problem med maxtor 120gb hd !

Permalänk
Medlem

problem med maxtor 120gb hd !

hejjsan !
jag har en MAXTOR 120GB 5400rpm hd med problem. Den har funkat bra i någon månad. Men om jag ska göra ngt på den nu så funkar de inte alls bra.. för den tar upp hela processorns prestanda. ska jag se på en film så hackar ljudet lite o ska jag flytta över ngn sak till den tar de jättelänge.. fick ett tips om att aktivera DMA så de inte tar så mycket från prestanda från processorn. men jag kan ine hitta ngn sådan inställning ngn stanns.. Jag har en Samsung 60gb åxå o den funkar helt prima. samsung:en e Master o maxtorn e slave, de borde juh inte göra ngn skillnad ?? eftersom de har funkat förrut.. Hårddisken e partitionerad i partition magic 7.0. Jag kör Windows XP professional.
Har kört PowerMX programmet som man kan ladda hem o kört diagnostiska test men de säger att inget är fel.

HAR någon, någon bra lösning på detta ?? kan den va sönder ?

Permalänk
Medlem

Kör du win XP så sabbar det mycket med DMA inställningarna... Leta mer, det llär va DMA-problem, eller??

Visa signatur

// Jöben

Permalänk
Medlem

BTW, är lite intresserad av en likadan disk. Hur är ljudnivån och temperaturen?

Visa signatur

// Jöben

Permalänk
Hedersmedlem

Jag antar att du har samma disk som jag har. Maxtor D540X, 120gb och 5400rpm.

Ljudnivå, mycket tyst. Även vid läsning/skrivning
Tempratur, håller sig sval även vid hög belastning och obefintlig kylning.

Prestandan är inte direkt på topp, men det räcker gott och väl för lagring (videoredigering är lite segt på den, jag har testat)

Men felet verkar vara avsaknad av DMA. För att aktvivera detta bör du leta runt lite i enhetshanteraren. Jag tror att det ligger under IDE-kontrollers - primär ide kanal - avancerat. (med reservation för dåligt minne och ännu sämre översättning)

Där finns i alla fall möjlighet att välja om man ska ha DMA eller PIO mode...

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

THX Oscar000 jag ska kolla lite där.. o jo jag har samma disk som du.. bra för lagring som sagt..

Permalänk
Medlem

OSkar000.. jag ändrade överföringsläge i primär IDE kanal till DMA.. på enhet ett som troligen e maxtor 120... men de står ändå att de aktuella överföringsläget är PIO.. o de verkar som de inte vill ändra sejj.. vet du vad de kan bero på ?? ska in o kolla lite på maxtors hemsida o se om jag hittar ngt som kan va till hjälp... måst juh få den fixxad ! >:(