Permalänk
Medlem

Tangentbord beslutsångest!

Hejsan Sweclockers!

Jag står inför ett tufft val av tangentbord. Jag velar om tangentborden:
Corsair k90
Tesoro Durandal Ultimate G1NL (mx brown)
Och sist men minst (fyndigt va? ) Cm storm quickfire rapid.

  • Jag gillar Corsair k90 för att den har switchar som jag föredrar, och blå bakbelysning som jag tycker är snyggast. Jag gillar dock inte att den har onödiga makro-knappar.

  • Tesoro durandal-tangentbordet för att den inte har makro-knappar och har bruna switchar. Dock är handledsstödet lite för högt, och bakgrundsbelysningen är röd.

  • Cm storm quickfire rapid för det lilla söta formatet, inga makroknappar eller sifferknappar som jag aldrig använder. Saknar dock bakbelysning helt.

Vilken tycker ni jag ska välja, och varför? Uppskattar all hjälp.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Corsair k90 skulle jag aldrig köpa mest på grund av att dom slängt in dome-brytare och att det är riktigt fult imo.

Tesoro vet jag inte riktigt, ser ut att vara köpt på en leksaksaffär så det skulle jag inte heller vilja äga

CM Storm ska vara som ett filco, har inte en massa onödigt skit som numpad osv, det skulle jag ha köpt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrapaj:

Corsair k90 skulle jag aldrig köpa mest på grund av att dom slängt in dome-brytare och att det är riktigt fult imo.

Tesoro vet jag inte riktigt, ser ut att vara köpt på en leksaksaffär så det skulle jag inte heller vilja äga

CM Storm ska vara som ett filco, har inte en massa onödigt skit som numpad osv, det skulle jag ha köpt.

Tack! Ska fundera lite till och se vad andra har att säga, men quickfire rapid bordet är nog ett bra val.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Ducky G2PRO alternativt Ducky Shine om du vill ha belysning. Finns med bruna brytare och inget fusk utan är det rakt igenom. har själv Ducky G2PRO PBT. Ända nackdelen med PBT är att färgen inte är lackad på tangenterna så dom tecknen blir mörka med tiden. Men fick facktiskt fel så fick först ett vanligt med ABS tangenter (det i princip alla kör med) och det har klart å tydligt lackade symboler så ur den synpugten är det bättre om man är i stort behov av att titta på tangentbordet. Optimala vore nog ABS double shot injected men det är svårt å hitta.

Men oavset en stabil grund är det. Haft mitt ett tag nu utan några problem annat än det jag nämde men PBT varianten är inte så vanlig ändå men jag tog den nackdelen bara för att få dom sköna och förhoppningsvis låglivade PBT tangenterna. Man kan ju köpa knappsatser osv också om så önskas.

Rekomenderar Duckys handelstöd också det är äkta ko läder.

Köpte mitt på maxfps men inet har nog fortfarande. Men shine skulle nog passa dig fins med massa olika färger på belysnigen. Nåt jag defenetivt hade velat ha också men går inte att få med PBT då det inte görs några PBT med genomskinliga tecken.

Permalänk

Nya Gigabyte Osmium kanske kan vara ett alternativ också, det har röda switchar och blå belysning (individuell belysning för varje tangent) och ser ut såhär: http://www.youtube.com/watch?v=C9WZ2VMmiCo. Det har macroknappar men de sitter ovanför F-tangenterna så om man inte använder dem bör de inte vara störande.

Finns på bl.a netonnet och dustin

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk
Medlem
Skrivet av gammarayburst:

Nya Gigabyte Osmium kanske kan vara ett alternativ också, det har röda switchar och blå belysning (individuell belysning för varje tangent) och ser ut såhär: http://www.youtube.com/watch?v=C9WZ2VMmiCo. Det har macroknappar men de sitter ovanför F-tangenterna så om man inte använder dem bör de inte vara störande.

Finns på bl.a netonnet och dustin

Jag som tycker det är svårt att nå bara f-knapparna, undrar hur dom tänkte när dom satt dom där. Behöver man inte makroknapparna varför skulle man då vilja ha ett tangentbord med dom?

Permalänk
Skrivet av Extrapaj:

Jag som tycker det är svårt att nå bara f-knapparna, undrar hur dom tänkte när dom satt dom där. Behöver man inte makroknapparna varför skulle man då vilja ha ett tangentbord med dom?

