Permalänk
Medlem

LAN-dator på budget

Detta är min LAN-dator som jag har knåpat på ett tag. Inget prestanda monster, men den funkar för ett enkelt LAN, och om inget annat så är det ju kul att bygga i alla fall!

En lång beskrivning är tråkig med en dålig berättare som jag, så ni får nöja er med bilder.
Bilderna är tagna med en Galaxy SIII eller EOS 350D beroende på vad jag kände för för tillfället.

Specs:
Chassie - Apevia X-Qpack 2
Moderkort - Asus P5E-VM HDMI
CPU - Intel Q6600
Minne - 4st slumpmässiga 1GB stickor
GPU - OEM nVidia 8800GTX 768MB
HDD1 - WD 160GB 7200rpm
HDD2 - Samsung 250GB 7200rpm
ODD - OEM DVD-brännare
PSU - FSP 400W
CPU-kylare - Suntech av något slag
GPU-kylare - Accelero XTREME 8800
Fläktar - Apevia 120mm LED, Apevia 80mm LED

LAN-dator på budget

Permalänk
Medlem

Bra jobbat!
Det är bra med återvinning

Permalänk
Medlem

Mycket fint

Sista bilden ser lite farlig ut bara!

Permalänk
Medlem

Skönt bygge asså! Sån tur du har med cpu kylaren också

Permalänk
Medlem

fick ont i magen på sista bilden skräms inte sådär!

vart hittade du den där skrothögen? jag vill med ha en skrothög full med datorer att slakta!

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

snyggt bygge!

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem

Hur vågar du ställa datorn på balkongräcket? Haha, men annars är det ett fint budget bygge som det skulle vara!

Visa signatur

Chassi:Phanteks Enthoo Evolve | Moderkort: Asus Matx | SSD: Crucial m4 128Gb, Samsung 256Gb | CPU: Intel Core I5 9600k | Kylning:Noctuna NH-U12S | Ram: Corsair Vengeance 16GB | GPU: Gigabyte 2080ti | PSU: Corsair RM750 80+ Gold | Skärm: 27GL| Lur: Motorola Edge 30 Pro

Citera för respons!

Permalänk
Medlem

Fin heltäckningsmatta

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Mycket fint

Sista bilden ser lite farlig ut bara!

Skrivet av morxy49:

fick ont i magen på sista bilden skräms inte sådär!

vart hittade du den där skrothögen? jag vill med ha en skrothög full med datorer att slakta!

Skrivet av Mikkey:

Hur vågar du ställa datorn på balkongräcket? Haha, men annars är det ett fint budget bygge som det skulle vara!

Måste ju ha den typiska "dator i naturen"-bild men orkade inte ta på skorna, hehe.
Det blåste rejält den dagen också, så visst var det lite nervöst! En vindpust åt fel så är det tre våningar ner.

Permalänk
Skrivet av Mordarosten:

Fin heltäckningsmatta

Det är ingen heltäckningsmatta.
En heltäckningsmatta täcker hela golvet, som namnet antyder...

/OT

Permalänk

Haha, lite nostalgi över Apevia xQpack, byggde nämligen min första dator i en sådan inför DHS 06

Visa signatur

Main: Antec P280 - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i7 2600k - ASUS Direct CU II GTX 560ti SLI - 8GB Corsair Vengeance CL9 1600 mhz - Antec H2O 620 - Corsair Force F120 - Corsair TX650
Mobil: Samsung Galaxy S III
Laptop: HP Probook 4320s

Permalänk
Medlem
Skrivet av DiddeBanana:

Haha, lite nostalgi över Apevia xQpack, byggde nämligen min första dator i en sådan inför DHS 06

Sweclockers har faktiskt gjort en recension på chassiet i 2005 Läs och njut!

http://www.sweclockers.com/recension/345-aspire-x-qpack

Permalänk
Medlem

vad är det för nätverkskort? letar nämligen efter ett liknande till mitt projekt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperträd:

Det är ingen heltäckningsmatta.
En heltäckningsmatta täcker hela golvet, som namnet antyder...

/OT

Suck, menade CPU kylaren uppenbarligen.

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av eLexiiR:

vad är det för nätverkskort? letar nämligen efter ett liknande till mitt projekt

Det satt i Fujitsu datorn som är med i galleriet. Det satt bredvid 3.5" diskarna i någon hållare, fattade först inte vad det var.
Går att köpa faktiskt, säljes då som ett externt nätverkskort.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=81801

Permalänk
Skrivet av Mordarosten:

Suck, menade CPU kylaren uppenbarligen.

