Microsoft Windows 8 är här

Permalänk
Medlem

blä något sådant vill man inte ha

Permalänk
Medlem

Tänk om diverse utvecklare kunde ge lika bra stöd åt Linux som de ger åt Windows.
Då hade jag äntligen kunnat slippa Microsoft helt och hållet...

Men Modern UI ser väl... 'fint' ut. Antar jag.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Äntligen byts det idiotiska gränssnittet ut i Windows till något mer användarvänligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är synd att de tagit bort valfriheten. Jag inser att det finns många som gillar Metro och inte kommer sakna startmenyn, men vi är en ganska stor skara som tycker att de borde ge oss valfriheten. Det hindrar ju inte att folk använder Metro, menar jag... Så jag avvaktar och kör vidare på 7an, men det grämer mig då jag gillar allt, förutom just då att metro inte går att välja bort och att startmenyn är borttagen. Tredjepartsalternativen känns inte tillräckligt robusta i dagsläget.

Vad är problemet? Du har fått en startmeny som täcker hela skärmen och slipper leta dig in i träd, hur kan detta vara jobbigt? Du kan skippa metro apparna helt om du önskar(valfrihet). Du kommer säkerligen få plats med alla de appliaktioner du kör ständigt på en sida vilket gör att du inte behöver ens scrolla.

Skrivet av sparriskrigaren:

Åh, redan en artikel? Otroligt besviken på Sweclockers som inte direktrapporterade från livesändningen om Surface och Windows 8, som de gjorde med.. vissa andra produkter.

Håller med, startade en annan tråd om detta här : http://www.sweclockers.com/forum/91-akademiska-amnen-arbetsli...

Skrivet av Ozzed:

Jo, fast detta är en sådan gigantisk ändring. De har en startskärm istället för en meny och det är ett helt nytt sätt att arbeta.

Jobba på helt nytt sätt? Varför? Jag har kört Windows 8 ett par veckor och de e inga problem att jobba som jag gjorde förr? Starta program på uppstart, starta andra program från "start menyn", lägg saker som behövs tillfälligt på skrivbordet o.s.v? Vad är det som är sådan breaking change?

Skrivet av Ozzed:

Men om man endå ska köpa tablet, varför inte en Android eller apple i så fall? de är ju båda betydligt "mognare" som tablet-os än vad Windows är. Och skall man behöva lära sig något nytt på desktop-sidan, varför inte lika gärna Linux?

För att Microsoft försöker få ett enhetligt system på alla plattformar. Med surface(av finare modell) kan man ta mer eller mindre alla program som redan körs på en vanlig Windows maskin och köra det i sin platta, jag hoppas att du förstår vad detta verkligen kommer innnebära? Framförallt för företag.

För mig som Windows användare så känner jag mig inlåst att köpa en IPad eller Android, jag vill kunna ta mitt jobb och snabbt flytta över det till plattan.

Dessutom är ju "Metro" stuket ganska nice på plattan

Skrivet av JesperT:

Jag ser inte vilka nya fördelar Windows 8 skulle ha gentemot Windows 7 för oss PC användare ?

Systemet känns som en updaterad Windows 7, om du tycker det är dåligt så får det stå för dig. Prestandan är verkligen märkbart bättre, särskilt uppstarter, finns ju nästan ingen anledning att ha datorn dag ut och dag in.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Ska uppgradera. 250 spänn är ju inget för ett nytt operativsystem. Och från tidigare erfarenheter så är det bra att sitta med nyaste os:et då utvecklare väljer att optimera spel/mjukvara mot det.

Skrivet av SnowJim:

Vad är problemet? Du har fått en startmeny som täcker hela skärmen och slipper leta dig in i träd, hur kan detta vara jobbigt? Du kan skippa metro apparna helt om du önskar(valfrihet). Du kommer säkerligen få plats med alla de appliaktioner du kör ständigt på en sida vilket gör att du inte behöver ens scrolla.

