Permalänk
Medlem
Skrivet av LeMisanthrope01:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22935042 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18545198

Jag tror inte riktigt du förstår hur mycket man måste träna för att proteinintaget ska vara en begränsande faktor.

Jag har lovat modsen att ta det lugnt med högerretoriken men utan att säga för mycket måste vissa individer skyddas från sig själva. Det finns många väldigt "naiva" människor som tror på snabba lösningar och trycker i sig en massa onyttigheter.

1kg kött per dag? Du kommer inte överleva tills pensionen.

Bra skön du, verkar ha bra koll på läget! Kan för övrigt säga att det inte är speciellt mycket mot många andra som tränar mer än mig och väger mer än mig.

Det är rekommenderat att ligga på 2.5-3g protein per kilo kroppsvikt speciellt om man deffar och är under 10% bodyfat som jag är.

Ni som av någon anledning tror att ett högt proteinintag är skadligt, eller skulle vara dåligt för njurarna samt att delar av proteinet inte tas upp, snälla länka en studie som säger det. Lycka till

Visa signatur

Corsair 800D | Asus Maximus IV Extreme-Z | Corsair Vengeance 8GB 1600mhz | Intel i5 2500k @ 4,3ghz | ASUS GTX670 DCUII | BenQ XL2410T 120hz | Corsair AX 1200W |

Permalänk
Medlem

Skrämmande läsning. Ska inte träna såpass hårt att du behöver ta matsupplement medan du fortfarande inte är fysiskt färdigvuxen. Speciellt behöver hjärnan god tillgång på näring innan du är vuxen, finns överhängande risk för att störa mognadsprocessen. Tagga ner med träningen till du har växt och mognat klart.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LeMisanthrope01:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22935042 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18545198

Jag tror inte riktigt du förstår hur mycket man måste träna för att proteinintaget ska vara en begränsande faktor.

Jag har lovat modsen att ta det lugnt med högerretoriken men utan att säga för mycket måste vissa individer skyddas från sig själva. Det finns många väldigt "naiva" människor som tror på snabba lösningar och trycker i sig en massa onyttigheter.

1kg kött per dag? Du kommer inte överleva tills pensionen.

Haha, jag hade haft nytta av din hjälp inför decembercupen 2010, då kanske jag hade placerat mig bättre. Snacka om pajasfasoner att komma och föreläsa om träning som om du vore någon auktoritet inom området för att du lyckats gräva fram en PubMed-artikel. Du är förstås medveten om att det som står i första bästa artikel du googlar fram är en absolut sanning och det finns förstås inga avvikande åsikter?

Måste gratulera dig dock, det är RIKTIGT bra att lyckas förmedla självgodhet över internet. I många fall är det svårt att förmedla karaktäristiska drag via text, men du lyckas utomordentligt bra. Grattis

Permalänk
Medlem
Skrivet av nidrah:

Bra skön du, verkar ha bra koll på läget! Kan för övrigt säga att det inte är speciellt mycket mot många andra som tränar mer än mig och väger mer än mig.

Det är rekommenderat att ligga på 2.5-3g kött per kilo kroppsvikt speciellt om man deffar och är under 10% bodyfat som jag är.

Ni som av någon anledning tror att ett högt proteinintag är skadligt, eller skulle vara dåligt för njurarna samt att delar av proteinet inte tas upp, snälla länka en studie som säger det. Lycka till

Om du nu håller 2.5-3g kött per kilo kroppsvikt och du äter 1Kg per dag skulle det lägga dig någonstans runt 300-350Kg och jag tror inte du ligger under 10% bf då
Edit: gissar på att du skrivit fel siffror någonstans där.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TiasE:

Om du nu håller 2.5-3g kött per kilo kroppsvikt och du äter 1Kg per dag skulle det lägga dig någonstans runt 300-350Kg och jag tror inte du ligger under 10% bf då
Edit: gissar på att du skrivit fel siffror någonstans där.