Snyggt, ordentligt handledsstöd, USB 3 och hörlurs/micingång (dock dumt placerade på högersidan av tangetbordet). Endast ett par hundra över konkurrenter som erbjuder mindre lul lul

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Hejsan Sweclockers!

Jag står inför ett tufft val av tangentbord. Jag velar om tangentborden:
Corsair k90
Tesoro Durandal Ultimate G1NL (mx brown)
Och sist men minst (fyndigt va? ) Cm storm quickfire rapid.

Vilken tycker ni jag ska välja, och varför? Uppskattar all hjälp.

Kan nämna att du INTE ska köpa Tesoro Durandal Ultimate. Dåligt handledsstöd som följer med. Jag har versionen utan handledsstödet på jobbet och det funkar bra men tangentbordet är i högsta laget. tangentbordet har lite för mycket lutning också som tar tid att vänja sig vid, jag fick justera mitt handledsstöd rätt mycket i höjdled innan jag blev nöjd och efter det fick jag sänka bordet med 2cm.
Kvalitetsmässigt är jag annars nöjd med det, jag tycker det verkar ha bättre kvalité än Corsair även om det ska vara samma tillverkare.

Permalänk
Medlem

Beställer du direkt från qpad så kan du ta mk-80 med blå led belysning och med vilka brytare du vill ha.

Permalänk

Jag sitter själv på ett CM Storm quickfire rapid och jag kan säga att jag inte ångrar mig en sekund.
Älskar att det är cleant och inte har massa onödiga knappar man egentligen inte använder, visst ingen numpad, men man betalar förhoppningsvis bara räkningar 1 gång i månaden

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Det är egentligen inget att snacka om.
Quickfire rapid är överlägset de andra tangentborden du länkade.

Permalänk
Medlem

Q-pad MK-85

Sjukt jävla skönt tangentbord som jag verkligen rekomenderar. Beställer du det direkt från q-pad så får du välja själv vilka switchar du vill ha. Har själv röda och dessa är sjukt nice.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av huttala:

Det är egentligen inget att snacka om.
Quickfire rapid är överlägset de andra tangentborden du länkade.

Om man vill ha sådana brytare alltså (vilket man väl borde bestämma först).

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Elgot:

Om man vill ha sådana brytare alltså (vilket man väl borde bestämma först).

Ja precis, men jag antar att TS vet vad han vill ha för något när han länkar tre tangentbord och inte direkt frågar något om brytarna.

Permalänk
Skrivet av Bakgrund:

Hejsan Sweclockers!

Jag står inför ett tufft val av tangentbord. Jag velar om tangentborden:
Corsair k90
Tesoro Durandal Ultimate G1NL (mx brown)
Och sist men minst (fyndigt va? ) Cm storm quickfire rapid.

  • Jag gillar Corsair k90 för att den har switchar som jag föredrar, och blå bakbelysning som jag tycker är snyggast. Jag gillar dock inte att den har onödiga makro-knappar.

  • Tesoro durandal-tangentbordet för att den inte har makro-knappar och har bruna switchar. Dock är handledsstödet lite för högt, och bakgrundsbelysningen är röd.

  • Cm storm quickfire rapid för det lilla söta formatet, inga makroknappar eller sifferknappar som jag aldrig använder. Saknar dock bakbelysning helt.

Vilken tycker ni jag ska välja, och varför? Uppskattar all hjälp.

Man kan välja vilka brytare man vill ha på Qpad MK-80 det kanske är nått att kolla in? Jag har ett sånt med röda brytare när det normalt kommer med blåa. Tycker att designen är tilltalande och dessutom så är det väldigt skönt att game:a på och skriva.

/S

Visa signatur

Intel® Core™ i5-2500K CPU @ 4,5 GHz : GIGABYTE Geforce 680 : Asus P8P67 Pro B3 : 8GB Vengeance @ 1600 MHz : NZXT H2 Vit Classic Chassi : Intel 320 SSD 120GB (Spel) + OCZ Vertex 4 120GB (System) : NZXT Hale90 850w : Antec kühler 620 x 2 Scythe Gentle Typhoon 1850 RPM.

Permalänk
Medlem

Tackar för alla svar.

Blir nog quickfire rapid. Har bestämt mig för ett lite mindre då man kan ha musen närmre tangentbordet vilket är skönare. Angående GIGABYTE tangentbordet så tycker jag det är lite stort och klumpigt. Ducky tangentborden tycker jag är lite dyra, 1500 känns lite sådär att lägga ut på ett tangentbord.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Tackar för alla svar.