Problemet är att vi är vanedjur och har internet som gnällplank. Allt som är nytt är jobbigt och fel. Riktigt tröttsamt att alltid behöva läsa massa gnäll så fort det kommer något nytt från så många användare på diverse forum. Nu menar jag inte att du gnäller

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Honk:

Undrar om Windows 8 går till historien som nya Windows Vista?

Snarare Win Me

Visa signatur

Core I7 920,Cosair 12gb ddr3,GA-ex58-UD5,Gigabyte GTX580,Corsair HX 850W,Intel X25MG2 160GB,2st WS 2TB@7200,Wacom Intous4 medium.

Permalänk
Medlem

Kört det ett par dagar nu, fick det från skolan gratis. Funkar alldeles utmärkt. Var först inte alls intresserad då startmenyn saknades men den ersatte Start8, känns som att köra en ny fräschare version av Win 7. Hel nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _NsMs_:

Ja, why the hell not?

Alla ni som säger att w8 är som vista, förklara gärna. Det ända som är "dåligt" med w8 är startmenyn (det finns sätt att få tillbaks den) medans vista inte hade några problem med layouiten alls. Vista hade faktiskt saker som var sämre än motsvarande i xp, w8 har bara en lite annan design som vissa inte gillar.

Är väl ingen direkt som säger att W8 är som Vista, är väl mer att folk säger att W8 kommer att floppa som Vista. Är en jäkla skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Problemet är att vi är vanedjur och har internet som gnällplank. Allt som är nytt är jobbigt och fel. Riktigt tröttsamt att alltid behöva läsa massa gnäll så fort det kommer något nytt från så många användare på diverse forum. Nu menar jag inte att du gnäller

Det är skillnad på att ge kritik utifrån egna erfarenheter, speciellt på ett system där gränssnittet inte är anpassat för för normalt användande på desktop, jämfört med att strö beröm över en produkt utan att se dess brister. Att slå ifrån all form av kritik är allt annat balanserad bild av hur läget ser ut.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JesperT:

Jag ser inte vilka nya fördelar Windows 8 skulle ha gentemot Windows 7 för oss PC användare ?
Däremot finns ju en del uppenbara nackdelar.
Ska de ha som försäljningsslogan "Nästan lika bra som Windows 7 efter lite moddande !" ?

Åldern tar emot att lära sig nya saker...
egentligen kan man inte säga bu eller bä före man prövat mer än ett par dagar.

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

För ~250kr är det helt värt att uppgradera. Frågan är bara, går det att uppgradera direkt från t ex en nyinstallation av Windows 7 (som har 30 dagar till aktivering). Någon som vet?

Permalänk

Det här med N-version, är det något man bör föredra eller är det skit samma, läst om det men hajjar inte helt vad det innebär?

Visa signatur

Define S | Seasonic Focus Plus 850w | Asus TUF Gaming X670E-PLUS | AMD 7800X3D + Noctua NH-D15 | 2x16GB GSkill DDR5 6000Mhz | Asus RTX 4070 TUF OC | Samsung 980 PRO 2TB | iFi Audio Zen Dac Signature + iFi Audio Zen Can Signature 6XX Amp | Sennheiser HD650 + Elgate Wave:3 | Acer XB271H | Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mofasa:

Äntligen byts det idiotiska gränssnittet ut i Windows till något mer användarvänligt

troll??

Visa signatur

Asus Z370-A ~ Intel Core i9 9900K ~ 64GB Corsair Vengeance 3200MHz ~ Asus RTX3080 OC ~ Samsung 970 EVO Plus 1TB ~ NZXT H440W New Edition Silent Ultra ~ Corsair RM750x ~ Noctua NH-D15

Permalänk
Hedersmedlem

Det är en genomgående trend: från att historiskt endast ha varit ett måste i skymundan med basala funktioner tar skrivbordet mer och mer plats. Det här gäller inte bara Windows utan även skrivbordsmiljöer som KDE och Gnome. Ifrån att ha varit ett arbetsverktyg har fokus övergått till en konsumentanpassad pryl. Även arbetsplatsen har fått underordna sig att säljkraft finns i det som egentligen har lite eller ingenting med arbete att göra.