Jag gissar på att DU har skrivit ganska duktigt fel. Hur kom du fram till 300-350kg? Hur jag än vrider och vänder på det kan jag inte få din matematik att gå ihop. Kan du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon136741:

Jag gissar på att DU har skrivit ganska duktigt fel. Hur kom du fram till 300-350kg? Hur jag än vrider och vänder på det kan jag inte få din matematik att gå ihop. Kan du?

Hur jag än vrider och vänder på det så kan jag inte få det till något annat..
Om man ska äta 2.5-3 gram kött per 1 kilo kroppsvikt så innebär det att om man väger 100kilo så ska man äta 250-300 gram kött, äter man således 1 kilo kött (1000 gram) och håller sig inom ramen 2.5-3 gram kött per kilo kroppsvikt så måste man ju väga över 300kg.

Min gissning är ju att han egentligen syftade på 2.5-3g protein per kilo kroppsvikt och inte 2.5-3g kött per kilo kroppsvikt, det är en väldigt stor skillnad på de två och då låter 1kg kött mer rimligt då 1kg nötkött ger ca 190g protein vilket är lagom för en kroppsvikt på 70-80kg.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Om du nu håller 2.5-3g kött per kilo kroppsvikt och du äter 1Kg per dag skulle det lägga dig någonstans runt 300-350Kg och jag tror inte du ligger under 10% bf då
Edit: gissar på att du skrivit fel siffror någonstans där.

Skrivet av anon136741:

Jag gissar på att DU har skrivit ganska duktigt fel. Hur kom du fram till 300-350kg? Hur jag än vrider och vänder på det kan jag inte få din matematik att gå ihop. Kan du?

Skrivet av TiasE:

Hur jag än vrider och vänder på det så kan jag inte få det till något annat..
Om man ska äta 2.5-3 gram kött per 1 kilo kroppsvikt så innebär det att om man väger 100kilo så ska man äta 250-300 gram kött, äter man således 1 kilo kött (1000 gram) och håller sig inom ramen 2.5-3 gram kött per kilo kroppsvikt så måste man ju väga över 300kg.

Min gissning är ju att han egentligen syftade på 2.5-3g protein per kilo kroppsvikt och inte 2.5-3g kött per kilo kroppsvikt, det är en väldigt stor skillnad på de två och då låter 1kg kött mer rimligt då 1kg nötkött ger ca 190g protein vilket är lagom för en kroppsvikt på 70-80kg.

Det är sent och jag är trött, menar givetvis 2,5-3g protein per kilo kroppsvikt och inget annat, vilket egentligen borde vara självklart men skriver man fel får man skylla sig själv! Brukar bli ca 1kg kött och 500g kvarg per dag, beroende på vad som äts till

Visa signatur

Corsair 800D | Asus Maximus IV Extreme-Z | Corsair Vengeance 8GB 1600mhz | Intel i5 2500k @ 4,3ghz | ASUS GTX670 DCUII | BenQ XL2410T 120hz | Corsair AX 1200W |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TiasE:

Hur jag än vrider och vänder på det så kan jag inte få det till något annat..
Om man ska äta 2.5-3 gram kött per 1 kilo kroppsvikt så innebär det att om man väger 100kilo så ska man äta 250-300 gram kött, äter man således 1 kilo kött (1000 gram) och håller sig inom ramen 2.5-3 gram kött per kilo kroppsvikt så måste man ju väga över 300kg.

Min gissning är ju att han egentligen syftade på 2.5-3g protein per kilo kroppsvikt och inte 2.5-3g kött per kilo kroppsvikt, det är en väldigt stor skillnad på de två och då låter 1kg kött mer rimligt då 1kg nötkött ger ca 190g protein vilket är lagom för en kroppsvikt på 70-80kg.

Ah nu ser jag, skyller på tröttheten jag med (läste det som 3g protein, inte 3g kött). Sorry

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon136741:

Ah nu ser jag, skyller på tröttheten jag med (läste det som 3g protein, inte 3g kött). Sorry

Det är ok, hade jag inte varit trött själv hade jag nog inte ens brytt mig om att påpeka detta fel!
Dock lika bra så blir det inte missförstånd för någon som inte fattar skillnaden

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Skrivet av anon136741:

Haha, jag hade haft nytta av din hjälp inför decembercupen 2010, då kanske jag hade placerat mig bättre. Snacka om pajasfasoner att komma och föreläsa om träning som om du vore någon auktoritet inom området för att du lyckats gräva fram en PubMed-artikel. Du är förstås medveten om att det som står i första bästa artikel du googlar fram är en absolut sanning och det finns förstås inga avvikande åsikter?