Blir nog quickfire rapid. Har bestämt mig för ett lite mindre då man kan ha musen närmre tangentbordet vilket är skönare. Angående GIGABYTE tangentbordet så tycker jag det är lite stort och klumpigt. Ducky tangentborden tycker jag är lite dyra, 1500 känns lite sådär att lägga ut på ett tangentbord.

Bra val, du kommer aldrig vilja ha ett tangentbord med numpad igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Tackar för alla svar.

Blir nog quickfire rapid. Har bestämt mig för ett lite mindre då man kan ha musen närmre tangentbordet vilket är skönare. Angående GIGABYTE tangentbordet så tycker jag det är lite stort och klumpigt. Ducky tangentborden tycker jag är lite dyra, 1500 känns lite sådär att lägga ut på ett tangentbord.

Ducky har ju inte kompromissat som många andra med olika brytare, tex andra brytare på space som många andra märken har, inga ruberdome här och där för att spara ner på priset. Byggkvaliten är top notch så man får precis vad man betalar för. På PBT modellen får man även PBT space bare där en del kör nylon/abs pga lägre vikt för att slippa sätta dit tex dybbla brytare som kostar mer.Av den orsaken föll alla andra märken bort för min del då dom har ofta andra brytare på space, ruberdomes eller bara ett biligt skal. Ducky är som en tank. Så är det viktigt för dig som det är för många att det är homogent så ta en extra titt på dom du är intresserade av så dom verkligheten är designade så som du tror.

Så kolla NOGA reviews på tangentbroden. Att det är homogena switchar, space är i samma matrial som rästen av tangenterna, att space inte har andra switchar, fjädrar etc som ger den en annan känsla. Att fuktionsknappar inte är ruberdome etc etc. Fins mö fallgropar på mekaniska tangentbord med "attraktiva" priser.

Skrivet av Extrapaj:

Bra val, du kommer aldrig vilja ha ett tangentbord med numpad igen

Utan numpad är uteslutet för mig. Även om man bara är amatörpulare i 3D modelering och liknande så används numpad flitigt i allt annat än spel såsom viewport i 3D renderingsprogram. Man hade blivit totalt handikappad utan numpad. Så jag säger aldrig tangentbord utan numpad. Lite sorgligt att folk inte kan komma på nåt annat att ha datorn till än spel.

Så tänk noga efter innan du gör dig av med numpaden för alla program kommer nog inte gilla det. Och sitta och konfigurerar om layouten att passa är nog inte så lätt i alla program med hundratals kommandon förprogramerade som standard.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av pa1983:

Ducky har ju inte kompromissat som många andra med olika brytare, tex andra brytare på space som många andra märken har, inga ruberdome här och där för att spara ner på priset. Byggkvaliten är top notch så man får precis vad man betalar för. På PBT modellen får man även PBT space bare där en del kör nylon/abs pga lägre vikt för att slippa sätta dit tex dybbla brytare som kostar mer.Av den orsaken föll alla andra märken bort för min del då dom har ofta andra brytare på space, ruberdomes eller bara ett biligt skal. Ducky är som en tank. Så är det viktigt för dig som det är för många att det är homogent så ta en extra titt på dom du är intresserade av så dom verkligheten är designade så som du tror.

Så kolla NOGA reviews på tangentbroden. Att det är homogena switchar, space är i samma matrial som rästen av tangenterna, att space inte har andra switchar, fjädrar etc som ger den en annan känsla. Att fuktionsknappar inte är ruberdome etc etc. Fins mö fallgropar på mekaniska tangentbord med "attraktiva" priser.

Nu vet jag inte riktigt vad du pratar om, men att man har olika switchar på space är inget annat än för användarens skull, de switchar som sitter på space är oftast ovanliga switchar som är dyrare att köpa in. Man brukar göra så för att man oftast är starkare i tummen än andra knappar och därför sätter man dit en tyngre switch.
Men nu är det ju inte speciellt ofta det inträffar längre. Men om det är någon tillverkare som gör det så är det ducky. De har tangentbord med tre olika switchar för att anpassa efter användaren, så att man inte trycker ner fel knappar i onödan, jag ser det som en fördel, men det är säkert många andra som ser det som en nackdel, men vad det är absolut inte att snåla ner på saker.

Och sen har jag aldrig sett någon tillverkare sätta dit dubbla brytare på space för att den är tyngre, man brukar oftast inte tillverka space i PBT plast för att risken att tangenten böjer sig och blir obrukbar strax exter smältningen är större, alltså är felmarginalen vid tillverkning större, och det blir mycket dyrare att tillverka.