Ja, "uppenbarligen". Men vad kan man förvänta sig av en kille med bara 4 gig RAM...

Permalänk
Medlem

"bytades"?
Sluta upp med sånt där din språkslaktare!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperträd:

Ja, "uppenbarligen". Men vad kan man förvänta sig av en kille med bara 4 gig RAM...

HAHA, vad är du för jävla pajas egentligen? Gå och lägg dig din p12'a.

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Medlem

Undrar också över det där med återvinningen, känner du någon där? Låter grymt kul att ha tillgång till en sådan. På vår närmsta återvinning står det stora skyltar om att det är absolut förbjudet att ta med sig grejer därifrån. De har också el-stängsel och vakter med hund (ÅVC Östberga). Har stått och suktat framför containern med el-skrot många gånger när det legat allt från ett helt gäng med halvnya kontorsburkar till servrar och switchar där i men man vågar ju inte direkt hoppa ner, då skulle de väl slänga ner en i containern där man slänger ris med den stora, läskiga mosararmen...

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Phanteks Revolt Platinum ROG STRIX X670E-A GAMING 7950X3D NZXT Kraken Elite 360 32GB Corsair Titanium 6000MHz Powercolor 7900XTX Hellhound Crucial T700 2TB Vertex Pok3r MX Brown AOC Agon Pro AG276QZD Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Hedersmedlem

Coolt bygge. Var längesedan jag såg ett sådant chassi. Inte min favorit, men kyl bygge som sagt!

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Ditt bygge kom upp under Androids nyhetsapp i telefonen den 26:e för mig, under kategorin datorer. Kände att jag bara var tvungen att kommentera och ge lite poäng.

Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2

Permalänk
Medlem

Vill säga tack till alla för dom fina betygen. Det är verkligen roligt att mitt galleri är så omtyckt!
Det är sånt som sporrar en att bygga mer! Vilket för övrigt är på gång....

Skrivet av nikwid:

Ditt bygge kom upp under Androids nyhetsapp i telefonen den 26:e för mig, under kategorin datorer. Kände att jag bara var tvungen att kommentera och ge lite poäng.

http://img713.imageshack.us/img713/2328/screenshot20121030094...

Wohoo! Jag är en kändis!

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid_83:

"bytades"?
Sluta upp med sånt där din språkslaktare!

Fixat

Permalänk

Vad kostar ett sånt chassi som du bygger på?

Visa signatur

Datorer är LIVET

Permalänk
Medlem
Skrivet av GrymmeMannen:

Vad kostar ett sånt chassi som du bygger på?

20kr står det.

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem

Vad hittar man denna heliga graal du hittar dessa datorer på? Ska köpa alla datorer jag ser och sedan koppla ihop dom och göra HTPC,Lan datorer, bildatorer, möjligheterna är oändliga!

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem
Skrivet av GrymmeMannen:

Vad kostar ett sånt chassi som du bygger på?

Chassiet lanserades 2005 och kostade då 995:-, då ingick 400W PSU samt 120mm fläkt.
Jag köpte det dock på loppis för 20kr.

Här är en härligt nostalgisk recension av SweC.
http://www.sweclockers.com/recension/345-aspire-x-qpack

Permalänk
Medlem
Skrivet av klemze:

Vad hittar man denna heliga graal du hittar dessa datorer på? Ska köpa alla datorer jag ser och sedan koppla ihop dom och göra HTPC,Lan datorer, bildatorer, möjligheterna är oändliga!

Ser Fujitsu och Dell datorer varje gång jag är på tippen med dyra Creative X-Fi ljudkort, även med 5.25" baysen för frontanslutningar, galet snygga kort också, även sett PCi-E versioner, går beg på SweC för 500kr+, blir fan tårögd när man ser sånt

Slängs nog ofantligt med C2D idag, och det är långt ifrån dåligt, t.ex. en Q6600 med kylare för 300kr överklockar till 3.6GHz stabilt och orkar driva BF3 i 60fps+ på Ultra i 64p Multiplayer och GTX580 OC

Finns säkert en drös med ~E8400 också, garanterat 4.0GHz OC dual core, borde klara av alla dagens spel utan större problem.

Överklockade en E6300 1.86GHz Dual Core till 3.6GHz+ (100% OC) med Zalman CNPS9500 stabilt

Riktigt värdelöst att man inte får plocka datorer på skroten, som någon sa i tråden skulle man få det så skulle man kunna sitta hela dagarna o bygga lan datorer/bil datorer/backup u name it

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem

Lust att länka minneskuddarna från ebay?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

riktigt snyggt!

Dock är jag lite sur att aldrig jag gör dom där fina fynden (:D)

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |