Internet förr i tiden (1994)

Permalänk
Rekordmedlem

Internet förr i tiden (1994)

Ett härligt gammalt program om internets barndom, det var bättre förr (1994)
http://sverigesradio.se/sida/sok.aspx?q=internet&programid=16...
Det har hänt saker, idag har alla "en högre form av anslutning och kan prata tcp/ip"

EDIT:
Bytt ut länkar eftersom de gjort om sidan.
Och en direktlänk till filen
http://sverigesradio.se/topsy/ljudfil/3963378.mp3

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Oj, det här ska jag lyssna på.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk

Häftigt, bra länk!

Visa signatur

Intel i5 - 750 @ 2,67 GHz | Gigabyte P55-UD3 | 12GB Corsair XMS3 Vengeance @ 1600 MHz | MSI GTX560Ti 448-cores | Fractal Design Define R3 Black | Steelseries Siberia V2 Limited Edition

Permalänk
Hedersmedlem

Min första internetupplevelse som jag minns är modemköpet från Lappower och Aftonbladet, 1995. Körde @lgonet i rätt många år, men får för mig att det första var Telia. Har nog kvar papperna.

Använde dock BBS och annat långt tidigare.

Tack för länken!

Edit: "Vad folk först och främst vill ha är den elektroniska posten". Hehe, härliga tider.

Edit2: "TCP/IP, en typ av datorvärldens Esperanto".

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

BBS och Amiga var min ungdom!

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Rekordmedlem

Det verkar som den nya flugan internet har överlevt, men visst låter det roligt när de pratar om nått som vi idag tar för givet.
Det låter lite lagom retrotöntigt, var vi verkligen såna på den tiden ? Jag har inget minne av att jag var sån
Men så hade jag också snubblat över hypertext kring 1990 så jag "visste" vad som komma skulle, eller inte......

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Det verkar som den nya flugan internet har överlevt, men visst låter det roligt när de pratar om nått som vi idag tar för givet.
Det låter lite lagom retrotöntigt, var vi verkligen såna på den tiden ? Jag har inget minne av att jag var sån
Men så hade jag också snubblat över hypertext kring 1990 så jag "visste" vad som komma skulle, eller inte......

Klart du var sån, vi var alla sådana. *jättekram*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Kom att tänka på detta nu :

Tack för länken förresten TS!

Permalänk
Hedersmedlem

1993: http://www.youtube.com/watch?v=KDxqfgIDvEY

Speciellt slutet är intressant eftersom det blivit precis tvärtom. * luttrad moderator funderar *

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av 0LD5K00L:

Kom att tänka på detta nu :
http://lista.se/public/assets/2009/09/30/1254320116_4ac367f44...

Tack för länken förresten TS!

Ja Ines var en stor visionär, men det visade sig att hon hade fel. (ministrar verkar ha fel ibland)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Haha, ja jäklar ja, minns inte exakt när jag fick mitt första dialupkonto, men fick det av någon på OP (en för sin tid ganska stor sthlmsbaserad BBS), och det var ett snott eller hackat konto i Chalmers modempool :>

Minns inte så mycket vad man gjorde där i början annat än att snacka med precis samma folk man snackade med på hotlinen på OP fast på IRC istället. Det fanns nåt söktjohej som hette Gopher också, som hade ungefär samma funktion som websidor har idag. Minns förresten när http kom, och det var fet wowfaktor på sidor som hade bilder

Och ja, måste lägga till, det eviga jäkla mecket för att få Trumpet Winsock att funka som det skulle kommer man ju sent glömma.

Apropå internet back in the days, är det någon som fortfarande minns IT-Uffe och hans helt fantastiska websida?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Haha, ja jäklar ja, minns inte exakt när jag fick mitt första dialupkonto, men fick det av någon på OP (en för sin tid ganska stor sthlmsbaserad BBS), och det var ett snott eller hackat konto i Chalmers modempool :>

Minns inte så mycket vad man gjorde där i början annat än att snacka med precis samma folk man snackade med på hotlinen på OP fast på IRC istället. Det fanns nåt söktjohej som hette Gopher också, som hade ungefär samma funktion som websidor har idag. Minns förresten när http kom, och det var fet wowfaktor på sidor som hade bilder

Och ja, måste lägga till, det eviga jäkla mecket för att få Trumpet Winsock att funka som det skulle kommer man ju sent glömma.

Apropå internet back in the days, är det någon som fortfarande minns IT-Uffe och hans helt fantastiska websida?

Haha, Trumpet Winsock - hade nästan glömt bort det! Bara att läsa namnet gav mig dock kalla kårar av minnen!