Men annars håller jag med dig, ducky gör bra grejer och tänker på användaren, ville bara klargöra sakerna du tagit från luften så folk inte blir oroliga i onödan.

Med det sagt så är Quickfire rapid minst lika bra som Ducky, om inte bättre, eftersom det är tillverkat av samma OEM som Filco och därmed i princip är ett Filco med annan logga + media tangenter och löstagbar USB kontakt.

Permalänk
Medlem

Har inte tagit nåt från luften. Letade tangentbord i 2-3 månader innan jag slog till och i princip alla andra åkte bort pga orsaker jag nämnde. Jag skulle ha bruna brytare rakt igenom och samma matrial i alla knappar. MX Black på space var oacceptabelt då det inte finns någon feedbak. Annan plats än övriga brytare är samma sak där. Space får ta mycket stryk så varför ska jag ha PBT på övriga och space i nylon eller ABS den blir ju blank om nåt. Bara kolla på mitt gamla så är space absolut blankaste tangenten.
Men det är min åsikt men jag vet att många delar den för man lägger inte all dom pengarna och går halvhjärtat in.

Ducky ska ha bruna rakt igenom om du köper det tex. Min spacebar har EN brunt inget annat och inga extra fjädrar eller nåt bara 2st svarta stöd ben länkade med en hävstång precis som space brukar vara mekaniskt eller ej. Kolla vilket test som helst där dom tar bort spacebar inkluderat. Kolla sedan andra tangentbord där dom tex har svarta i mitten istället för bruna och många stör sig som satan på det eftersom tactile feedbak saknas då. Rent ut sagt snålt är vad det är. Vill man ha blå eller brun ska man få det så det jag menar är att dom får fixa "trögheten" på annat vis då om deras spacebar är relativt tung. Sedan att det används fjädar till space för att kompensera för vikten är en sak så länge känsla och kraften som krävs för att trycka ner den är homogen med övriga tangenter så är det väl en bra lösning på en tung space bar tex.

Vet att några användare rapporterat att dom fått andra färger på spacebaren på ducky men hur vanligt detta är eller om feedbaken är anorlunda vet jag inte. Kan ju varit en batch det var frågan om bara som dom gjort så på av någon konstig anledning. Inte så bra på kinesiska så vet inte om det bara var kinesiska marknaden som några sådana hade sålts på.
Inte så att det fins 100 reviews att gämföra med.

Jag har brun på min spacebar och inga extra fjädrar eller något och sapce känns som övriga tangenter precis som det ska vara. Har kort om du inte tror mig.

Jag kollade bland annat på ZOWIE Celeritas Pro med bruna men enligt andra användare kommer dessa med svarta på spacebaren villket också skulle märkas rätt tydligt.

Fullt medveten om att det fins andra tangentbord där ute som är lika bra eller bättre än ducky. Men i sverige när jag köpte var det i princip bara ett med MX brown rakt igenom, med PBT rakt igenom som gick att få tag på i lager.

Hade jag haft än mer pengar villket jag inte har då jag är rätt pank för det mästa så hade jag nog drat till med ett vanligt G2PRO eller SHINE då bakgrundsbelysning är trevligt eller ett FILCO och skaffat fram ABS double shot injected gärna med transparenta teken men då hade nog bygget när det var klart kostat en 2 lökar förutsatt att jag fått tag i en komplett knappsats som passar.

Sedan har ju ducky mediknappar med (inget jag använder direkt) och löstagbar usb kabel som kan dras ut på 3 valfria ställen så i mitt fall är det guld då jag har burken på vänster sida och kaplen ofta är i vägen på andra tangentbord men inte på Ducky.

Föredrar inget specefikt märke på tangentbord utan det brukar bli det som passar kriterierna bäst vid varje köp tillfälle.

Det jag ville få fram var att det är lätt att tro att man köper det man vill ha medans man får nåt annat för tillverkarna glömmer ofta det finstilta. Är det samma brytare rakt igenom, är det samma matrial rakt igenom?
När man väl vet vad man får för pengarna är det väl bara att slå till på det som tilltalar en mest.
Det var min poäng.

Du har säkert rätt i varför tillverkarna gör som dom gör. Men poängen är att vad tillverkarna gör och vad folk vill ha är inte samma sak. Kunden vill nog hellre se en helt annan lösning på vissa problem än den tillverkarna väljer.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Förstår inte riktigt vad du menar med extra fjädrar på space, det är mig veterligen INGEN tangentbordstillverkare med Cherry MX switchar som satt extra fjädrar på space. Det enda som finns där är en switch i mitten och stabilisatorerna med hävstången ut på sidorna.

