Permalänk
Medlem

Hjälp med ny processor!

Godmorgon!

Köpte mig härom veckan en AMD Phenom II x4 965 ''black edition'' processor och har sen dess behövt klicka på F1 varje gång jag startar datorn för att komma in till skrivbordet. Någon som vet vad detta beror på? Har jag inte installerat den eller nått sånt?

Hade förövrigt en AMD Athlon II x2 250 om jag inte minns helt fel, två kärnig var den iallafall.

Permalänk
Skrivet av Tiffany:

Godmorgon!

Köpte mig härom veckan en AMD Phenom II x4 965 ''black edition'' processor och har sen dess behövt klicka på F1 varje gång jag startar datorn för att komma in till skrivbordet. Någon som vet vad detta beror på? Har jag inte installerat den eller nått sånt?

Hade förövrigt en AMD Athlon II x2 250 om jag inte minns helt fel, två kärnig var den iallafall.

Gjorde du en clear cmos på moderkortet? Det kan behövas för att BIOS ska "anpassa" sig för den nya hårdvaran. Glöm bara inte att sätta tillbaka de inställningar som du gjort så att minnen och hårddiskar fungerar som de ska.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattsingen:

Gjorde du en clear cmos på moderkortet? Det kan behövas för att BIOS ska "anpassa" sig för den nya hårdvaran. Glöm bara inte att sätta tillbaka de inställningar som du gjort så att minnen och hårddiskar fungerar som de ska.

Haha, ''Clear cmos'' är som japanska för lilla mig

Jag tog bara ut den gamla och satte i den nya...

Permalänk
Medlem

Gå in i bios med hjälp av knappen "DEL" (oftast), välj "load optimized defaults" eller något liknande och spara sedan.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiffany:

Haha, ''Clear cmos'' är som japanska för lilla mig

Jag tog bara ut den gamla och satte i den nya...

Läs på i din manual för moderkortet så klarnar det säkert

Permalänk

frågan är om du inte skulle uppdaterat Bios med den gamla processorn i...innan du bytte processor...vad har du för moderkort? och vilken bios-version har du...vad står det i post när du startar datorn....står det x4 965?

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

frågan är om du inte skulle uppdaterat Bios med den gamla processorn i...innan du bytte processor...vad har du för moderkort? och vilken bios-version har du...vad står det i post när du startar datorn....står det x4 965?

Sitter på ett Asustek M4A78LT-M-ME och jag det står x4 istället för x2 som det gjorde innan.

Bios-version? Hur kollar jag upp detta?

Uppskattar verkligen allas hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Läs på i din manual för moderkortet så klarnar det säkert

Manualen ligger för närvarande i en flyttkartong 20 mil ifrån mig kompis..

Permalänk
Medlem

Finns inte manualen på Asusteks hemsida?

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Hjälpsam

God morgon

Här finn din manual, ditt BIOS och en hel del andra nyttiga saker.
http://www.asus.se/Motherboards/AMD_AM3/M4A78LTM/#download
Sätt ett bokmärke på sidan den kan vara bra att ha.

Har du inte senaste BIOS bör du uppdatera.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiffany:

Manualen ligger för närvarande i en flyttkartong 20 mil ifrån mig kompis..

Kompis... Tror inte det