Priserna på hårddiskar mot samma nivåer som före översvämningarna

Permalänk
Medlem

Har väntat på detta ett tag, verkligen bra nyheter. Som tur har jag inte inhandlat mer än SSD sedan priserna gick upp. Man kan ju hoppas att priserna går ner mot ca 600-650kr per 2TB, då blir det ett garanterat inköp!

Permalänk

Får nog bli en SSD nästa gång 128GB Samsung för under tusenlappen är riktigt najs

Permalänk
Skrivet av evok:

Vad lagrar du om du behöver 20TB?

Alla mina filmer, du vet storlek på en BD film är på väll?

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Nu får folk ta och kamma sig lite med sitt gnällande.

TL;DR Gnällspikarna är tröttsamma och verkar inte ha helt koll på läget.

Jag kan inte hålla mig för att peka på detta men spannet på swec forum går mellan 14-40 i åldrarna. Man kommer stöta på oliktänkande

Jag skulle efterfråga att ålder på medlemmar stod under deras användarnamn så man slapp bli arg ibland.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem
Skrivet av roobi:

1Tb rymmer ca 20st Bluray filmer á 50gb så 20Tb är inte svårt att fylla om man har mycket filmer

Skickades från m.sweclockers.com

Filmer som är 50gb stora!?!?! Ok nu vet jag inte vad det är för kvalitétskrav du har på dina filmer men överdriv inte nu...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z490M Gaming X CPU: i5 10600k @ 4,9ghz CPU kylare: Corsair H60v3 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 2933 mhz Nätagg: Antec HCG Gold 750W Lagring: Samsung 250gb SSD + M.2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Focus G Mini

Permalänk
Medlem

Från 2011-03-08, alltså långt innan översvämningarna:
http://www.sweclockers.com/nyhet/13626-harddiskar-mot-30-ore-...

Citat:

Tack vare en ovanligt stark krona är priset för lagringsutrymme på god väg att nå en ny bottennotering – 30 öre per gigabyte.

De är inte i närheten av att ta igen det som de tappade. Då låg de runt 30 öre, nu ligger de runt 40 öre. Det är en ökning med 33 %. Hade de följt den tidigare trenden hade de varit nere på runt 20 öre nu.

Permalänk
Skrivet av WardonE:

Filmer som är 50gb stora!?!?! Ok nu vet jag inte vad det är för kvalitétskrav du har på dina filmer men överdriv inte nu...

Så sant så men 10-13gb per BD med allt lullull borta för min del så 93 filmer per TB sedan tar ju vissa spel många GB, mycket foton och filmer (privata) HD kvalite som tar plats, etc.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Sound Shower:

"Snåla"...

Slå upp vad kartell innebär. Samt läs mitt svar till reverator nedan.

Är väl lite skitsamma?

Enligt prisjakt kostar Hitachi 1TB 591 Sek och den billigaste 2TB från Seagate 765 kronor.. Hur fan kan folk gnälla på sånt?

Notera: 3.5" Sata och 5400/7200 RPM samt storlek 1-2TB samt 2/2TB valde jag i filtret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roobi:

1Tb rymmer ca 20st Bluray filmer á 50gb så 20Tb är inte svårt att fylla om man har mycket filmer

Skickades från m.sweclockers.com

Finns Blueray filmer i 1080p för 3-7TB stycket, då ingen BDRip eller något, så det blir ca 146 - 341 st filmer. BDRip i 1080p går så lågt som 700MB, 720p 350MB. Nämn en blueray film som tar upp 50GB tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Semesterbilder

Skrivet av Sears:

Rejält med porr.

Är inte det samma sak

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Faktum är att externa hårddiskar var billigare än interna i samma storlek innan översvämningen! Många här i forumet som köpte externa, slet sönder lådan för att montera disken i chassit. Om jag minns rätt så kunde man köpa 1TB FÖR 299kr.