Och att dom har andra switchar på space har inget att göra med snålhet som sagt, switcharna kostar lika mycket pengar oavsett vilka det är, så det är enbart för att göra det bättre för kunden, sen om man gillar det eller inte är en helt annan sak, men att snåla på komponenter i tangentbordet är det inte.
Ett bra exempel på att snåla med komponenter i ett tangentbord är dock Corsair som kör rubberdomes på vissa tangenter som de själva tycker att man inte använder lika mycket.

Och det är det här jag menar med duckys tangentbord:

Det är alltså bruna överallt där man skriver, men clears på space och runtom. De har även en liknande variant med röda där man skriver och svarta runt om, samma sak med blå där man skriver och gröna runt om.

Permalänk
Medlem

Tangentbordens Rolls Royce: Filco Majestouch 2

Aldrig ångrat mitt köp trots att det kostade drygt 1500:-

Permalänk
Medlem

Tror jag nämde corsairs med ruberdome om du går tillbaks till mina tidigare inlägg.
Nej som jag sa så har jag inte några extra fjädrar därimot ogillar jag att man på vissa tangentbord satt andra brytare på space alternativt på andra vis kompenserat för tangentens vikt. Ett tag sedan jag köpte mitt Ducky nu och jag uteslöt primärt alla andra modeller på marknaden då i sverige för dom inte hade bruna rakt igenom eller att dom hade andra matrial på space baren. Har jag inte sett några med extra fjädrar själv på space så det är säkert ovanligt men det diskuterades på vissa recensioner men skit samma poägen var framföralt att man som kund förväntar sig en typ av brytare och man ogillar ofta då om man får nåt annat på vissa tangenter av deverse orsaker. Hellre samma brytare överalt och i så fall om tangenterna är så tunga eller ska vara hårdare så kan man ju kompensera för detta på andra vis tex en extra brytare eller en fjäder på spacebar.

Men skit samma. Poängen var att många tangentbord är inte alltid vad dom verkar vara från början.

Sedan har jag själv inte det problemet du vissar på det ducky tangentbordet. Ända jag sett är att några på ett kinesiskt forum ahde fått en grön på sina MX blåa medans andra fått blåa rakt igenom.

Mitt är av allt att dömma brunt rakt igenom. Både på F tangenterna och media tangenterna och spacebar.

Som sagt att du belyser det problemet på vissa Ducky tangentbord är ju bara bra för det är ju just sådant man inte vill se om man tror att man köper en viss brytare och då förväntar man sig oftast den rakt igenom.

Det faktum att jag uteslöt majoriteten av tangentbord för andra fabrikat kör det systemet specielt på space på dom lite dyrare och som du och jag sa innan på dom billigare ändå får man rubberdomes på media och F tangenter är ju än mer B.

Men faktum är att jag har bruna rakt igenom på mitt Ducky och dom reviews jag sett på G2Pro och Shine så är det normalt. Dom har ju flera modeller att välja på på sin hemmsida i olika konfigurationer så gäller ju att få just den man vill ha. Om detta framgår tydligt nog eller ej kan ju diskuteras men det jag vill påpeka är att det är ett problem flera tillverkare verkar ha med otydlig information. Ofta hittar man nåt intresant bara för att se i en recension att det sitter svart brytare på spacebar tex vilket direkt gör att det faller bort om man är som jag och vill ha samma brytare rakt igenom.

Där har du bilder på mitt. Bruna på både F,Media och spacebar.

Du kan även se på C tangenten det problem jag upplyste om på Duckys PBT. Så är man sådan som måste titta på tangentbordet hela tiden när man skirver så är det kanske inte bästa valet. Jag är lite dyclektiker så jag fuskar i bland men finner nu att jag fuskar fan så mycket mindre så funderar på att skaffa en PBT reserv sats man kan bruka om sådär 5-6 år som bara är graverad när man känner att det är dags å byta alla knapparna. Men svårt att veta hur länge något håller men tanken är att detta ska hålla ganska länge och inte var slit och släng på samma vis som ruber dome tangentbord.

Jag vill inte argumentera i mot dig utan det jag försöker få ram är att dom förväntningar man har inte inte alltid stämmer överens då tillverkarna löser "problem" på sådana vis som inte alltid faller användaren i smaken. Så gäller att vara säker på att det man köper värkligen är det man vill ha så det inte visar sig vara nåt annat.