Jag måste medge att min bild av proteinpulver har ändrats innan jag var tvungen att överbevisa dig. Det var tydligen inte lika farligt som jag ursprungligen hade trott.

Citat:

Måste gratulera dig dock, det är RIKTIGT bra att lyckas förmedla självgodhet över internet. I många fall är det svårt att förmedla karaktäristiska drag via text, men du lyckas utomordentligt bra. Grattis

Tack, tack! Får denna komplimang ganska ofta fast orden varierar.

FINISH HIM: Livsmedelsverket

Skrivet av nidrah:

Bra skön du, verkar ha bra koll på läget! Kan för övrigt säga att det inte är speciellt många andra som tränar mer än mig och väger mer än mig.

Det är rekommenderat att ligga på 2.5-3g protein per kilo kroppsvikt speciellt om man deffar och är under 10% bodyfat som jag är.

Ni som av någon anledning tror att ett högt proteinintag är skadligt, eller skulle vara dåligt för njurarna samt att delar av proteinet inte tas upp, snälla länka en studie som säger det. Lycka till

Jag vet inte hur det är på extremnivå men den gemenemannen äter mycket mer protein än vad han egentligen behöver. Jag får erkänna mig besegrad på njurfronten. Men att under långtid äta för mycket kött vet jag är dåligt. Kolla bara på argentinarna.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LeMisanthrope01:

Jag måste medge att min bild av proteinpulver har ändrats innan jag var tvungen att överbevisa dig. Det var tydligen inte lika farligt som jag ursprungligen hade trott.
Tack, tack! Får denna komplimang ganska ofta fast orden varierar.

FINISH HIM: Livsmedelsverket

Jag vet inte hur det är på extremnivå men den gemenemannen äter mycket mer protein än vad han egentligen behöver. Jag får erkänna mig besegrad på njurfronten.

Ganska pantat att använda SLV som avslutande argument, eller du kanske är tillräckligt korkad för att tro att all form av träning mynnar ut i samma kcal-behov per dygn? Du får gärna peka ut var någonstans du lyckades överbevisa mig? Du gräver fram första bästa PubMed-artikel och avslutar med livsmedelsverkets GENERELLA rekommendationer för tränande individer, men till och med någon med ditt bristande intellekt måste väl inse att det är skillnad på träning och träning? Lägg därtill att proteinsyntesen är något djävulskt individuell, och att kcal-behov även påverkas av insulinkänslighet och ett flertal andra mekanismer som jag är helt säker på att du kan allt om, så är jag inte lika säker på att du vinner.

Oavsett vilket, å börjar både du och jag hamna väldigt mycket off-topic i vår diskussion. Jag har varken tid eller lust att debattera med någon som med största sannolikhet får sin dagliga träningsdos framför datorn...

Permalänk
Skrivet av anon136741:

Ganska pantat att använda SLV som avslutande argument, eller du kanske är tillräckligt korkad för att tro att all form av träning mynnar ut i samma kcal-behov per dygn? Du får gärna peka ut var någonstans du lyckades överbevisa mig? Du gräver fram första bästa PubMed-artikel och avslutar med livsmedelsverkets GENERELLA rekommendationer för tränande individer, men till och med någon med ditt bristande intellekt måste väl inse att det är skillnad på träning och träning? Lägg därtill att proteinsyntesen är något djävulskt individuell, och att kcal-behov även påverkas av insulinkänslighet och ett flertal andra mekanismer som jag är helt säker på att du kan allt om, så är jag inte lika säker på att du vinner.

Du säger att de generella källorna är för generella och att de specifika är för specifika samtidigt har jag kommit med fyra länkar och du inga alls. Må hända att träningen kan skilja sig åt med du pratar inte om en skillnad på 5%-10%. Ni hävdar att protein intaget ska vara närmare 300% av det rekommenderade(2,7/0,9). Som jag började debatten med att länka. Proteinpulver kanske är bra för body builders men är tveksamma för normala människor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Styrketräning kräver protein för att bygga upp och återhämta sig => Rekommenderat att en styrketränande individ äter mer protein än en "normal" individ.

Det konstiga med det va alltså..?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Skrivet av Crippa90:

Styrketräning kräver protein för att bygga upp och återhämta sig => Rekommenderat att en styrketränande individ äter mer protein än en "normal" individ.

Det konstiga med det va alltså..?

Hur mycket mer det rör sig om. Notera att länken från Livsmedelsverket har en tabell för tränande människor med en ökning på 13%. Många andra källor hävdar också att intaget fortfarande är <2.0 även fast man tränar och att man utan ansträngning tar upp extra protein genom att bara äta mer mat. Samtidigt visar det sig att proteintillskott har effekt för extremträning och enligt Arctus även på vissa indivder(min uppfattning är dessutom att han tycker alla som tränar ska ha det men individnivån är det som var relevant att ta upp där). Huvudämnet består fortfarande dock: Behöver OP proteinpulver?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LeMisanthrope01:

Hur mycket mer det rör sig om. Notera att länken från Livsmedelsverket har en tabell för tränande människor med en ökning på 13%. Många andra källor hävdar också att intaget fortfarande är <2.0 även fast man tränar och att man utan ansträngning tar upp extra protein genom att bara äta mer mat. Samtidigt visar det sig att proteintillskott har effekt för extremträning och enligt Arctus även på vissa indivder(min uppfattning är dessutom att han tycker alla som tränar ska ha det men individnivån är det som var relevant att ta upp där). Huvudämnet består fortfarande dock: Behöver OP proteinpulver?

Skickades från m.sweclockers.com

Och det enkla svaret på OP:s fråga, vare sig det rör sig om 1g PRO/Kg KV eller 2,75g PRO/Kg KV är att om han inte får i sig tillräckligt kan det vara en bra idé med tillskott (exempelvis om man äter en proteinfattig kost). Med andra ord, även om man väljer att utgå ifrån DINA källor kan man snabbt hitta en minimigräns för vad man bör få i sig.

Jag vet inte om du balanserar på gränsen till efterbliven eller vad som är problemet, men kostTILLSKOTT är ledordet vi letar efter. För att klargöra, man ersätter alltså inte maten med bara pulver utan det är ett tillskott för att man ska komma upp i rekommenderat intag av protein. Vad som sedan är rekommenderat intag har ju du förstås du klargjort efter att ha visat fyra väl utvalda källor. Om du vill kan jag rita och förklara hur det här med kosttillskott fungerar om det känns bättre?

Permalänk

Det finns inget som tyder på att OP skulle vara en hardcore vegan och ens riskera att få i sig för lite. Källorna beskriver inte en minimigräns, snarare en övre gräns vad som kroppen max kan använda.

Förutsatt att OP inte utelämnar information om sin kost så är det enda svaret nej. Ingen normal människa behöver proteinpulver.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LeMisanthrope01:

Hur mycket mer det rör sig om. Notera att länken från Livsmedelsverket har en tabell för tränande människor med en ökning på 13%. Många andra källor hävdar också att intaget fortfarande är <2.0 även fast man tränar och att man utan ansträngning tar upp extra protein genom att bara äta mer mat. Samtidigt visar det sig att proteintillskott har effekt för extremträning och enligt Arctus även på vissa indivder(min uppfattning är dessutom att han tycker alla som tränar ska ha det men individnivån är det som var relevant att ta upp där). Huvudämnet består fortfarande dock: Behöver OP proteinpulver?

Skickades från m.sweclockers.com

Fast livsmedelsverket pratar om behov av elitidrottare. En elitidrottare kan förvisso vara olika saker men en gemensam nämnare brukar vara att det kräver mycket energi. Styrketräning däremot är inte en lika energikrävande aktivitet men däremot behövs fortfarande proteinet.

Skrivet av LeMisanthrope01:

Huvudämnet består fortfarande dock: Behöver OP proteinpulver?