Skickades från m.sweclockers.com

Det stämmer 1 tb vet jag inte men många av oss innan översvämmning som köpte western digital 1.5 tbelement där det satt blandat i fråga mig inte varför dem gjorde så men det satt gröna server diskar black för 399 styck jag fick 10 black och 2 re4 första vevan. Sedan gick priserna upp för thailand men eftersom jag gärna vill ha r4 igen så chansa jag att beställa samma elements fast från ett annat företag i det fallet webhallen satt 2 r4 och 4 black av 6 möjliga

Men många köpte externa efter thailand krisen då dem var billigare och slakta skalet

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av WardonE:

Filmer som är 50gb stora!?!?! Ok nu vet jag inte vad det är för kvalitétskrav du har på dina filmer men överdriv inte nu...

Okomprimrat, inget borttaget, DTS-MA ljudet kvar. Du kommer snabbt landa över 20GB per film i oförstört format och med bra utrustning ser du skillnad mellan förstörda och orörda filmer.

Skrivet av Aloysius:

Från 2011-03-08, alltså långt innan översvämningarna:
http://www.sweclockers.com/nyhet/13626-harddiskar-mot-30-ore-...

De är inte i närheten av att ta igen det som de tappade. Då låg de runt 30 öre, nu ligger de runt 40 öre. Det är en ökning med 33 %. Hade de följt den tidigare trenden hade de varit nere på runt 20 öre nu.

Sluta gnäll, var 34 öre då, 38 öre nu. ca680kr då 765kr nu, dvs 10-13% och som jag tidigare påvisat är skillnaden inte alls stor, i några fall helt utraderad i relevanta segment där prispress fortfarande finns.

Skrivet av zin_90:

Finns Blueray filmer i 1080p för 3-7TB stycket, då ingen BDRip eller något, så det blir ca 146 - 341 st filmer. BDRip i 1080p går så lågt som 700MB, 720p 350MB. Nämn en blueray film som tar upp 50GB tack!

Titanic:
Length: 3:14:49.678 (h:m:s.ms)
Size: 47 737 006 080 bytes
Total Bitrate: 32,67 Mbps

Källan kan av självklara skäl ej nämnas men alla som har huvudet på skaft vet var dom hittar den då det inte är vår kära TPB.
Med disc 2 blir det 92GB för helt korrekt utför rip där kvaliten är bibehållen då 350MB rippar är skrattretande dåliga även på TV-serier i låga 720p, redan vid 10GB ser man klar skillnad om man är finsmakare då det inte direkt krävs superdyr utrustning för att se detta. 2GB rippar är det bara skaka på huvudet åt om nån tror dom är lika bra som orippad 50GB förlaga.
Dom flesta BD ligger i dessa regioner 25-50GB per film i bästa upplaga, bara fulrippar ligger under detta där man rippar bort extramaterial, sänker bildkvaliten oacceptabelt för att få ner filstorlek, tar bort DTS-MA vilket i sig är oförlåtligt när filstorleken inte påverkas tillräckligt för att motivera dumheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är inte det det här handlar om.

Priserna var högre efter katastrofen - förståeligt.
Företagen rapporterade rekordvinster trotts påstått kämpiga tider - eeeh va? hur då?
Företagen höll priserna uppe trotts att lagren var fyllda och produktionen på samma nivå som innan katastrofen - mygel, fuffens, fel! Och helt klart något jag tänker fortsätta "gnälla" på.

Är inte ofta jag får säga emot dig men.

Att vinsterna blev höga kan ha mycket med att de kunde helt plötsligt sälja sina lager för 3 gånger så mycket eftersom många var rädda att det skulle bli Hårddisk kris.
Var har du sett att lagren är fyllda? Att produktionen är igång igen betyder ju inte att de hunnit fylla lagret. Samtidigt som efterfrågan stiger.
Samma sak som folk undrar hur de kunde sälja fler diskar än året innan, hade man planerat öka produktionen med 20% (redan fått order på 20% extra t.ex. från google) och sen bara kommer upp i 10% så har man sålt mer än förra året men fortfarande bara gjort 90% av order stocken. Vilket ger högre priser för de som köper i "lösvikt".

