jag nätverkade den med min Amiga, kortfattat kunde man sätta upp en bootbar RAD-disk på CD32an och köra den som CD-drive till Amigan, det roliga i kråksången var att man kunde fjärrstyra den från Amigan och jag körde Civilization AGA på min CD32, som då kunde spara spelen på min Amiga-hårddisk, samtidigt som jag alltså använde mitt vanliga Amigatangentbord. Ok, idag helt vanlig remote desktop, men på den tiden var det ett roligt och kul sätt att köra en del Amiga 1200-spel

Sedan dess har jag räddat en Amiga3000 från ett företag som slängde alla sina gamla datorer och en Amiga 1200T från grovsopen, när jag blir pensionär ska jag leka med dem

Min Corei5 med Windows 7 / OSX multitaskar ofta nästan lika bra som min Amiga, men inte riktigt.

Vad gäller PC på 90-talet var jag inte så mycket inne på att ha det senaste, Mac och PC var helt ojämförligt usla jämfört med unixburkarna man som student hade tillgång till på universitetet, men en Pentium Pro med dubbla processorer hade varit roligt. Inte dubbla kärnor alltså, utan dubbla processorer, jag hade tyvärr bara 1 men hade en sockel ledigt om pengar hade fallit ner oväntat från något träd

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Skön tråd som fan

2003 fick jag min första dator, var snabbare än mina vänners och en skärm på 17" som var sick....

En p3 @400mhz och något 128mb eller något och efter 6månader så uppgraderade jag till p4 som en sick jävel då

Jag kommer ihåg mitt grafikkort, ingen kylare, inte en enda kylfläns, fy fan vilka goa tider
Körde något spel med stridvagnar, skitskönt var det

Saknar de dagarna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

Spelet man skulle maxa var CS dvs 60fps.

Tycker mig väldigt tydligt minnas att det var 100 fps i CS som var det man skulle ha för att få vara cool. Dock är det ju kanske senare i 1.6. Minns hur sjukt mycket trådar det var om att få 100 fps med diverse kommandon och drivrutiner. Det diskuterades friskt vilket grafikkort man skulle ha och vilka komponenter som passade ihop för att generera dessa magiska 100 fps.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg_ice:

respekt!
fan då måste du ha varit runt 8 år

jag körde voodoo 2 sli då vet jag
helvete vad varma dom korten vart.

Kan inte varit voodoo 2 för dom hade varken fläns eller strömförbrukning värt att nämna. Var svala stock men vist fans det flänsar att köpa till dom och jag gjorde en själv för OC men det gav iget igentligen då dom som sagt knapt avgav nån värme. Var i princip samma chip som voodoo fast 3st av dom.

Permalänk

Min datorkarriär började 1979 med en ABC 80 med kassettbandspelare. 16 kb RAM!!!
Jag tror att jag var den enda i min klass och bekantskapskrets som hade dator hemma. På den lärde jag mig göra små enkla program i Basic. Pappa uppgraderade sedan till Apple IIe. Uh vad imponerad man var på den datorn.
På gymnasiet hade vi värstingmaskiner, Luxor 800 med 8'' floppydiskar. Vi var de första som gick en linje (program) med "datateknisk variant". Hela 6 timmar data i veckan. Vi fick lära oss att programmera i Basic och Pascal. Kommer ihåg att klassen fick uppdraget att göra ett betygstatistikprogram som skulle användas för hela västra svealands alla skolor. två och två fick vi utveckla varsin del. Sedan var det bara att knappa in det i Basic för att sist "sy ihop" allt tillsammans med läraren. Gissa om det var jobbigt att stå och demonstrera detta för alla rektorer i regionen. Det var en väldigt stor grej på den tiden. Så här i efterhand är det väldigt roligt.

Hetast på den tiden var annars när Apples macintosh kom. Något som "el-killarna" fick till sin verkstad på skolan. Lite fuskigt.

Tyvärr var inte våra datorer så bra för spel. Så jag fick hålla tillgodo med att spela hemma hos kompisar som hade någon rolig konsol eller Vic/C64 som kopplades mot TV'n. På den tiden hade jag dock annat för mig än att sitta och spela spel så det dröjde ganska länge innan jag faktiskt spelade spel som jag kommer ihåg. Men det är väl en annan historia...

Och fråga inte om specifikationer och eventuell hårdvara till dessa gamla reliker för det har ramlat ur mitt minne för länge sedan.

Mr Moore

Permalänk
Medlem

P2 300mhz med MMX som det var mycket prat om kommer jag ihåg. 64mb RAM och ett Diamond ATI Rage Pro med hela 4mb RAM. Spelades en hel del Doom och Quakeworld på den maskinen. Perioden var mellan -96 till -98 skulle jag tro.

Kommer ihåg när jag köpte min första egna datorn. En Athlon 1700+ med Epox 8rda, 512 mb RAM och ett Geforce 2 Ultra. Den burken stog sig länge och överklockade som en gud. 2ghz var inga problem och vid den hastigheten slog den åttor runt intels motsvarighet. Det var bättre förr!

Sen minns jag steget från 56kbits modem till ADSL som var något i hästväg, tidigt 2000 tal.

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

vi körde nåt som hette ROTT(?)

Rise of the triad?
http://en.wikipedia.org/wiki/Rise_of_the_Triad
https://www.google.se/search?q=rise+of+the+triad&oe=utf-8&aq=...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Inaktiv

Scorched Earth

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus82:

Första datorn var en Home personal computer, kommer inte ihåg betäckningen.
...
http://www.minhembio.com/bilder/hq/?pic_id=426096.jpg

Det ser ut som om det skulle kunna vara en Commodore PC. PC-5 eller PC-10.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem

Beskriver känslan jag fick när jag började skriva
Hade ett seriöst inlägg på g men då det riskerade att eskalera till boklängd så skrotade jag inlägget. Ska försöka återkomma med något mycket mer avskalat senare.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Sapphire 9070xt pulse| Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg när jag höll på med LAN för en 10 år sedan.

En kille kom in med en AMD Thunderbird 1333mhz och ett Gforce 4200 Ti 64mb. Han hade även en SCSI disk på 10gb som varvade jaevilen som han körde XP på. Även en 50gb lagringsdisk hade han och 256mb minne. Det var även i den datorn jag såg min första 120mm fläkt som han monterat med en hemmabyggd adapter så den passade på processorn.

Själv satte man med en sunkig P3a med win 2000 och ett Riva TNT2.

Han körde skiten ur oss i 3D-mark 2000....

Vad vi spelade? Jadu mest olika Half-life moddar och quake.

Roliga tider!

Visa signatur

Enter the dark side...Athlon XP

Permalänk
Medlem

Hittade min gamla silvercooler när jag röjde i boden. Är inte 20 men säkert 10år gammal och den var definitivt rå på den tiden. Var dyr som satan.

Dubbla Turbinfläktar och en ganska fet silverplatta i botten för maximal tyst kylning.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kriistoffer:

Hittade min gamla silvercooler när jag röjde i boden. Är inte 20 men säkert 10år gammal och den var definitivt rå på den tiden. Var dyr som satan.

Dubbla Turbinfläktar och en ganska fet silverplatta i botten för maximal tyst kylning.

http://home.online.no/~the-pa/thing/silver1.jpg

http://home.online.no/~the-pa/thing/silver2.jpg

Ja de var en klassiker på den tiden man brydde sig om att klocka amd cpuer, sucktade efter en sån ett tag men tyckte de var för dyra så det fick räcka med koppar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.