Jag tycker att mitt svar på den frågan inte blir mycket bättre:

Skrivet av Crippa90:

Du kan köpa protein om du vill. Om du borde är rätt omöjligt att säga. Personligen tror jag det är ganska bortkastat. Lägg energi och krut på själva träningen istället.

Skrivet av LeMisanthrope01:

Källorna beskriver inte en minimigräns, snarare en övre gräns vad som kroppen max kan använda.

Nej? All protein tas upp. Dock så kommer majoriteten att oxideras och bli till energi (såklart).

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Avstängd

Någon som sitter inne på bra tips på hur man på bästa sätt går upp i vikt? Väger ca 70 kg nu och skulle gärna ligga på 80 kg men det verkar vara omöjligt att ta sig dit, vägde 75 för några år sedan när jag tränade och då hade jag tränat i två år och därefter har jag haft uppehåll i 4 år. Nu har jag nästan tränat i ett och och för några månader sedan började jag ta Serious Mass + Whey 80 men ligger fortfarande kvar på mina 70 kg, även efter ett års träning. Jag vet att träning tar tid men jag skulle inte bry mig om några av de kilon jag gick upp var fett.
I övrigt ser min kost ut ungefär så här. 6:00 - frukost + Whey 80, 10:00 - macka eller liknande, 12:00 lunch, 15:00 - middag + Whey 80, 18:00 - mat, Något litet innan jag drar och tränar vid 20:00, 21:00/22:00 Kvällsmat + Serious Mass.

Skulle vilja träna på dagen men har tyvärr inte tid för det...
Min mat består av Pasta, potatis, ris, grönsaker, kött, fisk så den bör det inte vara problem med tror jag.

Känns som att man borde kunna gå upp 8 kg på ett år ganska enkelt även om mycket av det blir fett men det verkar som min kropp vill ta flera år på sig att gå upp.

Permalänk
Medlem

Finns absolut 0 mening att lägga pengar på sådant skit, komiskt att folk idag tror man måste häva i sig massa pulver och att det ska ge enorm skillnad.

Om du ligger på anabola bodybuilder nivå, ja fine sure då kan du dricka sådant med alla kilovis mat som dom stoppar i sig, men är du inte där slöseri med pengarna.

Sen å andra sidan får många yngre som dricker sådant skräp mer problem med finnar, sämre i magen etc så why not, kanske är något man vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Vitamintabletter och alla sådana här "kosttillskott" är inget som en normal människa behöver om man äter rätt.

En vettig människa i denna tråden iaf, cudos.

Permalänk
Avstängd

Dock tror jag inte folk är så korkade som du vill få det att framstå. Jag tror inte det är så många som tror att bara för de häller i sig massa proteinpulver så kommer de att bli grymt stora nästa vecka. Jag tar mitt pulver för att få i mig det lilla extra för att gå upp i vikt för att jag har hög ämnesomsättning. Så för många är det inte slöseri med pengar bara för du har andra mål.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lcdposter1337:

Någon som sitter inne på bra tips på hur man på bästa sätt går upp i vikt? Väger ca 70 kg nu och skulle gärna ligga på 80 kg men det verkar vara omöjligt att ta sig dit, vägde 75 för några år sedan när jag tränade och då hade jag tränat i två år och därefter har jag haft uppehåll i 4 år. Nu har jag nästan tränat i ett och och för några månader sedan började jag ta Serious Mass + Whey 80 men ligger fortfarande kvar på mina 70 kg, även efter ett års träning. Jag vet att träning tar tid men jag skulle inte bry mig om några av de kilon jag gick upp var fett.
I övrigt ser min kost ut ungefär så här. 6:00 - frukost + Whey 80, 10:00 - macka eller liknande, 12:00 lunch, 15:00 - middag + Whey 80, 18:00 - mat, Något litet innan jag drar och tränar vid 20:00, 21:00/22:00 Kvällsmat + Serious Mass.

Skulle vilja träna på dagen men har tyvärr inte tid för det...
Min mat består av Pasta, potatis, ris, grönsaker, kött, fisk så den bör det inte vara problem med tror jag.