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Är inte det samma sak

Jag vet inte vart du åker på semester, men jag det verkar vara ett bra ställe!

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Är inte ofta jag får säga emot dig men.

Att vinsterna blev höga kan ha mycket med att de kunde helt plötsligt sälja sina lager för 3 gånger så mycket eftersom många var rädda att det skulle bli Hårddisk kris.
Var har du sett att lagren är fyllda? Att produktionen är igång igen betyder ju inte att de hunnit fylla lagret. Samtidigt som efterfrågan stiger.
Samma sak som folk undrar hur de kunde sälja fler diskar än året innan, hade man planerat öka produktionen med 20% (redan fått order på 20% extra t.ex. från google) och sen bara kommer upp i 10% så har man sålt mer än förra året men fortfarande bara gjort 90% av order stocken. Vilket ger högre priser för de som köper i "lösvikt".

Jag har läst det någonstans, men hittar inte nu när jag googlar, så jag får väl ge mig där, helt enkelt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zin:

Finns Blueray filmer i 1080p för 3-7TB stycket, då ingen BDRip eller något, så det blir ca 146 - 341 st filmer. BDRip i 1080p går så lågt som 700MB, 720p 350MB. Nämn en blueray film som tar upp 50GB tack!

Klart det finns ruttna rippar på 700mb men det är för fan larvigt, då kan man lika gärna kolla dvdrippar...

Skrivet av WardonE:

Filmer som är 50gb stora!?!?! Ok nu vet jag inte vad det är för kvalitétskrav du har på dina filmer men överdriv inte nu...

Jag säger inte att jag måste ha bluray filmer som ligger på 50gb styck, kolla kommentaren nedan istället

Skrivet av Gamers:

Okomprimrat, inget borttaget, DTS-MA ljudet kvar. Du kommer snabbt landa över 20GB per film i oförstört format och med bra utrustning ser du skillnad mellan förstörda och orörda filmer.

Sluta gnäll, var 34 öre då, 38 öre nu. ca680kr då 765kr nu, dvs 10-13% och som jag tidigare påvisat är skillnaden inte alls stor, i några fall helt utraderad i relevanta segment där prispress fortfarande finns.

Titanic:
Length: 3:14:49.678 (h:m:s.ms)
Size: 47 737 006 080 bytes
Total Bitrate: 32,67 Mbps

Källan kan av självklara skäl ej nämnas men alla som har huvudet på skaft vet var dom hittar den då det inte är vår kära TPB.
Med disc 2 blir det 92GB för helt korrekt utför rip där kvaliten är bibehållen då 350MB rippar är skrattretande dåliga även på TV-serier i låga 720p, redan vid 10GB ser man klar skillnad om man är finsmakare då det inte direkt krävs superdyr utrustning för att se detta. 2GB rippar är det bara skaka på huvudet åt om nån tror dom är lika bra som orippad 50GB förlaga.
Dom flesta BD ligger i dessa regioner 25-50GB per film i bästa upplaga, bara fulrippar ligger under detta där man rippar bort extramaterial, sänker bildkvaliten oacceptabelt för att få ner filstorlek, tar bort DTS-MA vilket i sig är oförlåtligt när filstorleken inte påverkas tillräckligt för att motivera dumheten.

Bra! äntligen någon som vet lite, och ni andra som citerade mig = Ser ni ingen skillnad på 700mb / 2gb ripparoch BD filmer på 10-50 gb då bör ni köpa glasögon eller ny tv

Stop hati'n

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk
Skrivet av WardonE:

Filmer som är 50gb stora!?!?! Ok nu vet jag inte vad det är för kvalitétskrav du har på dina filmer men överdriv inte nu...

