Permalänk
Medlem

Dags för ny skärm - 27" Köpråd

Jag letar efter en skärm som sagt.

Krav:
2560x1024
högst 4ms
gärna mer än 60hz men jag tror inte den kombinationen finns ännu.

Det lutar åt ASUS PB278Q men jag tar gärna emot förlag.
Har ingen erfarenhet av ISP paneler då jag endast använd mig av VN hittills, då VN inte finns i denna upplösning så blir det nog en ISP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gomer:

Jag letar efter en skärm som sagt.

Krav:
2560x1024
högst 4ms
gärna mer än 60hz men jag tror inte den kombinationen finns ännu.

Det lutar åt ASUS PB278Q men jag tar gärna emot förlag.
Har ingen erfarenhet av ISP paneler då jag endast använd mig av VN hittills, då VN inte finns i denna upplösning så blir det nog en ISP.

Jag tror inte du har begreppen helt rätt här. IPS, TN och VA är de olika paneltyperna som används i skärmar. PLS/LED skärmar har visserligen dykt upp också.

Jag har bara erfarenhet av TN och IPS och jag kommer aldrig att köpa en TN panel igen.

Vad får den kosta? För det är ganska avgörande.

Visa signatur

NZXT Phantom ° P8Z68-V PRO GEN3 ° i5 2500K @ 4.5 + Corsair H80 & Schyte GT ° Gigabyte 7970 Windforce OC 3GB ° G.Skill 8GB Ripjaws 1600Mhz ° Samsung SSD 830-Series 128GB ° Seagate Barracuda 1TB ° NZXT HALE90 850W ° Asus Xonar D1 ° SideWinder X4 Gaming Keyboard + Logitech G400 + AKG GHS1 Gaming Headset ° Dell 2209wa ° STEELSERIES 4HD

Permalänk
Medlem

2560 x 1440?*
Ska jag vara ärlig kommer du antagligen inte märka någon skillnad om det är 4 eller 8ms. Jag har sedan juli månad ägt en Dell U2711 och har inte ångrat mig en gång. Kika in den och jämför. För övrigt så har jag spelat bf3, HoN och sådär och inte känt några eftersläpningar, jämförde med min tidigare BenQ 2222HDL med 2ms i 1080p.
Att tänka på är att denna upplösning kräver ganska rejält med kraft jämfört med 1080p.

Citera om du undrar något!

Visa signatur

| Chassi Corsair 350D || PSU Corsair AX760 || Moderkot ASUS MAXIMUS V GENE Z77 ||
| CPU Intel i5 2500K @ 4,0GHz + H100 || GPU ASUS R9 280X || RAM 8GB Vengeance ||
| NAS ReadyNas Ultra 4 + 3TB WD RED || SSD Samsung 840 EVO 250GB || OS Win 8 Pro ||
| Kringutr. DELL U2711 || Qpad 5K || Steelseries QCK || Qpad MK-50 || Sennheiser HD380 Pro || Nikon D3100 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blesk:

Jag tror inte du har begreppen helt rätt här. IPS, TN och VA är de olika paneltyperna som används i skärmar. PLS/LED skärmar har visserligen dykt upp också.

Jag har bara erfarenhet av TN och IPS och jag kommer aldrig att köpa en TN panel igen.

Vad får den kosta? För det är ganska avgörande.

led skärm? du menar inte ledbelysning?

Permalänk
Medlem

Sorry, jag menade TN panel.
Skärmen skall dessutom användas främst för WoW och Diablo 3

Den får kosta max 6000kr

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gomer:

Jag letar efter en skärm som sagt.

Krav:
2560x1024
högst 4ms
gärna mer än 60hz men jag tror inte den kombinationen finns ännu.

Det lutar åt ASUS PB278Q men jag tar gärna emot förlag.
Har ingen erfarenhet av ISP paneler då jag endast använd mig av VN hittills, då VN inte finns i denna upplösning så blir det nog en ISP.

TN-paneler är absolut vanligast, VA är inte alls lika vanlig men mycket trevlig panel. Men va vasen är en VN panel?

Edit: När jag var färdig men min post hade du förtydligat angående TN panel..

Du begränsar sig nått enormt igenom att säga högst 4ms, dessutom så kommer du under användning inte märka skillnad mellan 4 eller 8 ms.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xarl:

led skärm? du menar inte ledbelysning?