Känns som att man borde kunna gå upp 8 kg på ett år ganska enkelt även om mycket av det blir fett men det verkar som min kropp vill ta flera år på sig att gå upp.

Det här kanske kan ge några tips.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=159376

Skrivet av Nivity:

Finns absolut 0 mening att lägga pengar på sådant skit, komiskt att folk idag tror man måste häva i sig massa pulver och att det ska ge enorm skillnad.

Om du ligger på anabola bodybuilder nivå, ja fine sure då kan du dricka sådant med alla kilovis mat som dom stoppar i sig, men är du inte där slöseri med pengarna.

Sen å andra sidan får många yngre som dricker sådant skräp mer problem med finnar, sämre i magen etc så why not, kanske är något man vill ha.

Du verkar ju ha bra koll när du kallar protein för skit och skräp.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk

Jag tycker det är rätt fantastiskt vilken tilltro till diverse pulver folk har och det mesta verkar kännas som det är propaganda från tillverkarna. Visst finns det folk som skulle få hjälp av det om dom inte får tillräckligt med protein i kosten, men hur många är det egentligen? Att äta nåt proteinrikt direkt efter träning hjälper visst och det är smidigt med pulver.

Vad säger forskning? Whey ökar nybildning av muskler men å andra sidan så blir du varken starkare eller bygger muskelmassa genom det enligt andra studier. Bortkastade pengar? Enligt mig helt klart så länge man inte har några medicinska problem eller har en märklig kost typ vegan.

Till OP: överdriv inte, du kan få alla möjliga massa problem om du tränar för hårt och inte är helt färdigväxt

Visa signatur

Simlärare

Permalänk

Det finns ingenting som tyder på att träningen vid unga år skulle kunna förhindra en normal växt process.

Det är väldigt konstigt att just styrketräning dras med den myten hela tiden, borde inte fotbollsspelare, basketspelare m.m ha väldigt dålig längd på sina ben så som dom hoppar omkring? Och nämn inte ens att belastningen blir värre när man lyfter tunga vikter, ett hopp ger extremt mycket belastning påknän m.m.

Jämför skador på en livslång utövare av gymnastik, fotboll, ridsport och styrketräning och se vilka som är mest Slitna i kroppen

Proteinpulver är ingen alternativ medicin som sägs bota cancer m.m. (Bara sqauts som gör det) Det är (generellt) precis vad folk säger att det är, proteintillskott. Till mesta delen mjölkprotein, hur många av er som inte accepterar pulver är skeptiska mot mjölk?

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Something";12774177]är ingen alternativ medicin som sägs bota cancer m.m. (Bara sqauts som gör det)[/QUOTE]

Mycket som sagts i tråden som kan vara svårsmält, men här kommer ÄNTLIGEN den enda rena sanningen

Permalänk

[QUOTE="Something";12774177]Det finns ingenting som tyder på att träningen vid unga år skulle kunna förhindra en normal växt process.

Det är väldigt konstigt att just styrketräning dras med den myten hela tiden, borde inte fotbollsspelare, basketspelare m.m ha väldigt dålig längd på sina ben så som dom hoppar omkring? Och nämn inte ens att belastningen blir värre när man lyfter tunga vikter, ett hopp ger extremt mycket belastning påknän m.m.

Jämför skador på en livslång utövare av gymnastik, fotboll, ridsport och styrketräning och se vilka som är mest Slitna i kroppen

Proteinpulver är ingen alternativ medicin som sägs bota cancer m.m. (Bara sqauts som gör det) Det är (generellt) precis vad folk säger att det är, proteintillskott. Till mesta delen mjölkprotein, hur många av er som inte accepterar pulver är skeptiska mot mjölk?[/QUOTE]

Nu vet jag inget om sanningshalten i att styrketräning skulle störa tillväxtprocessen, och varför inte konditionssporter som fotboll etc dras med samma rykte, men om jag skulle spåna lite (ren spekulation alltså) så ser jag det såhär: Styrketräning bryter ju ner musklerna på en helt annan nivå än konditionssporter, särskilt om man lyfter extremt tungt (detta är ju relativt, men att man lågreppar helt enkelt). Kroppen behöver då lägga mer energi på att reparera muskelvävnaden och kroppen har ju begränsade resurser att underhålla kroppen så muskelreparationen kanske sker på bekostnad av den vanliga tillväxten? Vet inte alls om det stämmer, det är som sagt spekulation, jag försöker förstå vad det kan finnas för sanningshalt i myten(?).