Permalänk
Inaktiv

Hade nästan glömt bort hur nätet var 1995 (det var då min pappa skaffade ett modem till 486'an vi hade hemma). Jag fick surfa 30 min om dan och lite längre under helgerna 8) BBS'er var kul, jag använde nåt som hette "Stingnet" som var från antingen Aftonbladet eller Expressen. Första "fasta" internet (ADSL) skaffade jag 2001 från Telia som även det kopplades till telefonuttaget.

Permalänk
Medlem

Minns att man fick en djävulskt lång e-postadress från Telia som kund när de började sälja modem och internetabonnemang i större skala. Typ förnamn.efternamn@stockholm.mail.telia.com.

Jag tror att jag uppskattade internet mer då på grund av dess genomslagskraft, men skulle jag åka tillbaka i tiden skulle jag förstås inte se någon charm med minutkostnad, skrikande modem, animerade GIF'ar eller sidor i frames

Visa signatur

En av två halvor i spelpodcasten Gejma.

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg att jag för ganska länge sedan fick chansen att "prova på internet" på liseberg

kan det varit 1994 ? Det måste vara ett bra tag sen iaf.

Vad skulle man kolla på liksom ? Gick väl in på några företags hemsidor ...

EDIT: Enligt hemsidan 1996, skumt, för då hade vi tillgång till internet i skolan.. hmm minnet sviker.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Ett härligt gammalt program om internets barndom, det var bättre förr (1994)
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/46273?programid=1602
Det har hänt saker, idag har alla "en högre form av anslutning och kan prata tcp/ip"

Fantastisk länk, tack!! =D

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk

Mitt första modem var stor som en stereo CD spelare ungefär. Det var på 300 baud. Man ringde upp med sin telefon, och la sen luren i en särskild hållare på modemet. Det funkade otroligt illa, filer större än ett par kilobyte fick alltid errors. Men det funkade bra för att ringa BBS'er och browsa newsgroups på UseNet. Som på den tiden inte innehåll några binaries, utan bara pratgrupper helt utan reklam, och med nästan bara högskolefolk och militärer, som alla var mycket hövliga. Webben fanns förstås inte alls.

Så småningom blev 2400 bauds modem överkomliga i pris. Stort steg framåt! Nedladdningshastigheten steg till 1.2 kilobyte i sekunden, och man kunde faktiskt börja tanka hem saker - programmen var som regel mindre än 100 kilobyte, det var egentligen bara spel som kunde bli en eller ett par megabyte. Om jag inte minns fel var Wing Commander 10 MB, och det sågs som rena skandalen att ett spel kunde vara så ofattbart stort.

Roligast var nog när jag upptäckte att mitt 2400 baud modem faktiskt hade exakt samma hårdvara som det svindyra 14.4 modemet från samma tillverkare, och att man kunde slå på 14.4 mode med en enkel serie kommandon. Helt plötsligt susade shareware och spel ned i svindlande hastighet. Här nånstans uppstod också webben, fast de första åren sög webben, det fanns absolut ingenting på den, allt roligt fanns på UseNet & BBS'er.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Mitt första modem var stor som en stereo CD spelare ungefär. Det var på 300 baud. Man ringde upp med sin telefon, och la sen luren i en särskild hållare på modemet. Det funkade otroligt illa, filer större än ett par kilobyte fick alltid errors. Men det funkade bra för att ringa BBS'er och browsa newsgroups på UseNet. Som på den tiden inte innehåll några binaries, utan bara pratgrupper helt utan reklam, och med nästan bara högskolefolk och militärer, som alla var mycket hövliga. Webben fanns förstås inte alls.

Så småningom blev 2400 bauds modem överkomliga i pris. Stort steg framåt! Nedladdningshastigheten steg till 1.2 kilobyte i sekunden, och man kunde faktiskt börja tanka hem saker - programmen var som regel mindre än 100 kilobyte, det var egentligen bara spel som kunde bli en eller ett par megabyte. Om jag inte minns fel var Wing Commander 10 MB, och det sågs som rena skandalen att ett spel kunde vara så ofattbart stort.

Roligast var nog när jag upptäckte att mitt 2400 baud modem faktiskt hade exakt samma hårdvara som det svindyra 14.4 modemet från samma tillverkare, och att man kunde slå på 14.4 mode med en enkel serie kommandon. Helt plötsligt susade shareware och spel ned i svindlande hastighet. Här nånstans uppstod också webben, fast de första åren sög webben, det fanns absolut ingenting på den, allt roligt fanns på UseNet & BBS'er.