Jag är inte direkt expert på ämnet så det kanske jag gör. Jag menar nog att det finns en paneltyp som kallas PLS där LED är belysningstekniken bakom.

Edit: On topic. 6000 är en rejäl budget. Jag hade kollat på Dell först och främst. Det gör jävligt bra skärmar och jag har för mig att de har väldigt bra garantier också. Stativen/foten och byggkvaliteten på Dells skärmar är toppklass. Men jag har inte så många själv att jämföra med dock.

Jag hade köpt denna: http://www.inet.se/produkt/2203202/dell-ultrasharp-27-u2711-i...

Visa signatur

NZXT Phantom ° P8Z68-V PRO GEN3 ° i5 2500K @ 4.5 + Corsair H80 & Schyte GT ° Gigabyte 7970 Windforce OC 3GB ° G.Skill 8GB Ripjaws 1600Mhz ° Samsung SSD 830-Series 128GB ° Seagate Barracuda 1TB ° NZXT HALE90 850W ° Asus Xonar D1 ° SideWinder X4 Gaming Keyboard + Logitech G400 + AKG GHS1 Gaming Headset ° Dell 2209wa ° STEELSERIES 4HD

Permalänk
Medlem

Om det inte är någon som helst märkbar skillnad jämfört med 5ms och 8ms så kan vi ta och jämföra dessa 2 skärmar.

ASUS PB278Q 5ms

DELL U2713HM 8ms

Enda anledningen jag väljer ASUS är ju att den har snabbare respons. Men om vi struntar i det. Har Dell något som ASUS inte har ?

Permalänk

För runt 6000:- så får du rätt trevliga skärmar i den upplösningen. Jag köpte helt nyligen en Dell U2713HM, hittils är jag fruktansvärt nöjd. Dock ligger responstiden på 8ms och inte 4. Spelar du mest Diablo och WoW så kommer det inte göra minsta skillnad dock. Hade du spelat CS 1.6 på internationell proffsnivå, visst, men jag tror inte att du komer begränsas av 8ms.

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av CompassioN:

För runt 6000:- så får du rätt trevliga skärmar i den upplösningen. Jag köpte helt nyligen en Dell U2713HM, hittils är jag fruktansvärt nöjd. Dock ligger responstiden på 8ms och inte 4. Spelar du mest Diablo och WoW så kommer det inte göra minsta skillnad dock. Hade du spelat CS 1.6 på internationell proffsnivå, visst, men jag tror inte att du komer begränsas av 8ms.

Jag är väldigt allergisk mot muslagg. Har endast haft skärmar som har 1-2ms. Jag spyr när jag tex drar på v-sync i spel. Kanske ska dra mig ner till Inet så man kanske kan få prova om man ens känner av det. Spelar en del LoL också så musrespons är ytterst viktig.

Vill gärna lägga beställningen ikväll så kom gärna med fler förlag

Permalänk
Medlem

Det enda man egentligen kan anmärka på om man tittar på specifikationerna är att Dellen drar avsevärt mycket mer ström. Och alstrar förmodligen mer värme. Men det beror på att de är två olika paneltyper.

Dell: 113 W, < 2W i viloläge
Asusen: 60 W, 0,5W i viloläge

Sen så vet jag inte om Asusen, med PLS/LED tekniken kan lida av backbleed så som IPS skärmar kan göra. Oavsett så är det egentligen inget som är störande vid gaming.

Visa signatur

NZXT Phantom ° P8Z68-V PRO GEN3 ° i5 2500K @ 4.5 + Corsair H80 & Schyte GT ° Gigabyte 7970 Windforce OC 3GB ° G.Skill 8GB Ripjaws 1600Mhz ° Samsung SSD 830-Series 128GB ° Seagate Barracuda 1TB ° NZXT HALE90 850W ° Asus Xonar D1 ° SideWinder X4 Gaming Keyboard + Logitech G400 + AKG GHS1 Gaming Headset ° Dell 2209wa ° STEELSERIES 4HD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gomer:

Jag är väldigt allergisk mot muslagg. Har endast haft skärmar som har 1-2ms. Jag spyr när jag tex drar på v-sync i spel. Kanske ska dra mig ner till Inet så man kanske kan få prova om man ens känner av det. Spelar en del LoL också så musrespons är ytterst viktig.