Att utöva fotboll t.ex bryter inte ner musklerna i större utsträckning och tar troligen mindre resurser av kroppen än styrketräning.

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk

Det handlar inte om musklerna, dom klarar sig fint bara dom får vila och tillräckligt med byggstenar för att kunna byggda upp sig igen.

Det är benen i kroppen som påverkar hur stor du blir, dessa kan påverkas genom att skada ändarna på benen och på så sätt förhindra att dom växer som dom ska. Detta gör du inte genom att lyfta vikter.

Men jag ska inte uttala mig för kraftigt, jag är ingen expert men detta är vad jag läst mig fram till och vad jag tror på, att kroppen skulle få slut på byggstenar och därmed påverka tillväxten anser jag är ett problem som bara finns i u-länder.

Permalänk
Avstängd

[QUOTE="Something";12774177]Proteinpulver är ingen alternativ medicin som sägs bota cancer m.m. (Bara sqauts som gör det)[/QUOTE]

Haha!

Skrivet av gammarayburst:

Nu vet jag inget om sanningshalten i att styrketräning skulle störa tillväxtprocessen, och varför inte konditionssporter som fotboll etc dras med samma rykte, men om jag skulle spåna lite (ren spekulation alltså) så ser jag det såhär: Styrketräning bryter ju ner musklerna på en helt annan nivå än konditionssporter, särskilt om man lyfter extremt tungt (detta är ju relativt, men att man lågreppar helt enkelt). Kroppen behöver då lägga mer energi på att reparera muskelvävnaden och kroppen har ju begränsade resurser att underhålla kroppen så muskelreparationen kanske sker på bekostnad av den vanliga tillväxten? Vet inte alls om det stämmer, det är som sagt spekulation, jag försöker förstå vad det kan finnas för sanningshalt i myten(?).

Att utöva fotboll t.ex bryter inte ner musklerna i större utsträckning och tar troligen mindre resurser av kroppen än styrketräning.

Sorry men dina spekulationer är helt felaktiga.

Förövrigt så förbränner "fotbollsspelande" mer energi än styrketräning så vet inte riktigt vad du menar med att det tar mindre resurser?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Skrivet av Crippa90:

Haha!

Sorry men dina spekulationer är helt felaktiga.

Förövrigt så förbränner "fotbollsspelande" mer energi än styrketräning så vet inte riktigt vad du menar med att det tar mindre resurser?

Jag blev så nyfiken nu när jag börjat fundera på saken så jag letade efter lite information, och mycket riktigt var mina spekulationer felaktiga (det misstänkte jag dock, försökte bara resonera kring hur myten skulle kunna ha någon sanning i sig ) Finns mycket info angående saken i denna länk: http://traningslara.se/styrketraning-for-barn-och-ungdomar-de...

"Det finns ett fåtal rapporterade fall av skador på tillväxtplattor, men dessa är alla relaterade till oövervakad träning med väldigt tunga vikter och dålig teknik (1,3)."......"När det gäller hämning av tillväxten så finns det teoretiska belägg för att väldigt intensiv träning kan påverka negativt på barns tillväxt, men detta gäller all typ av träning."

I övrigt konstaterar de att styrketräning för barn och ungdomar är övervägande positivt. I en uppföljande artikel om hur barn svara på styrketräning konstaterar de dock att barn bör lägga sig på lägre repetitionsantal än vuxna. Med andra ord fritt fram för barn/ungdomar att styrketräna, dock kanske inte med målet att bli muskelknuttar i miniatyrformat

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Lite otrevligheter raderade. Flera inlägg i den här tråden är på gränsen med, så jag råder er att höja standarden en smula (typ, skippa personangrepp etc), så blir det bättre för alla.

Ser ni trams och annat: Anmäl!

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.