Vad var "coolt" för 10-20 år sedan (datorvärlden ofc)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Något som jag minns som coolt var ju CD-rom och ljudkort från Creative, det var riktigt nice :).
Fanns Creative bundels man kunde köpa med högtalare (dom aktiva krävde batterier!!) ljudkort och cdrom. När den badboyen varvade upp fick man hålla i hela bordet, underbart!
...

Du beskrev min barndom i din text.
Riktigt rolig tråd.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Entusiast

Klassiker, ~10 år sedan.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Nån nämnde warez skivor.

Jag annonserade i en tidning och bytte disketter och CD-skivor via snigelpost. Man skrev en lista på vilka program man hade och skickade med en tom skiva och en skiva med lite grejer. Sen fick man tillbaka sin skiva med grejer och hans lista och sin egen med det han ville ha.

Det var piratkopiering på riktigt.

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Typhonos:

Finns det inte gamla trådar du kan söka i? Betydligt lättare att se vad folk verkligen skrev om istället för att sitta och spekulera.

Finns det inte andra trådar som du kan gå till och vara dryg i?

Tyckte att den såg riktigt intressant ut, sen kommer du i första kommentaren och drygar ner det hela.

Varför finns Sweclockers forum egentligen? Det borde tas bort, man kan ju lika gärna söka trådar om allt på Google.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimmyQ:

abit kt7a med voltmod, duron 600, thunderbird med AXIA stepping, taisol, fop32, intel 486 dx4, amd slot A, kompressorkylda celeron 300a.. fanns massa gosaker

HAHA rofl! Kompressorkyld celeron, ja vilka tider!

AMD K6-2.
Jag trodde att det hette "överplocka" för att man plockade med små jumprar (ja, håna mig för det).
AMD Thunderbird, sådana som brändes sönder på ett ögonblick om fläkten inte fungerade.
Alla fräcka mods på virtualhideout.org, som jag smygbrowsade på 56k-modem när pappa var på jobbet och datorn ledig. På den tiden var alla casear gråa och moddare coola. Det fanns inga prylar speciellt framtagna för datormoddning, utan man fick hålla tillgodo med sådant som var avsett för bilar. Chieftec dragons som någon sprayat illgula, sågat upp ett hål i sidan och satt dit en gummilist (sådan som sitter på insidan av bildörrar) tillsammans med plexiglas. Det var coolt, riktigt coolt.

EDIT: Om warez, second that. Det var hårdvaluta, det var liksom en annan sak när man inte fick allt från internet på ett knapptryck. CD-skivor med skrift av tuschpenna. Obskyra grejer. Det var så jag första gången hörde talas om flashback, ibland någons warez låg en mapp med allt möjligt. Ni vet, "the Anarchists cookbook", tips på hur man blåser automater, regnummer på civila polisbilar, sammanställningar av sexerfarenheter, noveller om pedofili. Gott och blandat, och när man var strax över 12 år så tyckte man att det var väldigt busigt. Det var faktiskt roligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Du var uppenbarligen inte med då.
Integrerat fans då lika mycket som nu.
Hade flera Pentium 200Mhz MMX maskiner med intergrerad S3 grafik på moderkorten. Slägde dom så sent som december föra året på tippen. Det var skitvanlig krets på 90 talet även om den sög totalt.

Faktum är att Cyrix gjorde processorer med intergrerad grafik, ljudkort, pci buss, minneskontroller mm för billiga kompakta system.
http://en.wikipedia.org/wiki/MediaGX

Mycket som görs i dag har redan gjorts för i datorbranschen. SSD tex är inget nytt som entusiaster vill få det till tex. Cray körde en SSD på 80Mb till sina Cray SV1 system år 1976 men seymour cray gav blanka fan i vad det kostade bara den var snabbast.

En gång i tiden var datorer inte alltid modulära och allt var integrerat. Så vet inte vad du får dina ideer ifrån.

Kan man lära sig nåt från historien så är det att saker alltid upprepar sig och det är sant även för datorbranschen. Skrämmande hur fort folk glömmer att nästa inget som görs i datobranschen i dag är nytt utan bara förbättring av gamla koncept och produkter. Haswell kommer med det mesta integrerat men som sagt sådan lösningar fanns årtionden innan och det fins 486:or att köpa med allt du behöver på ett chip. kalls för en SoC. Ända som utmärker Haswell är att det är frågan om relativt snabb krets.

Hoppsan, jag ber om ursäkt. Minns helt klart rejält fel. Visst var jag med på den tiden, men kunskapen var mindre och speltörsten större.
Ursäkta hela gemensamma forumet för mitt spridande av missinformation.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Plötsligt blev jag sugen på att hitta en gammal cfg-fil i quake och köra igång dm6.
Ordentligt nedskruvad grafik ska det vara, och gå undan.

http://qwdrama.quakeworld.nu/uploads/2007/06/09_simplewalls2....

Håller med, sport säger jag.
Är det denna Q3/QL dm6 spunnit vidare på? Tycker jag ser lite likheter.

Tråkigt nog var man för ung vid den tiden och hade ej någon form utav mentor, men lyckas övertala far att skaffa ett Geforce 2 för Motorcross madness 2

Vill gärna höra mer om Quake, mIRC och warez.
Hur var det med kringutrustning? Var det ganska standard med mekaniska tangentbord, +100hz crt och optisk mus för den t.ex gemene kvejkarn?
Hur var det med events/LAN under denna tid? Tycker Dreamhack har nu förtiden lider kraftigt av p12or och allt vad det innebär.

Visa signatur

Quake, världens bästa e-sport!
5800x @ 4.85Ghz 1.35v // 2070 super @ 1935Mhz 0.875v // 4x8Gb 3733 cl16-16-16-32 @1.42v

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Finns det inte andra trådar som du kan gå till och vara dryg i?

Tyckte att den såg riktigt intressant ut, sen kommer du i första kommentaren och drygar ner det hela.

Varför finns Sweclockers forum egentligen? Det borde tas bort, man kan ju lika gärna söka trådar om allt på Google.

Skickades från m.sweclockers.com

Man kan söka på forumet för det finns flera trådar om gammal hårdvara då får man upp exakt vilka modeller som användes och vilka tekniker man var tvungen att tillgå, lär man inte sig söka så blir forumet översvämmat med samma trådar om och om igen och det är faktiskt inte roligt om samma fråga ska besvaras 500 gånger när 10 räcker.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Man kan söka på forumet för det finns flera trådar om gammal hårdvara då får man upp exakt vilka modeller som användes och vilka tekniker man var tvungen att tillgå, lär man inte sig söka så blir forumet översvämmat med samma trådar om och om igen och det är faktiskt inte roligt om samma fråga ska besvaras 500 gånger när 10 räcker.

Som han sa, då finns ju redan allt på google så varför ha ett sweclockers forum?
Samt ingen tvingar dig att svara på något, du valde själv att läsa samt svara.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Haha, minns detta oljud. Uppringt internet som var rätt dyrt och segt som fan. Det var grejer det.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk

Kolla in Cinemassacre eller AVGN. Han recenserar lite old school teknik och spel ;D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton_Cimex:

Håller med, sport säger jag.
Är det denna Q3/QL dm6 spunnit vidare på? Tycker jag ser lite likheter.

Vill gärna höra mer om Quake, mIRC och warez.

Den var med i QL i alla fall, i q3 tror jag inte den var med.

Optisk mus???
Man var däremot noga med att rengöra kulan ofta, och rullarna. Nästan alla tangentbord var ju mekaniska, börja komma dom billiga varianterna.

Lan var ju när man körde hemma hos någon kompis, ockuperade halva huset, sladdar överallt. dag 1 bestod av att gå nätverket att funka, dag 2 bestod av att alla skulle komma in i quake, sedan var det slut.

Kom ihåg om man skulle ladda hem ett demo när det var 14,4 uppkoppling, sicka telefon-räkningar man hade. det var upptaget hemma hela nätterna.

Moddning av chassin var på riktigt, fanns inga flashiga saker att köpa. Kommer ihåg när kompisen först hade sett ett moddat chassi på nätet. (5 minuter för att ladda en bild, och man vet inte om man ska reagera nördigt eller om det är något byxerna ska av för). Armera former i glasfiber för att det ska vara något annat än en fyrkantig låda. Fräsa ned plexi i roliga former som man skär ut. Plåten som skulle duga till pansarfordon krävde vinkelslip, ingen avbitartång som nu för tiden.

Porr var intressant när man var i precis lagom ålder. 1-2 minuter per bild och dom laddade uppifrån och ned.
"JA JA JA JA!!!! Va? Är det en kille???!!??!?! NEJ NEJ NEJJ!!!!"

Man chattade i chat-rum på aftonbladet med tjejer (som mest troligt var killar)...

Det var bättre förr.... ja det var det....

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk
Skrivet av orig_rejser:

Jag körde fov 120, men vet att några jag spelade mot körde 140-150.

Sedan kunde man ju binda fov -120 --> fov 90 --> fov 120 så att det blev som att ha kikarsikte.
Så kunde man ju binda rocket-jump också med lite ork..