Vadå överdrift? Bluray filmer ligger på ca 40-50gb/st och rippar man det rakt av till en iso utan försämring så blir det den storleken på filmerna.
Man kan möjligen spara 10gb eller nåt per film genom att att ta bort onödiga ljudspår och sånt.
Sen folk som tycker att diskarna är dyra idag borde veta att försäljarna nästan säljer diskarna med förlust med dom prisnivåer dom ligger på idag.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem

Sänkningen som artikelförfattaren refererar till har inget med tillverkarnas priser att göra. De ligger kvar på samma höga nivå. Däremot har dollarkursen haft en stadig nedgång från 7.24 kr i maj till dagens kurs på 6.56 kr. Och det motsvarar ungefär den sänkning på priser vi sett. Lite anmärkningsvärt att Sweclockers missat det i sin rapportering. Både Seagate och WD är amerikanska företag och deras varor handlas förstås i dollar.

Permalänk
Medlem

Håller inte med artikeln. Jag köpte 2st Samsung F3 1TB i Oktober förra året för 422kr/st på CDON.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamers:

Okomprimrat, inget borttaget, DTS-MA ljudet kvar. Du kommer snabbt landa över 20GB per film i oförstört format och med bra utrustning ser du skillnad mellan förstörda och orörda filmer.

Sluta gnäll, var 34 öre då, 38 öre nu. ca680kr då 765kr nu, dvs 10-13% och som jag tidigare påvisat är skillnaden inte alls stor, i några fall helt utraderad i relevanta segment där prispress fortfarande finns.

Titanic:
Length: 3:14:49.678 (h:m:s.ms)
Size: 47 737 006 080 bytes
Total Bitrate: 32,67 Mbps

Källan kan av självklara skäl ej nämnas men alla som har huvudet på skaft vet var dom hittar den då det inte är vår kära TPB.
Med disc 2 blir det 92GB för helt korrekt utför rip där kvaliten är bibehållen då 350MB rippar är skrattretande dåliga även på TV-serier i låga 720p, redan vid 10GB ser man klar skillnad om man är finsmakare då det inte direkt krävs superdyr utrustning för att se detta. 2GB rippar är det bara skaka på huvudet åt om nån tror dom är lika bra som orippad 50GB förlaga.
Dom flesta BD ligger i dessa regioner 25-50GB per film i bästa upplaga, bara fulrippar ligger under detta där man rippar bort extramaterial, sänker bildkvaliten oacceptabelt för att få ner filstorlek, tar bort DTS-MA vilket i sig är oförlåtligt när filstorleken inte påverkas tillräckligt för att motivera dumheten.

Sen är ju en annan fråga om man "BARA" vill se filmen, eller om man vill viga sitt liv för att bibehålla bästa möjliga orginal kvalite.

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Är väl lite skitsamma?

Enligt prisjakt kostar Hitachi 1TB 591 Sek och den billigaste 2TB från Seagate 765 kronor.. Hur fan kan folk gnälla på sånt?

Notera: 3.5" Sata och 5400/7200 RPM samt storlek 1-2TB samt 2/2TB valde jag i filtret.

Jag köpte en 2TB extern hårddisk för 499 kr.

Men du vill ju uppenbarligen betala 300 kr extra som går direkt till VD'ns egna ficka. Så då får du väl göra det.
Jag väntar till priserna hamnar på en nivå som inte spottar konsumenterna i ansiktet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Nämen vad duktiga de är. Det tog BARA ETT HELT ÅR! Nej nej... Inga karteller eller annat fuffens här inte.

Är du på riktigt?

Visst kan det finnas karteller, det skulle nog inte förvåna men om du insinuerar att ett år är en lång period för en marknad att återhämta sig så tror jag inte du har på fötterna. Vad kostar det att bygga en ny fab eller reparera en gammal? Hur lång tid tar det? Jag gissar att det ligger en jävla massa sisu och jävlar anamma bakom, ett år är snabbt. Finns inga vinster med att ha nedsatt produktion så eventuella karteller måste fungera på annat sätt.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0p:

Sen är ju en annan fråga om man "BARA" vill se filmen, eller om man vill viga sitt liv för att bibehålla bästa möjliga orginal kvalite.