Man kan fråga sig om det som finns på weben är bättre idag, det finns mera men det är fortfarande ont om bra saker och man kan ju dra en del paralleller mellan tex AOL, MSN och Facebook, de är egentligen samma typ av företag som bara vill begränsa webben till just deras site och allt annat tycker de är ointressant, historien går igen där men de yngre har inte upplevt "portalåldern" så som den var från början, men FB är bara en annan förpackning på det eller ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Man kan fråga sig om det som finns på weben är bättre idag, det finns mera men det är fortfarande ont om bra saker och man kan ju dra en del paralleller mellan tex AOL, MSN och Facebook, de är egentligen samma typ av företag som bara vill begränsa webben till just deras site och allt annat tycker de är ointressant, historien går igen där men de yngre har inte upplevt "portalåldern" så som den var från början, men FB är bara en annan förpackning på det eller ?

En skillnad var ju att under flera år även under modemtiden så var ju internet en egen zon med egna regler och egen subkultur och egen gemenskap.

Sånt finns säkert nu med men på egna smalare forum

Permalänk

Oj, oj, oj! Tack TS, detta var väldigt intressant!

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem

Hur många han vara med innan HTTP lanserades?
hur många minns gopher?

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Var det någon som sparade ner programmet? Jag skulle gärna vilja lyssna på det men det finns tyvärr inte kvar i SRs akriv på hemsidan längre

Permalänk
Skrivet av mats42:

Hur många han vara med innan HTTP lanserades?
hur många minns gopher?

Jag minns Gopher, men körde det inte, tyckte det var för bökigt. Jag browsade mest UseNet via BBS (ANet och Karkis). Jag är inte säker, men jag har fått för mig att den som drev den senare var med och startade Bredbandsbolaget.

Många av mina "nätbekanta" från den tiden gjorde fett med stålars under dotcom-boomen genom att starta en massa företag, själv missade jag tåget för jag tyckte webben var fånig, det roliga var ju diskussionsgrupperna... Snacka om att satsa på fel häst.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem

Hehe bättre förr stämmer nog inte in i detta sammanhang, var ju en pain in the ass att spela över internet förr, kommer dock väl ihåg de tjutande ljuden modemet gjorde när det skulle ansluta till internet. (:

Någon som kommer ihåg porrsurfningen på 56k modemen?

Skrivet av lordgonzo:

Minns att man fick en djävulskt lång e-postadress från Telia som kund när de började sälja modem och internetabonnemang i större skala. Typ förnamn.efternamn@stockholm.mail.telia.com.

Jag tror att jag uppskattade internet mer då på grund av dess genomslagskraft, men skulle jag åka tillbaka i tiden skulle jag förstås inte se någon charm med minutkostnad, skrikande modem, animerade GIF'ar eller sidor i frames

Men då var ju internet nytt, jag minns iaf att jag hade mycket roligare med internet förr och spelade gjorde man istället på lan, idag är inte ens lan detsamma som förr, jag saknar faktiskt de gamla lanen utan internet och man spelade faktiskt endast tillsammans (lan).

Idag sitter man istället på Sweclockers och glor eller annan typ av forum/spelsite, ja man har sina favoritsidor helt enkelt och det är sällan man besöker något nytt, iaf inte jag.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 750 2,67GHz
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz
GPU: Asus GeForce GTX 970 Strix
SSD: Samsung SSD 830 128GB

Permalänk
Medlem

1997 köpte familjen en dator med 56k modem, satan det var snabbar grejjer!
Några år senare fick vi ISDN och dubblade (!) hastigeten. Laddar ner MP3or i 13KB/s, gick ju bara på minuter!

Permalänk
Medlem

Jag växte upp med adsl. (När jag började använda en dator så skaffade vi adsl). Var runt 4 år

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

1997 köpte familjen en dator med 56k modem, satan det var snabbar grejjer!
Några år senare fick vi ISDN och dubblade (!) hastigeten. Laddar ner MP3or i 13KB/s, gick ju bara på minuter!

Hehe, hade aldrig ISDN men minns att jag var avundsjuk på de som hade, jag gick från 56k till ADSL.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 750 2,67GHz
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz
GPU: Asus GeForce GTX 970 Strix
SSD: Samsung SSD 830 128GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av kr0owe:

Någon som kommer ihåg porrsurfningen på 56k modemen?

Alltför tydligt då man fick vänta 1m + för en bild! Fast ung och nyfiken som man var så var det inget problem

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Sen får man inte glömma bildskärmssjukan

http://www.youtube.com/watch?v=9_GUYHcUnLc

Visa signatur

Intel Core i5-2300 2.8GHz | Corsair XMS3 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz | Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB OC | Fractal Design Newton 650W PSU | Antec Three Hundred

Permalänk
Medlem

Kan ts länka till den rätta poden? jag får bara upp

"Radiofynd : Hemligheten som bara avslöjades för bästisen"