Binda rocket-jump?? Herregud det sitter ju i ryggmärgen fortfarande

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av orig_rejser:

Lan var ju när man körde hemma hos någon kompis, ockuperade halva huset, sladdar överallt. dag 1 bestod av att gå nätverket att funka, dag 2 bestod av att alla skulle komma in i quake, sedan var det slut.

Ungefär som LAN idag då.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Binda rocket-jump?? Herregud det sitter ju i ryggmärgen fortfarande

Bind funkade ändå inte direkt, men hade den mappad ändå. Funkade bara för att flyga precis rakt upp. Rörde man musen sprängde man sig själv

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk
Rekordmedlem

Copypartyn var roliga, lan och internet fanns inte på den tiden utan sånt kom inte föräns på -90 talet, sedan blev det demopartyn och sen kom det en massa spelare o förstörde allt, idag är det inga som går runt med sina 5,25" diskettlådor

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Anton_Cimex:

Var det ganska standard med mekaniska tangentbord, +100hz crt och optisk mus för den t.ex gemene kvejkarn?

Nja, membrantangentbord var nog ungefär lika dominerande då (omkring 1996 alltså) som nu och 100+ Hz (i vettig upplösning) blev väl inte vanligt (dvs. billigt) innan plattskärmarna redan hade gjort sitt intåg. 75 Hz var snarare standard.

Permalänk
Medlem

Underbar tråd! Är bara 15 nu, men min allra första dator hade nån Intel Pentium 486 eller en Celeron tror jag, runt 64-128mb ram, 3-5gb HDD... Då var jag 5 år gammal.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Bästa kylaren som levererade vad det skulle var nog TaiSol, innan dess var det bara skämt artiklar som kylde (enligt mig)

Men i början av dator eran för min del var det mycket knåpande i DOS, idag är jag bara fördummad av windows, DOS har jag glömt

Tror du missade en som hette hedgehog om ja inte missminner mig. (
Efter dessa var det racet defenetivt igång.

Kommer ihåg en Swiftech kylare jag hade.
Aluminium blocket med värmeavledande typ gängstänger. Såg ganska annorlunda ut kommer jag ihåg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Haha, minns detta oljud. Uppringt internet som var rätt dyrt och segt som fan. Det var grejer det.

Oljud? Vafals?! Det är ljuv musik, är vad det är!

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Copypartyn var roliga, lan och internet fanns inte på den tiden utan sånt kom inte föräns på -90 talet, sedan blev det demopartyn och sen kom det en massa spelare o förstörde allt, idag är det inga som går runt med sina 5,25" diskettlådor
http://noname.c64.org/csdb/gfx/releases/93000/93087.png

KUNGLIGT!
Helt glömt bort dessa.
Kommer ihåg några av dessa. Köpte 100 disketter (DD) 720Kb. Sedan satt man där med vad nu det kopieringsprogrammet hette.

Permalänk
Medlem

Minns när man fick låna kusinens Vic-20, bara att sätta i kassettbandet och köra.

Permalänk
Medlem

Det var på den tiden man hängde på BBS'er och cd-rom det fanns knappt utan man gick ihop ett gäng kompisar och köpt 100disker för att det blev så mycket billigare att beställa än att köpa 10 i taget.
Sedan när dte vart populärt med CD så var det kodakguld som gällde kosta över 200:- styck i början så man ville inte bränna fel då men man fick plats med alla spel som släpptes under ett år på en cd allefall på amiga.
Så det var amiga som gällde på den tiden för min del.
Dyra telefonräkningar blev det.

Edit: diskar till amiga var 840KB jämfört med 720kb till en pc sedan kom ju även DD diskarna som var 1440Kb till pc och 1560kb till amigan.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk

Min första Pc som jag själv ägde var en Compaq Presario som vi fick genom jobbet.

ProcessorIntel Pentium II 450.0 MHz
Memory128.0 MB / 384.0 MB (max)
Hard Drive8.0 GB
Operating SystemMicrosoft Windows 98
Optical DriveDVD-ROM - IDE
Graphics ProcessorATI RAGE LT PRO
Graphics ControllerAGP 2x - Integrated
Monitor TypeLCD display - TFT active matrix
56k modem.

Dock lekte jag med farsans IBM SX25Mhz med 128Mb hdd och 4Mb ram många år tidigare, tror jag spelade sim city på den.