Om vi ser på bärbara enheter är det än mer tydligt. Apple säljer iPads till företag och skolor, men i grund och botten är Apple klara med att de inte ger support åt företagslösningar. Det betyder ju inte att dessa prylar är värdelösa för företag och andra liknande organisationer, än om hypade, men säljkraften finns bland konsumenter med andra prioriteringar. Ibland får detta bisarra effekter, som när skolor ger elever iPads i tron att plötsligt förbättras betygen och Sverige seglar upp ifrån sin prekära bottenposition till ett utbildningens Mecka, eller när kommunpolitiker ser sin utväg mot produktivitet med att kunna läsa pdf-dokument på en läsplatta under kafferasterna.

Jag hade inte tänkt skriva allt det här, men så kan det gå en tråkig grå höstdag. Vissa tycker säkert det är bakåtsträvande, men jag hänger fast vid skrivbord som tar minsta möjliga plats, utan effekter, och där fönster har sina givna positioner. Med andra ord är jag väl en utdöende stofil.

Permalänk
Medlem

Den viktigaste frågan för mig....
Hur funkar BF3 och även BF2 i W8?

Hade problem med bf2 i w7 iaf...

Nästan lite sugen på att köpa w8 bara för att testa men vet inte om det är lönt det eller vad jag skulle tjäna på det. Änvänder bara datorn till bf och anmäla Vab hos f-kassan;)

Visa signatur

NZXT H2 Vit| i7 2600 + Hyper 212 | Fractal Design Newton R2 650W | Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 | G.Skill Ripjaws X 2x4GB | SSD A-Data 511 120 GB | 1TB WD Caviar Blue | Gigabyte GTX670 Windforce 3X OC | 2 x DVD | Corsair Vengeance K60 & Razer Imperator & Steelseries Siberia V2 USB

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Problemet är att vi är vanedjur och har internet som gnällplank. Allt som är nytt är jobbigt och fel. Riktigt tröttsamt att alltid behöva läsa massa gnäll så fort det kommer något nytt från så många användare på diverse forum.

Håller med. Alltid en massa gnäll hela tiden. Datorentusiaster måste vara de mest konservativa människorna på den här planeten. Var samma gnäll mot numera så älskade Windows XP i början men det har ni väl glömt?

Citat:

Most of us know how Vista was greeted upon its release, but how exactly did Windows XP fare soon after it hit the market in late 2001? Indulge me as we take a trip down memory lane.

Upon its release, Windows XP's reception by the public and the media varied. Some of the review sites from 2001 are no longer available, but this CNET review for example gave XP an 8/10, while users on the same site gave it an average rating of 5.7/10. There were various concerns regarding XP's high system requirements, and potential purchasers were warned regarding some of XP's problems when upgrading:

Indeed, XP inherits many of Windows' prior sins--from browser integration to security vulnerabilities--and commits some new ones, such as restricted multimedia formats, limited Java support, product activation, potential privacy troubles, and a hefty price tag.

And then there was this particularly damning indictment of Windows XP:

The software has a fancy new interface, with snazzier colours and all kinds of ingenious shortcuts and bundled software for playing movies, MP3 files and streaming audio and video - in a flagrant repetition of the aggressive software-bundling behaviour that landed the company with an anti-trust suit.

XP is also a Trojan horse that enables Mr Gates and a horde of even less welcome folks to invade your privacy, exploit your computer and empty your wallet.

So why are all these idiots in computer stores drooling at the prospect? Answer: because Windows XP is a monstrous, bloated brute that requires a state-of-the- art PC and two gigabytes of hard disk space before it will even say 'hello'. This means any consumer foolish enough to want to run XP will probably have to buy a new PC.

To add to that, there were also news stories regarding the slow uptake of Windows XP, hinting that it may be a possible sales flop. This is all starting to sound suspiciously familiar.