Vill gärna lägga beställningen ikväll så kom gärna med fler förlag

Retentionstiden på skärmen har ingenting med "muslagg" att göra. Då är det inputlag och övrig latens som spelar någon roll.

Permalänk
Medlem

Hittade denna nu när jag slösurfade.
Fujitsu 27" P Line P27T-6P IPS
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=656422#extra

Någon som har erfarenhet utan denna ?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gomer:

Hittade denna nu när jag slösurfade.
Fujitsu 27" P Line P27T-6P IPS
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=656422#extra

Någon som har erfarenhet utan denna ?

För samma pris får du en Dell U2713HM vilket jag skulle välja över Fujitsu skärmen.

Permalänk
Medlem

Tror jag kommer köra på ASUS skärmen. Jag ser ingen fördel med Dell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gomer:

Tror jag kommer köra på ASUS skärmen. Jag ser ingen fördel med Dell.

Thumbs up!

Är grymt nöjd med den.

Permalänk
Medlem

Tråkigt bara att den är slutsåld överallt =(

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gomer:

Tror jag kommer köra på ASUS skärmen. Jag ser ingen fördel med Dell.

Du ser ingen fördel med en backlit LED emot en CCFL belys skärm?

Ett gott råd är att du läser på lite om de olika teknikerna innan du spenderar så pass mycket pengar på någonting som faktiskt är ganska viktigt för din upplevelse framför datorn.

Permalänk
Medlem

Ingen aning om vad alla dessa termer betyder. Men ja du har rätt. får läsa på lite.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gomer:

Ingen aning om vad alla dessa termer betyder. Men ja du har rätt. får läsa på lite.

Inser nu att jag kanske kunde haft lite bättre ton och varit lite mer förklarande i min förra post, hoppas att du inte tog illa upp.

Oavsett vad det är man ska köpa är det bra att ha lite fakta.

Tänk på att så väl LED som CCFL är olika typer av sätt att belysa LCD panelen. LED finns dessutom som edge eller back. Finns tonvis med sidor av material angående detta och det är nog bäst att googla och läsa lite själv då många sidor har olika åsikter om vad som egentligen så är det bäst att skaffa sig en egen uppfattning.

Permalänk
Skrivet av Morkul:

Du ser ingen fördel med en backlit LED emot en CCFL belys skärm?

Ett gott råd är att du läser på lite om de olika teknikerna innan du spenderar så pass mycket pengar på någonting som faktiskt är ganska viktigt för din upplevelse framför datorn.

Båda skärmarna är LED belysta, dock har ju PB278Q LED-array över hela baksidan vilket borde ge bättre resultat än U2713 som är kantbelyst. Jag tror TS gör rätt i att satsa på PB278Q, att döma av tråden här på swec verkar U2713 ha stora kvalitetsproblem med BLB, gultint, dålig uniformitet etc.

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk
Medlem

120hz

Själv kan jag inte använda IPS-skärmarna.... dom laggar så in åt...

Har kört 120hz på min egen workstation i 6-7 år nu. Det är skrattretande när man sätter sig vid en skärm som inte har 120hz och det känns som man har flyttat tillbaks 20 år i tiden teknikmässigt. (ja, det är faktiskt sån skillnad).. Ungefär som skillnaden var mellan flytet i IOS och Android en gång i tiden.

Iofs hade vi dom gamla goda CRT-skärmarna som man kunde få ett riktigt fint flyt i

Om det finns IPS-skärmar med 120hz (för en vettig peng) så får någon gärna upplysa mig om detta.

Permalänk
Medlem

En snabb fråga.

Finns det skärmar som har upplösning 2560 x 1440 och 120hz ?
Och är det märkbar skillnad från 1ms till 5ms ?

Just nu väntar jag på att ASUS skärmen skall landa på lager, men jag vill spekulera vidare så länge

Permalänk
Medlem

http://www.120hz.biz/yamakasi-catleap-q270-2b-extreme-overclo...

Tyvärr är de slut just nu =(

Skrivet av LivTyler:

Själv kan jag inte använda IPS-skärmarna.... dom laggar så in åt...

Har kört 120hz på min egen workstation i 6-7 år nu. Det är skrattretande när man sätter sig vid en skärm som inte har 120hz och det känns som man har flyttat tillbaks 20 år i tiden teknikmässigt. (ja, det är faktiskt sån skillnad).. Ungefär som skillnaden var mellan flytet i IOS och Android en gång i tiden.