Visa signatur

Moderkort: Maximus Gene Z87 Processor: i7-4770K@4,3 Volt=1,245V, Kylning: Custom Vatten Minne: 32Gb Corsair Venegance Pro 1866Mhz Grafik:MSI Seahawk 1080 EKWB Hårddiskar:Samsung SSD 850 EVO 500GBx2 + 3TB NAS Nätagg: Corsair AX850 Chassi: Corsair Obsidian 350D Skärm: Asus 27" ROG Swift Rigg2 TJ08 ASUS Maximus IV Z68 Gene-Z i5-2500K@4.5 H60 8GbLP ASUS GTX 970 STRIX (250GB+120GB)SSD+1Tb Corsair Cx500M

Permalänk
Medlem

Kan jag minnas rätt att man på större företag kunde få ut en hyrpc mot brutto löneavdrag redan innan skattereformen 1998?
Den min morsa plockade ut var en AST 486a 50Mhz med både ljudkort (Sb16) och grafikkort (CL 1mb) inbyggt på modekortet. Man kunde välja 8Mb ram mot högre månadskostnad. De levererades med W3.11 men alla fick en W95 skiva senare av supporten. På skolan fick lärarna/Kommunanställda 486or mot löneavdrag när nya maskiner med Pentium 133Mhz inköptes.

Visa signatur

GA-Z97P-D3 | i5-4690K | 8Gb DDR3 | Gigabyte GTX 1050Ti | Samsung 850EVO 250Gb
Kylare: CPU: CM TX3 EVO3 | PSU: Silver Power SP-S460FL (Passiv)
Lur: OnePlus Nord | NAS: Synology 211j + Ett antal Hemmabygge

Permalänk
Medlem

Ja glöm inte att en gång sa vissa att Amiga bara är speldator..
Dom negativa tänkte inte på att Amiga va lika med grafik...
Multitasking funka fint på Amiga..
Ville man retas med 386-486 ägare,skulle man fråga om dom kunde formattera en diskett,samtidigt som man va uppkopplad på bbs.
Pc kunde ingenting 1987 när Amiga 500 lanserades..
Sen va det mycket prat om Ge-Force å grejor..
Vill påstå att Amigan ligger bakom spelindustrin i dag,sen pc folk kommit på att grafik=med spel..

Handen med disketten när Amigan startades--
Hade en Amiga CD-32,spelkonsoll som va långt före sin tid...
Märkte man på utbudet,men dom va lixom först med spel på cd..

Tänk om Commodore varit med i dag som en värdig utvecklare av operativsystem ..Workbench kontra Windows..
Allt slutade med Amiga 1200 för min del...

Permalänk
Medlem

Tänkte inte på att commodore 64 faktiskt var en dator , The last ninja på c64 va stört skönt.

Eller va detta amiga?

Visa signatur

Stuff

Permalänk
Medlem

Jag kommer ihåg jag byggde min första PC på en Intel 486 DX33 med typ 4MB RAM och ett Tseng Labs grafikort med 1MB VRAM.. Hårddisk, tror det var 120MB på den. Sen en 5.25 floppy och en 3.5 stiffy drive. Sen min andra PC var på en AMD 40Mhz som jag skrämde upp i 80Mhz genom att bygla på moderkortet. Had man mer än en hårddisk fick man bygla för master och slave drive. Oj oj oj, det var länge sen.. typ 20 - 25 år sen! Men min allra första PC upplevelse var på en 8088 4Mhz med 256KB RAM och 20MB hårddisk.. nån gång i mitten av 80-talet. Samtidigt körde jag VIC20 och ABC80.. Det var tider det!

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av crownofthorns:

Ingen som har några härliga minnen att dela med er från tiden då man började spela online, typ Quake? mirc-fönster osv. Hade varit spännande att höra hur det var.

"Online" spelade man långt innan internet var tillgängligt för en bredare allmänhet och quake var inte ens påtänkt. Nej, från början spelade man på BBS:er. I regel kunde bara en användare vara påloggad samtidigt, då det var ganska ovanligt med BBS:er som hade flera linjer in, så det var ju inte interaktion i realtid, utan man gjorde sitt "drag" och sedan fick moståndarna göra sina drag innan man kunde göra nästa. Man kunde även chatta med Sysop eller, i de få fall som det fanns flera linjer, även med andra användare på BBS:en.
Man kunde ju åxå spela med en kompis via uppringd linje med modem och då spela direkt mot varandra.
En billigare variant var ju att ta med datorn till kompisen och koppla ihop datorerna med nollmodem istället för en uppringd linje.
Sen spelade man ju multiplayer på samma dator, med var sin del av tangentbordet tex.

Första spelet jag spelade på nätverk var Doom. Då var TCP/IP inte standard, eftersom internet inte gjort sitt genomslag, utan det var på novellnätverk med IPX-protokoll. Internet var något man då bara hade hört talas om och som man tyckte lät skitcoolt och hade våta drömmar om...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

KUNGLIGT!
Helt glömt bort dessa.
Kommer ihåg några av dessa. Köpte 100 disketter (DD) 720Kb. Sedan satt man där med vad nu det kopieringsprogrammet hette.

X-Copy tror jag...