This Firingsquad review of XP looked at the OS from a gamer's perspective, and while quite positive, it concluded that:

If you're a gamer and are satisfied with Windows 98SE, by all means, don't upgrade and risk losing the ability to play some of your favorite games.

Similarly Techspot's review of XP was again positive on the whole, but stated that:

The new look gets a little cheap looking after awhile, but you can always change to the classic Windows look with a click of a button. I have been using it for a few days now, and I really do not see a need to upgrade from Windows 98/ME. If you are building a new system, then by all means, install Windows XP. If you think that Windows XP is going to revolutionize the way you use a computer and surf the web, wake up and save your money.

Interestingly, when Windows XP Service Pack 1 (SP1) was released a year later, it received even lower scores from CNET at 6/10, and 4.6/10 from users. Even by 2004, three years after XP was released, some people were still voicing how much they hated Windows XP and wanted to revert back to Windows 98/ME.

By August 2004 and the release of Windows XP Service Pack 2 (SP2), professional reviews started to feel that many of Windows XP's problems had been cured. Paul Thurrott voiced what was generally the consensus among experts that SP2 was a worthwhile upgrade. Yet despite this glowing recommendation, user reviews remained mixed, with many people eager to avoid installing SP2 for various reasons, and stories of SP2 "nightmares" abounding.

The above information is provided simply to demonstrate that Windows XP was subject to the exact same types of criticisms and concerns as Windows Vista, many of them totally baseless or sensationalist as we now know. It took roughly three years or more for XP to reach the point (SP2) where users began to start trusting it, and started blaming their errors and problems on things other than the OS itself. As someone who started using Windows XP Professional immediately upon its release in late 2001, I can confirm that as an XP user I was subject to much ridicule and abuse on various forums, primarily because XP was seen as being an "eye candy laden piece of bloatware", compared to the supposedly sleek and efficient Windows 2000, or the allegedly highly reliable Windows 98. Although XP did improve significantly by the time of SP2's release, in truth it was already doing perfectly well for the average user by around SP1, a year after its release. Certainly I was extremely happy with it at that point, using it for browsing, gaming and a range of other functions without a hitch - I had no wish or need to switch back to Windows 98 or ME, despite all the people around me telling me otherwise.

http://www.tweakguides.com/VA_2.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Det är skillnad på att ge kritik utifrån egna erfarenheter, speciellt på ett system där gränssnittet inte är anpassat för för normalt användande på desktop, jämfört med att strö beröm över en produkt utan att se dess brister. Att slå ifrån all form av kritik är allt annat balanserad bild av hur läget ser ut.

Visst är det så. Men kritiken som finns kring just win8 handlar mest om det nya gränssnitt. I detta fall handlar det oftast enbart om att det är annorlunda och det gör kritiken till ett värdelöst gnäll. Om kritiken däremot hade tex handlat om att det nya gränssnittet laggade /kraschade så hade det varit till nytta. Såsom det ser ut nu, en massa klagande om att det personen har vant sig vid inte längre finns som standard...

Nu har jag inte läst all typ av kritk som är riktat mot windows8, men av det jag har skummat igenom är just gnäll som härstammar från att vanan måste brytas.

Skrivet av TheGiant:

Den viktigaste frågan för mig....
Hur funkar BF3 och även BF2 i W8?

Nästan lite sugen på att köpa w8 bara för att testa men vet inte om det är lönt det eller vad jag skulle tjäna på det. Änvänder bara datorn till bf och anmäla Vab hos f-kassan;)

Det finns win7 vs win8 benchmarks. De visar på att systemeten ger snarlik spelprestanda. Dock kommer fokus på drivrutinutvecklingen troligen hamna på win8.
Vänta ett halvår så att win8 sp1 kommer ut. Första halvåret med ett nytt os brukar vara sisodär

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheGiant:

Den viktigaste frågan för mig....
Hur funkar BF3 och även BF2 i W8?

Hade problem med bf2 i w7 iaf...

Nästan lite sugen på att köpa w8 bara för att testa men vet inte om det är lönt det eller vad jag skulle tjäna på det. Änvänder bara datorn till bf och anmäla Vab hos f-kassan;)

Det mesta som funkar i Win 7 funkar lika bra och om inte bättre i Win8.

Saker som kan strula är väldigt system specifika som Antivirus och visa drivare, spel nja kanske säkert finns ett och annat spel men inte något du kommer ha problem med. Funkar spelen i Windows 7 så är det nätan garanterat att de funkar i Windows 8.

----

För er som har uppgraderat med detta 299 krs deal. Kan man tanka påbörja installationen från vilken dator som hellst, skapa USB Stickan för att sedan köra in den på en annan burk? Vet att man är tvungen att ha Windows förinstallerat redan på burken i fråga så ett extra steg att köra om systemet men går att välja clean under installationen så man behöver inte behålla något.

Vill veta då jag vill uppgradera en gammal XP licens som jag inte ens kan installera på min nuvarande burk, tänkte köra in den virtuellt för att sedan köpa med den samt sedan köra om min nuvarande burk.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Vad är problemet? Du har fått en startmeny som täcker hela skärmen och slipper leta dig in i träd, hur kan detta vara jobbigt? Du kan skippa metro apparna helt om du önskar(valfrihet). Du kommer säkerligen få plats med alla de appliaktioner du kör ständigt på en sida vilket gör att du inte behöver ens scrolla.

Jobba på helt nytt sätt? Varför? Jag har kört Windows 8 ett par veckor och de e inga problem att jobba som jag gjorde förr? Starta program på uppstart, starta andra program från "start menyn", lägg saker som behövs tillfälligt på skrivbordet o.s.v? Vad är det som är sådan breaking change?

För att Microsoft försöker få ett enhetligt system på alla plattformar. Med surface(av finare modell) kan man ta mer eller mindre alla program som redan körs på en vanlig Windows maskin och köra det i sin platta, jag hoppas att du förstår vad detta verkligen kommer innnebära? Framförallt för företag.

För mig som Windows användare så känner jag mig inlåst att köpa en IPad eller Android, jag vill kunna ta mitt jobb och snabbt flytta över det till plattan.

Dessutom är ju "Metro" stuket ganska nice på plattan

Systemet känns som en updaterad Windows 7, om du tycker det är dåligt så får det stå för dig. Prestandan är verkligen märkbart bättre, särskilt uppstarter, finns ju nästan ingen anledning att ha datorn dag ut och dag in.

Problemet är att det i de flesta fall går åt fler knapptryckningar för att göra samma sak. Jag föredrar att trycka Windowstangenten och sedan skriva in vad jag vill ha, oavsett om det är program, inställningar, eller vad som. Med metro har de segmenterat det så det blir extraarbete, och det tycker jag är jobbigt.

Dessutom lägger sig den nya "startmenyn" som en stor blaffa över hela skärmen när man skall använda den. Det känns som om man har klickat på något av misstag. Dessutom har de ju inte direkt varit diskreta med färgvalen utan det är hela paletten på en gång, på hela skärmen.

Enhetligt system kunde de lika gärna uppnått om Metro fått vara en "app" på desktopversionen och inte tvärt om. Metro är nice på tablets, det håller jag med om. Men jag tycker inte det är optimalt att jobba med på Desktop.

Jag tycker inte att Windows 8 överlag är sämre. Som du säger finns det en hel del förbättringar, och det gillar jag. Men jag vill inte ha Metro och jag vill ha tillbaka startmenyn, i övrigt är det inget fel på Windows 8.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Det är irriterande att det inte går att inaktivera "Metro". Ska hålla mig till W7 tills den dag när man kan göra det.

Visa signatur

Fractal define R6 » Corsair RM750X » Asus Z390-F » Intel i7 9700K » Asus Strix GTX 1080Ti » Corsair 32GB 3200Mhz » Samsung 970 Evo Plus 1Tb x2» Creative Soundblaster Z » Logitech Z-906 5.1 » Sennheiser HD 598 » Razer Blackwidow Elite » Mionix Naos 7000 » LG OLED48CX

Server: ODROID-H2+, ODROID-HC1

Permalänk
Medlem
Skrivet av joshoa:

Åldern tar emot att lära sig nya saker...
egentligen kan man inte säga bu eller bä före man prövat mer än ett par dagar.

Dumheter.
Jag gillar verkligen all teknisk utveckling och gillar att prova allt nytt.
Jag har inte alls provat Win 8 än, men innan/om jag köper så vill jag ju gärna se att det faktiskt är en förbättring jämfört med det gamla.
För pekplattor så kan jag se att användargränssnittet kan ha sin charm och förbättra användarvänligheten, men för PC så ser startskärmen snarare ut att vara ett hinder.
Men jag sågar ingenting definitivt utan att ha testat, men jag har helt enkelt inte sett något som får mig att tänka "wow, vilken förbättring mot Win 7".
Jag är dock öppen för att ändra mig om någon har några konkreta argument här.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Visst är det så. Men kritiken som finns kring just win8 handlar mest om det nya gränssnitt. I detta fall handlar det oftast enbart om att det är annorlunda och det gör kritiken till ett värdelöst gnäll. Om kritiken däremot hade tex handlat om att det nya gränssnittet laggade /kraschade så hade det varit till nytta. Såsom det ser ut nu, en massa klagande om att det personen har vant sig vid inte längre finns som standard...

Nu har jag inte läst all typ av kritk som är riktat mot windows8, men av det jag har skummat igenom är just gnäll som härstammar från att vanan måste brytas.

Du kan läsa ArsTechnicas recension

Citat:

Windows 8 provides a solid desktop experience. Its tablet experience is, in spite of the rough edges, workable, with many enjoyable parts. And as long as you stick to one way of working or the other, you can be pretty happy.

Where it falls down, hard, is when you try to mix and match. Microsoft has done precious little to bring the Metro environment and the desktop environment together. They're two separate worlds. The charms, in particular, are off-limits to desktop apps. The Search charm won't search the foreground desktop app. Desktop apps can't share or be share targets. Desktop apps don't know about devices, and don't store their settings behind the Settings charm.

This makes a mix-and-match approach deeply flawed. I can't even send an e-mail via Outlook from the Metro world. Outlook. Probably one of the most important business applications of all time, and Metro doesn't even know it exists....

.....The separation also makes the Start screen's Live Tiles much less useful. Again, to use Outlook as an example: Outlook can't display Live Tiles. It can't give me a mail notification on the Start screen, nor on the lock screen. It can't show me my next appointment on the Start or lock screens either. Why? Because only Metro applications are allowed Live Tiles.

This is vexing in Windows 8; it's arguably even more annoying in Windows Server 2012. The Start screen could make an ideal at-a-glance console, with Live Tiles to indicate the health of various system components and services. Except it can't do this, because doing that would require Live Tiles that were generated by desktop applications, system services, and PowerShell scripts.

There is a hard and dividing line between the two worlds. Far from allowing seamless switching between the two environments, they barely even acknowledge the other's existence. It's extremely limited, and it means that as a person who has to use the desktop for some things, I find myself avoiding Metro apps for all things. Bridging the gap is just too painful and annoying.

In the coming days, we're going to take a closer look at some of these features, but the user interface changes in Windows 8 threaten to overshadow them all. Some people have had visceral, negative reactions to the new user interface, and they're more than willing to forego these other improvements so that they can stick with Windows 7's much more familiar face.

If you're a desktop user, then yes: the new interface is not perfect. Despite what Microsoft says, the new interface is a compromise. The new interface makes some things worse. It also makes some things better. If you're a multimonitor user, I would think long and hard before upgrading; as welcome as the new taskbar is, the ease of use of the new interface is a severe problem with multiple monitors.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Håller med. Alltid en massa gnäll hela tiden. Datorentusiaster måste vara de mest konservativa människorna på den här planeten. Var samma gnäll mot numera så älskade Windows XP i början men det har ni väl glömt?