Iofs hade vi dom gamla goda CRT-skärmarna som man kunde få ett riktigt fint flyt i

Om det finns IPS-skärmar med 120hz (för en vettig peng) så får någon gärna upplysa mig om detta.

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Gomer:

Tror jag kommer köra på ASUS skärmen. Jag ser ingen fördel med Dell.

Pröva att läsa lite recensioner innan du köper något, så att du vet vad du får istället för att köpa grisen i säcken, speciellt när det handlar om ett såpass stort köp.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

Svårt val faktiskt, ASUS eller Dell.. Hade personligen tagit ASUSen om jag ska spela mycket.

Visa signatur

Ghost S1
Mitt bästa köp är min 3770K <3

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt vad som hänt de senaste månaderna. När jag skulle köpa min 27" 2560x1440-skärm så föll valet på en HP ZR2740w eftersom den enligt anandtech var bäst för spel. Aningen dyrare än Dell U2713HM på 5,4k, och sämre inputs dock.

Citat:

Dell U2713HM Input Lag and Power Use

As I stated on the Nixeus review, since I don’t have a CRT that can do 1440p resolution I’m stuck testing these higher resolution displays at 1080p. Because of that the scaler gets involved, and that can lead to extra delays that you might not see if you run at 1440p. The pixel response should be the same, but the [input] lag could vary from being the same to perhaps the low 1-2ms we see from some displays like the HP ZR2740w.

http://www.anandtech.com/show/6308/dell-u2713hm-unbeatable-pe...

Verkar fortfarande vara ZR2740w som har bäst inputlag, men frågan är om det gör någon större skillnad för casual-gaming? Har ej spelat på min ZR2740 ännu, så har ingen info när det gäller det. Som redan skrivet ovan, gör egna efterforskningar, finns mängder av material på tex anandtech om skärmar i den upplösningen.

EDIT: Vet inte hur ASUSen står sig mot ZR2740

Permalänk
Skrivet av Gomer:

En snabb fråga.

Finns det skärmar som har upplösning 2560 x 1440 och 120hz ?
Och är det märkbar skillnad från 1ms till 5ms ?

Just nu väntar jag på att ASUS skärmen skall landa på lager, men jag vill spekulera vidare så länge

En skärm kan ha låg ms men fortfarande lida av inputlag, rekommenderar en titt eller två på tftcentral

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 3600 @ 4.1gHz/1.285Vcore & 3.6gHz mem, STRIX 3070Ti @ 2.1+gHz/1.067V gpu & 10.5gHz mem

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gammarayburst:

Båda skärmarna är LED belysta, dock har ju PB278Q LED-array över hela baksidan vilket borde ge bättre resultat än U2713 som är kantbelyst. Jag tror TS gör rätt i att satsa på PB278Q, att döma av tråden här på swec verkar U2713 ha stora kvalitetsproblem med BLB, gultint, dålig uniformitet etc.

u2713hm är enligt flera recensioner men framför all enligt Dell själva DEL backlit och inte edgelit.

Men jag vidhåller fortfarande vad jag sade tidigare. Ska man köpa någonting som faktiskt kostar en del pengar bör man läsa på lite fakta själv om produkten innan man köper så att man är säker på att man får det man verkligen vill ha.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av osmig:

Vet inte riktigt vad som hänt de senaste månaderna. När jag skulle köpa min 27" 2560x1440-skärm så föll valet på en HP ZR2740w eftersom den enligt anandtech var bäst för spel. Aningen dyrare än Dell U2713HM på 5,4k, och sämre inputs dock.

http://www.anandtech.com/show/6308/dell-u2713hm-unbeatable-pe...

Verkar fortfarande vara ZR2740w som har bäst inputlag, men frågan är om det gör någon större skillnad för casual-gaming? Har ej spelat på min ZR2740 ännu, så har ingen info när det gäller det. Som redan skrivet ovan, gör egna efterforskningar, finns mängder av material på tex anandtech om skärmar i den upplösningen.

EDIT: Vet inte hur ASUSen står sig mot ZR2740

1-2ms är ju extremt låg input lag. Tar du ASUS pb278q som togs som exempel förut så har den en input lag på 16ms

Edit: 1-2ms gällde dock Dell U2412M, Dell U2713hm som är den 27" som det talades om tidigare har också runt 16ms input lag. Tämligen dåligt för de två sistnämnda skärmarna skulle jag vilja påstå.