Finns ingen konflikt mellan dessa två mål för den som är kapabel att tänka själv. Bara vara smart och tänka till innan man tankar första bästa dumrip av lågkvalitet som finns ute 1-2 dagar innan release. Detta är även en orsak varför streamingtjänster som prissatts på tok för högt aldrig kommer slå hos finsmakare innan man inser att det är 1:1 som gäller till dom satta priserna och 1:1 i allmänhet, inte nåt ful ljud dvs icke DTS-MA, hårt komprimrerat för att "spara bandbredd" på bekostnad av kvalitet. Då kan man ta en DVD istället då det inte är nån större skillnad och "vill man bara se filmen" duger DVD gott nog och man går miste om mycket av det HD-kvalitet handlar om men då mankomprimerar så tar man bort godbitarna ändå så då kan man gott spara ytterligare genom att ta 1:1 DVD.
Det tar 1 minut att se till att behålla 1:1 kvalitet så hela livet vetti katten om det tar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sound Shower:

Jag köpte en 2TB extern hårddisk för 499 kr.

Det måste varit nån rea på den eller nåt. Min 2TB kostade 700 innan syndafloden.

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Skrivet av MBY:

Är du på riktigt?

Visst kan det finnas karteller, det skulle nog inte förvåna men om du insinuerar att ett år är en lång period för en marknad att återhämta sig så tror jag inte du har på fötterna. Vad kostar det att bygga en ny fab eller reparera en gammal? Hur lång tid tar det? Jag gissar att det ligger en jävla massa sisu och jävlar anamma bakom, ett år är snabbt. Finns inga vinster med att ha nedsatt produktion så eventuella karteller måste fungera på annat sätt.

http://www.sweclockers.com/nyhet/15525-western-digital-och-se...

Det höga prisläget på hårddiskar är inte ett resultat av översvämningar i Thailand, utan att jättarna WD och Seagate kontrollerar tillgången och styr prissättningen.

Senare i artikeln:

Förklaringen är dock inte nedstängda fabriker eller brist på komponenter. Tvärtom ökade leveranserna av hårddiskar från 145 miljoner i det första kvartalet till 159 miljoner i det andra kvartalet 2012. Det sistnämnda är dessutom högre än produktionstaken under 2011. Samtidigt rapporterar både Seagate och Western Digital om ökade intäkter och högre vinstmarginaler.

Skrivet av nitroid:

Det måste varit nån rea på den eller nåt. Min 2TB kostade 700 innan syndafloden.

Där ser du klart och tydligt att den från lansering sakta gick ner till och sen låg stabilt på 500-strecket innan översvämningen.

Permalänk
Medlem

Det jävligaste är dock det faktum att det aldrig var någon "hårddiskbrist" överhuvudtaget. Man tog bara tillfället i akt för att höja priserna in absurdum (läs: uppemot 300%). De fakto såldes det fler hårddiskar under "krisåret" än vad det sålts innan den påhittade bristen.

http://news.softpedia.com/news/HDD-Crisis-Was-Fake-Seagate-and-Western-Digital-Post-Big-Profits-266676.shtml

softpedia.com 26 April 2012:

April 26th, 2012, 22:41 GMT · By Constantin Murariu

HDD Crisis Was Fake: Seagate and Western Digital Post Big Profits

Hard drive manufacturers Seagate Technology and Western Digital have reported great financial results after such a prolonged hard disk drive “crisis.”

There was always talk about the fact that hard disk drives are so cheap, that the profitability of the manufacturers is getting low enough to limit the R&D investments they would otherwise make.

Many industry insiders were talking about overstocking and lowering profits. The situation was bleak.

One year ago, Samsung wanted to get rid of their HDD division, despite the fact that the products developed there were quite good. The F1 and F3 lines of desktop HDD are very good performers to this day, and they’ve been since way back in 2008.

Seagate jumped at the opportunity and snatched Samsung’s hard drive division for almost 2 billion dollars, back in April 2011.

Hitachi was also doing quite alright. They had good mobile HDDs and the very successful 1000.C hard disk drive line that excelled when dealing with multi-threaded work. Still, the marketplace for HDDs was so difficult that they’ve announced they’ll be selling their hard drive division to Western Digital.

The Thailand flood came and went and we were left with the hard drive “crisis”. While the hard drives were almost never “out of stock” the prices increased even by 300%.

Months passed by, but there seemed to be no end to the hard drive crisis, despite the fact that both manufacturers were announcing the restoration of the plants affected by the waters.

In a report from earlier his year, we found out that Seagate even managed to increase its HDD shipments with around 2% when compared to the previous year. Where exactly was that “crisis?”

Now Seagate proudly announces it has decided to spend 2.5 billion dollars to repurchase a considerable amount of its outstanding ordinary shares. Spending 2.5 billion dollars less than a year after buying Samsung’s HDD division for another 2 billion doesn’t really seem like a company “suffering” from a “crisis.”

Western Digital, too, has just announced its fiscal third quarter financial results. Despite recently acquiring HGST (that’s Hitachi’s HDD division) in March last year and also “suffering” from a “difficult crisis,” they’ve made a net income of 146 million dollars, or 62 cents per share.

"Our third quarter performance demonstrates the potential of the new Western Digital, with just three and a half weeks of HGST results combined with the standalone WD business," said John Coyne, CEO of Western Digital.

By their reasoning: bad market plus low margins plus the HDD crisis equals big profits.

Good job if we may say. We finally have a humongous duopoly in the hard drive market too. This is probably the most desirable situation for the end-users paying 300% more money for last year's technology.

We shall now wait and see when the prices go back to where they were one year ago, if ever.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sound Shower:

Hört talas om monopol och kartell? Det finns idag 2 hårddisktillverkare som står för nästan all produktion.
Och det är ingen hemlighet att de tillsammans håller priserna uppe.

Does not compute!

Samsung lämnade marknaden för att marginalerna var för små. En kartell för att hålla priset uppe hade räddad flera HDD-aktörer på marknaden. Här är det snarare det omvända som gäller: man försöker konkurrera ut varandra genom att göra marginalerna obefintliga för att kunna ta marknadsandelar. Först när man har stora marknadsandelar kan man höja priserna. Så en kartell vore logisk nu eller i framtiden, men jag begriper inte hur du ror i hamn att priserna är höga efter översvämningen på grund av kartell eller att kartellen stött ut tillverkare.

Vidare, många komponenter i en hårddisk kommer från underleverantörer så det finns flera nivåer av konkurrens eller potentiell kartellbildning. Finns det dessutom inte tre stora tillverkare?

Om det inte är någon hemlighet att priserna hålls uppe med flit (på den enskilda datorkomponent som haft en av de allra bästa prisutvecklingarna i historien. Var 14 månad har mängden lagring du fått för pengarna fördubblats sedan 30 år tillbaka), kan vi få ta del av de beläggen?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Skrivet av MBY:

Does not compute!

Samsung lämnade marknaden för att marginalerna var för små. En kartell för att hålla priset uppe hade räddad flera HDD-aktörer på marknaden. Här är det snarare det omvända som gäller: man försöker konkurrera ut varandra genom att göra marginalerna obefintliga för att kunna ta marknadsandelar. Först när man har stora marknadsandelar kan man höja priserna. Så en kartell vore logisk nu eller i framtiden, men jag begriper inte hur du ror i hamn att priserna är höga efter översvämningen på grund av kartell eller att kartellen stött ut tillverkare.

Vidare, många komponenter i en hårddisk kommer från underleverantörer så det finns flera nivåer av konkurrens eller potentiell kartellbildning. Finns det dessutom inte tre stora tillverkare?

Om det inte är någon hemlighet att priserna hålls uppe med flit (på den enskilda datorkomponent som haft en av de allra bästa prisutvecklingarna i historien. Var 14 månad har mängden lagring du fått för pengarna fördubblats sedan 30 år tillbaka), kan vi få ta del av de beläggen?

http://www.sweclockers.com/nyhet/155...arddiskar-uppe

Det höga prisläget på hårddiskar är inte ett resultat av översvämningar i Thailand, utan att jättarna WD och Seagate kontrollerar tillgången och styr prissättningen.

Senare i artikeln:

Förklaringen är dock inte nedstängda fabriker eller brist på komponenter. Tvärtom ökade leveranserna av hårddiskar från 145 miljoner i det första kvartalet till 159 miljoner i det andra kvartalet 2012. Det sistnämnda är dessutom högre än produktionstaken under 2011. Samtidigt rapporterar både Seagate och Western Digital om ökade intäkter och högre vinstmarginaler.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sound Shower:

http://www.sweclockers.com/nyhet/15525-western-digital-och-se...

Det höga prisläget på hårddiskar är inte ett resultat av översvämningar i Thailand, utan att jättarna WD och Seagate kontrollerar tillgången och styr prissättningen.

Senare i artikeln:

Förklaringen är dock inte nedstängda fabriker eller brist på komponenter. Tvärtom ökade leveranserna av hårddiskar från 145 miljoner i det första kvartalet till 159 miljoner i det andra kvartalet 2012. Det sistnämnda är dessutom högre än produktionstaken under 2011. Samtidigt rapporterar både Seagate och Western Digital om ökade intäkter och högre vinstmarginaler.

http://www.prisjakt.nu/bilder/graph_price.php?p=538962&s=larg...

Där ser du klart och tydligt att den från lansering sakta gick ner till och sen låg stabilt på 500-strecket innan översvämningen.

Och då blir ett år en lång tid tycker du? Siffrorna kommer från ett analysföretag som förutspår att det dröjer till 2014 innan priserna sjunker till "före flod"-nivåer igen, något som framstår som pessimistiskt idag.

Det som skulle bevisas är alltså "kartell" och "ett år är lång tid att återhämta sig", något jag inte sett. Att hårddiskleveranserna ändå ökat under perioden är trivialt. Det är först efter en ökning som priserna kan börja sjunka igen om det har hänt något på marknaden.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd

Va? Nåt är konstigt med din länk.

Skrivet av Sound Shower:

Det höga prisläget på hårddiskar är inte ett resultat av översvämningar i Thailand, utan att jättarna WD och Seagate kontrollerar tillgången och styr prissättningen.

Senare i artikeln:

Förklaringen är dock inte nedstängda fabriker eller brist på komponenter. Tvärtom ökade leveranserna av hårddiskar från 145 miljoner i det första kvartalet till 159 miljoner i det andra kvartalet 2012. Det sistnämnda är dessutom högre än produktionstaken under 2011. Samtidigt rapporterar både Seagate och Western Digital om ökade intäkter och högre vinstmarginaler.

Va igen? Det där svarade jag ju på nyss. Ökad produktion, ökade intäkter och ökade vinstmarginaler är ju förutsättningen för att priset ska börja sjunka, något som sker nu.

Edit: Vidare, hur bevisar det där en kartell som lyckas hålla priset uppe och samtidigt tvinga aktörer från marknaden (eller snarare fusion av aktörer)?

Observera vad jag säger och inte säger. Jag säger INTE att det inte kan finnas kartellbildningar i HDD-branschen. Jag säger bara att man inte kan använda "kartell" för att förklara vilka fenomen som helst, speciellt inte motsägelsefulla fenomen.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."