Permalänk
Medlem

Vad är det här för kontakt?

Hej, jag köpte ett bilspel häromdan till min dator. idag kom jag på att jag hade ju ett "Racing set" ute i garaget. Men när jag skulle koppla in den så såg jag att det var en konstig kontakt som skulle in i datorn.

http://imgur.com/tikjR

Kan någon säga mig vad detta är för kabel för jag vill få den att funka på min dator och kanske köpa nån slags adapter så den fungerar i USB.

Säg gärna till ifall bilden inte funkar.

Permalänk
Medlem

Gameport. Fanns på ljudkorten förr i tiden. Möjligen kan du hitta USB-adapter, men jag rekommenderar att införskaffa en ny joystick eller ratt.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Gameport. Fanns på ljudkorten förr i tiden. Möjligen kan du hitta USB-adapter, men jag rekommenderar att införskaffa en ny joystick eller ratt.

Okej, Tack så mycket för det snabba svaret !

Permalänk
Medlem

Varken kjell&Co, Dustin, Inet eller webhallen har adapter. På Ebay finns det säkert gott om dem.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Rekordmedlem

Man kan leta reda på ett gammalt ljudkort också så man får porten, den finns på de flesta äldre soundblasterkort och har man bara en pci plats så borde det gå att få det att funka.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man kan leta reda på ett gammalt ljudkort också så man får porten, den finns på de flesta äldre soundblasterkort och har man bara en pci plats så borde det gå att få det att funka.

Jag gjorde som du sa och letade upp ett gammalt sound blaster live i en dator ute i garaget. Ska det bara funka att sätta i den i en pci i plats ? Jag vill forfarande använda mitt ljudkort i moderkortet och endast använda sound blasterns gameport.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av GurreX:

Jag gjorde som du sa och letade upp ett gammalt sound blaster live i en dator ute i garaget. Ska det bara funka att sätta i den i en pci i plats ? Jag vill forfarande använda mitt ljudkort i moderkortet och endast använda sound blasterns gameport.

Ja det borde väl funka , man väljer vilket kort som sköter vad i win, hittar du bara drivers så borde det gå, dt är bara att testa.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Någon som vet var man kan hitta drivs till sound blaster live gt4670 som gör det möjligt att iallafall använda gameporten till win7 ?

Permalänk
Skrivet av GurreX:

Någon som vet var man kan hitta drivs till sound blaster live gt4670 som gör det möjligt att iallafall använda gameporten till win7 ?

Det är bara att testa, antingen fungerar det eller så gör det inte det. Om inte så söker du upp drivrutiner på något som kallas för internet och ser om det fungerar då

Permalänk
Medlem

haha, har aldrig förstått var de fick den briljanta idén att sätta en Gameport på ett ljudkort ifrån De har ju liksom inget att göra med varandra, eller?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av morxy49:

haha, har aldrig förstått var de fick den briljanta idén att sätta en Gameport på ett ljudkort ifrån De har ju liksom inget att göra med varandra, eller?

Jo, Största anledningen till att man köpte ljudkort var just att man ville spela, detsamma gällde även cd interfacen som alltid satt på ljudkorten tidigare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har laddat ner ett antal drivers och ingn utav dem har funkat, finns det nån som vet någon fungerande drivrutin ?

Permalänk
Rekordmedlem

Heter kortet verkligen sound blaster live gt4670 det är ett underligt slut på det namnet som inte riktigt stämmer in i hur de gamla korten brukade döpas.
Och kör du 64 bit os ? win 7 x64 ?
Enligt Microsoft så finns det direkstöd för gameporten via wdm drivers i xp http://support.microsoft.com/kb/295318
Det kanske är så att det saknas drivers till nyare os och då kanske du får köra spelet i xp mode.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Heter kortet verkligen sound blaster live gt4670 det är ett underligt slut på det namnet som inte riktigt stämmer in i hur de gamla korten brukade döpas.
Och kör du 64 bit os ? win 7 x64 ?
Enligt Microsoft så finns det direkstöd för gameporten via wdm drivers i xp http://support.microsoft.com/kb/295318
Det kanske är så att det saknas drivers till nyare os och då kanske du får köra spelet i xp mode.

Menar CT4670 Jag kör 64 bitars win7.

Permalänk
Skrivet av morxy49:

haha, har aldrig förstått var de fick den briljanta idén att sätta en Gameport på ett ljudkort ifrån De har ju liksom inget att göra med varandra, eller?

Det är väl ett MIDI-interface från början, som bara råkade fungera bra att använda till speltillbehör?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk

Det skall bara vara att trycka i kortet så skall gameporten hittas. isf var det så med mitt Audigy 2ZS!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem

Win7 och gameport har visat sig vara en svår nöt att knäcka för mig. Har sett ett gäng forumposter under åren med folk som inte heller fått det att funka. Tröttnade på att aldrig hitta drivers som funkade så jag körde mitt flygspel i en virtuell maskin istället, då var det vinst direkt.

Permalänk
Medlem

Gameport med Windows 7 fick jag aldrig att funka med min gamla F-15E Flightstick.

Så jag gjorde som Lunatech och körde det i en Virtuell Win98 maskin.

Lite Offtopic
Dock väckte TS lite gamla goda minnen även om jag bara är 22 år så har jag ändå upplevt gamla goda tiden när USB inte var så mainstream. vi använde även koaxialt under mina första år i mellanstadiet, skrivare använde Parallel port och jag använde serial porten för att programmera kort till tv-boxen på den tiden.

lekte även runder med farsans gamla C64 med bandspelare, Lite synd att dagens och framtidens ungar inte får uppleva den tiden... nu verkar ju alla bli bortskämda med PnP och konsoler

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Entusiast

Jag letade själv ett tag efter ett ljudkort och drivrutiner för att få en joystick att fungera. Adaptrar verkar vara helt omöjligt att hitta. Ljudkort var däremot lätt men drivrutiner var stört omöjligt. Creative har helt enkelt inte släppt några fungerande drivrutiner så efter mycket experimenterande slutade det med att joysticken hamnade bland elektronikskrotet.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Hur är det med adaptrar som denna då, dom borde väl fungera oavsett operativsystem: http://www.amazon.com/USB-Game-Port-Adapter-RockFire/dp/B004F...

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Du borde nästan få en begagnad bra usbratt med forcefeedback för en 500kr, känns smidigare än att fippla med adapter som kanske inte kommer fungera.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Ja det här med att hitta drivers till kortet är ju inte roligt alls ... Men jag får väl köpa en lite modernare ratt antar jag men tack för hjälpen alla !

Permalänk
Medlem

Det går inte att få gameport att fungera i Windows 7 x64. I 32-bitars W7 går det efter mycket om och men, helt omöjligt i 64-bitars dock. Har suttit alldeles för många timmar och bankat huvudet i den tegelväggen. Väldigt dåligt av Microsoft att totalt radera stödet för gameport, jag har massa joysticks, rattar och gamepads men nu är de plötsligt värdelösa... Adapter till USB finns men som jag förstod det var det inte alls säkert att kontrollen kommer fungera felfritt med en.

Visa signatur

01000010011011110101101001101111