Jag ogillade XP... tills jag fick reda på att man kan få bort hippie-looken och få tillbaka den klassiska startmenyn.

Vista var ett skämt, så den versionen skippade jag helt.

Jag ogillade Windows 7, tills jag fick reda på att "Aero" gick att ta bort och man kunde få tillbaka den klassiska grå looken som jag trivs med.

Jag kommer att hata Windows 8, tills Microsoft fixar så att man kan slippa Metro helt och få tillbaka startmenyn och den grå looken... Men om det inte händer så skippar jag nog Windows 8 och hoppas att Windows 9 låter desktop vara desktop.

Jag antar att jag är en sådan där konservativ typ. Men du får gärna gilla Windows 8 om du vill. Det stör ju inte mig på något sätt

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Installerat.

Jag tycker det är OK.

Men någon annan som inte får CCCenter att starta? Har 12.10.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Du kan läsa ArsTechnicas recension

Jag har läst recensionen. Jag diskuterar forumposter

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Klarar mig utan.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Skall testas!! billigt ju.

Visa signatur

OPERATIV: Win 10 pro
DATOR:En vattenkyld Intel i7 950 i ett CM HAF932+ ganska potent inre
Tangentbord/mus/musmatta Q-pad Ljud Edifier S530D
LUR: Lumia930

Permalänk
Medlem

Jag betalade bara 200kr hos Microsoft hemsida. Det var väldigt billigt kan jag säga.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Avstängd

Windows 8 med Classicshell(Gratis) som bootar till desktop+startmeny = EPIC WIN

Visa signatur

Asus P8Z77-V Deluxe || Intel Core-i7-3770K || Palit GTX 680 Jetstream Edition || 16 GB Corsair Venegance 1600Mhz || 2TB Seagate Barracuda XT || OCZ Vertex 2 120GB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Problemet är att det i de flesta fall går åt fler knapptryckningar för att göra samma sak. Jag föredrar att trycka Windowstangenten och sedan skriva in vad jag vill ha, oavsett om det är program, inställningar, eller vad som. Med metro har de segmenterat det så det blir extraarbete, och det tycker jag är jobbigt.

Vad är problemet? Det är ju precis så det funkar i Windows 8? "Windows knappen" + Skriva in vad du ska köra. Detta kommer öppna "start menyn" och en snabb sökning kommer poppa upp på de bokstäver du skriver och sen är det bara till att köra applikationen som dyker upp. Svårt? För många klick?

Skrivet av Ozzed:

Dessutom lägger sig den nya "startmenyn" som en stor blaffa över hela skärmen när man skall använda den. Det känns som om man har klickat på något av misstag. Dessutom har de ju inte direkt varit diskreta med färgvalen utan det är hela paletten på en gång, på hela skärmen.

Det känns fel för att du inte är van vid det, om du tänker efter så spelar det egentlgien ingen roll alls. När du ska in i startmenyn så är du fokuserad på just start menyn och då är inget annat intressant, varför då inte lägga den över hela skärmen och visa fler applikationer på en gång?

Vilka färger får du väll själv sätta? Och de behöver som sagt inte köra metro apparna alls och då får du inte den där skrikande färgerna som vissa av metro apparna har.

Skrivet av Ozzed:

Enhetligt system kunde de lika gärna uppnått om Metro fått vara en "app" på desktopversionen och inte tvärt om. Metro är nice på tablets, det håller jag med om. Men jag tycker inte det är optimalt att jobba med på Desktop.

Jag tycker inte att Windows 8 överlag är sämre. Som du säger finns det en hel del förbättringar, och det gillar jag. Men jag vill inte ha Metro och jag vill ha tillbaka startmenyn, i övrigt är det inget fel på Windows 8.

Start menyn har förvisso "Metro" look men på en desktop datorn jobbar man med den på mer eller mindre samma vis som med gamla "Start menyn". På en platta blir dock startmenyn det centrala och där är troligen också metro apparna av större intresse.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide